Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Коран

Найважливішим джерелом шаріату був Коран – священна книга мусульман, яка містить притчі, молитви, проповіді, приписані пророку Мухаммеду. Дослідники знаходять у Корані положення, запозичені з більш ранніх правових пам’яток Сходу і зі звичаїв доісламської Аравії.

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Політико-правові вчення мислителів Арабського Сходу

Найважливішим джерелом шаріату був Коран – священна книга мусульман, яка містить притчі, молитви, проповіді, приписані пророку Мухаммеду. Дослідники знаходять у Корані положення, запозичені з більш ранніх правових пам’яток Сходу і зі звичаїв доісламської Аравії.

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Аль-Фарабі

Найважливішим джерелом шаріату був Коран – священна книга мусульман, яка містить притчі, молитви, проповіді, приписані пророку Мухаммеду. Дослідники знаходять у Корані положення, запозичені з більш ранніх правових пам’яток Сходу і зі звичаїв доісламської Аравії.

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Ібн Сіна

Взірцем середньовічного “інтелектуала” був Абу Алі аль-Хусейн Ібн Сіна (лат. Авіценна, прибл. 980- 1037). Для арабських країн Ібн Сіна є духовним учителем. Він мав глибокі знання у галузі медицини (був лікарем), але арабський світ

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Ібн Рушд

Взірцем середньовічного “інтелектуала” був Абу Алі аль-Хусейн Ібн Сіна (лат. Авіценна, прибл. 980- 1037). Для арабських країн Ібн Сіна є духовним учителем. Він мав глибокі знання у галузі медицини (був лікарем), але арабський світ

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Ібн Хальдун

Взірцем середньовічного “інтелектуала” був Абу Алі аль-Хусейн Ібн Сіна (лат. Авіценна, прибл. 980- 1037). Для арабських країн Ібн Сіна є духовним учителем. Він мав глибокі знання у галузі медицини (був лікарем), але арабський світ

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 3.6. Українська державно-правова думка часів Київської Русі

Із виникненням Київської Русі з’явилися перші писемні пам’ятки суспільної думки. Завдяки священнослужителям-літописцям дійшли до нас давньоруська політична міфологія, відомості про найважливіші політичні події, свідчення про головні політичні настрої слов’ян, тексти політико-правових документів світського характеру

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – “Слово про Закон і Благодать”

Із виникненням Київської Русі з’явилися перші писемні пам’ятки суспільної думки. Завдяки священнослужителям-літописцям дійшли до нас давньоруська політична міфологія, відомості про найважливіші політичні події, свідчення про головні політичні настрої слов’ян, тексти політико-правових документів світського характеру

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – “Руська правда”

У XI-XII ст. було започатковано зведення норм давньоруського права, яке увійшло в історію під назвою “Руська правда” і стало джерелом українського, російського, білоруського та литовського права. Вона виникла на основі юридичного збірника “Правда Ярослава”,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – “Повість минулих літ”

У XI-XII ст. було започатковано зведення норм давньоруського права, яке увійшло в історію під назвою “Руська правда” і стало джерелом українського, російського, білоруського та литовського права. Вона виникла на основі юридичного збірника “Правда Ярослава”,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Формування ідеології суспільного примирення

Значний внесок у розвиток політичної і правової думки Київської Русі зробили засновники чернецтва – Антоній Печерський (983-1073) і Феодосій Печерський (прибл. 1036- 1074). Антоній рішуче виступав проти підпорядкування візантійської церкви Папі Римському. Він розглядав

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4. Державно-правові вчення епохи Відродження і Реформації

В епоху Відродження і Реформації утвердилися нові стандарти людського буття, засновані на ідеї самоцінності особистості, визнання гідності й незалежності кожної людини, створення умов для їі вільного розвитку, У цей період формувалися духовні передумови для

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4.1. Особливості ідеології та світорозуміння епохи Відродження і Реформації

В епоху Відродження і Реформації утвердилися нові стандарти людського буття, засновані на ідеї самоцінності особистості, визнання гідності й незалежності кожної людини, створення умов для їі вільного розвитку, У цей період формувалися духовні передумови для

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4.2. Ідеї раціоналізації політики в ученні Нікколо Макіавеллі

Італійський політичний мислитель, державний діяч, історик і письменник, засновник світської науки про політику Нікколо Макіавеллі (1469-1527) синтезував у своїй творчості політичний досвід 14 років активної політичної діяльності на посаді секретаря Ради Десяти, яка очолювала

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4.3. Державно-правові вчення часів Реформації

Реформація, яка постала як широкий соціальний рух, була надзвичайно суперечливим явищем. З одного боку, цей рух репрезентували заможні верстви, які мали на меті збагатитися за рахунок конфіскації церковного майна, а з іншого – він

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Мартін Лютер (1483-1546)

Реформація, яка постала як широкий соціальний рух, була надзвичайно суперечливим явищем. З одного боку, цей рух репрезентували заможні верстви, які мали на меті збагатитися за рахунок конфіскації церковного майна, а з іншого – він

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Томас Мюнцер (прибл. 1490-1525)

Реформація, яка постала як широкий соціальний рух, була надзвичайно суперечливим явищем. З одного боку, цей рух репрезентували заможні верстви, які мали на меті збагатитися за рахунок конфіскації церковного майна, а з іншого – він

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Жан Кальвін (1509-1564)

Реформація, яка постала як широкий соціальний рух, була надзвичайно суперечливим явищем. З одного боку, цей рух репрезентували заможні верстви, які мали на меті збагатитися за рахунок конфіскації церковного майна, а з іншого – він

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4.4. Вчення про державу Жана Бодена

Французький філософ, юрист, економіст і державний діяч Жан Боден (1530-1596) увійшов в історію державно-правової думки як теоретик державного суверенітету. Основні ідеї він виклав у працях “Метод легкого вивчення історії” і “Шість книг про республіку”.

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4.5. Проблеми держави і права у вченнях ранніх соціалістів-утопістів

У XVI-XVII ст. в Європі як самостійна течія виокремилося вчення соціалізму. На ранній стадії воно поставало переважно у формі “утопій”. Соціалісти-утопісти, звертаючись до проблем держави, права, влади, формулювали їх ідеальні форми, здатні, на їх

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Томас Мор (1478-1535)

У XVI-XVII ст. в Європі як самостійна течія виокремилося вчення соціалізму. На ранній стадії воно поставало переважно у формі “утопій”. Соціалісти-утопісти, звертаючись до проблем держави, права, влади, формулювали їх ідеальні форми, здатні, на їх

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Томмазо Кампанелла (1568-1639)

У XVI-XVII ст. в Європі як самостійна течія виокремилося вчення соціалізму. На ранній стадії воно поставало переважно у формі “утопій”. Соціалісти-утопісти, звертаючись до проблем держави, права, влади, формулювали їх ідеальні форми, здатні, на їх

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Джерард Вінстенлі (1609 – після 1660)

Ідеолог крайнього лівого крила революційної демократії Англійської буржуазної революції XVII ст. Його перу належать памфлети “Новий закон справедливості”, “Новорічний дарунок парламенту та армії”, “Декларація бідного пригніченого люду Англії”, “Звернення до всіх англійців”, “Закон свободи,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4.6. Українська релігійна і світська державно-правова думка XIV – початку XVII ст

У період перебування більшої частини території України у складі Литви і Польщі (XIV-XVII ст.) “шляхетська демократія” орієнтувалася на “Руську правду”, приписи якої діяли до середини XV ст. Князівські та королівські привілеї, що поширювалися на

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Формування демократичного світогляду

У період перебування більшої частини території України у складі Литви і Польщі (XIV-XVII ст.) “шляхетська демократія” орієнтувалася на “Руську правду”, приписи якої діяли до середини XV ст. Князівські та королівські привілеї, що поширювалися на

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Станіслав Оріховський (1513-1566)

Священик-гуманіст, публіцист, філософ, історик, письменник. На основі еллінських філософських уявлень, вчення Арістотеля він першим серед українських мислителів вдався до дослідження державно-правових інститутів. Вчення про державу і право першого періоду (40-ві – кінець і середина

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5. Становлення національних шкіл державно-правової думки у XVIІ-XVIII ст

У XVII ст. у Західній Європі почалися кардинальні революційні перетворення. Перехідний період від феодального ладу до зародження нових капіталістичних відносин знайшов обгрунтування в історії вчень про державу і право. У Нідерландах, Англії, Франції, Німеччині,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.1. Особливості розвитку державно-правових учень в епоху буржуазних революцій і Просвітництва

У XVII ст. у Західній Європі почалися кардинальні революційні перетворення. Перехідний період від феодального ладу до зародження нових капіталістичних відносин знайшов обгрунтування в історії вчень про державу і право. У Нідерландах, Англії, Франції, Німеччині,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.2. Державно-правові вчення в Нідерландах

У другій половині XVI – на початку ХУЛ ст. в Нідерландах було встановлено республіканський державний устрій, що позначилося на характері національної державно-правової думки, яка поступово формувала ідейно-теоретичну основу революційних перетворень, нових раціоналістичних ідей і

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Гуго Гроцій (1583-1645)

У другій половині XVI – на початку ХУЛ ст. в Нідерландах було встановлено республіканський державний устрій, що позначилося на характері національної державно-правової думки, яка поступово формувала ідейно-теоретичну основу революційних перетворень, нових раціоналістичних ідей і

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Бенедикт Спіноза (1632-1677)

У другій половині XVI – на початку ХУЛ ст. в Нідерландах було встановлено республіканський державний устрій, що позначилося на характері національної державно-правової думки, яка поступово формувала ідейно-теоретичну основу революційних перетворень, нових раціоналістичних ідей і

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.3. Державно-правові вчення в Англії

Розвиток новітніх державно-правових учень англійських мислителів XVII-XVIII ст. мав кілька напрямів: консервативно-охоронний (авторитарно-державницький); радикально-конституційний (революційно-демократичний); ліберально-конституційний (ліберально-демократичний). Загалом представники державно-правової думки тогочасної Англії виходили з того, що для визволення народу необхідне гарантування свободи підприємництва,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Томас Гоббс (1588-1679)

Розвиток новітніх державно-правових учень англійських мислителів XVII-XVIII ст. мав кілька напрямів: консервативно-охоронний (авторитарно-державницький); радикально-конституційний (революційно-демократичний); ліберально-конституційний (ліберально-демократичний). Загалом представники державно-правової думки тогочасної Англії виходили з того, що для визволення народу необхідне гарантування свободи підприємництва,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Олджернон Сідней (1622-1683)

Соціальний мислитель і політичний діяч. Свої правові та політичні погляди О. Сідней виклав у творі “Міркування про уряд” (1698). Ідеї цієї праці концептуально переплітаються з ученнями його сучасників Дж. Мільтона і Дж. Локка. Твір

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Джон Локк (1632-1704)

Соціальний мислитель і політичний діяч. Свої правові та політичні погляди О. Сідней виклав у творі “Міркування про уряд” (1698). Ідеї цієї праці концептуально переплітаються з ученнями його сучасників Дж. Мільтона і Дж. Локка. Твір

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.4. Державно-правові вчення у Франції

Французькі філософи Нового часу, спираючись на досягнення переважно нідерландських та англійських вчених, рішуче заперечили майже всі попередні традиційні уявлення про особистість, суспільство і державу як “нерозумні” і започаткували, на їх думку, “вічну істину”, “вічну

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Жан Мельє (1664-1729)

Французькі філософи Нового часу, спираючись на досягнення переважно нідерландських та англійських вчених, рішуче заперечили майже всі попередні традиційні уявлення про особистість, суспільство і державу як “нерозумні” і започаткували, на їх думку, “вічну істину”, “вічну

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Габріель Бонно де Маблі (1710-1785)

Філософ, історик, дипломат, автор праць “Публічне право Європи, що грунтується на договорах, починаючи з Вестфальського миру до наших днів” (1748), “Принципи переговорів” (1757), “Про права та обов’язки громадянина” (1758), “Сумніви, запропоновані філософам-економістам з приводу

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Мореллі (між 1713 і 1718-?)

Філософ, історик, дипломат, автор праць “Публічне право Європи, що грунтується на договорах, починаючи з Вестфальського миру до наших днів” (1748), “Принципи переговорів” (1757), “Про права та обов’язки громадянина” (1758), “Сумніви, запропоновані філософам-економістам з приводу

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Шарль-Луї Монтеск’є (1689-1755)

Один із теоретиків науки про політику, політичний мислитель, правознавець, просвітитель, письменник. Свої погляди він виклав у працях “Персидські листи” (1721), “Загальний трактат про обов’язки” (1725), “Роздуми про причини величі римлян та їх занепаду” (1734),

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Вольтер (1694-1778)

Прихильник ідеї прогресу, що спирається на розум і освіту, філософ, просвітитель, енциклопедист, письменник. Справжнє ім’я і прізвище – Франсуа-Марі Аруе. Перу Вольтера належать: наукові праці “Історія Карла XII” (1731), “Філософські листи” (1733), “Доба Людовіка

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Клод-Адріан Гельвецій (1715-1771)

Один із ідейних натхненників Великої французької революції, просвітитель, енциклопедист. Протягом 1751-1771 рр. він разом з Д. Дідро, Вольтером, П.-А.-Д. Гольбахом, Ш.-Л. Монтеск’є, Ж.-Ж. Руссо та іншими створював багатотомну французьку “Енциклопедію”. Працю Гельвеція “Про розум”

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Жан-Жак Руссо (1712-1778)

Один із ідейних натхненників Великої французької революції, просвітитель, енциклопедист. Протягом 1751-1771 рр. він разом з Д. Дідро, Вольтером, П.-А.-Д. Гольбахом, Ш.-Л. Монтеск’є, Ж.-Ж. Руссо та іншими створював багатотомну французьку “Енциклопедію”. Працю Гельвеція “Про розум”

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Дені Дідро (1713-1784)

Ідеолог французької буржуазної революції, філософ, просвітитель, енциклопедист. Упродовж 1747-1772 рр. він очолював творчий колектив, який створив “Енциклопедію, або Тлумачний словник наук, мистецтв і ремесел” у 35-ти томах. Титанічну роботу Дідро не зупинило навіть те,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Поль-Анрі-Дітріх Гольбах (1723-1789)

Ідеолог французької буржуазної революції, філософ, просвітитель, енциклопедист. Упродовж 1747-1772 рр. він очолював творчий колектив, який створив “Енциклопедію, або Тлумачний словник наук, мистецтв і ремесел” у 35-ти томах. Титанічну роботу Дідро не зупинило навіть те,

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Еммануель-Жозеф Сієйєс (1748-1836)

Мислитель і політичний діяч. Свої правові та політичні погляди Сієйєс виклав у праці “Що таке третій стан?” (1789), Декларації прав людини і громадянина 1789 р., Конституції 1795 р. і Конституції 1799 р. Його праворозуміння

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Якобінці

Мислитель і політичний діяч. Свої правові та політичні погляди Сієйєс виклав у праці “Що таке третій стан?” (1789), Декларації прав людини і громадянина 1789 р., Конституції 1795 р. і Конституції 1799 р. Його праворозуміння

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.5. Державно-правові вчення в Німеччині

Німецькі філософи XVII ст. відверто захищали сучасні їм поліцейські держави, пригнічення ними індивіда, заперечували радикальні та ліберальні доктрини. Однак уже в першій половині ХУШ ст. з’явилася тенденція до заперечення необмеженого свавілля абсолютизму, обстоювання прагнення

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Самуель Пуфендорф (1632-1694)

Німецькі філософи XVII ст. відверто захищали сучасні їм поліцейські держави, пригнічення ними індивіда, заперечували радикальні та ліберальні доктрини. Однак уже в першій половині ХУШ ст. з’явилася тенденція до заперечення необмеженого свавілля абсолютизму, обстоювання прагнення

Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Христіан Томазій (1655-1728)

Німецький філософ, теоретик природного права. Свої правові і політичні погляди Томазій виклав у працях “Установлення божественної юриспруденції” (1688), “Історія мудрості і глупоти” (1693), “Про право євангелічних князів у богословських спорах” (1696), “Основи природного права