Історія релігій – Лубський В. І. – Релігія крито-мікеноької культури

Релігія крито-мікеноької культури Наше дослідження історії релігії переноситься до Європи. Саме тут відбувся розвиток цивілізації, яка була безпосереднім предком сучасної Європи і безпосереднім грунтом розквіту християнств – релігії, яка наклала найбільший відбиток на історію

Історія релігій – Лубський В. І. – Релігія грецького полісу

Наступний етап в історії Стародавньої Греції дістав назву архаїчного. Він тривав з VIII по VI ст. до н. е. У цей період стародавні греки колонізують північне узбережжя Егейського моря, узбережжя Чорного моря, південь Апеннінського

Історія релігій – Лубський В. І. – Стародавньогрецька міфологія

Міфологія стародавньої Греції була одним з найяскравіших явищ, що відбились на всій світовій цивілізації. Вона з’явилася уже в первісному світогляді давньогрецьких племен ще в період матріархату. Міфологія відразу увібрала в себе анімістичні і фетишистські

Історія релігій – Лубський В. І. – Релігійний культ стародавніх греків

Антропоморфне уявлення греків про своїх богів неминуче спричинило відповідне ставлення до них – у їхніх очах боги були зрозумілі і близькі людиноподібні істоти і бажали того самого, що, й люди. Жертву богові грек приносив

Історія релігій – Лубський В. І. – Релігія аттичної Греції

Антропоморфне уявлення греків про своїх богів неминуче спричинило відповідне ставлення до них – у їхніх очах боги були зрозумілі і близькі людиноподібні істоти і бажали того самого, що, й люди. Жертву богові грек приносив

Історія релігій – Лубський В. І. – Релігія в епоху еллінізму

Сам по собі азійський похід Александра мав певне значення для розвитку світової цивілізації. Разом з військом у нові країни йшли філософи, історики, природознавці, жерці. Завойовані культури не знищувалися. Александр не заперечував релігії завойованих країн,

Історія релігій – Лубський В. І. – Започаткування римської релігії

Сам по собі азійський похід Александра мав певне значення для розвитку світової цивілізації. Разом з військом у нові країни йшли філософи, історики, природознавці, жерці. Завойовані культури не знищувалися. Александр не заперечував релігії завойованих країн,

Історія релігій – Лубський В. І. – Релігія в республіканському Римі

За царським періодом в історії Стародавнього Риму настав період республіки, який тривав з кінця 6 до 30 р. до н. е. Майже п’ятсот років тривав процес піднесення могутньої держави і продуктивної цивілізації. Політична історія

Історія релігій – Лубський В. І. – Стародавня римська релігія в імперії

З 27 р. до н. е. починається період існування Римської імперії. Після вбивства в 44 р. до н. е. Юлія Цезаря через деякий час до такої ж необмеженої влади прийшов його спадкоємець Октавіан (63

Історія релігій – Лубський В. І. – Розділ XIV. ПОХОДЖЕННЯ ХРИСТИЯНСТВА

Час і місце виникнення християнства Почнемо вивчення християнства з розгляду проблеми його походження. Проблеми – тому що це питання було піддане значній фальсифікації збоку різних ідеологів; його тлумачення і нині становить предмет наукових суперечок.

Історія релігій – Лубський В. І. – Час і місце виникнення християнства

Час і місце виникнення християнства Почнемо вивчення християнства з розгляду проблеми його походження. Проблеми – тому що це питання було піддане значній фальсифікації збоку різних ідеологів; його тлумачення і нині становить предмет наукових суперечок.

Історія релігій – Лубський В. І. – Історичні умови виникнення християнства

З 27 р. до н. е. в історії Стародавнього Риму почався п’ятисотрічний період Римської імперії. Перша його частина, до 193 р. н. е. – це період її піднесення, так званий принципат. Влада тоді належала

Історія релігій – Лубський В. І. – Релігійні попередники

В Іудеї в цей час продовжується інтенсивне релігійне життя, утворюються нові релігійно-політичні течії. Навколо Єрусалимського храму групуються саддукеї з іудейської знаті. Вони займали жрецькі, військові та адміністративні посади, дотримуючись консервативної лінії в релігії і

Історія релігій – Лубський В. І. – Філософська підготовка

Ідейна підготовка християнства була здійснена греко-римською філософією. До філософських попередників християнства належить Філон Александрійський (25 р. до н. е. – бл. 50 р. н. е.). Він об’єднав реалізм Платона з монотеїзмом іудаїзму. За Філоном,

Історія релігій – Лубський В. І. – Проблема особи Ісуса. Євангельська концепція

Ідейна підготовка християнства була здійснена греко-римською філософією. До філософських попередників християнства належить Філон Александрійський (25 р. до н. е. – бл. 50 р. н. е.). Він об’єднав реалізм Платона з монотеїзмом іудаїзму. За Філоном,

Історія релігій – Лубський В. І. – Міфологічна концепція

Міфологічна концепція, засновниками якої вважають французів К. Вольнея (1757-1820) та Ф. Дюпюї (1742-1809), виходить з того, що образ Христа створено штучно на підставі східних астральних (особливо сонячних), а також стародавніх землеробських культів умираючих і

Історія релігій – Лубський В. І. – Історична концепція

Міфологічна концепція, засновниками якої вважають французів К. Вольнея (1757-1820) та Ф. Дюпюї (1742-1809), виходить з того, що образ Христа створено штучно на підставі східних астральних (особливо сонячних), а також стародавніх землеробських культів умираючих і

Історія релігій – Лубський В. І. – Ісус Христос, його біографія

Батьки Ісуса – Йосиф та Марія жили в Галілеї, у північній частині Палестини, у невеличкому місті Назарет. Народився ж Ісус в Іудеї, у Віфлеємі, місті, яке розташовано на південь від Єрусалима, куди Йосиф із

Історія релігій – Лубський В. І. – Апостол Павло

Отже, учні Ісуса, виконуючи його волю, залишили Єрусалим і вдалися до проповідництва. Але переважна роль у поширенні християнства належана не першим учням Христа, а його послідовникам у кінці І ст. У “Діях святих апостолів”

Історія релігій – Лубський В. І. – Еволюція християнства в процесі його формування

Головною ідеєю первісного християнства, яким воно вийшло з уст Христа, було екзальтоване чекання видатних історичних подій, які змінять долю людства і покладуть початок новому світу. Ці події матимуть есхатологічний характер: настане кінець світу, відбудеться

Історія релігій – Лубський В. І. – Новий Завіт

Ми вже знаємо, що християнство виникло в іудейських общинах. Від іудаїзму християнство запозичило його головний релігійний документ – Біблію, дещо переглянувши та доповнивши її. Християнство висунуло ряд нових принципів (без чого воно не стало

Історія релігій – Лубський В. І. – Євангелія

Центральним твором Нового Завіту є Євангелія (грец. – “блага вість”), в яких викладена біографія і вчення Ісуса Христа, історія його мандрувань і страждань. Християнська традиція вважає авторами Євангелій учнів Христа – Матвія й Івана

Історія релігій – Лубський В. І. – Дії апостолів

За Євангеліями упорядники Нового Завіту розмістили Дії апостолів, яких в Ісуса було дванадцять. Після його смерті, коли почалося поширення християнства серед інших народів, апостолів стало сімдесят. У цьому ж творі йдеться про діяльність апостола

Історія релігій – Лубський В. І. – Послання

За Євангеліями упорядники Нового Завіту розмістили Дії апостолів, яких в Ісуса було дванадцять. Після його смерті, коли почалося поширення християнства серед інших народів, апостолів стало сімдесят. У цьому ж творі йдеться про діяльність апостола

Історія релігій – Лубський В. І. – Утворення християнської церкви

Створення й становлення нової релігії відбувалися в специфічних релігійних організаціях – общинах первісних християн, які пізніше злилися в християнську церкву. З християнського погляду християнська церква є божественним “встановленням самого Ісуса Христа, який доручив владу

Історія релігій – Лубський В. І. – Перші віки християнства Християнство в Римі

Появу християнства в Римі пов’язують із проповідницькою діяльністю апостола Павла. Але це ще нічого не говорить ні про перемогу, ні про визнання християнства. У той час до всесвітньої столиці збігалися всі струмки людської думки,

Історія релігій – Лубський В. І. – Гоніння

Імперський Рим поступово став ставитися до християнства вороже. Насамперед потрібно було з’ясовувати відношення між християнством і державою. Але з’ясування відносин між християнською церквою (точніше – церквами) і державою дещо гальмувалося через ряд обставин. Серед

Історія релігій – Лубський В. І. – Апологетика

Внутрішнім ворогом християнства була його невпорядкованість, суперечливість окремих положень, недосконалість. Усе це треба було усунути в ході його утвердження. В утвердженні християнства чималу роль відіграла група богословів II-III ст., які вже після написання Нового

Історія релігій – Лубський В. І. – Впорядкування християнського віровчення

Суттєвий зміст християнського віровчення вичерпно сформулював сам Ісус Христос. Його речення, думки, погляди, проповіді, промови, притчі, переказані його учнями в Новому Завіті, хоч і в несистематичному (а іноді – і в суперечливому) вигляді, дають

Історія релігій – Лубський В. І. – Ранні єресі

Початок історії християнства позначився активним розвитком богословської думки. Розвиваючи загальні риси віровчення, накреслені Ісусом Христом, богослови мусили відповісти на численні питання, які неодмінно виникали в зв’язку з поглибленням розуміння догматів, уточнення їх змісту. Висловлювалися

Історія релігій – Лубський В. І. – Монтанізм

Початок історії християнства позначився активним розвитком богословської думки. Розвиваючи загальні риси віровчення, накреслені Ісусом Христом, богослови мусили відповісти на численні питання, які неодмінно виникали в зв’язку з поглибленням розуміння догматів, уточнення їх змісту. Висловлювалися

Історія релігій – Лубський В. І. – Гностицизм

У стійкій і впертій опозиції в християнстві в часи його становлення перебував гностицизм (від грец. “пізнавальний”, “той, хто пізнає”), який намагався поєднувати ідеї раннього християнства з ідеями релігій Стародавнього Сходу та античної філософії. Гностичні

Історія релігій – Лубський В. І. – Антитринітаризм

Антитринітаризм – течія в християнському богослов’ї, яка поглиблено трактує, божества монотеїстичного християнства. Це була опозиція пануючій пауліністичній течії, яка виникла, на думку церковних істориків, із невміння зрозуміти сутність єдинобожжя, мало не з неосвіченості, неуцтва

Історія релігій – Лубський В. І. – Маніхейство

Антитринітаризм – течія в християнському богослов’ї, яка поглиблено трактує, божества монотеїстичного християнства. Це була опозиція пануючій пауліністичній течії, яка виникла, на думку церковних істориків, із невміння зрозуміти сутність єдинобожжя, мало не з неосвіченості, неуцтва

Історія релігій – Лубський В. І. – Новатіанство

Антитринітаризм – течія в християнському богослов’ї, яка поглиблено трактує, божества монотеїстичного християнства. Це була опозиція пануючій пауліністичній течії, яка виникла, на думку церковних істориків, із невміння зрозуміти сутність єдинобожжя, мало не з неосвіченості, неуцтва

Історія релігій – Лубський В. І. – Аріанство

Вже в новозавітних текстах висловлено основні положення христологічного вчення, згідно з яким Христос є Боголюдиною, що одночасно має людську і божественну природу, що він є Логос (Слово), яке з’єднує людей з Богом. До цього

Історія релігій – Лубський В. І. – Отці церкви

Вже в новозавітних текстах висловлено основні положення христологічного вчення, згідно з яким Христос є Боголюдиною, що одночасно має людську і божественну природу, що він є Логос (Слово), яке з’єднує людей з Богом. До цього

Історія релігій – Лубський В. І. – Розбудова християнського культу

У розпорядженні християнства, яке народжувалося, був добре розроблений і усталений іудейський культ. Первісні християни, як і всі іудеї, ходили до Єрусалимського храму, святкували іудейські свята, дотримувалися іудейських постів. Але вже відразу була заперечена іудейська

Історія релігій – Лубський В. І. – Таїнства і обряди

Християнське віровчення вважає, спілкування з Богом і святими надприродним процесом, таїнством, недоступним раціональному розумінню. Первісні християни знали лише два таїнства: хрещення і причастя, вони вже існували в кінці І – у II ст. і

Історія релігій – Лубський В. І. – Свята і пости

У пауліністський період формування християнства активно розробляється християнська святковість. Насамперед встановлюється святкування неділі, що необхідно для протиставлення іудейській суботі. Неділя оголошена святом як початок днів Божого творіння. Кожний день у християнському календарі присвячений певним

Історія релігій – Лубський В. І. – Храми

У пауліністський період формування християнства активно розробляється християнська святковість. Насамперед встановлюється святкування неділі, що необхідно для протиставлення іудейській суботі. Неділя оголошена святом як початок днів Божого творіння. Кожний день у християнському календарі присвячений певним

Історія релігій – Лубський В. І. – Виникнення чернецтва

В останні десятиріччя III ст. виникає і починає активно розвиватись інститут чернецтва. Раннє християнство утримувалось від активного аскетизму. Євангелія змальовують Ісуса життєлюбною людиною, яка аж ніяк не уникала товариства. У подальшому в християнстві складається

Історія релігій – Лубський В. І. – Християнська церква – державна

В останні десятиріччя III ст. виникає і починає активно розвиватись інститут чернецтва. Раннє християнство утримувалось від активного аскетизму. Євангелія змальовують Ісуса життєлюбною людиною, яка аж ніяк не уникала товариства. У подальшому в християнстві складається

Історія релігій – Лубський В. І. – Завдання для учасників наукового гуртка

Складіть карту поширення християнства напередодні першого Нікейського собору. Складена карта може бути зарахована як курсова робота. А. Доніні також повідомляє про кількість єпископських кафедр: на сході імперії – від 800 до 900, на заході

Історія релігій – Лубський В. І. – Остаточне утвердження християнства

Після Константина відносини християнської церкви з імператорською владою розвивалися в позитивному для нього напрямі. Тепер уже християнство в своїй боротьбі з язичництвом спиралось на державу. Едикти 341, 346 і 456 рр. забороняли язичницькі релігійні

Історія релігій – Лубський В. І. – Несторіанство

Після Константина відносини християнської церкви з імператорською владою розвивалися в позитивному для нього напрямі. Тепер уже християнство в своїй боротьбі з язичництвом спиралось на державу. Едикти 341, 346 і 456 рр. забороняли язичницькі релігійні

Історія релігій – Лубський В. І. – Монофізитство

У IV ст. виникла нова єресь – несторіанство. Цього разу на чолі єретичного руху став високий, церковний діяч, Константинопольський єпископ Несторій (пом. 450). Він учив, що Ісус – це людина, яка лише зовні має

Історія релігій – Лубський В. І. – Християнство в часи розпаду імперії

У IV ст. виникла нова єресь – несторіанство. Цього разу на чолі єретичного руху став високий, церковний діяч, Константинопольський єпископ Несторій (пом. 450). Він учив, що Ісус – це людина, яка лише зовні має

Історія релігій – Лубський В. І. – Утворення сучасних напрямів християнства

У IV ст. виникла нова єресь – несторіанство. Цього разу на чолі єретичного руху став високий, церковний діяч, Константинопольський єпископ Несторій (пом. 450). Він учив, що Ісус – це людина, яка лише зовні має

Історія релігій – Лубський В. І. – Розкол у християнстві

Ще від свого зародження християнство не було ідеологічно та організаційно монолітним. Певні культові особливості в різних общинах були зумовлені передусім їхнім дохристиянськими традиціями. І все-таки тривалий час воно зберігало цілісність завдяки тому, що існувало