Історія релігій – Лубський В. І. – Особливості календаря християнських свят

Календар християнських свят пов’язаний з християнським літочисленням, яке бере свій початок від народження Христа, дату якого (приблизно 525 р.) обчислив римський чернець Діонісій Малий. Воно запроваджене більшістю європейських країн у XVI ст. замість літочислення

Історія релігій – Лубський В. І. – Християнське віровчення

Календар християнських свят пов’язаний з християнським літочисленням, яке бере свій початок від народження Христа, дату якого (приблизно 525 р.) обчислив римський чернець Діонісій Малий. Воно запроваджене більшістю європейських країн у XVI ст. замість літочислення

Історія релігій – Лубський В. І. – Християнський культ

Одночасно із становленням віровчення відбувався процес формування християнського культу – сукупності таїнств, ритуалів, свят, звичаїв, обрядів. Релігійні свята і обряди походять від первісних вірувань та магічних дій. Безсилі перед могутньою природою первісні люди, намагаючись

Історія релігій – Лубський В. І. – Християнські таїнства

Одночасно із становленням віровчення відбувався процес формування християнського культу – сукупності таїнств, ритуалів, свят, звичаїв, обрядів. Релігійні свята і обряди походять від первісних вірувань та магічних дій. Безсилі перед могутньою природою первісні люди, намагаючись

Історія релігій – Лубський В. І. – Християнські свята

Християнство, як і кожна релігія, у певні дні календаря вшановує святих або відзначає події в житті церкви. Християнські свята закорінені в давні обрядові традиції, пов’язані з конкретними етапами, видами господарської діяльності, річним астрономічним або

Історія релігій – Лубський В. І. – Храмові свята

Християнство, як і кожна релігія, у певні дні календаря вшановує святих або відзначає події в житті церкви. Християнські свята закорінені в давні обрядові традиції, пов’язані з конкретними етапами, видами господарської діяльності, річним астрономічним або

Історія релігій – Лубський В. І. – Розділ XV. ПРАВОСЛАВ’Я

Православ’я є одним з основних відгалужень у християнстві, що офіційно оформилося на території Візантії після розколу церкви в 1054 р. на Східну та Західну. Має мільйони послідовників, переважно в країнах Східної Європи, Близького Сходу.

Історія релігій – Лубський В. І. – Церкви Вселенського православ’я

Православ’я є одним з основних відгалужень у християнстві, що офіційно оформилося на території Візантії після розколу церкви в 1054 р. на Східну та Західну. Має мільйони послідовників, переважно в країнах Східної Європи, Близького Сходу.

Історія релігій – Лубський В. І. – Давні вірування та християнство в Україні. Дохристиянські вірування українського народу

Вірування давніх українців були політеїстичними: вони поклонялися річкам, німфам, різноманітним божествам, жертвуючи їм усячину та ворожачи під час жертвоприношень. Серед усіх божеств найвищим визнавали рога, який, за уявленнями, посилав блискавку, уособлювали його з вогнем.

Історія релігій – Лубський В. І. – Головні дохристиянські боги

Вірування давніх українців були політеїстичними: вони поклонялися річкам, німфам, різноманітним божествам, жертвуючи їм усячину та ворожачи під час жертвоприношень. Серед усіх божеств найвищим визнавали рога, який, за уявленнями, посилав блискавку, уособлювали його з вогнем.

Історія релігій – Лубський В. І. – Початок християнства на українських землях. Хрещення Київської Русі

Християнство утверджувалося на українських землях протягом багатьох століть. Історичні джерела засвідчують його присутність у заселених греками містах Північного Причорномор’я ще на початку нашої ери. Звідси воно знайшло собі шлях до Східної Європи. “Повість минулих

Історія релігій – Лубський В. І. – Митрополія Київська і всієї Русі

Християнство на Русі мало особливу підтримку держави. Митрополити були керівниками церковної організації в релігійно-канонічних справах і радниками князя у справах громадських. Після поділу церков (1054) на православну і католицьку руські священнослужителі залишилися в підпорядкуванні

Історія релігій – Лубський В. І. – Українська автокефальна православна церква (УАПЦ)

Після запровадження християнства на Русі церква підпорядковувалася Константинополю, що певною мірою сковувало політичну владу в державі. Саме в намаганні дистанціюватися від Константинополя Ярослав Мудрий ініціював обрання на митрополичу кафедру Іларіона. Цим було зумовлене і

Історія релігій – Лубський В. І. – Українська греко-католицька церква

Ідея відновлення християнської єдності не покидала окремих представників як католицизму, так і православ’я з часу церковного розколу в 1054 р. В Україні подібні спроби робилися ще в XIII ст., а двома століттями пізніше, після

Історія релігій – Лубський В. І. – Розділ XVI. КАТОЛИЦИЗМ

Католицизм як один з головних напрямів у християнстві остаточно сформувався внаслідок першого великого розколу (поділу церков) у християнстві в 1054 р. Поширений він переважно у Західній (Франція, Бельгія, Італія, Португалія) та Східній (Польща, Чехія,

Історія релігій – Лубський В. І. – Розділ XVII. ПРОТЕСТАНТИЗМ

Реформація в Європі. Розклад феодального способу виробництва й поступове визрівання капіталізму в надрах феодального ладу спричинило в Європі ідеологічний рух у формі боротьби проти католицизму. Феодальні відносини освячувалися католицизмом і, цілком природно, “для того

Історія релігій – Лубський В. І. – Розділ XVIII. СХІДНІ ХРИСТИЯНСЬКІ ЦЕРКВИ

Ассирійська церква сходу Коли з’явилось християнство у верхній Месопотамії точно не відомо, але достовірно можна сказати, що християни присутні в Месопотамії вже з середини ІІ століття. В III столітті ця територія була завойована персами.

Історія релігій – Лубський В. І. – Ассирійська церква сходу

Ассирійська церква сходу Коли з’явилось християнство у верхній Месопотамії точно не відомо, але достовірно можна сказати, що християни присутні в Месопотамії вже з середини ІІ століття. В III столітті ця територія була завойована персами.

Історія релігій – Лубський В. І. – Християни Апостола Хоми

Коли португальці з’явилися в XV столітті в Індії, вони зустріли там християн, що затверджували, що їх общину заснував Апостол Хома, благовествовавший в Індії про неділю Христа. Община розташовувалася на південно-західному побережжі нинішнього штату Керала

Історія релігій – Лубський В. І. – Вірменська Апостольська Церква

Стародавня Вірменія перебувала на території східної Туреччини та у прикордонних районах колишнього Радянського Союзу и Ірану. Ця країна першою прийняла християнство як державну релігію після того, як Св. Григорій Просвітитель на початку IV століття

Історія релігій – Лубський В. І. – Коптська Церква

Появу Церкви в Єгипті пов’язують зі Св. Євангелістом Марком, що прийняв, як говорить переказ, мученицьку смерть в Олександрії в 63 році. Згодом Єгипет став християнським, а Олександрія – найважливішим центром християнського богослов’я й науки.

Історія релігій – Лубський В. І. – Ефіопська Церква

Відповідно до древнього переказу, першим великим християнським просвітителем ефіопів був Св. Фрументій, римський громадянин з Тиру, що зазнав корабельної аварії на африканському узбережжі Червоного моря. Він отримав довіру імператора Аксума і незабаром привернув до

Історія релігій – Лубський В. І. – Сірійська Церква

Сірійська Церква зводить своє походження до ранніх християнських громад Антиохії, згаданим у Діяннях Апостолів. На початку християнської епохи Антиохійска Церква була одним з найбільших центрів християнства. Проте, Халкидонський Собор 451 року викликав у громаді

Історія релігій – Лубський В. І. – Маланкарська Сірійська Церква

У середині XVII століття в більшості християн Апостола Фоми в Індії (див. І. Ассірійська Церква Сходу) латинізація Церкви португальцями викликала все зростаюче обурення. Це призвело до того, що 16 січня 1653 року тисячі віруючих

Історія релігій – Лубський В. І. – Еритрейська Церква

На території Еритреї на південно-західному узбережжі Червоного моря колись перебувало християнське царство Аксум. Воно занепало в VII столітті після мусульманської навали, і на його місці виникло нове Ефіопське царство. Цей регіон зберігав певною мірою

Історія релігій – Лубський В. І. – Українська Православна Церква – Київський патріархат й Українська Автокефальна Православна Церква

На території Еритреї на південно-західному узбережжі Червоного моря колись перебувало християнське царство Аксум. Воно занепало в VII столітті після мусульманської навали, і на його місці виникло нове Ефіопське царство. Цей регіон зберігав певною мірою

Історія релігій – Лубський В. І. – Білоруська Автокефальна Православна Церква

Протягом сторіч Білорусія була частиною Російської імперії, а потім Радянського Союзу. Все це час більшість її православних віруючих входило в Російську Православну Церкву. Коли влада Москви ослабнула в часи хаосу після революції 1917 року,

Історія релігій – Лубський В. І. – Македонська Православна Церква

Протягом сторіч Білорусія була частиною Російської імперії, а потім Радянського Союзу. Все це час більшість її православних віруючих входило в Російську Православну Церкву. Коли влада Москви ослабнула в часи хаосу після революції 1917 року,

Історія релігій – Лубський В. І. – Старостильні Православні Церкви

Після Першої світовий воїни деякі Православні Церкви, починаючи з Константинопольського Патріархату, по різних причинах стали переходити з юліанського календаря на григоріанський (названий на Сході “новим стилем”), що випереджає перший на 13 днів. У цей

Історія релігій – Лубський В. І. – Східно-католицькі церкви

Розрив між латинською й візантійською Церквами, символом якого виявилося взаємне відлучення єпископів Риму й Константинополя в 1054 році, простим людям на Сході став очевидний після захоплення в 1204 році латинянами-хрестоносцями Константинополя. Спроби відновити єдність

Історія релігій – Лубський В. І. – ЦЕРКВИ, ЩО НЕ МАЮТЬ ПАРАЛЕЛЕЙ У ПРАВОСЛАВ’Ї

До цим Церквам ставляться дві Східно-католицькі Церкви, у силу особливих історичних обставин не мають паралелей серед Східних Церков. Маронітськая Католицька Церква Історія ліванських маронітів сходить до кінця IV століття, коли навколо Св. Марона зібралася

Історія релігій – Лубський В. І. – Маронітськая Католицька Церква

До цим Церквам ставляться дві Східно-католицькі Церкви, у силу особливих історичних обставин не мають паралелей серед Східних Церков. Маронітськая Католицька Церква Історія ліванських маронітів сходить до кінця IV століття, коли навколо Св. Марона зібралася

Історія релігій – Лубський В. І. – Італо-Албанська Католицька Церква

У стародавності Південна Італія й Сицилія мали тісний зв’язок із Грецією, довгий час багато їхніх мешканців говорили грецькою мовою. На початку християнської епохи (хоча більшість християн належало до візантійської традиції) ця область виявилася в

Історія релігій – Лубський В. І. – ЩО ВІДОКРЕМИЛИСЯ ВІД АССІРІЙСЬКОЇ ЦЕРКВИ СХОДУ

У стародавності Південна Італія й Сицилія мали тісний зв’язок із Грецією, довгий час багато їхніх мешканців говорили грецькою мовою. На початку християнської епохи (хоча більшість християн належало до візантійської традиції) ця область виявилася в

Історія релігій – Лубський В. І. – Халдейська Католицька Церква

У стародавності Південна Італія й Сицилія мали тісний зв’язок із Грецією, довгий час багато їхніх мешканців говорили грецькою мовою. На початку християнської епохи (хоча більшість християн належало до візантійської традиції) ця область виявилася в

Історія релігій – Лубський В. І. – Сіро-Малабарська Католицька Церква

Ця Церква походить від християн Апостола Фоми, яких португальці зустріли в 1498 році, відкриваючи для себе Малабарське узбережжя Індії (нині штат Керала). Як говорилося (див. І. Християні Апостола Фоми), ці християни перебували в повнім

Історія релігій – Лубський В. І. – Вірменська Католицька Церква

Хрестоносні-латиняни встановили тісні контакти з Вірменською Апостольською Церквою в XII столітті, коли проходили через вірменське царство в Киликії на шляху у Святу Землю. Союз між хрестоносцями й вірменським царем привів в 1198 році до

Історія релігій – Лубський В. І. – Коптська Католицька Церква

Формально унія між Католицькою і і Коптською Церквами була укладена на Флорентійському соборі, де коптська делегація підписала 4 лютого 1442 року документ Cantate Domino. Однак цей документ у Єгипті не підтримали, і тому ніяких

Історія релігій – Лубський В. І. – Ефіопська Католицька Церква

Формально унія між Католицькою і і Коптською Церквами була укладена на Флорентійському соборі, де коптська делегація підписала 4 лютого 1442 року документ Cantate Domino. Однак цей документ у Єгипті не підтримали, і тому ніяких

Історія релігій – Лубський В. І. – Сірійська Католицька Церква

В епоху хрестових походів між католицькими й сірійськими єпископами нерідко встановлювалися теплі відносини. Деякі сірійські єпископи, схоже, прихильно ставилися до ідеї унії з Римом, хоча нічого конкретного тут досягнуто не було. Відомий декрет про

Історія релігій – Лубський В. І. – Сіро-Маланкарська Католицька Церква

В епоху хрестових походів між католицькими й сірійськими єпископами нерідко встановлювалися теплі відносини. Деякі сірійські єпископи, схоже, прихильно ставилися до ідеї унії з Римом, хоча нічого конкретного тут досягнуто не було. Відомий декрет про

Історія релігій – Лубський В. І. – ЦЕРКВИ, ЩО ВІДОКРЕМИЛИСЬ ВІД ПРАВОСЛАВНОЇ

Найбільша група Східно-Католицьких Церков – Церкви, що дотримуються візантійської літургічної, духовної і богословської православної традиції, з якої вони походять. У зв’язку з грецьким походженням цієї традиції багато Церков воліють називати себе “греко-католицькими.” – така

Історія релігій – Лубський В. І. – Мелькитська Католицька Церква

Найбільша група Східно-Католицьких Церков – Церкви, що дотримуються візантійської літургічної, духовної і богословської православної традиції, з якої вони походять. У зв’язку з грецьким походженням цієї традиції багато Церков воліють називати себе “греко-католицькими.” – така

Історія релігій – Лубський В. І. – Українська Католицька Церква

Українці одержали віру від Візантії, і їхня Церква була з самого початку пов’язана з Константинопольським Патріархатом. До XIV століття більшість українців опинились під владою католицької Литви. Митрополит Київський Ісидор був присутній на Флорентійському соборі

Історія релігій – Лубський В. І. – Русинська Католицька Церква

Батьківщина Русинської Католицької Церкви знаходиться на заході України в південно-західній частині Карпат. У минулому цю землю називали Карпато-Україною, Карпаторосією, Прикарпаттям, Закарпаттям. Хоча поняття “русинський” раніш розумілося ширше, тобто відносилося і до українців, і до

Історія релігій – Лубський В. І. – Румунська Католицька Церква

На початку XI століття Трансільванія, нині одна з головних (поряд з Валахією і Молдавією) провінцій Румунії, стала частиною Угорщини. На цій території жило чимало угорців і німців латинського віросповідання, більшість населення складали православні. У

Історія релігій – Лубський В. І. – Грецька католицька Церква

Виникнення католицької громади візантійського обряду в Османській імперії стало можливим тільки після 1829 року, коли султан Мохам мед II скасував старі заборони. У 1856 році латинський священик батько Іоанн Маран-гос почав місіонерську діяльність серед

Історія релігій – Лубський В. І. – Греко-католики в колишній Югославії

Виникнення католицької громади візантійського обряду в Османській імперії стало можливим тільки після 1829 року, коли султан Мохам мед II скасував старі заборони. У 1856 році латинський священик батько Іоанн Маран-гос почав місіонерську діяльність серед

Історія релігій – Лубський В. І. – Болгарська Католицька Церква

При османському правлінні болгарські православні християни (див. ІІІ. А.8. Болгарська Православна Церква), що вже двічі в історії мали свого патріарха, поступово потрапили під контроль грецьких єпископів, що призвело до еллінізації їхнього церковного життя. В

Історія релігій – Лубський В. І. – Словацька Католицька Церква

Релігійна історія греко-католиків у Словаччині тісно пов’язана з історією русинів (див. ІV. D. З. Русинська Католицька Церква). Дійсно, віками їхні історії перепліталися, оскільки Ужгородська унія 1646 року була майже одностайно прийнята на території сучасної