Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 2.2. Підходи до вивчення відносин “особистість – культура”

Російські дослідники С Неретіна й А. Огурцов у книзі “Час культури” зазначають, що в роботах М. Бердяєва, М. Бубера, М. Бахтіна, В. Біблера особистість розглядалася або як самостійна сутність, відділена від культури (культура є всього лише умовою буття особистості), або в рамках діалогічних відносин, де культура утворює другий план буття особистості, або, нарешті, як взаємодоповнюючі аспекти буття: особистість і культура – це одне ціле, культура реалізує себе в діалозі та бутті особистості, особистість реалізує себе в житті культури. Для Бердяева особистість людини протистоїть її родовій сутності, Христос – ось той образ, який найбільше характеризує особистість. Особистість – “завжди конкретна, неповторна, зосереджує в собі всю повноту буття”, у ній відбувається містичне народження в людині Бога. Культуру ж Бердяев розуміє амбівалентно: з одного боку, це “культура духу”, “живий процес”, вічне буття (“у більш глибокому розумінні – культура вічна: антична культура занепала і ніби померла, але вона продовжує жити в якостях, а не кількостях, вона іде в глибину”), з іншого боку – культура “не є здійсненням нового життя, нового буття”, оскільки уречевлення духу в творах культури веде до його “отяжіння”, “охолодження”, “падіння”. Хоча особистість у Бердяева якось пов’язана з культурою, імовірно, за допомогою духу і творчості, особистість і культура характеризуються самі по собі, крім того, сьогодні нас навряд чи може задовольнити подібний поверховий аналіз культури.

У роботах Бубера особистість як Я вже отримує своє культурне визначення: вона існує не тільки в контексті безпосередніх взаємин Я і Ти, але й опосередковуючих Воно, під яким розуміється мова й інші реалії культури. Якщо відносини “Я-Ти”, – пояснюють Неретіна й Огурцов погляди Бубера, – безпосередні, то відносини “Я – Воно” опосередковані та відчужені. Відносини Я і Ти знімаються стосовно Я і Воно. Вже мова утрудняє безпосередність у відносинах Я і Ти. Між Я і Ти виникає деяка опосередковуюча сфера об’єктивних значень культури, сфера творінь культури, мови, літератури, науки. Між Я і Ти, опосередкованим світом Воно уже немає ніякої зрозумілості, прозорості, безпосередньої зв’язаності. Мій образ, втілюючись у добутках мови і культури, стає частиною світу Воно, щоби знову і знову ставати Ти, “обдаровуючи щастям і натхненням”

Але все-таки Я в роботах Бубера – це не зовсім особистість, а культура представлена дуже бідно. Крім того, тут також, як і у Бердяева, мова йде про особистість як таку, незмінну в часі й у різних культурах.

І Бахтін розглядає особистість не саму по собі, у культурі. Для нього провідною точкою зору є естетична, а культура трактується як діалогічна естетична реальність (світ як література, мистецтво). Новизна в трактуванні особистості в тому що остання розглядається як реалізуюча себе у формі (через форму) творінь культури; при цьому саме творіння стає місцем сходу й одночасно межею діалогуючих особистостей. “При читанні або слуханні поетичного твору, – пише Бахтін, – я не залишаю його поза собою, як висловлення іншого, котре… потрібно просто почути і значення якого потрібно просто зрозуміти; але я певною мірою роблю його своїм власним висловленням про іншого, засвоюю ритм, інтонацію, артикульовану напругу, внутрішню жестикуляцію… як адекватне вираження мого власного ціннісного ставлення до змісту… Я стаю активним у формі і формою займаю ціннісну позицію поза змістом – як пізнавально-поетичної спрямованості”.

Проблематизуючи ці чудові ідеї Бахтіна, можна, проте, звернути увагу на два моменти. Естетичний план культури – не єдиний діалог, не єдиний процес, що визначає культуру. Достоїнство підходу Бахтіна в спільному трактуванні особистості і культури, але в цьому ж і певний недолік. Співвідносний аналіз передбачає не тільки тлумачення досліджуваних цілісностей стосовно одна одної, але і кожної по собі окремо. У цьому плані необхідно відповісти на запитання, що собою являє особистість і культура як самостійні цілісності та паралельно, як вони визначають одне одного.

Якщо, для Бахтіна гранична реальність задається ідеєю діалогуючих свідомостей, то для Біблера – ідеєю діалогуючих розумінь (розумів), що схоплюються в пізнанні за допомогою діалогіки. “Діалогіка, – пише Біблер, – логіка діалогу двох і більше логік. Передбачається, що загальне – множинне, і кожна з логік актуалізує одну з можливостей нескінченного буття… Діалогіка є “спілкуванням логіки і логіки”, що не збігаються одна з іншою і виходять на межу з іншою логікою, з іншою загальною культурою”. Загальний розум не тільки множинний, він подібно до гегелівського духу розгортається, проходячи ступені розвитку, при цьому він діє ніби не сам, а за допомогою людини (“тому що без розумового зосередження індивіда загальний розум бездіяльний, безвладний, не здатний до наступного кроку свого сходження”).

Кожен крок сходження розуму зумовлений особливою екзистенціальною ситуацією, яка полягає в тому, що індивід вичерпує усі свої можливості мислити і діяти звичними способами; у результаті, – пояснюють Неретіна і Огурцов, – “він спонукається до виходу за власні межі, у “нішо”, у поза логічне. Використовуючи невизначену здатність судження, індивід у цьому самому “ніщо” виявляє нові можливості буття, нового світу і відповідно нового суб’єкта, що і є носієм іншого розуму, іншої логіки”.

Необхідною умовою того, що відбувається в цьому місці “ніщо”, починання нового розуму є, за Біблером, з одного боку, створенням нормативних образів особистості як творінь культури, з іншого боку – самодермінація індивіда, тобто “вихід його в обрій особистості”, із третього боку – вислуховування (дія совісті) особистістю нового розуму, що починається в цьому місці, а, по суті, виходить вислуховування сучасності. Таким чином, особистість у трактуванні Біблера – це не просто індивід і навіть не тільки індивід, самодетермінуючий свою долю, але індивід, через якого починається новий розум, будується як особливе творіння новий образ культури, саме в цьому процесі індивіду доводиться виходити в обрій особистості та самодетермінувати свою долю. З якої позиції Біблер виходить на таке поняття особистості? По-перше, він йде від проблем сучасності, де, дійсно, різні логіки, розуміння й образи культури зійшлися разом і претендують на одиничність уявлення буття. По-друге, Біблер, йдучи за Гегелем, виходить з інтелектуального уявлення реальності розуму, що розгортається. По-третє, це розгортання Біблер розуміє як становлення різних культур і особистостей, як синхронний діалог суверенних розумінь образів культури, що розширюється.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 2.2. Підходи до вивчення відносин “особистість – культура”