Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 6.3. Розвиток державно-правової думки у Німеччині
Велика французька революція (1789-1794) суттєво вплинула і на державно-правову думку в Німеччині XIX ст. Однак до практичного втілення демократичних, республіканських ідеалів країна не була готовою. Зміст державно-правових вчень у Німеччині визначила необхідність досягнення національної єдності, демократизації державного устрою, ліквідації феодальних пережитків.
Георг-Вільгельм-Фрідріх Гегель (1770-1831)
Філософ, автор систематичної теорії діалектики. Його погляди мали особливе значення у політичній думці Нового часу і викладені у працях “Феноменологія духу” (1807); “Наука логіки” (1812-1816); “Енциклопедія філософських наук”, “Філософія духу” (1817); “Філософія права” (1821); “Філософія всесвітньої історії” (1822-1831) та ін. Політичне вчення Гегель вибудовував за трьома аспектами діалектичного розвитку духу: суб’єктивний дух – об’єктивний дух – абсолютний дух.
Гегель, заперечуючи традиційні природно-правові схеми та концепції суспільного договору, запропонував власне бачення особистості, громадянського суспільства, держави, міжнародних політичних відносин. Історія, за Гегелем, прагне до еволюції свободи особистості у громадянському суспільстві, внаслідок чого “світовий дух” починає уявляти себе абсолютно вільним, історія “стає прогресом” в усвідомленні свободи і її поділяють на такі етапи: давньосхідний, коли народам відомо, що свобода належить одній людині; давньогрецький і давньоримський, коли народи впевнені, що свобода належить групі людей; сучасний німецький, коли народи знають, що свобода належить усім. Людство проходить щабель розвитку, на якому його природну єдність втілює сім’я. Велика кількість сімей зумовила утворення громадянського суспільства. Найвищою природною єдністю індивідів, що примирює і знімає всі суперечності, є держава. Позаісторична людність – це народ, який не створив власної держави, необхідною передумовою виникнення якої є зародження “народного духу”
Related posts:
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 6.1. Розвиток державно-правової думки в Англії ХІХ ст. було періодом формування методологи теоретичного пізнання державно-правового розвитку, виникнення вчення про діалектику, утвердження класичного німецького ідеалізму, що послугувало теоретичним підгрунтям для зародження марксизму. Марксизм зосередив свої зусилля на обгрунтуванні ідеалів суспільного ладу, заснованого на спільній праці і справедливому розподілі. У цей час почали пропагувати ідеї свободи людини і людства, поваги до законності, гуманістичного […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 6.5. Розвиток державно-правової думки у США На початку ХІХ ст., після того як Верховний суд США у 1803 р. закріпив за собою право конституційного нагляду, завершився важливий етап формування нового державного устрою. Державно-правові ідеї, сформульовані в цей час американськими мислителями, відображають конфліктний розвиток американської нації і водночас її прагнення до незалежного існування і політичної консолідації. Загальний напрям змін в американській державно-правовій […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 6.6. Розвиток державно-правової думки в Росії В історії Росії ХІХ ст. відбулося кілька вагомих спроб лібералізації політичного режиму й перетворення всієї системи центральних органів управління. Спроби реформування Росії згори, започатковані Олександром І і через деякий час продовжені Олександром П та Олександром Ш, знайшли відображення в національній державно-правовій думці. Михайло Сперанський (1772-1839) Державний діяч, теоретик і практик права. На початку ХІХ ст. […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 6.2. Розвиток державно-правової думки у Франції Велика французька революція сприяла розвитку державно-правової думки Франції ХІХ ст. Свою увагу мислителі зосереджували довкола проблем індивідуальних прав і свобод, визначення основних параметрів гостро необхідних для розвитку капіталізму свободи підприємництва і приватної ініціативи. Водночас вони обгрунтовували ідеї конституціоналізму на традиційно-монархічній та демократично-республіканській, федеративній основі. Жозеф-Марі де Местр (1753-1821) Політичний діяч, мислитель і теоретик консерватизму. Йому […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Георг-Вільгельм-Фрідріх Гегель (1770-1831) Велика французька революція (1789-1794) суттєво вплинула і на державно-правову думку в Німеччині XIX ст. Однак до практичного втілення демократичних, республіканських ідеалів країна не була готовою. Зміст державно-правових вчень у Німеччині визначила необхідність досягнення національної єдності, демократизації державного устрою, ліквідації феодальних пережитків. Георг-Вільгельм-Фрідріх Гегель (1770-1831) Філософ, автор систематичної теорії діалектики. Його погляди мали особливе значення у […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 7.1. Основні течії європейської державно-правової думки У світовій державно-правовій думці XX ст. знайшли відображення всі суперечності й досягнення людської цивілізації, держави, суспільства, особистості. З одного боку, масштабні кризові явища, революційні потрясіння, з іншого – розширення виборчого права, тісний зв’язок представницьких інститутів з політичними партіями, формування соціально-правової держави, розвиток громадянського суспільства та ін. Вітчизняна державно-правова думка характеризувалася обгрунтуванням ідей національно-державного розвитку. На […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 3.1. Особливості державно-правової думки середньовічного суспільства Державно-правові вчення Західної Європи у середні віки розвивалися під впливом християнства і римо-католицької церкви. Середньовічна християнська релігія була стрижнем світогляду феодального суспільства. Упродовж усього середньовіччя існувало жорстке протистояння між римо-католицькою церквою і світськими феодалами за панівну роль у суспільстві. Однак, незважаючи на релігійно-богословський характер державно-правових учень, відбувалися їх поступова раціоналізація і десакралізація. Середньовічні мислителі забезпечили […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5. Становлення національних шкіл державно-правової думки у XVIІ-XVIII ст У XVII ст. у Західній Європі почалися кардинальні революційні перетворення. Перехідний період від феодального ладу до зародження нових капіталістичних відносин знайшов обгрунтування в історії вчень про державу і право. У Нідерландах, Англії, Франції, Німеччині, Італії виникли національні школи державно-правової думки. Західноєвропейські ідеї, сформовані революційним часом та ідеологією Просвітництва, справили значний вплив на американську школу державно-правової […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.5. Державно-правові вчення в Німеччині Німецькі філософи XVII ст. відверто захищали сучасні їм поліцейські держави, пригнічення ними індивіда, заперечували радикальні та ліберальні доктрини. Однак уже в першій половині ХУШ ст. з’явилася тенденція до заперечення необмеженого свавілля абсолютизму, обстоювання прагнення людини до щастя як першого природного права. Водночас під виглядом турботи про добробут громадян визнавалося право держави найсуворішим чином регламентувати всі […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 2.1. Витоки державно-правової думки та джерела її формування у країнах Давнього Сходу Еволюція державно-правових учень відбувалася водночас зі становленням та удосконаленням людської цивілізації. Розвиваючись від найдавніших міфічних уявлень про місце людини у світі до прагнення раціонального осмислення впорядкування людського буття, державно-правова думка донесла до наших часів різноманітні версії уявлень про суспільне життя, політику, державу, право, початки теоретичних поглядів у різних сферах державно-правових знань. 2.1. Витоки державно-правової думки […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 3. Розвиток державно-правових учень у середні віки Державно-правові вчення Західної Європи у середні віки розвивалися під впливом християнства і римо-католицької церкви. Середньовічна християнська релігія була стрижнем світогляду феодального суспільства. Упродовж усього середньовіччя існувало жорстке протистояння між римо-католицькою церквою і світськими феодалами за панівну роль у суспільстві. Однак, незважаючи на релігійно-богословський характер державно-правових учень, відбувалися їх поступова раціоналізація і десакралізація. Середньовічні мислителі забезпечили […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 6.4. Розвиток мусульманської політико-правової доктрини Після османського завоювання на початку XVI ст. більшої частини арабського світу в історії мусульманської політико-правової думки не відбулося помітних зрушень. Традиційний характер мусульманської доктрини залишався без змін до середини XIX ст. В арабському світі продовжував домінувати релігійний світогляд, а також зберігалися політичні традиції, освячені османським ісламом. У другій половині XIX ст. почався радикальний перегляд традиційних […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Розвиток державно-правових уявлень і поглядів на території сучасної України Епоха середніх віків була періодом розвитку і становлення ідейного потенціалу арабських мислителів. Поштовхом для еволюції цих учень послугували історичні умови розвитку Арабського Сходу: на початку УП ст. розпадались держави, змінювались торгові шляхи, змішувались старі і нові соціальні групи. Традиційні племінні культури втрачали значення під тиском ідей монотеїстичних релігій (іудаїзму та християнства). За таких історичних умов […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Вплив давньогрецьких традицій на розвиток державно-правових уявлень Давньогрецькі інституції втілювали у Північному Причорномор’ї досвід давньогрецької державно-правової думки й суспільно-політичної практики. Античні традиції, системи полісного державного устрою, досвід упровадження законодавства функціонували на сучасних українських землях водночас із їх існуванням на власне давньогрецьких територіях. У V-II ст. до н. е. у грецьких полісах державний устрій тяжів до демократії, тобто формувався на кращих зразках афінських […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 7. Світова і вітчизняна державно-правова думка XX – початку XXI ст У світовій державно-правовій думці XX ст. знайшли відображення всі суперечності й досягнення людської цивілізації, держави, суспільства, особистості. З одного боку, масштабні кризові явища, революційні потрясіння, з іншого – розширення виборчого права, тісний зв’язок представницьких інститутів з політичними партіями, формування соціально-правової держави, розвиток громадянського суспільства та ін. Вітчизняна державно-правова думка характеризувалася обгрунтуванням ідей національно-державного розвитку. На […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4. Державно-правові вчення епохи Відродження і Реформації В епоху Відродження і Реформації утвердилися нові стандарти людського буття, засновані на ідеї самоцінності особистості, визнання гідності й незалежності кожної людини, створення умов для їі вільного розвитку, У цей період формувалися духовні передумови для становлення буржуазного суспільства. Важливе значення в розвитку політичної думки пізнього середньовіччя мали твори Н. Макіавеллі з його раціоналістичним підходом до політичної […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 7.8. Світова державно-правова думка в умовах глобальних трансформацій кінця XX – початку XXI ст Сучасні дослідження розвитку державно-правової сфери засвідчують, що реальна свобода людини та найважливіші її права забезпечують лише взаємодія суспільства й Держави, гарантії соціальної справедливості у сферах трудової і наукової діяльності, зайнятості, освіти, соціального забезпечення, охорони здоров’я. Розвиток держави на сучасному етапі виявляє тенденцію до розширення участі громадянських структур в управлінні різними сферами суспільного життя, а також […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.3. Державно-правові вчення в Англії Розвиток новітніх державно-правових учень англійських мислителів XVII-XVIII ст. мав кілька напрямів: консервативно-охоронний (авторитарно-державницький); радикально-конституційний (революційно-демократичний); ліберально-конституційний (ліберально-демократичний). Загалом представники державно-правової думки тогочасної Англії виходили з того, що для визволення народу необхідне гарантування свободи підприємництва, слова, інформації, права на працю, соціальний захист, забезпечення недоторканності особи та її власності. Деякі філософи (дигери) вимагали ще й скасування приватної […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 6. Світова і вітчизняна державно-правова думка ХІХ ст ХІХ ст. було періодом формування методологи теоретичного пізнання державно-правового розвитку, виникнення вчення про діалектику, утвердження класичного німецького ідеалізму, що послугувало теоретичним підгрунтям для зародження марксизму. Марксизм зосередив свої зусилля на обгрунтуванні ідеалів суспільного ладу, заснованого на спільній праці і справедливому розподілі. У цей час почали пропагувати ідеї свободи людини і людства, поваги до законності, гуманістичного […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 6.7. Українська державно-правова думка на початку національного відродження Українська державно-правова думка XIX ст. розвивалася під впливом формування капіталістичного виробництва в економіці та лібералізму в політичних відносинах. Основою поглядів українських мислителів були визнання природних прав людини, їх цінності, усвідомлення того, що їх гарантія й реалізація залежать від форми державного устрою та форми правління. “Історія русів” На початку XIX ст. невідомими авторами було створено “Історію […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Світські та церковні проблеми в європейській державно-правовій думці Державно-правові вчення Західної Європи у середні віки розвивалися під впливом християнства і римо-католицької церкви. Середньовічна християнська релігія була стрижнем світогляду феодального суспільства. Упродовж усього середньовіччя існувало жорстке протистояння між римо-католицькою церквою і світськими феодалами за панівну роль у суспільстві. Однак, незважаючи на релігійно-богословський характер державно-правових учень, відбувалися їх поступова раціоналізація і десакралізація. Середньовічні мислителі забезпечили […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.6. Державно-правові вчення в Італії В Італії у XVII-XVIII ст. після тривалого суспільно-політичного занепаду, на грунті національної спадщини епохи Середньовіччя й Відродження та поширення ідей французьких мислителів поступово сформувалася когорта діячів італійського Просвітництва, найвідомішими серед яких були П. Джанноне, П. Філанджері, Дж. Віко, П. Мураторі, Ф. Галіані, Ф. Джанні, Ч. Беккаріа. Джамбаттіста Віко (1668-1744) Філософ, історик, правознавець. Своє вчення він […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 2.4. Державно-правові вчення Давньої Греції Античне суспільство на півдні Балкан, у Малій Азії та на островах Егейського моря, починаючи від виникнення царств ахейців та іонійців, зародження егейської культури (III-П тис. до н. е.), поділялось на вільних і рабів. Із часом кількість рабів значно перевищувала кількість вільних. Однак із зародженням синойкізму (творення полісів), поділу громадян Аттики на євпатридів, геоморів та деміургів, […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.7. Державно-правові вчення у США Англійські і французькі філософи й революціонери XVII-XVIII ст. справили істотний вплив на державно-правові погляди американських мислителів і політичних діячів, багато з яких стали ідейними натхненниками першої американської революції 1776-1783 pp. і засновниками США. Незаперечним був і зворотний вплив мислителів Нової Англії на французьку революцію, бо чимало з них не тільки стали авторами написаних задовго до […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 7.6. Державно-правові вчення представників російської еміграції Після Жовтневої революції 1917 р. багато російських ‘ вчених емігрувало з країни й продовжило наукову діяльність у зарубіжних навчальних та наукових центрах, утворивши наукове й громадське середовище, що увійшло в історію під назвою “російська політична еміграція”. Це С. Булгаков, М. Бердяєв, І. Ільїн, М. Алексєєв, П. Сорокін та ін. Вони були вже достатньо відомими і […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.2. Державно-правові вчення в Нідерландах У другій половині XVI – на початку ХУЛ ст. в Нідерландах було встановлено республіканський державний устрій, що позначилося на характері національної державно-правової думки, яка поступово формувала ідейно-теоретичну основу революційних перетворень, нових раціоналістичних ідей і принципів, спрямованих на вдосконалення соціальних і політико-правових форм людського життя. Для концепцій голландських мислителів були характерними спрямованість проти теологічних уявлень, релігійно-схоластичних […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 7.2. Державно-правова думка у США У XX ст. державно-правова думка США формувалася в умовах постійного і послідовного зміцнення основ представницької і судової влади. Для основних концептуальних підходів американських правознавців характерне глибоке розуміння нагальних потреб практично-правової діяльності. У цей час на американському грунті активно розвивалися такі важливі напрями, як філософія і соціологія права. Правове обгрунтування одержали поняття “соціальний порядок”, “соціальна система”, […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.10. Державно-правові вчення в Україні XVII ст. в історії України позначилось масштабною боротьбою українського народу за національну незалежність. Після Переяславської ради ця боротьба відбувалася за умов колонізації України царською Росією. Українські мислителі у цей час несли в народ зерна істинної європеїзації, дух і постулати виваженого, конституційного розуміння людської свободи. Вони наполегливо і послідовно виводили українську політичну думку на шлях ідейно-світоглядного […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.8. Державно-правові вчення в Росії Російська державно-правова думка, як і українська, має своїм джерелом політичну ідеологію Київської Русі і еволюціонувала майже до XVIII ст. у формі богословських доктрин або під потужним впливом церкви. Визначними пам’ятками XV-XVI ст. є: а) “Повість про Флорентійський собор” Симеона Суздальського, де стверджено божественне походження царської влади, самостійність російської церкви, рішуче осуджено рішення Флорентійської унії 1439 […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 7.3. Російська і українська державно-правова думка в революційну добу вітчизняної історії На початку XX ст. російська і українська державно-правова думка глибоко сприйняла та засвоїла ідеї провідних західних мислителів. Водночас бурхливі революційні події в Російській імперії піддали суттєвій корекції погляди вітчизняних дослідників. Євген Трубецькой (1863-1920) Російський правознавець і релігійний філософ. Вчення про державу і право він виклав у працях “Рабство у Давній Греції” (1886), “Релігійно-суспільний ідеал західного […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 1. Предмет і методологія історії вчень про державу і право У системі юридичної освіти історії вчень про державу і право належить особливе місце. Водночас універсальний характер систематизованих у цьому навчальному курсі знань дає змогу використовувати його потенціал при вивченні споріднених із правознавством соціально-гуманітарних дисциплін, таких як філософія, політологія, культурологія, релігієзнавство, соціологія. Масштабність охоплення правових знань і специфіка цього предмета допоможуть синтезувати течії і напрями розвитку […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 4.3. Державно-правові вчення часів Реформації Реформація, яка постала як широкий соціальний рух, була надзвичайно суперечливим явищем. З одного боку, цей рух репрезентували заможні верстви, які мали на меті збагатитися за рахунок конфіскації церковного майна, а з іншого – він об’єднав широку селянсько-плебейську масу, яка прагнула перевлаштування світу на засадах соціальної справедливості. Все це породило розмаїття політичних програм та уявлень про […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – Державно-правові вчення у країнах Арабського Сходу Епоха середніх віків була періодом розвитку і становлення ідейного потенціалу арабських мислителів. Поштовхом для еволюції цих учень послугували історичні умови розвитку Арабського Сходу: на початку УП ст. розпадались держави, змінювались торгові шляхи, змішувались старі і нові соціальні групи. Традиційні племінні культури втрачали значення під тиском ідей монотеїстичних релігій (іудаїзму та християнства). За таких історичних умов […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 1.1. Історія вчень про державу і право як наука і навчальна дисципліна У системі юридичної освіти історії вчень про державу і право належить особливе місце. Водночас універсальний характер систематизованих у цьому навчальному курсі знань дає змогу використовувати його потенціал при вивченні споріднених із правознавством соціально-гуманітарних дисциплін, таких як філософія, політологія, культурологія, релігієзнавство, соціологія. Масштабність охоплення правових знань і специфіка цього предмета допоможуть синтезувати течії і напрями розвитку […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 5.4. Державно-правові вчення у Франції Французькі філософи Нового часу, спираючись на досягнення переважно нідерландських та англійських вчених, рішуче заперечили майже всі попередні традиційні уявлення про особистість, суспільство і державу як “нерозумні” і започаткували, на їх думку, “вічну істину”, “вічну справедливість”, “царство розуму”. Попередники й ідеологи Великої французької революції завдали нищівного удару по консервативних підвалинах феодального світогляду, обгрунтували передові для свого […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 3.5. Державно-правова думка Арабського Сходу Країни Арабського Сходу унікальні з погляду еволюції політико-правової думки, конституційного права, внутріполітичного розвитку. В них були сформовані оригінальні політичні системи, що поєднували республіканські і монархічні форми правління, апробована мусульманська концепція держави, накопичений багатий досвід конституційного будівництва. Еволюція держави і права країн Арабського Сходу характеризувалася певними особливостями: низький рівень динамізму, надання переваги власності держави на землю […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 2.5. Державно-правові вчення Давнього Риму У 146 р. до н. е. Греція цілковито була підпорядкована Римові, й могутня інтелектуальна енергія мислителів Еллади, яка завдяки Александру Македонському вже майже два століття передавалась на завойовані ним землі, визначально вплинула і на Римську республіку. У свою чергу, давня політична і правова думка римлян, починаючи з царського періоду (754-510 до н. е.), розвивалась і […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 7.7. Державно-правові вчення в середовищі української еміграції Трагічні наслідки Першої світової війни, поразка Української Народної Республіки і встановлення в Україні радянської влади стали потужними каталізаторами, що спричинили масштабне переміщення за межі країни десятків тисяч людей. Так народилася українська політична еміграція. На відміну від російської, для якої більшовики були ворогом лише соціальним, українська еміграція мала національно-політичний характер. Важливою об’єднувальною особливістю української політичної еміграції […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 3.6. Українська державно-правова думка часів Київської Русі Із виникненням Київської Русі з’явилися перші писемні пам’ятки суспільної думки. Завдяки священнослужителям-літописцям дійшли до нас давньоруська політична міфологія, відомості про найважливіші політичні події, свідчення про головні політичні настрої слов’ян, тексти політико-правових документів світського характеру тощо. Державно-правова думка Київської Русі засвідчує характерні для середньовіччя принципи панування сили всередині держави, станового поділу людей на повноправних, неповноправних і […]...
- Історія вчень про державу і право – Мироненко О. М. – 2.2. Державно-правова думка Давньої Індії Державно-правові вчення народів, що населяли Індостан, починаючи із середини П тис. до н. е., тобто від приходу до Індії аріїв, містилися у ведах (знаннях) – Рігведі, Самведі, Яджурведі та Атхарваведі, а в УП-Ш ст. до н. е. – у дхармасутрах (кодексах поведінки) Гаутами (Будди), Апастамби, Васіштхи, Баудхаяни та ін. У ведійський період на території Давньої […]...