Релігієзнавство – Лубський В. І. – §4. Зороастризм
Зороастр – засновник релігії стародавніх персів, відомий під назвою маздеїзму, – особа напівміфічна. Історія згадує про нього вперше при Дарії Гістаспе, одному з видатних царів Персії (в кінці VI – на початку V ст. до нл.), який зробив спробу об’єднати розрізнені племена в перську державу. Прийняття релігії Зороастра було важливою подією при царюванні Дарія. Зороастр був відомий стародавнім грекам і римлянам як засновник релігії магів. Звертаючись до цієї особи, треба сказати, що Зо-роастром назвали його греки і римляни, між іншим, у стародав-ньоіранських написах він називається Заратуштра.
Зороастризм є локально обмеженою дуалістичною релігією, в основі якої лежить уявлення про протиборство добра і зла. Зороастризм, парсизм – це давньоіранська релігія, що склалася в X-VIII ст. до н. е. і поширилася у Середній Азії. По-різному називають цю релігію: зороастризм – за іменем її легендарного засновника – пророка Зороастри або Заратустри; маздаїзмом – від імені Ахурамазди – головного божества, що уособлює світ, добро, істину, життя, і божества, що бореться з Анра-Майю – володарем пітьми, зла, брехні й смерті; магізмом – жерці її є вихідцями з племені магів; релігією Авести – від назви збірника священних книг; вогнепоклонством – у зв’язку з особливим культовим шануванням вогню (в Ірані збереглася невелика кількість вогнепоклонників, яких мусульмани презирливо називають гербами – невірниками); митраїзмом – від бога-спасите-ля Митри; парсизмом, послідовники якого нині мешкають у Бомбеї (Індія). Суть цієї релігії зводиться до переможної боротьби Ахурамазди з Анра-Майо. Земні джерела дуалізму треба шукати в особливостях життя давньоіранських землеробських племен, які терпіли руйнівні напади кочівників.
Зороастризму властиве вчення про страшний суд, загробне життя, кінець світу внаслідок космічної катастрофи, в якій грішники з їх покровителями загинуть, а праведники – послідовники доброго божества – з допомогою Мітри воскреснуть і очистяться вогнем. Зороастризму властивий також культ вогню. В честь його будувалися храми. Дуже специфічний і обряд поховання: труп померлих вміщують на спеціальних баштах мовчання на розтерзання хижим птахам, бо вважається що кремація і похорон у землю або воду споганює вогонь, землю і води. Як і будь-яка інша релігія, зороастризм переносить перемогу зла на невизначене майбутнє, а встановлення правди передбачається лише в потойбічному світі.
Related posts:
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 4.3. ЗОРОАСТРИЗМ: ЗВИЧАЇ І ВІРУВАННЯ Зороастризм*31 (за ім’ям її напів-легендарного засновника Заратуштри) – давньоіранська релігія, що склалася в І тисячолітті до н. е. і згодом поширилася на значній частині Середньої Азії, Близького і Середнього Сходу. *31: {Інші її назви – магізм, оскільки жерці-зороастрійці були вихідцями з племені магів; маздаїзм – за іменем головного божества цієї релігії Ахурамазди; релігією Авести – […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Розділ VI. ЗОРОАСТРИЗМ Виникнення зороастризму Іранське нагір’я – це обширні степові простори, бідні на воду і рослинність, обмежені горами, біля яких і виникали життєві центри племен, що з III тис. до н. е. переходили до осілого землеробства і скотарства. На початку II тис. до н. е. на цю територію проникають індоіранці, арії. Звідси потім пішла назва цієї країни […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Веди Веди. Стародавньою літературно-релігійною пам’яткою Індії є Веди (санскр. – знання), що їх послідовники індуїзму вважають “священними” книгами. Початок створення їх сягає періоду після вторгнення в країну арійських племен в середині II тисячоліття до н. е. Протягом наступних десяти століть усна ведична традиція видозмінюється і поповнюється. Записані Веди були лише в першій половині І тисячоліття до […]...
- Основи культурології – Сандюк Л. О. – 15.3.1. Зороастризм – стародавня релігія Ірану До Пізніх етнічних релігій відносяться: зороастризм (Іран); індуїзм, джайнізм, сикхізм (Індія); конфуціанство, даосизм (Китай); синтоїзм (Японія); іудаїзм (релігія євреїв у багатьох країнах світу) та ін. Основними Рисами пізніх національних релігій є те, що вони у своїй більшості існують до нашого часу. Більшість серед них політеїстичні, але є й Монотеїстичні (іудаїзм, сикхізм). Змінюється характер жертвоприношень: жертви […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – а) Соціологія релігії та інші науки про релігію 2. Соціологія релігії – одна з багатьох наук, що займаються вивченням релігійного феномена у різних його аспектах. Не лише соціологи, але й історики, філологи, психологи, в принципі – усі вчені, які мають справу з людиною та її культурою, так чи інакше у своїх дослідженнях торкаються релігії. Але до релігієзнавства відносяться лише ті науки, предмет яких […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – 2. Соціологія релігії – одна з багатьох наук, що займаються вивченням релігійного феномена 2. Соціологія релігії – одна з багатьох наук, що займаються вивченням релігійного феномена у різних його аспектах. Не лише соціологи, але й історики, філологи, психологи, в принципі – усі вчені, які мають справу з людиною та її культурою, так чи інакше у своїх дослідженнях торкаються релігії. Але до релігієзнавства відносяться лише ті науки, предмет яких […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ І. Релігієзнавство як наука Становлення нової держави, а саме цей процес триває зараз в Україні, майже завжди супроводжується кризовими явищами, які охоплюють всі сфери людського буття і особливо соціально-економічну; вони впливають на масову свідомість населення і, в першу чергу, на релігійно-духовне життя народу. Проблеми сьогодення ставлять перед суспільством розв’язання питань суспільно-політичного життя нашої країни, її національного відродження, І яке […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ V. Соціологія релігії 1. Соціологія релігії – як частина соціології 1. Соціологія релігії – це частина соціології, одна з соціологічних дисциплін, що використовує вироблені соціологією поняття та методи для аналізу окремих соціальних феноменів, таких як сім’я, політика, освіта тощо. Соціолог має справу з релігією як соціальним феноменом, тобто він вивчає релігію доступну для спостереження, емпіричних методів дослідження соціальної […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – 1. Соціологія релігії – як частина соціології 1. Соціологія релігії – як частина соціології 1. Соціологія релігії – це частина соціології, одна з соціологічних дисциплін, що використовує вироблені соціологією поняття та методи для аналізу окремих соціальних феноменів, таких як сім’я, політика, освіта тощо. Соціолог має справу з релігією як соціальним феноменом, тобто він вивчає релігію доступну для спостереження, емпіричних методів дослідження соціальної […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Теїстична теорія Ця теорія походження релігії з суті самого теїзму. Теїзм визнає буття Бога як істоти принципово протилежної світові кінчених речей і явищ, істоти абсолютної, необмеженої, що вище і людини, і природи; тобто надлюдської і надприродної, живої і особистої, що володіє всіма духовними досконалостями і існує попереду всього і є джерелом всього, отже і релігії. Існує ряд […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Академічний теїзм При розгляді проблем походження релігії виникає питання про те, в яких богів вірили на початку релігії люди? В залежності від характеру і складу ієрархічної побудови системи надприродних істот, якою оперує кожна релігія без винятку, в релігієзнавстві виділяють два типи релігій: монотеїстичні і політеїстичні. Монотеїстичні релігії – це такі, які будуються на визнанні одного, єдиного Бога; […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Монотеїзм, політеїзм, генотеїзм При розгляді проблем походження релігії виникає питання про те, в яких богів вірили на початку релігії люди? В залежності від характеру і складу ієрархічної побудови системи надприродних істот, якою оперує кожна релігія без винятку, в релігієзнавстві виділяють два типи релігій: монотеїстичні і політеїстичні. Монотеїстичні релігії – це такі, які будуються на визнанні одного, єдиного Бога; […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ VI. Футурологія релігії Перед людством завжди стояло і тепер стоїть питання не тільки визначити історію, становлення та існування того або іншого явища, а й обумовити його подальшу долю. Такі ж завдання постають і перед релігією, і велика кількість людей, починаючи з визначних богословів і кінчаючи атеїстами, по-різному вирішували майбутню долю релігії. Але щоб перейти до аналізу, треба визначити […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Література Арон Р. Етапи розвитку соціологічної думки. М., 1993 Бендикс Р. Образ суспільства у Макса Вебера // М. Вебер. Вибране. Образ суспільства. М., 1994. Вах І. Соціологія релігії // Соціологія релігії: класичні підходи. Хрестоматія. Наукова редакція і укладання М. П. Гапочки та Ю. АКимелева. М., 1994. Вебер М. Наука як покликання і професія // М Вебер. […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Первісні вірування В сучасній етнографічній, історичній, філософській та іншій літературі часто вживається термін “первісна релігія”. Він досить точно визначає час існування явища, яке ми розглядаємо. Але він не зовсім точний у своєму буквальному змісті, бо в первісному суспільстві релігійні уявлення та ідеї ще не набрали системного вигляду, їх форма та зміст тільки становилися. Це був розпливчатий комплекс […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Наукові теорії походження релігії Розвиток науки і культури, поглиблення досліджень в галузі вивчення людини і суспільства дали поштовх розвитку релігієзнавства. Але його не минули політичні пристрасті. Тому релігієзнавчі теорії набувають різного забарвлення: від апологетичного захисту релігії і намагання пристосувати ЇЇ до науки до “зверхвойовничого” атеїзму, який в цьому заперечує релігію і закликає до її утиснення. Позначилось це і на […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §1. Хеттська релігія Поруч з Двуріччям і Стародавнім Єгиптом територія Малої і Передньої Азії, яку становлять численні гори, нагір’я та пустелі – це територія найстародавнішого розселення людства. На території Малої Азії в 2-1 тис. до н. е., існували такі значні держави, як Хеттське царство, Фрігія, Лідія (тепер це територія Туреччини). На Східному узбережжі Середземного моря існували держави Сирія, […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §3. Синтоїзм Індійська і китайська цивілізації протягом віків мали значний вплив на сусідні країни й народи. І хоча цей вплив носив різнобічний характер, а на периферії згаданих двох могутніх культурних центрів відчувалося знайомство з індуїзмом, конфуціанством і навіть даосизмом, все-таки найважливішим компонентом релігійної традиції був буддизм. Японія – країна унікальна. Всі поширювані в ній релігійні течії мають […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ XV. Християнство Християнство є найбільш значною світовою релігією нашого часу, в якій розрізняють три головні напрями: православ’я, католицизм та протестантизм, а також численні більш дрібні різновиди. Головним об’єктом шанування християн є Ісус Христос, якого більшість християнських релігій вважає водночас і Богом, і людиною, а дехто – тільки Богом або тільки божественним посланцем. Усі християни вірять або тільки […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – б) Соціологія релігії та феноменологія Феноменологія релігії посідає проміжне становище між науками про релігію і теологією. Вона походить з визнання реального існування об’єкта релігійного поклоніння – “священного”, “зовсім іншого” у порівнянні з реальними об’єктами, з якими має справу людина Релігія, з цієї точки зору, є зустріч людини зі “священним” – тим, що для людини залишається “таємницею”, зіткнення з якою викликає […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – в) Соціологія релігії і теологія Феноменологія релігії посідає проміжне становище між науками про релігію і теологією. Вона походить з визнання реального існування об’єкта релігійного поклоніння – “священного”, “зовсім іншого” у порівнянні з реальними об’єктами, з якими має справу людина Релігія, з цієї точки зору, є зустріч людини зі “священним” – тим, що для людини залишається “таємницею”, зіткнення з якою викликає […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §2. Фрігійська релігія В північно-західній частині Малої Азії ше 2 тис. р. до н. е. оселилися племена фрігійців, які начебто в43 ст. до н. е. приймали участь в легендарній Троянській війні. Цілком достовірна їх участь в розгромі Хеттської держави в 12 ст. до н. е. В 10 – 8 ст. до н. е. відбулось піднесення Фрігійського царства, засновником […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Започаткування римської релігії Початок цивілізації на Апеннін-ському півострові зв’язують з започаткуванням Риму і навіть називають точну дату цієї події – 21 квітня 753 р. до н. е. У VIII ст. до н. е. в північно – західній частині Аленнінського півострова утворилася держава, яка згодом дістала назву Стародавнього Риму. З 754-753 до 510-509 рр. до н. е. тривав царський […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Релігія Римської імперії З 27 р, до н. е. починається період існування Римської імперії. Після вбивства в 44 р. до н. е. Юлія Цезаря прибічниками збереження республіки, через деякий час до такої ж необмеженої влади прийшов його спадкоємець Окта-віан (63 р. до н. е. – 14 р. до н. е.). З народження він мав ім’я Гай Октавіан Фурін, […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §4. Імаміти Ця гілка шиїзму відноситься до “поміркованого” напрямку. Сьогодні це самий найчисленніший напрямок у шиїзмі. Його ідейними попередниками були ті шиїти, які проповідували, що “в силу божественного установлення імамат є прерогативою виключно роду Алі і передається шляхом “ясної вказівки” (ан-насс) вустами Пророка або попереднього імама”.1 Імаміти визнають ‘ Прозоров М. С Ислам. Шиитская (имамитская) доктрина верховной […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §5. Зейдіти Ця гілка шиїзму відноситься до “поміркованого” напрямку. Сьогодні це самий найчисленніший напрямок у шиїзмі. Його ідейними попередниками були ті шиїти, які проповідували, що “в силу божественного установлення імамат є прерогативою виключно роду Алі і передається шляхом “ясної вказівки” (ан-насс) вустами Пророка або попереднього імама”.1 Імаміти визнають ‘ Прозоров М. С Ислам. Шиитская (имамитская) доктрина верховной […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §5. Джайнізм Джайнізм – релігія, що виникла в Індії в VI ст. до н. е. одночасно з буддизмом як опозиція брахманізму, що освячував кастовий лад. Джайнізм виражав інтереси прогресивних верств індійського рабовласницького суспільства. Послідовники джайнізму (нині їх близько 2 млн. чоловік, в основному з буржуазного середовища) поклоняються 24 пророкам, останнім з яких був нібито легендарний засновник джайнізму […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Священство У християнській релігійній обрядності таїнство шлюбу утвердилося порівняно пізно. Лише в XVI ст. склався його ритуал. Згідно із твердженням православних і католицьких священиків, це таїнство освячує шлюбний союз “іменем Божим”, передає нареченим “благодать одностайності” в народженні й вихованні дітей. Обряд одруження виник у період первісного ладу. Ще в давнину люди зверталися до “добрих духів” з […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §7. Брахманізм Джайнізм – релігія, що виникла в Індії в VI ст. до н. е. одночасно з буддизмом як опозиція брахманізму, що освячував кастовий лад. Джайнізм виражав інтереси прогресивних верств індійського рабовласницького суспільства. Послідовники джайнізму (нині їх близько 2 млн. чоловік, в основному з буржуазного середовища) поклоняються 24 пророкам, останнім з яких був нібито легендарний засновник джайнізму […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §6. Сикхізм Джайнізм – релігія, що виникла в Індії в VI ст. до н. е. одночасно з буддизмом як опозиція брахманізму, що освячував кастовий лад. Джайнізм виражав інтереси прогресивних верств індійського рабовласницького суспільства. Послідовники джайнізму (нині їх близько 2 млн. чоловік, в основному з буржуазного середовища) поклоняються 24 пророкам, останнім з яких був нібито легендарний засновник джайнізму […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Традиціоналістична теорія Проблема виникнення релігії дуже важлива для повного розуміння її суті і значення. Якщо ми хочемо досконало знати якесь явище чи річ, ми неодмінно поставимо питання: звідки, чому, як і коли вони виникли і, лише одержавши відповідь на запитання, ми здобудемо знання про це явище. Це стосується і релігії. Але з точки зору переважної більшості віруючих […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ III. Філософія релігії Філософія релігії виникла в XVII – XVIII ст Спочатку вона розвивалася в дусі західного просвітництва, виходячи з принципів вільнодумства та раціоналізму. В подальшому в ній відбувається поворот в бік ірраціоналізму і фідеїзму. Під терміном “філософія релігії” слід розуміти або мислення, для якого релігія є джерелом і базою побудов, або мислення, яке бере релігію своїм об’єктом. […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Церковний шлюб У християнській релігійній обрядності таїнство шлюбу утвердилося порівняно пізно. Лише в XVI ст. склався його ритуал. Згідно із твердженням православних і католицьких священиків, це таїнство освячує шлюбний союз “іменем Божим”, передає нареченим “благодать одностайності” в народженні й вихованні дітей. Обряд одруження виник у період первісного ладу. Ще в давнину люди зверталися до “добрих духів” з […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Перші спроби наукового пояснення походження релігії Спроби знайти, так би мовити, земні витоки релігії сягають в далеку стародавність. Ще в 5 ст. до н. е. Крітій (біля 460 – 403 рр. до н. е) висловив думку, що релігія є вигадкою законодавців. Він поклав початок політико-державній гіпотезі виникнення релігії. Цю точку зору поділяв Лактацій (приблизно 250 – 325), який називав засновником релігії […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Форми первісних вірувань Сукупність названих елементів утворюють форми первісних релігійних вірувань, а ця сукупність в свою чергу обумовлена природними, виробничими, історичними та етнічними особливостями розвитку окремих племен і народів. Оскільки такі особливості вкрай різноманітні і численні, то такі є і форми вірувань. Всі вони давно стали предметом етнографічних досліджень і описані досить грунтовно. До них звичайно відносять тотемізм, […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ XVII. Нетрадиційні релігії У період докорінної перебудови суспільства постають нові складні завдання. Вони пов’язані як з неможливістю працювати застарілими методами, так і з новими реальностями, проблемами і процесами, що проявилися в сучасних умовах. На сьогоднішній день у країнах Заходу дуже поширилися так звані нові культи або релігії “Нового віку”. Ці новоутворення в духовному житті західного суспільства в 60-ті […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Священний знак християн Як же могло статися, що священний знак язичників, з якими перші християни вели запеклу боротьбу за віру, перейшов у християнську релігію і став її великим символом? Перенесемося в думці на 2 тис. років назад, до витоків християнства. Християнська релігія виникла близько 2 тис. років тому в Римській імперії, в східному Середземномор’ї. Римська імперія на той […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §12. Рафадіти Це нащадки Аліібн Таліба. В Алі було багато дітей, але самими відомими в боротьбі за халіфат були Хасан і Хусейн. Релігійно-політична догматика шиїтів стверджує, що верховна влада (імамат), подібно до пророцтва, є “божественним установленням”. Право на імамат належить тільки родині Алі і його нащадкам. Верховна влада є спадковою. Аліди вели збройну та ідеологічну боротьбу, відстоюючи […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §13. Друзи Це нащадки Аліібн Таліба. В Алі було багато дітей, але самими відомими в боротьбі за халіфат були Хасан і Хусейн. Релігійно-політична догматика шиїтів стверджує, що верховна влада (імамат), подібно до пророцтва, є “божественним установленням”. Право на імамат належить тільки родині Алі і його нащадкам. Верховна влада є спадковою. Аліди вели збройну та ідеологічну боротьбу, відстоюючи […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §20. Махдізм Ця течія виникла в Судані в 80-90-х роках дев’ятнадцятого століття. До деякої міри ця течія була протилежна бехаїзму. На відміну від останнього, суданський махдізм всіляко підкреслював свій неподільний зв’язок з ісламом і свою відданість “чистому”, первісному ісламу. Махдізм проголосив і вів священну війну як з європейськими колонізаторами, так і з турецько-єгипетськими одновірцями, які, з його […]...