Музеєзнавство – Рутинський М. Й
Народ, який не забуває про свої витоки, про хресну дорогу крізь буремні тисячоліття у сьогодення, – незнищенний, спроможний забезпечити собі гідне майбутнє. Культурна спадщина народу зосереджена здебільшого у закладах, які поетично називають храмами культури
1.1. Музейні установи в системі освіти, культури і туризму Музеї – це скарбниці людської історії і культури, думки і праці, це осередки пізнання навколишнього світу. Щоденно вони гостинно відчиняють свої двері перед десятками тисяч
1.1. Музейні установи в системі освіти, культури і туризму Музеї – це скарбниці людської історії і культури, думки і праці, це осередки пізнання навколишнього світу. Щоденно вони гостинно відчиняють свої двері перед десятками тисяч
Історія розвитку музеїв, теорія та методика музейної роботи, суспільні функції музею та музейні аспекти ставлення суспільства до своєї спадщини і впливи цієї спадщини на формування сучасної соціокультурної дійсності досліджуються окремою наукою – музеєзнавством (музеологією).
Музеї як скарбниці коштовностей, старожитностей, творів мистецтва й екзотичних речей існують від найдавніших часів, виникнення перших протомузеїв пов’язане з виникненням перших протодержавних класових утворень давніх цивілізацій (світські скарбосховища) та поширенням перших громадських культів (храмові
Мережа музеїв в Україні будується на основі усталеної в українському музеєзнавстві їх наукової класифікації та типології. Класифікація музеїв – це поділ музеїв на групи за однією визначальною чи декількома ознаками. Необхідність класифікації зумовлена розмаїтістю
Музеї історичного профілю. До цієї групи належать музеї, які збирають, зберігають, вивчають і популяризують пам’ятки матеріальної та духовної культури українського народу. Зберігаючи величезні цінності, музеї історичного профілю ведуть широку науково-дослідну та освітньо-виховну роботу. Загалом
Музеї цього профілю збирають, зберігають, вивчають і експонують матеріали, що розповідають про природу, економіку, історію і культуру певного краю (області, району, міста, села). В них зібрані геологічні, ботанічні, зоологічні, палеонтологічні, археологічні, етнографічні та інші
Цей профільний тип музеїв об’єднує суто літературні, театральні, музичні та кіно-музеї. Прообразами літературних музеїв можна вважати славнозвісні Вавилонську, Ніневійську й Александрійську бібліотеки стародавнього світу, сховища прадавніх і церковних рукописів у середньовічних соборах і монастирях,
До цього типу належать музеї, які збирають, зберігають, вивчають та експонують різноманітні природничі матеріали й розповідають про найновіші досягнення природничих наук. Такі музеї тісно пов’язані з академічними, науково-дослідними інститутами і вищими навчальними закладами, діяльність
До цього типу належать музеї, які збирають, зберігають, вивчають та експонують різноманітні природничі матеріали й розповідають про найновіші досягнення природничих наук. Такі музеї тісно пов’язані з академічними, науково-дослідними інститутами і вищими навчальними закладами, діяльність
Це доволі різноаспектна група музеїв технократичної профільної групи, що збирають, зберігають, вивчають, експонують та популяризують творіння людських рук, пов’язані з історією і практикою розвитку техніки та технологій, а також – із життям і творчим
Це група музеїв комплексного типу просто неба, що володіють особливою цінністю й отримали статус заповідників згідно з постановами урядових органів країни. Музеї-заповідники за профілями поділяються на археологічні, історико-культурні, історико-архітектурні, історико-меморіальні. Вони створюються шляхом музеєфікації
Це група музеїв комплексного типу просто неба, що володіють особливою цінністю й отримали статус заповідників згідно з постановами урядових органів країни. Музеї-заповідники за профілями поділяються на археологічні, історико-культурні, історико-архітектурні, історико-меморіальні. Вони створюються шляхом музеєфікації
2.1. Фондова робота Музей – це установа, що займається різноманітними видами діяльності у різних сферах: від пам’ятко-консерваційної і колекційної до суто комерційної. До основних напрямів роботи будь-якого музею як спеціалізованої установи індустрії культурного дозвілля
2.1. Фондова робота Музей – це установа, що займається різноманітними видами діяльності у різних сферах: від пам’ятко-консерваційної і колекційної до суто комерційної. До основних напрямів роботи будь-якого музею як спеціалізованої установи індустрії культурного дозвілля
Музейні збірки накопичуються й систематизуються не лише з метою вивчення та централізованого зберігання. Найважливіші функції сучасних музеїв: пізнавально-інформаційна, популяризаційна, навчально-просвітницька. Всі ці функції реалізуються завдяки експозиційній діяльності музеїв. Експозиційна діяльність – це ознайомлення відвідувачів
У класичний період розвитку музеїв їхні теоретики і практики перебували під впливом догми: музейна справа – це не індустрія розваг, і тут немає місця комерції. Адже музей – це некомерційна установа, його місія –
В основі комерційної діяльності музею лежить надання послуг платного відвідування та екскурсійного супроводу. Цей вагомий аспект музейної діяльності вимагає детального вивчення; організації екскурсійної діяльності присвячено розділ 4 цього посібника. Від доби зародження у XIX
“Розкрутка” популярного серед віртуальних відвідувачів веб-сайту музею, який здатен приносити прибутки за рахунок: продажів через Інтернет книг та мистецьких альбомів; продажів віртуального музейного продукту – платного скачування відеороликів, електронних каталогів тематичних експозицій
“Розкрутка” популярного серед віртуальних відвідувачів веб-сайту музею, який здатен приносити прибутки за рахунок: продажів через Інтернет книг та мистецьких альбомів; продажів віртуального музейного продукту – платного скачування відеороликів, електронних каталогів тематичних експозицій
Альтернативним до пошуку спонсорів шляхом залучення фінансів для реалізації нових музейних проектів є фандрайзинг. Фандрайзинг (від англ. fund – кошти; raise – добувати) – це комплекс заходів із залучення фінансів для реалізації некомерційних музейних
З появою мас-медіа та Інтернету роль музею в суспільстві суттєво трансформувалася. В наші дні основні функції поширення культури, що належали музеєві раніше, перейшли до преси, телебачення, радіо, Інтернету. З іншого боку, експерти звертають увагу
3.1. Суть та завдання музейного менеджменту Такі поняття, як “менеджмент” і “менеджер”, уже надійно закріпилися в діловій українській мові. На побутовому рівні в поняття “менеджмент” ми звикли вкладати зміст умілого професійного управління з використанням
3.1. Суть та завдання музейного менеджменту Такі поняття, як “менеджмент” і “менеджер”, уже надійно закріпилися в діловій українській мові. На побутовому рівні в поняття “менеджмент” ми звикли вкладати зміст умілого професійного управління з використанням
{При підготовці цього розділу посібника автором використано матеріали аналітичних досліджень Т. В. Абанкіної та класичні теоретичні положення маркетингу, сформульовані Ф. Котлером.} Філіппу Котлеру, якого вважають “батьком” сучасного маркетингу, належить найгеніальніше і тому найпростіше визначення
Усі сучасні музеї проводять активну роботу з формування суспільної думки на основі т. зв. PR-технологій (від англ. public – суспільні, relatione – відносини, зв’язки) [74]. Паблік Рілейшенс (Public Relations, PR) – це управлінська діяльність,
{Цей підрозділ підготовлено на основі рекомендацій, розроблених П. Горі* шевським та критично доопрацьованих авторами цього посібника.} Сьогодні туризм є однією з найдинамічніших галузей світової економіки [48]. Невід’ємною складовою туристичного бізнесу є не лише організація
4.1. Музейна мережа півдня та сходу держави Україна – країна музеїв. Національній історико-культурній спадщині нашої держави можуть позаздрити чимало країн світу, і навіть серед країн Європи Україна включена у першу десятку за кількістю й
4.1. Музейна мережа півдня та сходу держави Україна – країна музеїв. Національній історико-культурній спадщині нашої держави можуть позаздрити чимало країн світу, і навіть серед країн Європи Україна включена у першу десятку за кількістю й
Найбагатшим музеєм Середнього Подніпров’я є Дніпропетровський історичний музей ім. Д. Яворницького. Тут зібрана найбільша в Україні колекція кам’яних статуй (85 експонатів) від стел доби міді (III тис. до н. е.) до половецьких кам’яних баб.
“Полісся, ця космічна поганська колиска, басейн Прип’яті та Десни з його арійською чистотою коренів і древлянською нескаламученістю джерел, з його визначальними генетично-культурними кодами, з найархаїчнішим фольклором, епосом, діалектами…” – так образно характеризує сучасний український
Створений у 1940 р. на базі давніх Покутського і Жаб’ївського краєзнавчих музеїв та приватних колекцій. З 1959 р. музей міститься в історичній будівлі міської ратуші. Експозиція музею тематично розділена на три відділи: природи, історії,
Створений у 1940 р. на базі давніх Покутського і Жаб’ївського краєзнавчих музеїв та приватних колекцій. З 1959 р. музей міститься в історичній будівлі міської ратуші. Експозиція музею тематично розділена на три відділи: природи, історії,
Міститься у витонченій кам’яниці XIX ст. Цей музей має давню історію. Першу спробу відкриття краєзнавчого музею на Буковині було зроблено ще 1863 р. У 1877 р. колекції цього музею передали Чернівецькому університету. І лише
Відкритий 22 грудня 1892 р. Носієм ідеї його відкриття став історик та колекціонер Олександр Чоловський. Основою новоствореного музею стали чисельні муніципальні й цехові пам’ятки, що зберігалися у міському архіві в будинку Ратуші. Сьогодні Львівський
*{Розділ підготовлено за участю кандидата географічних наук А. С. Ковальчука.} 5.1. Сутність та основні поняття екскурсійної діяльності Екскурсійна справа – важливий вид послуг, що надаються музеями та туристичними фірмами. Незважаючи на певні відмінності, сутність
*{Розділ підготовлено за участю кандидата географічних наук А. С. Ковальчука.} 5.1. Сутність та основні поняття екскурсійної діяльності Екскурсійна справа – важливий вид послуг, що надаються музеями та туристичними фірмами. Незважаючи на певні відмінності, сутність
Класифікація – це розподіл предметів, явищ, понять на класи, відділи, види залежно від їх загальних чи специфічних ознак. Основні критерії класифікації екскурсій Екскурсії класифікуються за: 1) змістом; 2) складом і кількістю учасників; 3) місцем
Тема і структура екскурсії Кожна екскурсія має свою чітко визначену тему і мету. Тема – це коло явищ, відібраних і висвітлених автором. Тема тісно пов’язана з метою екскурсії. Мета – це основний висновок, думка
Проведення екскурсії зводиться не лише до передачі певних знань і донесення їх до відвідувачів. Мистецтво екскурсовода полягає у поєднанні нових знань з тими, які людина вже має. Суть технології здійснення екскурсійного впливу полягає в
Проведення екскурсії зводиться не лише до передачі певних знань і донесення їх до відвідувачів. Мистецтво екскурсовода полягає у поєднанні нових знань з тими, які людина вже має. Суть технології здійснення екскурсійного впливу полягає в
Наочність – це один з принципів пізнання й почуттєвого сприйняття дійсності. Цей принцип грунтується на показі конкретних предметів і явищ та їх безпосереднього відображення у свідомості людей. Засоби наочності в екскурсійній практиці прийнято поділяти
У методичній розробці екскурсії вказується точний час (у хвилинах), відведений на розкриття кожної підтеми. Тут передбачено все: показ об’єктів, розповідь екскурсовода, пересування на маршруті до об’єкта і розташування біля нього групи. Уміння вкластися у
6.1. Музеї та екскурсійно-туристичний рух. Основні показники та тенденції відвідуваності музеїв держави Послуги дозвілля в туризмі є надзвичайно різноманітними, і їх спектр постійно ускладнюється. Великим попитом користуються культурно-просвітницькі послуги, які надаються класичними закладами, як-от:
6.1. Музеї та екскурсійно-туристичний рух. Основні показники та тенденції відвідуваності музеїв держави Послуги дозвілля в туризмі є надзвичайно різноманітними, і їх спектр постійно ускладнюється. Великим попитом користуються культурно-просвітницькі послуги, які надаються класичними закладами, як-от:
Сьогодні, на початку XXI ст. в основу розвитку музейництва покладено концепцію “social network” – мереж, мережного партнерства, мережного менеджменту [75, 76]. Мережні структури дають змогу розгортати глобальні проекти. За принципом управління, мережні структури –
Значущість наукової, культурно-просвітницької та екскурсійно-туристичної функції музеїв України вирізнялася ще на початку XX ст. [50, 69]. Як на теперішній час, маємо всі підстави стверджувати, що музеї нашої країни перетворилися на невід’ємну складову туристичного обслуговування
1. Бондар М. М., Мезенцева Г. Г., Славін Л. М. Нариси музейної справи. – К.: Наукова думка, 1959. 2. Брюшкова Л. П. Коллекции геологических музеев как часть культурного наследия. – М., 1993. 3. Буланий
Акт прийняття – це документ про передачу пам’ятки на довічне зберігання у музей, в якому фіксується чітка експертна (мистецтвознавча) характеристика цієї пам’ятки та подаються відомості про особливості її надходження у музей. Археологічні екскурсії –