У III ст. н. е. в Ірані виникає нове релігійне вчення, яке є певним синтезом зороастризму і християнства. За ім’ям свого засновника Мані (бл. 216 – бл. 277) воно дістало назву маніхейства. Мані проповідував
Після загибелі Сасанідської держави зороастрійські громади зазнавали збоку мусульман численних утисків, були великі труднощі в переписуванні Авести, тому ті її частини, які не мали безпосереднього відношення до культу, тобто не були текстами обрядового значення,
Іудаїзм – одна з монотеїстичних національно-державних релігій стародавнього світу, поширена головним чином серед євреїв. Вона не стала світовою релігією з ряду причин, про які ми скажемо далі, але здобула світове поширення, повторивши долю свого
Іудаїзм – одна з монотеїстичних національно-державних релігій стародавнього світу, поширена головним чином серед євреїв. Вона не стала світовою релігією з ряду причин, про які ми скажемо далі, але здобула світове поширення, повторивши долю свого
У період біблійного іудаїзму відбувається активний процес складання (не написання) Тори: відбирають потрібні, найбільш вірогідні тексти (і було, мабуть, з чого вибирати), упорядковується сакральна і національна історія стародавніх євреїв. Перші записи окремих частин Тори
Основні принципи іудейського віровчення викладені в “13 засадах іудаїзму”, які ще в XII ст. сформулював Маймонід. Перші чотири засади містять іудейське розуміння Бога: “1. Я вірую неподільною вірою в те, що Творець, благословенне ім’я
Еллістичний період в історії іудаїзму охоплює час від завоювання Іудеї Александром Македонським у 332 р. до н. е. і до виселення євреїв з Єрусалима римлянами в 135 р. н. е. Отже, назва цього періоду
Стародавній ізраїльський культ був нескладним – різноманітне поклоніння Ягве. Форми цього поклоніння могли бути запозичені в інших релігій, зокрема з культу Ваала. Головне в ньому – жертвоприношення. Це була своєрідна спільна трапеза з божеством.
Згідно з іудейською традицією, субота як святковий день була встановлена ще в єгипетському полоні за ініціативою Мойсея. В Десяти Заповідях сказано: “Пам’ятай день суботній, щоб святити його. Шість днів працюй і роби всю працю
У феодальну епоху іудаїзм увійшов як релігія народу у вигнанні, яке тривало майже 1800 років, аж до середини XX ст. н. е. Весь цей час іудейське віровчення і культ зазнавали змін. Правда, не докорінних,
В умовах самодержавної Росії життя єврейських громад було дуже обмежене – і матеріальними нестатками, і релігійно-політичними заборонами. Проте ідейний розвиток продовжувався. Саме в Україні склалася одна із сучасних впливових течій в іудаїзмі – хасидизм
В умовах самодержавної Росії життя єврейських громад було дуже обмежене – і матеріальними нестатками, і релігійно-політичними заборонами. Проте ідейний розвиток продовжувався. Саме в Україні склалася одна із сучасних впливових течій в іудаїзмі – хасидизм
Індійська цивілізація – одна з найдавніших на планеті. На території Індії знайдено чимало пам’яток раннього палеоліту. Розкопки поселень Хараппської цивілізації (суч. Пакистан), початок середини III тис. до н. е., свідчать, що вже тоді міста
Індійська цивілізація – одна з найдавніших на планеті. На території Індії знайдено чимало пам’яток раннього палеоліту. Розкопки поселень Хараппської цивілізації (суч. Пакистан), початок середини III тис. до н. е., свідчать, що вже тоді міста
Індійська цивілізація – одна з найдавніших на планеті. На території Індії знайдено чимало пам’яток раннього палеоліту. Розкопки поселень Хараппської цивілізації (суч. Пакистан), початок середини III тис. до н. е., свідчать, що вже тоді міста
Ведична релігія містить яскраво виражені патріархальні риси, струнку ієрархію богів, напівбогів, які уособлюють сили та явища природи. Головними її особливостями є обожнення сил природи, анімізм, первісна магія. За своїм характером вона була обрядовою: стрижневим
Написання текстів Брахмана звичайно відносять до VIII-VI ст. до н. е. і вважають їх найяскравішими зразками давньоіндійської прози. У Брахмані містяться міфи і перекази, які мають ведичне коріння. Є чимало і про історію та
Написання текстів Брахмана звичайно відносять до VIII-VI ст. до н. е. і вважають їх найяскравішими зразками давньоіндійської прози. У Брахмані містяться міфи і перекази, які мають ведичне коріння. Є чимало і про історію та
На початку нашої ери в Північній Індії утворюється могутнє Кушанське царство, в якому виникає буддизм. З розпадом нього царства підсилюється держава Маагадха, яка стає ядром імперії династії Гуптів. У IV ст. до цієї імперії
Головним мотивом віровчення, як і в брахманізмі, в індуїзмі залишається концепція переселення, перевтілення людської душі. Вона ускладнюється міркуваннями про те, що індивідуальна людська душа Атман (це людське “Я”) весь час хоче з’єднатися з духовним
Початок виникнення вішнуїзму відносять до III-IV ст., коли з’явилися пурани – збірники міфологічних сюжетів та ритуальних приписів. Бог Вішну згадується ще в Ригведі, там він виступає як скромний покровитель землеробства і скотарства, а також
Шиваїзм, як і вішнуїзм, має давнє коріння в індуїстській релігійній традиції. Деякі дослідники вважають Шиву одним з богів корінного населення Індії, яке жило в басейні Гангу ще до приходу арійців. Але шиваїзм, як напрям
Шиваїзм, як і вішнуїзм, має давнє коріння в індуїстській релігійній традиції. Деякі дослідники вважають Шиву одним з богів корінного населення Індії, яке жило в басейні Гангу ще до приходу арійців. Але шиваїзм, як напрям
Тенденція до реформування індуїзму, яка проявилася зокрема в сикхізмі, супроводилася невпинною появою великої кількості сект. Утворення сект пов’язане з особливостями соціального і національного розвитку народів Індії, а також з поширенням давно вже існуючого в
Деякі дослідники вважають, що джайнізм і буддизм виникли майже одночасно, навіть висловлюють думку, що в середині І тис. до н. е. джайнізм був поширений в Індії більше, ніж буддизм. У VI ст. до н.
Сикхізм виник наприкінці XV – початку XVI ст. на північному заході Індії в районі П’ятиріччя (“панджаб” – “п’ять річок” – п’ять великих приток Інду). Сикхізм склався на грунті індуїзму, об’єднавши міські торговельно-ремісничі верстви: він
Сикхізм виник наприкінці XV – початку XVI ст. на північному заході Індії в районі П’ятиріччя (“панджаб” – “п’ять річок” – п’ять великих приток Інду). Сикхізм склався на грунті індуїзму, об’єднавши міські торговельно-ремісничі верстви: він
Сикхізм виник наприкінці XV – початку XVI ст. на північному заході Індії в районі П’ятиріччя (“панджаб” – “п’ять річок” – п’ять великих приток Інду). Сикхізм склався на грунті індуїзму, об’єднавши міські торговельно-ремісничі верстви: він
У Північній Індії в VI-IV ст. до н. е. відбувалися складні історичні процеси. У виробничій практиці почали застосовувати залізо, були винайдені засоби поліпшення його якості додаванням вуглецю. Це, в свою, чергу привело до піднесення
Релігійні пошуки середини І тис. до н. е. привели до виникнення нової релігії – буддизму, якому судилося стати першою світовою релігією. Засновником її був давньоіндійський мислитель Сіддхартха Гаутама, якому дали ім’я Будда, що означає
Вчення, яке запропонував Будда, відразу знайшло відгук у бурхливому індійському суспільстві, бо воно заперечувало брахманістське освячення кастового ладу, приречене економічним і політичним розвитком країни на забуття. Ідея рівності всіх людей незалежно від касти і
Ще за життя Будди його послідовники намагалися доповнити і прокоментувати його вчення. Були у Будди і явні противники. Так, колишній учень і навіть родич Будди Девадата відділився від Будди, створив свою секту, що вимагала
Переходимо до розгляду богословсько-теоретичного змісту вчення буддизму. Але почнемо не з віроповчальних, як звичайно, а з філософських проблем. Справа в тому, що порівняно з іншими, вже вивченими нами релігіями минулого, буддизм має виключно філософську
Історію буддизму ми простежимо, розглядаючи суть і розвиток його віровчення. Центральною тезою буддійського віровчення є його оригінальна анімістична концепція. Як відомо, в анімістичних побудовах усіх релігій основою виступає вчення про Бога і душу. У
Обгрунтування моральності Будда вважав своїм головним завданням, вся його теоретична філософія була лише підготовкою, обгрунтуванням філософії моральної, лише вона вела до спасіння людини. З аналізу віровчення буддизму чітко видно, що головним у ньому є
Ранній буддизм виступав з критикою і запереченням складного брахманістського культу з жертвоприношеннями, та ще й з допущеннями до нього лише вищих вари. Він практикував простий доступний усім культ. Ллє такий уже закон розвитку всякої
У буддизмі немає єдиної централізованої церкви, є об’єднання лише в національних чи державних межах. Але це не виключає існування загальновизнаних авторитетів і активного спілкування. Були намагання подолати теоретично-богословські розбіжності. Адже ще в V ст.
Перші проявлення цивілізації в Китаї звичайно відносять до XIV ст. до н. е. Це початок епохи Шан (Інь). Тоді існувала держава Інь в середній течії р. Хуанхе. Державу очолював спадковий монарх Ван, вже було
Перші проявлення цивілізації в Китаї звичайно відносять до XIV ст. до н. е. Це початок епохи Шан (Інь). Тоді існувала держава Інь в середній течії р. Хуанхе. Державу очолював спадковий монарх Ван, вже було
Великий китайський вчений, філософ і релігійний реформатор Конфуцій (Кунцзи, Кун Цю, Кун Фуцзи, Кунг Ксю, ще одне ім’я – Чхун Ні) народився в 551 р. до н. е. в місті Цюй-фу князівства Лоо (Лу).
До часів Конфуція стародавньокитайська релігія вже остаточно сформувалась, це було вчення про Небо, духів і душі предків. Було розроблено відповідну систему релігійного культу. Конфуцій усе це сприйняв як незмінну істину. Він не вважав себе
Провідна ідея даосизму полягає в тому, що природа і суспільство, кожна людина окремо – усі вони підлягають не Небу, а загальному закону, дао, який вносить порядок у хаос речей. Дао має об’єктивний характер. Порушення
Буддизм з’явився в Китаї за імператора Мім Ді династії Хань у часи посилення зв’язків західних земель Китаю із Середньою Азією, звідки й з’явилися перші буддійські ченці та буддійські книги. Він став поширюватися у формі
Війни китайських держав VI-III ст. до н. е. завершилися утворенням централізованої імперії династії Цінь (221-207 р. до н. е.). Потім існувала династія Хань (206 р. до н. е. – 220 р. н. е.). Перехід
Китай здійснив сильний вплив, в тому числі і релігійний, на всі країни Азії, що його оточують. Перехід японців від первіснообщинного ладу до цивілізації відбувся в другій половині І тис. до н. е. На межі
Синтоїстський культ теж має на собі відбиток незавершеності. Він майже цілком зведений до поклоніння конкретним камі і духам конкретних предків, які живуть у храмі. Синтоїстський храм мав дві обов’язкові частини: хондсн – святилище, де
З VI ст., поряд з становленням синтоїзму, відбувається процес сприйняття впливу конфуціанства в релігійній формі і буддизму. Ще до Цього, в V ст., було сприйнято китайську писемність, посилився китайський культурний вплив. Конфуціанці і буддійські
Як уже було сказано, буддизм прийшов у Японію з Китаю ще в VI ст. Але буддійський вплив з Китаю мав місце і в подальшому. І коли в період Суньської династії в X – XIII
Синтоїзм і буддизм у Японії мирно співіснували в релігійному житті Японії. Час від часу співвідношення їх впливу зазнавало змін залежно від історичних і політичних ситуацій. І синтоїзм, і буддизм у феодальній імперії були ідейною
Релігія крито-мікеноької культури Наше дослідження історії релігії переноситься до Європи. Саме тут відбувся розвиток цивілізації, яка була безпосереднім предком сучасної Європи і безпосереднім грунтом розквіту християнств – релігії, яка наклала найбільший відбиток на історію