Історія вчень про державу і право – Кормич А. І

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – Передмова

Від початку виникнення людської цивілізації йшов пошук шляхів та механізмів захисту від загроз різного походження, впорядкування суспільного життя, створення умов для подальшого розвитку тощо. І найбільш удалими, для досягнення відповідних цілей, винаходами людства виявилися

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – Вступ

Від початку виникнення людської цивілізації йшов пошук шляхів та механізмів захисту від загроз різного походження, впорядкування суспільного життя, створення умов для подальшого розвитку тощо. І найбільш удалими, для досягнення відповідних цілей, винаходами людства виявилися

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – І. Завдання і значення курсу “історія вчень про державу і право”

Від початку виникнення людської цивілізації йшов пошук шляхів та механізмів захисту від загроз різного походження, впорядкування суспільного життя, створення умов для подальшого розвитку тощо. І найбільш удалими, для досягнення відповідних цілей, винаходами людства виявилися

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – II. Предмет історії вчень про державу і право

Предметом цієї дисципліни є ідеї і вчення, що стосуються держави, її суті, її форми та бажаної організації і, відповідно, права. Політичні та правові погляди тісно пов’язані між собою, а інколи навіть невіддільні. Політико-правові вчення

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – III. Методи вивчення історії вчень про державу і право

Предметом цієї дисципліни є ідеї і вчення, що стосуються держави, її суті, її форми та бажаної організації і, відповідно, права. Політичні та правові погляди тісно пов’язані між собою, а інколи навіть невіддільні. Політико-правові вчення

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – IV. Періодизація історії вчень про державу і право

Предметом цієї дисципліни є ідеї і вчення, що стосуються держави, її суті, її форми та бажаної організації і, відповідно, права. Політичні та правові погляди тісно пов’язані між собою, а інколи навіть невіддільні. Політико-правові вчення

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – ТЕМА І. Політико-правові вчення давнього сходу

1. Виникнення політико-правових вчень Визначимось із розумінням основних категорій – “політика” і “право”. Політика – одне з найбільш уживаних слів у суспільному лексиконі. Давньогрецький мислитель Перікл стверджував, що лише дехто може творити політику, але

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 1. Виникнення політико-правових вчень

1. Виникнення політико-правових вчень Визначимось із розумінням основних категорій – “політика” і “право”. Політика – одне з найбільш уживаних слів у суспільному лексиконі. Давньогрецький мислитель Перікл стверджував, що лише дехто може творити політику, але

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 2. Політико-правові вчення Давньої Індії

У середині І тисячоліття до н. е. в арійських племен, що захопили Індію, розпочалося творення класів. їхньою провідною політичною і правовою ідеологією був брахманізм і буддизм. Обидва вчення грунтувалися на релігійно-міфологічному світогляді, викладеному у

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 3. Політико-правові вчення Давнього Китаю

Перші політичні і правові ідеї в Давньому Китаї зафіксовані у книзі історичних передбачень “Шу дзін” (VIII ст. до н. е.). Виникнення держави трактувалось як божественна воля, божественне походження. Держава – “Піднебесна”. Імператор – “син

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – ТЕМА II. Політичні і правові концепції античного світу

1. Політичні і правові концепції Стародавньої Греції У середині І тисячоліття до н. е. у Греції завершується перехід до рабовласницького ладу. Починають виникати самостійні і незалежні окремі міста-держави – Поліси. Територія такого міста-держави (сам

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 1. Політичні і правові концепції Стародавньої Греції

1. Політичні і правові концепції Стародавньої Греції У середині І тисячоліття до н. е. у Греції завершується перехід до рабовласницького ладу. Починають виникати самостійні і незалежні окремі міста-держави – Поліси. Територія такого міста-держави (сам

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 2. Політичні і правові теорії Стародавнього Риму

У І ст. до н. е. завершилася організація величезної Римської імперії з розвинутим рабовласницьким ладом, яка, переживаючи кризу, розпадається на західну – столиця Рим і східну імперію – столиця Константинополь. Східна імперія Візантійська, яка

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 3. Політичні і правові ідеї раннього християнства

У І ст. н. е. у Римській імперії стала швидко поширюватися нова релігія – християнство. У розвитку й організації християн розрізняють два етапи: “апостольська церква” ст. н. е.) і “єпископальна церква”, яка прийшла їй

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 4. Зародження політико-правових вчень Августина Блаженного

У І ст. н. е. у Римській імперії стала швидко поширюватися нова релігія – християнство. У розвитку й організації християн розрізняють два етапи: “апостольська церква” ст. н. е.) і “єпископальна церква”, яка прийшла їй

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – ТЕМА III. Політичні і правові ідеї західної європи періоду середньовіччя

1. Теократичні вчення Августина Аврелія і тираноборська концепція Іоанна Солсберійського До ІХ-Х ст. Західна Європа була роздроблена на безліч дрібних феодальних держав, майже незалежних від центральної влади. У цій ситуації особливе місце займала католицька

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 1. Теократичні вчення Августина Аврелія і тираноборська концепція Іоанна Солсберійського

1. Теократичні вчення Августина Аврелія і тираноборська концепція Іоанна Солсберійського До ІХ-Х ст. Західна Європа була роздроблена на безліч дрібних феодальних держав, майже незалежних від центральної влади. У цій ситуації особливе місце займала католицька

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 2. Політико-правові ідеї середньовічних єресей

Єрессю в середні століття у Європі називалося релігійне вчення, що не визнавалося офіційним. Воно проповідувало основні ідеї – догмати християнства, але розуміло і тлумачило навчання інакше, ніж пануюча церква. Єресі – ідейний протест проти

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 3. Хома Аквінський. Політико-правова теорія середньовічної схоластики

У ХШ ст. папство в Європі досягло вершин могутності. Для боротьби з єретичними рухами була створена система схоластики. Це католицька теологія, орієнтована на виправдання постулатів віри засобами людського розуму. Поставлену задачу вирішував великий ідеолог

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 4. Вчення про закони і державу Марсилія Падуанського

Наприкінці XIII – на початку XIV ст. у Західній Європі бурхливо розвивалися міста, торгівля, формувався внутрішній ринок у країнах регіону. Виникла заможна частина населення, що складалася з купців, підприємців і банкірів. Специфіка їхньої діяльності

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 5. Юристи середньовіччя

Рукописи XI ст. “Дигести Юстиніана” поклали початок вивченню римського права в університетах Північної Італії, а пізніше і в інших містах Західної Європи. В ХІ-ХІІ ст. у Болоньї Ірнерій (1065-1125) створив школу, де викладали і

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – ТЕМА IV. Погляди на державу і право в епоху відродження, реформації в західній Європі XVI століття

1. Вчення Нікколо Макіавеллі про державу XVI століття – час розквіту мистецтва, науки, розвитку торгівлі, ремесел, час великих географічних відкриттів. XVI століття – епоха Відродження, Ренесансу, час накопичення капіталу, зародження в надрах феодалізму нового

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 1. Вчення Нікколо Макіавеллі про державу

1. Вчення Нікколо Макіавеллі про державу XVI століття – час розквіту мистецтва, науки, розвитку торгівлі, ремесел, час великих географічних відкриттів. XVI століття – епоха Відродження, Ренесансу, час накопичення капіталу, зародження в надрах феодалізму нового

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 2. Теорія Жана Бодена про державний суверенітет

Релігійні війни у Франції призвели до розпаду країни на воюючі між собою табори. З одного боку – католики, з іншого – протестанти. Міжусобиці заважали нормальному життю суспільства. З критикою такого становища й обгрунтуванням абсолютизму

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 3. Політико-правові ідеї Реформації

У першій половині XVI ст. у Німеччині, а потім по всій Європі розгорнувся масовий рух, що одержав назву Реформація (латинське reformatio – перетворення, перебудова). Основні і найближчі цілі Реформації: 1. “Виправлення” офіційної доктрини рим

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 4. Утопічний соціалізм і комунізм Томаса Мора і Томмазо Кампанелли

Правознавець за освітою, адвокат, депутат англійського парламенту, потім суддя, помічник шерифа Лондона, Лорд-канцлер Томас Мор (1478-1535) народився у багатій родині відомого дворянського титулу. Свою освіту Томас розпочав в Кентерберійському коледжі Оксфордського університету. Після повернення

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 5. Політико-правові ідеї тираноборців. Етьєн де Ла Боесі

У Франції становлення єдиної централізованої монархії в другій половиш XVI ст. ускладнювалося релігійними війнами між католиками і гугенотами (французькі кальвіністи). Після Варфоломіївської ночі 1572 р. в середовищі гугенотів з’явилися твори монархомахів (тираноборців). Вони засуджували

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – ТЕМА V. Політико-правова думка періоду ранніх антифеодальних революцій у Голландії й Англії

1. Вчення Гуго Гроція про державу і право У XVII ст. у Західній Європі почалися революції проти феодалізму. На зміну Середньовіччю йшов новий період історії – Новий час. Антифеодальні рухи в Голландії, Англії грунтувалися

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 1. Вчення Гуго Гроція про державу і право

1. Вчення Гуго Гроція про державу і право У XVII ст. у Західній Європі почалися революції проти феодалізму. На зміну Середньовіччю йшов новий період історії – Новий час. Антифеодальні рухи в Голландії, Англії грунтувалися

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 2. Погляди Томаса Гоббса на державу і право

У 1640 р. в Англії почалася революція на захист прав парламенту. Спрямована була проти феодальних пережитків і сваволі короля. На захист королівської влади виступив великий англійський мислитель і теоретик природного права Томас Гоббс (1588-1679).

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 3. Правова ідеологія в період Англійської революції 1640-1649 pp

У 1640 р. в Англії почалася революція на захист прав парламенту. Спрямована була проти феодальних пережитків і сваволі короля. На захист королівської влади виступив великий англійський мислитель і теоретик природного права Томас Гоббс (1588-1679).

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 4. Теорія природного права Бенедикта Спінози

Новий підхід до проблем держави, природного права запропонував у роботах: “Етика, доведена геометричним методом” (1675 р.), “Політичний трактат” (1677 р.), “Богословсько-політичний трактат” (1670 р.) та інших великий теоретик, філософ з Голландії Бенедикт (Ба-рух) Спінози

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 5. Вчення Джона Локка про право і державу. Обгрунтування “Славної революції” в Англії 1688 р

Після страти короля Карла І Стюарта ЗО січня 1649 р. в Англії була встановлена республіка, що проіснувала до реставрації і проголошення монархії в 1660 р. До влади знову прийшли Стюарти. Але їхня реакційна політика

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – ТЕМА VI. Правові ідеї німецького та італійського просвітництва ХVІІ-ХVIII століть

1. Природно-правові теорії в Німеччині. Самуїл Пуфендорф. Християн Томазій. Християн Вольф Просвітництво – впливовий загальнокультурний рух епохи переходу від феодалізму до капіталізму. Специфіка змісту Просвітництва характеризується двома моментами: його соціальним і моральним ідеалом, планом

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 1. Природно-правові теорії в Німеччині. Самуїл Пуфендорф. Християн Томазій. Християн Вольф

1. Природно-правові теорії в Німеччині. Самуїл Пуфендорф. Християн Томазій. Християн Вольф Просвітництво – впливовий загальнокультурний рух епохи переходу від феодалізму до капіталізму. Специфіка змісту Просвітництва характеризується двома моментами: його соціальним і моральним ідеалом, планом

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 2. Правові теорії в Італії. Джамбаттіста Віко. Чезаре Беккаріа

Кілька століть, як нам відомо з історії, Італія була політично роздробленою країною. Князівства, міста-республіки у взаємних конфліктах перетворили Італію на знесилену державу. Це дало можливість Іспанії легко захопити ворогуючі між собою італійські князівства. Король

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – ТЕМА VII. Концепції держави і права французького просвітництва у XVIII столітті

1. Політико-правова програма Вольтера У Франції в період підготовки і проведення Французької революції 1789-1794 рр. політико-правові теорії, вчення були спрямовані на розв’язання таких проблем: економічної, бо до XVIII ст. Франція стає найбільшим центром європейської

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 1. Політико-правова програма Вольтера

1. Політико-правова програма Вольтера У Франції в період підготовки і проведення Французької революції 1789-1794 рр. політико-правові теорії, вчення були спрямовані на розв’язання таких проблем: економічної, бо до XVIII ст. Франція стає найбільшим центром європейської

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 2. Політико-правова доктрина Шарля Монтеск’є

Великий політичний мислитель і теоретик держави, видатний юрист, яскравий представник французького Просвітництва Шарль Луї де Монтеск’є (1689-1755) створив своє вчення про державу і право. Народився 18 січня в аристократичній родині, отримавши ім’я і прізвище

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 3. Теорія народного суверенітету Жан-Жака Руссо

Великий мислитель, письменник, філософ, теоретик педагогіки Жан-Жак Руссо (1712-1778) створив новий напрямок суспільної думки – політичний радикалізм. (Перебудова суспільного ладу в інтересах селянських мас і бідноти.) Родився в сім’ї французів у Женеві і завжди

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 4. Політико-правові вчення французького соціалізму і комунізму

Представником такого напрямку був соціаліст Мореллі. Народився цей самий загадковий представник французького Просвітництва біля 1715 р. Роботи Мореллі, всі три видання, виходили анонімно. До початку XIX ст. їх приписували Дідро. Серед праць Мореллі, безумовно

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 5. Політико-правові думки періоду Французької революції 1789-1794 рр

У ході Французької революції 1789-1794 рр. представники Просвітництва спробували свої політико-правові вчення втілити в життя. Історію революції поділяють на три головні етапи. Перший етап – 1789-1799 рр., владу захопили представники великої буржуазії – конституціоналісти.

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 6. Проблеми держави і права в документах “Змова в ім’я рівності”

9 термідора (27 липня 1794 р.) переворот відібрав владу в Робесп’єра і Марата, зупинив терор якобінців. Жирондисти повернулися до влади. У 1975 р. була прийнята нова Конституція, яка скасувала якобінську диктатуру і всі їхні

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – ТЕМА VIII. Політичні і правові теорії США в період боротьби за незалежність у ХVІІІ-ХІХ століттях

1. Політико-правові ідеї Бенджаміна Франкліна Великий фахівець, теоретик з питань електрики, просвітитель, дипломат Бенджамін Франклін (1706-1790) один із перших відмовляється від сприйняття Британської імперії як єдиного політичного утворення і розвиває “ідею гомруля”. “Ідея гомруля”

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 1. Політико-правові ідеї Бенджаміна Франкліна

1. Політико-правові ідеї Бенджаміна Франкліна Великий фахівець, теоретик з питань електрики, просвітитель, дипломат Бенджамін Франклін (1706-1790) один із перших відмовляється від сприйняття Британської імперії як єдиного політичного утворення і розвиває “ідею гомруля”. “Ідея гомруля”

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 2. Томас Пейн про державу і право

1. Політико-правові ідеї Бенджаміна Франкліна Великий фахівець, теоретик з питань електрики, просвітитель, дипломат Бенджамін Франклін (1706-1790) один із перших відмовляється від сприйняття Британської імперії як єдиного політичного утворення і розвиває “ідею гомруля”. “Ідея гомруля”

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 3. Політико-правові погляди Томаса Джефферсона

Томас Джефферсон (1743-1826) – філософ, громадський і державний діяч, третій президент після утворення США. Народився в аристократичній родині. Батько і мати – вихідці із Шотландії були дуже заможні. Після їхньої смерті йому в спадок

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 4. Олександр Гамілтон про державу і право

Лідер федералістів, державний діяч, політик, член Конституційного конвенту, творець конституційної теорії – Олександр Гамілтон (1757-1804). Він кардинально вплинув на зміст Конституції США 1787 p., захищав сильну централізовану владу федерального уряду, вів активну боротьбу проти

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 5. Політико-правові вчення Джеймса Медісона

Історично так склалося, що прийнято вважати “батьком американської конституції” 1787 р. Джеймса Медісона (1751-1836). Він створив політико-правове вчення про республіканське правління в США, а також теорію рівноваги відособленої влади. Завдяки його діяльності в області

Історія вчень про державу і право – Кормич А. І. – 6. Політико-правові ідеї Джона Адамса

У тритомній роботі “На захист конституцій урядової влади в Сполучених Штатах Америки”, виданої в Лондоні (1787-1788 рр.), Джон Адамс (1735-1826) одним із перших виокремив питання про державний устрій у розряд найважливіших. Він підтримав Джефферсона