Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Тартюф”
До нас дійшло 34 п’єси комедіографа, не враховуючи втрачених, написаних у роки подорожування, фарсів та декількох одноактних комедій, авторство яких не встановлене.
Мольєр – чудовий майстер комедії, у створенні якої він спирався як на літературні, так і на народні традиції. Ще в юності письменник захоплювався античною літературою, особливо комедіями Плавта і Теренція, у яких вчився способам узагальнення характерів і увиразнення комічних конфліктів, прийомам побудови композиції комедії та образної системи. Хоча Мольєр і дотримувався жанрової ієрархії та більшості принципів класицизму, в його комедіях порушувалися проблеми реального життя і діяли сучасні йому герої.
Драматург надавав перевагу зображенню якоїсь однієї провідної риси в характерах персонажів (жадібність, лицемірство, марнославство тощо). Як і всі класицистичні образи, герої Мольєра – носії певної ідеї, вади чи пристрасті.
“Тартюф”
“Тартюф” – не лише найвідоміша, а й найбільш багатостраждальна п’єса великого французького комедіографа: вона тричі перероблялася за цензурними вимогами, п’ять разів знаходилася під забороною, що врешті-решт підірвало здоров’я Мольєра і прискорило його смерть.
Сам автор прекрасно розумів вбивчу силу свого улюбленого витвору. Не даремно, готуючи комедію до видання, він написав величезну передмову, розставивши всі крапки над “і”.
Про цю комедію багато говорили, довгий час вона потерпала від нападів, однак люди, висміяні у ній, довели на ділі, що у Франції вони мають більшу владу, ніж ті, кого Мольєр висміював раніше – “… якщо ж призначення комедії складається із показу людських вад, то чому ж повинні деякі з них оминати. Вади, викриті у моїй п’єсі, за своїми наслідками найнебезпечніші для держави, а театр, як ми переконалися, має величезні можливості для виправлення поведінки”.
Тартюф – лицемір, що ввійшов в довіру до Оргона, привласнив собі його дім та статок, однак був викритий та заарештований за королівським наказом. Його ім’я, вочевидь, взято Мольєром з арсеналу італійської комедії масок, де з’являється персонаж Тартуфо (згадка про нього вперше зафіксована у Франції у 1609 році). Мала місце і асоціація із старофранцузьким truffe – обман. У підзаголовку та переліку дійових осіб цьому персонажу подана доволі коротка, однак надзвичайно містка характеристика: “l’imposteur” (облудник, самозванець), “faux devot” (святоша, ханжа). Тартюф – страшний лицемір. Під прикриттям релігії він вдавав із себе святого, однак ні в що не вірив і таємно облаштовував свої темні справи. О. С. Пушкін писав про Тартюфа: “У Мольєра лицемер волочится за женой своего благодетеля, лицемеря; принимает имение под сохранение, лицемеря; спрашивает стакан воды, лицемеря”.
Лицемірство для Тартюфа не просто домінуюча риса характеру, вона і сам характер. У класицистів, як відомо, характер – це відмінна властивість, генеральна якість, специфіка того чи іншого людського типу. Він міг бути до крайніх проявів, неправдоподібно загостреним, тому що таке загострення Його не спотворювало, а навпаки, вирізняло. Цим характер відрізнявся від нравів – характерних рис, кожну з яких неможливо загострювати до протиставлення іншим, щоб не спотворити картини у загальній картині нравів.
Related posts:
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 2. Шлях до високої комедії: “Тартюф, або Облудник”, “Мізантроп”, “Дон Жуан”, “Скупий” До нас дійшло 34 п’єси комедіографа, не враховуючи втрачених, написаних у роки подорожування, фарсів та декількох одноактних комедій, авторство яких не встановлене. Мольєр – чудовий майстер комедії, у створенні якої він спирався як на літературні, так і на народні традиції. Ще в юності письменник захоплювався античною літературою, особливо комедіями Плавта і Теренція, у яких вчився […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1.1. Навчальна програма курсу “Історія зарубіжної літератури XVII-XVIII століття” 1.1. Навчальна програма курсу “Історія зарубіжної літератури XVII-XVIII століття” XVII століття – перехідна культурно-історична й літературна епоха. Криза ренесансного гуманізму та культури Відродження і пошуки нового синтезу. Складність і розмаїтість літературного процесу XVII століття. Маньєризм. Бароко. Класицизм. Іспанська література. Особливості історичного процесу в Іспанії XVII століття: маньєризм, культеранізм, гонгоризм. Драматургія бароко. Кальдерон: “Життя це сон”, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – Розділ 3. ПРАКТИЧНИЙ КУРС ЗАНЯТТЯ № 1. ВИСМІЮВАННЯ ПИХИ, МАРНОСЛАВСТВА ТА БЕЗПІДСТАВНИХ ПРЕТЕНЗІЙ НА АРИСТОКРАТИЗМ У КОМЕДІЇ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН – ШЛЯХТИЧ” План 1. Історія написання комедії-балету. 2. Характеристика образу пана Журдена. 3. Характеристика другорядних образів: графа Доранта, маркізи Дорімени, Клеонта. пані Журден. Ставлення автора до своїх героїв. 4. Своєрідність комедії, її художнє значення. Завдання для підготовчого періоду 1. Визначте […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – Література XVIII століття 1.1. Навчальна програма курсу “Історія зарубіжної літератури XVII-XVIII століття” XVII століття – перехідна культурно-історична й літературна епоха. Криза ренесансного гуманізму та культури Відродження і пошуки нового синтезу. Складність і розмаїтість літературного процесу XVII століття. Маньєризм. Бароко. Класицизм. Іспанська література. Особливості історичного процесу в Іспанії XVII століття: маньєризм, культеранізм, гонгоризм. Драматургія бароко. Кальдерон: “Життя це сон”, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЛЕКЦІЯ 4. ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ Ж. Б. МОЛЬЄРА 1. Життєвий шлях Мольєра, витоки його творчості. 2. Шлях до високої комедії: “Тартюф, або Облудник”, “Мізантроп”, “ДонЖуан”, “Скупий”. 3. Мольєр-реформатор високої комедії. 1. Життєвий шлях Мольєра, витоки його творчості Ім’я Мольєра відоме, мабуть, кожному і, безперечно, усьому світу. Про нього говорили, писали, починаючи із XVII століття, не згасає інтерес до його генія і донині, на […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1. Життєвий шлях Мольєра, витоки його творчості 1. Життєвий шлях Мольєра, витоки його творчості. 2. Шлях до високої комедії: “Тартюф, або Облудник”, “Мізантроп”, “ДонЖуан”, “Скупий”. 3. Мольєр-реформатор високої комедії. 1. Життєвий шлях Мольєра, витоки його творчості Ім’я Мольєра відоме, мабуть, кожному і, безперечно, усьому світу. Про нього говорили, писали, починаючи із XVII століття, не згасає інтерес до його генія і донині, на […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Скнара” “Мізантроп” – найсерйозніша комедія Мольєра, над якою він працював довго і ретельно (1664-1666). Дія п’єси відбувалася у Парижі. Молодий юнак Альсест надзвичайно вразливо ставився до будь-яких проявів лицемірства, підлабузництва та фальші. Він звинуватив свого друга Філінта у фальшивих лестощах по відношенню до інших людей. Нібито Філінт при зустрічі із людиною виявляв їй свою любов і […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Мізантроп” “Мізантроп” – найсерйозніша комедія Мольєра, над якою він працював довго і ретельно (1664-1666). Дія п’єси відбувалася у Парижі. Молодий юнак Альсест надзвичайно вразливо ставився до будь-яких проявів лицемірства, підлабузництва та фальші. Він звинуватив свого друга Філінта у фальшивих лестощах по відношенню до інших людей. Нібито Філінт при зустрічі із людиною виявляв їй свою любов і […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЗАНЯТТЯ № 1. ВИСМІЮВАННЯ ПИХИ, МАРНОСЛАВСТВА ТА БЕЗПІДСТАВНИХ ПРЕТЕНЗІЙ НА АРИСТОКРАТИЗМ У КОМЕДІЇ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН – ШЛЯХТИЧ” ЗАНЯТТЯ № 1. ВИСМІЮВАННЯ ПИХИ, МАРНОСЛАВСТВА ТА БЕЗПІДСТАВНИХ ПРЕТЕНЗІЙ НА АРИСТОКРАТИЗМ У КОМЕДІЇ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН – ШЛЯХТИЧ” План 1. Історія написання комедії-балету. 2. Характеристика образу пана Журдена. 3. Характеристика другорядних образів: графа Доранта, маркізи Дорімени, Клеонта. пані Журден. Ставлення автора до своїх героїв. 4. Своєрідність комедії, її художнє значення. Завдання для підготовчого періоду 1. Визначте […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1.2. Робоча програма МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Глухівський державний педагогічний університет Кафедра зарубіжної літератури Робоча програма З ІСТОРІЇ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ (XVII-ХУШ ст.) ДЛЯ СТУДЕНТІВ ФІЛОЛОГІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ Програму склала: Затверджена на засіданні кафедри зарубіжної літератури. Протокол № від_200_р. Робоча програма розглянута та схвалена Вченою радою. Голова ради: Декан філфаку: Завідувач кафедри: 1. Мета вивчення дисципліни, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 4. Класицизм – провідний напрям літератури XVII ст Етапи його розвитку Проголосивши культ розуму, класицизм вимагав розумної регламентації художньої творчості. Звідси в ньому чіткість, простота і переконливість в усьому: в ідеях, життєвих ситуаціях, людських характерах. Ідеал прекрасного, який класицизм вбачав у античності, він намагався поєднати із розумним. У своїх пошуках розумних правил творчості класицизм звертався до античних теоретиків літератури – Аристотеля, Горація, брав […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1. Загальна характеристика італійської літератури XVIII ст 1. Загальна характеристика італійської літератури XVIII ст. 2. Життя і творчість К. Гольдоні. Погляди драматурга на театр “День Арте”. 3. Жанр казки-ф’яби у творчості К. Гоцці. 1. Загальна характеристика італійської літератури XVIII ст. Італія, ще донедавна світило культури Відродження і зразок, який прагнули наслідувати усі європейські держави, протягом XVII-XVIII століть перетворилася на “застінки Європи”. На […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1. Загальна характеристика літератури Франції XVIII століття 1. Загальна характеристика літератури Франції XVIII ст. 2. Життя і літературно-філософська діяльність Вольтера (поетична спадщина, “Орлеанська діва”, драматургія, “Магомет”, “Заїра”; комедії – “Задіг”. 3. Багатогранність поглядів Д. Дідро, їх відгомін у творчості Філософські повісті “Небіж Рамо”, “Жак-фаталіст”. 1. Загальна характеристика літератури Франції XVIII століття Історія французької просвітницької літератури XVIII століття – це одночасно історія її […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1. Літературна боротьба XVII століття ЛЕКЦІЯ 1. ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС XVII СТ. ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ 1. Літературна боротьба XVII ст. 2. Ренесансний реалізм в літературі XVII ст. 3. Бароко, його філософські основи. 4. Класицизм – провідний напрям літератури XVII ст. Етапи його розвитку. 1. Літературна боротьба XVII століття На початку XVII століття в Європі сформувалися держави із абсолютною монархією (Іспанія, Франція та […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 3. Мольєр – реформатор високої комедії “Мізантроп” – найсерйозніша комедія Мольєра, над якою він працював довго і ретельно (1664-1666). Дія п’єси відбувалася у Парижі. Молодий юнак Альсест надзвичайно вразливо ставився до будь-яких проявів лицемірства, підлабузництва та фальші. Він звинуватив свого друга Філінта у фальшивих лестощах по відношенню до інших людей. Нібито Філінт при зустрічі із людиною виявляв їй свою любов і […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – Розділ 1. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ 1.1. Навчальна програма курсу “Історія зарубіжної літератури XVII-XVIII століття” XVII століття – перехідна культурно-історична й літературна епоха. Криза ренесансного гуманізму та культури Відродження і пошуки нового синтезу. Складність і розмаїтість літературного процесу XVII століття. Маньєризм. Бароко. Класицизм. Іспанська література. Особливості історичного процесу в Іспанії XVII століття: маньєризм, культеранізм, гонгоризм. Драматургія бароко. Кальдерон: “Життя це сон”, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Собака на сіні” Про моральність короля Лопе де Вега розмірковує у драмі “Зірка Севільї”. Конфлікт у творі розгортається між королем, який зневажає людську гідність, та старою Іспанією, що зберігає традиції й живе за законами високої честі. П’єси приватно-побутового характеру складають найбільш чисельну і одночасно найбільш відому частину спадщини драматурга. Панівне місце тут займають п’єси із сучасного побуту – […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Зірка Севільї” Про моральність короля Лопе де Вега розмірковує у драмі “Зірка Севільї”. Конфлікт у творі розгортається між королем, який зневажає людську гідність, та старою Іспанією, що зберігає традиції й живе за законами високої честі. П’єси приватно-побутового характеру складають найбільш чисельну і одночасно найбільш відому частину спадщини драматурга. Панівне місце тут займають п’єси із сучасного побуту – […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1. Загальна характеристика французької літератури XVII століття (Н. Буало “Поетичне мистецтво”; афоризми Ларошфуко і Лабрюєля; соціальні байки Лафонтена) 1. Загальна характеристика французької літератури (Н. Буало “Поетичне мистецтво”; афоризми Ларошфуко і Лабрюєля; соціальні байки Лафонтвна). 2. Життєвий і творчий шлях Корнеля. Особливості драматургії (“Сід”, “Горацій”, Драматургічні принципи). 3. Життєвий шлях і періоди творчості Ж. Расіна. Естетичні погляди. 1. Загальна характеристика французької літератури XVII століття (Н. Буало “Поетичне мистецтво”; афоризми Ларошфуко і Лабрюєля; соціальні байки […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЛЕКЦІЯ 12. ІТАЛІЙСЬКА ЛІТЕРАТУРА XVIII СТ. К. ГОЛЬДОНІ І К. ГОЦЦІ 1. Загальна характеристика італійської літератури XVIII ст. 2. Життя і творчість К. Гольдоні. Погляди драматурга на театр “День Арте”. 3. Жанр казки-ф’яби у творчості К. Гоцці. 1. Загальна характеристика італійської літератури XVIII ст. Італія, ще донедавна світило культури Відродження і зразок, який прагнули наслідувати усі європейські держави, протягом XVII-XVIII століть перетворилася на “застінки Європи”. На […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1. XVII століття – “золотий вік” іспанської літератури 1. XVII ст. – “золотий вік” іспанської літератури. 2. Лопе де Вега – представник ренесансного реалізму. “Фуенте Овехуна”, “Зірка Севільї”, “Собака на сіні”. Естетичні погляди Лопе де Веги. 3. Тірсо де Моліна “Дон Жуан”. 4. Творчість Кальдерона – вершина літературного бароко. Драма “Життя – це сон”. Художні особливості драматургії. 1. XVII століття – “золотий вік” […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЛЕКЦІЯ 1. ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС XVII СТ. ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ ЛЕКЦІЯ 1. ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС XVII СТ. ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ 1. Літературна боротьба XVII ст. 2. Ренесансний реалізм в літературі XVII ст. 3. Бароко, його філософські основи. 4. Класицизм – провідний напрям літератури XVII ст. Етапи його розвитку. 1. Літературна боротьба XVII століття На початку XVII століття в Європі сформувалися держави із абсолютною монархією (Іспанія, Франція та […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЛЕКЦІЯ 2. ІСПАНСЬКА ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ 1. XVII ст. – “золотий вік” іспанської літератури. 2. Лопе де Вега – представник ренесансного реалізму. “Фуенте Овехуна”, “Зірка Севільї”, “Собака на сіні”. Естетичні погляди Лопе де Веги. 3. Тірсо де Моліна “Дон Жуан”. 4. Творчість Кальдерона – вершина літературного бароко. Драма “Життя – це сон”. Художні особливості драматургії. 1. XVII століття – “золотий вік” […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – Перелік практичних робіт № п/п Теми та плани практичних занять Кількість годин 1 Ж.-Б. Мольер “Мішаний – шляхтич”- вершина жанру комедії – балету. 1. Історія написання. Ставлення автора до своїх героїв. 2. Своєрідність комедії-балету. 3. Характеристика образу пала Журдсна. 4. Характеристика другорядних образів: графа Доранта. маркізи Дорімени, Клеонта, пані Журден. її художнє значення. 2 2 Д. Дефо “Робінзон […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 1. Мета вивчення дисципліни, її місце в навчальному процесі та роль у підготовці спеціалістів МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Глухівський державний педагогічний університет Кафедра зарубіжної літератури Робоча програма З ІСТОРІЇ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ (XVII-ХУШ ст.) ДЛЯ СТУДЕНТІВ ФІЛОЛОГІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ ДЕННОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ Програму склала: Затверджена на засіданні кафедри зарубіжної літератури. Протокол № від_200_р. Робоча програма розглянута та схвалена Вченою радою. Голова ради: Декан філфаку: Завідувач кафедри: 1. Мета вивчення дисципліни, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 2. Ренесансний реалізм у літературі XVII століття Ренесансний реалізм продовжував демократичні традиції гуманістів Відродження. Сам термін “ренесансний реалізм” було взято літературознавцями з тією метою, щоб позначити ту частину художнього надбання XVII століття, яка не могла бути віднесеною ані до класицизму, ані до бароко і безпосередньо була пов’язана з ідеями та естетичними позиціями гуманістів Відродження. Тим більше умовний характер мав сам термін “реалізм”, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 2. Життя і творчість К. Гольдоні. Погляди драматурга на театр “Дель Арте” Найвизначніший драматург Італії, блискучий комедіограф, виступав одночасно і як носій кращих національних, народних традицій і як послідовник французьких просвітників. Народився у Венеції. Його дід був багатим юристом, який влаштовував на своїй розкішній віллі у передмісті Венеції постійні святкування та вистави. Коли Карлу виповнилося 4 роки, батько подарував йому ляльковий театр маріонеток. Свою першу п’єсу Гольдоні […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 3. Тірсо де Моліна. “Дон Жуан” Тірсо де Моліна увійшов в історію світової літератури як засновник “вічного образу” дон Жуана та майстер “комедії ситуацій”. Остання являє собою жанровий різновид комедії, побудований на несподіваному повороті сюжетної лінії, інтризі чи непередбачуваному збігу обставин. Життя драматурга Габріеля Тельєса (1584-1648), який писав під псевдонімом Тірсо де Моліна, маловідоме. У світлі документів, знайдених у XX столітті, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЛАФОНТЕН Художні тексти, рекомендовані для обов’язкового читання 1. Лопе де Вега. Зірка Севільї. Собака на сіні. Фуенте Овехуна. 2. Тірсо де Моліна. Севільський пустульник, чи Кам’яний гість. 3. Педро Кальдерон. Життя – це сон. 4. Лафонтен. Байки. 5. П’єр Корнель. Сід. Горацій. 6. Мольєр. Міщанин – шляхтич. Дон Жуан. Мізантроп. Скупий. 7. Ж. Расін. Федра. Андромаха. […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЛАРОШФУКО Художні тексти, рекомендовані для обов’язкового читання 1. Лопе де Вега. Зірка Севільї. Собака на сіні. Фуенте Овехуна. 2. Тірсо де Моліна. Севільський пустульник, чи Кам’яний гість. 3. Педро Кальдерон. Життя – це сон. 4. Лафонтен. Байки. 5. П’єр Корнель. Сід. Горацій. 6. Мольєр. Міщанин – шляхтич. Дон Жуан. Мізантроп. Скупий. 7. Ж. Расін. Федра. Андромаха. […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЛЕКЦІЯ 7. ФРАНЦУЗЬКА ЛІТЕРАТУРА XVIII СТ. ВОЛЬТЕР, Д. ДІДРО 1. Загальна характеристика літератури Франції XVIII ст. 2. Життя і літературно-філософська діяльність Вольтера (поетична спадщина, “Орлеанська діва”, драматургія, “Магомет”, “Заїра”; комедії – “Задіг”. 3. Багатогранність поглядів Д. Дідро, їх відгомін у творчості Філософські повісті “Небіж Рамо”, “Жак-фаталіст”. 1. Загальна характеристика літератури Франції XVIII століття Історія французької просвітницької літератури XVIII століття – це одночасно історія її […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – Етапи розвитку класицизму Етапи його розвитку Проголосивши культ розуму, класицизм вимагав розумної регламентації художньої творчості. Звідси в ньому чіткість, простота і переконливість в усьому: в ідеях, життєвих ситуаціях, людських характерах. Ідеал прекрасного, який класицизм вбачав у античності, він намагався поєднати із розумним. У своїх пошуках розумних правил творчості класицизм звертався до античних теоретиків літератури – Аристотеля, Горація, брав […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 3. Жанр казки – ф’яби у творчості К. Гоцці Народився у Венеції у 1722 році, у збіднілій аристократичній родині. Мав титул графа. Все його життя було пов’язане зі світом театральної богеми. Родина Гоцці була дуже великою, складалася з одинадцятьох братів і сестер з їхніми чоловіками, дружинами і дітьми. Старший брат драматурга – Гаспаро Гоцці – був відомим на той час критиком і дотримувався передових […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – Розділ 2. ЛЕКЦІЙНІ МАТЕРІАЛИ ЛЕКЦІЯ 1. ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС XVII СТ. ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ 1. Літературна боротьба XVII ст. 2. Ренесансний реалізм в літературі XVII ст. 3. Бароко, його філософські основи. 4. Класицизм – провідний напрям літератури XVII ст. Етапи його розвитку. 1. Літературна боротьба XVII століття На початку XVII століття в Європі сформувалися держави із абсолютною монархією (Іспанія, Франція та […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – 4. Д. Дефо – просвітитель XVIII ст. Літературна діяльність На долю англійського письменника Даніеля Дефо випали в’язниця й ганебний стовп, переслідування і жебрацтво, але, незважаючи на всі біди, ця сильна духом та надзвичайно енергійна людина ніколи не змінювала своїх переконань і до останніх днів свого життя продовжувала боротися пером у руках за ті ідеї, які згодом органічно сприйняв її народ. Для більшості англійський письменник […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – ЛЕКЦІЯ 3.ФРАНЦУЗЬКА ЛІТЕРАТУРА XVII СТ. П. КОРНЕЛЬ, Ж. РАСІН 1. Загальна характеристика французької літератури (Н. Буало “Поетичне мистецтво”; афоризми Ларошфуко і Лабрюєля; соціальні байки Лафонтвна). 2. Життєвий і творчий шлях Корнеля. Особливості драматургії (“Сід”, “Горацій”, Драматургічні принципи). 3. Життєвий шлях і періоди творчості Ж. Расіна. Естетичні погляди. 1. Загальна характеристика французької літератури XVII століття (Н. Буало “Поетичне мистецтво”; афоризми Ларошфуко і Лабрюєля; соціальні байки […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Сід” “Сід”. Свій твір Корнель назвав трагікомедією через її щасливий кінець, тим самим порушивши одну із найважливіших вимог класицистичної теорії – строго розмежовувати і не змішувати два основні види драматичного мистецтва – трагедію й комедію. Ця п’єса не лише користувалася надзвичайним успіхом у глядачів. Вона сприймалася як взірець літературної досконалості: у Парижі побутувало навіть прислів’я “Прекрасне, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Федра” Серед творчого спадку Расіна особливе місце належить трагедії “Федра”. Основою для неї послужив відомий його сучасникам сюжет давньогрецького міфа. Аналогічний сюжет знаходимо у трагедіях античних авторів – “Іпполіт” Еврипіда і “Федра” Сенеки. Але Расін по-своєму розвинув і сюжет, і характери героїв. Так, він змінив характер Іпполіта, який із суворого служителя богині полювання Артем іди, не […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Андромаха” У листопаді 1667 року Расін поставив свою велику трагедію “Андромаха” яка мала величезний успіх. Расін звернувся до давньогрецької міфологічної тематики. Давньогрецький міф про Гектора та Андромаху, прославлених Гомером, Еврипідом та багатьма іншими античними авторами, неодноразово привертав до себе увагу наступних поколінь людства. Французи “адаптували” поетичну легенду про юного сина Гектора Астіанакса до своєї національної історії, […]...
- Історія зарубіжної літератури XVII – XVIII століття – Давиденко Г. Й. – “Черниця” Вершиною художньої прози Дідро стала невелика за обсягом філософська повість “Небіж Рамо”. У даному творі відкинуто будь-яку фабульність, навіть як допоміжний супровідний засіб. Герой філософського діалогу (саме так визначаємо жанр твору) – реальна особа, небіж знаменитого композитора Рамо, Жак-Франсуа Рамо, людина, безумовно, обдарована, однак ще більшою мірою нерозважлива та лінива. Він без особливого успіху пробував […]...