Музеєзнавство – Рутинський М. Й. – Розглянемо коротко основні профілі музеїв

Музеї історичного профілю. До цієї групи належать музеї, які збирають, зберігають, вивчають і популяризують пам’ятки матеріальної та духовної культури українського народу. Зберігаючи величезні цінності, музеї історичного профілю ведуть широку науково-дослідну та освітньо-виховну роботу. Загалом це найпоширеніша в Україні група музеїв. Перші історичні (археологічні) музеї нашої країни постали на початку XIX ст. в Одесі, Миколаєві, Феодосії, Керчі.

Музеї історичного профілю за основними завданнями експозиційної діяльності й складом колекцій пам’яток прийнято поділяти на такі види: загально-історичні, археологічні, воєнно-історичні, історико-архітектурні, історико-культурні (музеї-заповідники, рис. 1.3) та етнографічні. Сюди ж маємо всі підстави віднести музеї природничо-наукової історії та музеї історії науки і культури. Кожен з названих видів музеїв історичного профілю має свою специфіку, що виявляється у характері експозицій і складі фондових колекцій.

Загально-історичні музеї створюють з метою висвітлення історії людства і нашої країни зокрема й формують експозиції згідно з найвагомішими етапами й періодами світової та вітчизняної історії. Традиційно в таких музеях є зали первіснообщинної історії, культур доби міді, бронзи й раннього заліза, епохи становлення слов’янської культури й антської державності, періоди Київської Русі, Речі Посполитої й Держави Війська Запорізького, період економічного й етнокультурного розвитку XVII – XIX ст., доба державоборчих змагань початку XX ст., періоди Першої і Другої світових воєн, українізації, голодоморів і сталінських репресій, зал новітньої історії становлення української державності. В Україні до загальноісторичних належать Державний історичний музей України в Києві, а також Харківський, Дніпропетровський, Львівський, Чернігівський історичні музеї тощо.

Музеєзнавство   Рутинський М. Й.   Розглянемо коротко основні профілі музеїв

Рис. 1.3. Сучасний вигляд фронтальної частини пам’ятки “Скелі Довбуша” (Івано-Франківська обл.) з викутими печерами та слідами врубів фортифікаційних клітей і гонтових дахів давньоруської фортеці XII – XIII ст.

У фондах загальноісторичних і краєзнавчих музеїв зберігаються археологічні, нумізматичні, етнографічні колекції, а також колекції рідкісних книг, предметів побуту (меблі, годинники, посуд), зброї, творів образотворчого мистецтва, речові, фото – і документальні матеріали з історії краю, особисті фонди, передані цим музеям приватними колекціонерами.

Для історичних музеїв характерні довготермінові експозиції, а також різні форми виставкової роботи. Більшість історичних музеїв України розташовані в будинках, що є пам’ятками історії і культури, чимало мають філії як у межах окремого міста, так і цілої області.

Із здобуттям Україною незалежності ведеться активна робота з організації принципово нових музеїв історії окремих міст, селищ та історичних сіл (напр., музей історії міста Болехова чи музей історії міста Коломиї (Івано-Франківська область), що посіли окрему нішу між загально-історичними та краєзнавчими музеями.

Меморіальні музеї є окремим видом музеїв історичного профілю. Меморіальні музеї присвячені пам’яті видатних політичних, державних і військових діячів, учених, письменників, композиторів, художників та ін. Вони створюються на базі пам’ятних комплексів, які охороняються державою: садиб, будинків, квартир, пов’язаних з життям і діяльністю видатних осіб. Особисті речі, будинки, внутрішнє оздоблення приміщень, деталі обстановки мають властивість, розповідаючи про людей, які серед них жили, передавати колорит минулого. Тому нащадки прагнуть зберегти незмінними будинок, кабінет, рукописи, книги, предмети домашнього побуту визначної особистості. Експозиції меморіальних музеїв побудовані таким чином, щоб знайомити відвідувачів із життям і діяльністю видатної особистості, її внеском у національну та світову історію, культуру, науку. Це музеї видатних діячів України – академіка Д. Яворницького (Дніпропетровськ), педагога В. Сухомлинського (Павлиш Кіровоградської області), художників В. І. Касіяна (Снятин Івано-Франківської області) і Ф. Ф. Манайла (Ужгород), архітектора В. Г. Заболотного (Переяслав-Хмельницький), письменника І. Я. Франка (Нагуєвичі Львівської області) (рис. 1.4) та ін.

Перший меморіальний музей в Україні створено в 1928 р. – будинок-музей Т. Г. Шевченка в Києві.

Єдиним в Україні музеєм-мавзолеєм є меморіал-поховання у складі музею-садиби М. І. Пирогова. У ньому похований славетний український хірург, який вперше застосував наркоз, засновник воєнно-польової хірургії, учасник героїчної оборони Севастополя академік М. Пирогов (1810 -1881 рр.)” Мавзолей, у якому забальзамоване тіло перебуває у підземному приміщенні церкви-усипальниці. Між іншим, спосіб, яким був забальзамований М. Пирогов, досі залишається невідомим.

Музеєзнавство   Рутинський М. Й.   Розглянемо коротко основні профілі музеїв

Рис. 1.4. Музей в Нагуєвичах

Воєнно-історичні музеї – окремий вид музеїв історичного профілю. Колекції цих музеїв відображають військову історію країни, розвиток військової техніки й мистецтва війни, історію окремих родів військ і видів озброєнь. В експозиціях воєнно-історичних музеїв представлені колекції холодної та вогнепальної зброї, військової техніки і приладів, форм обмундирування, прапорів, медалей, фото – і кінодокументів, карт, комплекси особистих речей і документів військових. Воєнно-історичні музеї ведуть широку науково-просвітню діяльність, спрямовану на формування почуття патріотизму, пробудження інтересу до героїчної історії нашої країни.

Музеєзнавство   Рутинський М. Й.   Розглянемо коротко основні профілі музеїв

Рис. 1.5. Львівський музей старовинної зброї “Арсенал’

Багато воєнно-історичних музеїв починалися як сховища зброї, предметів військового призначення, арсенали. Таким, зокрема, є Львівський музей старовинної зброї “Арсенал” (рис. 1.5) в історичній фортифікаційній споруді міського арсеналу. В Україні історично склалася розгалужена мережа музеїв Другої світової війни (напр., Державний музей-заповідник “Битва за Київ у 1943 р.” у Нових Петрівцях Вишгородського району Київської області), музеїв військової техніки просто неба (Київ, Сапун-гора Севастополя), музеїв бойової слави військово-морського флоту (Севастополь, Миколаїв), а також музеїв окремих військових формувань і частин української армії відомчого підпорядкування Міністерства оборони України. Оригінальними за мистецько-експозиційним наповненням є відділи-музеї міста-героя Севастополя, присвячені найдраматичнішим періодам його героїчної оборони (панорама “Оборона Севастополя 1854 – 1855 pp.” та діорама “Штурм Сапун-гори 7 травня 1944 p.”).

Окремі експозиції з військової історії розгорнуті також у складі краєзнавчих музеїв країни.

Археологічні музеї – це самостійний вид музеїв історичного профілю, які збирають, зберігають, вивчають і експонують предмети, що мають історичну цінність. їхні збірки комплектуються з пам’яток матеріальної культури від найдавніших часів до середньовіччя, виявлені під час археологічних досліджень. Об’єктами музеєфікації можуть стати також нерухомі археологічні пам’ятки: древні городища (напр., Херсонес, Тіра, Пантікапей), поховання, різні оборонні, культові, цивільні споруди. Згідно із завданнями збереження і презентації, археологічні музеї можуть існувати у вигляді колекційних музеїв, музеїв-заповідників, музеїв-пам’яток, музеїв просто неба. Атракційність археологічних музеїв багато в чому залежить від рівня реставраційних і консерваційних робіт, що визначають зовнішній вигляд пам’ятки і форми її використання з туристичною, просвітницькою і науковою метою (рис. 1.6).

Україна була однією з перших країн світу, в якій ще на початку XIX ст., з поширенням ідеї наукової археології, почали відкриватися колекційні археологічні музеї. Перші археологічні розкопки охопили територію Криму (античні міста та царські скіфські кургани). Найцінніші знахідки з них вивозилися в столицю Російської імперії, більшість із скарбів кримської землі так і залишилася у складі фондів московських і петербурзьких музеїв. Проте значна частина менш цінних археологічних пам’яток залишалася в Україні, тож постало питання про їх організоване збереження й музеєфікацію. На початку 1800-х років був створений археологічний музей у Миколаєві, 1811 р. – у Феодосії, 1825 р. – в Одесі, 1826 р. – у Керчі.

Музеєзнавство   Рутинський М. Й.   Розглянемо коротко основні профілі музеїв

Рис. 1.6. Наскельний рельєф на камені, с. Буша (Ямпільський р-н, Вінницька обл.)

Створенню мережі археологічних музеїв посприяла діяльність наукових товариств, які проводили розкопки, вивчали, систематизували, каталогізували знахідки та формували археологічні колекції. Зокрема, зусиллями громадських діячів у 1839 р. створений Музей Одеського товариства історії і старожитностей.

Істотно розширилася мережа археологічних музеїв України у другій половині XIX ст., що було пов’язано з остаточним становленням археологічної науки, принципів проведення розкопок, виробленням методів наукового дослідження пам’яток і уніфікованих прийомів їх систематизації. Набула популярності в цей час ідея організації археологічних музеїв при університетах.

Нова хвиля масового зацікавлення археологією та проведення систематичного наукового вивчення вітчизняної археологічної спадщини припала на 1960 -1970-ті роки.

У цей період були вироблені сучасні методики консервації і реставрації археологічних пам’яток, а також набула поширення прогресивна ідея створення археологічних музеїв нового типу: музеїв-заповідників та музеїв просто неба. Завдяки цьому у 1970-ті роки створено унікальні археологічні музеї-заповідники: Херсонеський, Керченський, Судацький у Криму, “Ольвія” у Миколаївській обл. та ін. По суті, тільки завдячуючи діяльності (а нерідко й самопожертві) радянських археологів у 1960 -1970-х роках у сфері музеєфікації археологічних комплексів були виявлені і врятовані унікальні пам’ятки археології.

На початку XXI ст. найбільші історико-археологічні музеї України з унікально багатими експозиціями функціонують в Одесі (Археологічний музей НАН України, 150 тис. експонатів), Севастополі (Херсонеський національний історико-археологічний заповідник), Керчі (Державний історико-культурний заповідник) та Дніпропетровську.

Етнографічні музеї – це значно поширений в Україні вид музеїв історичного профілю, що збирають, зберігають, вивчають та експонують етнографічні колекції, які знайомлять сучасників із процесами етногенезу, побутом і культурою різних етнічних спільнот та історичних періодів.

Ідея створення окремих етнографічних музеїв в Європі поширилася у першій половині XIX ст. з відокремленням із антропології етнографії як окремої наукової дисципліни, становленням її об’єкта, предмета, принципів і методології досліджень. Потреба у камеральному вивченні та систематизації фактологічних етнографічних матеріалів спонукала науковців до колекціонування та подальшої музеєфікації етнографічних пам’яток. Хоча окремі світові музейні центри етнології, як-от Музей антропології й етнографії ім. Петра Великого у м. Санкт-Петербурзі, що веде свою історію з Кунсткамери російського царя Петра Першого, постали ще на межі XVII – XVIII ст.

Значну роль у формуванні національної мережі етнографічних музеїв відіграли міжнародні антропологічні та етнографічні виставки і з’їзди XIX ст. З другої половини XIX ст. актуальним і навіть модним стало створювати етнографічні кабінети чи невеликі музеї в університетах, етнографічні відділи – в музеях наукових товариств, крайових музеях та ін.

Більшість сучасних етнографічних музеїв нашої країни репрезентують відвідувачам тематичні експозиції традиційної культури українського народу (ужитково-побутові й мистецькі предмети XVIII – початку XX ст.) та її локальних варіантів, зібраних з усіх етнографічних земель України (Лемківщина, Бойківщина, Гуцульщина, Буковина, низинне Закарпаття, Західне і Східне Поділля, Волинь і Центрально-Східне Полісся, Середня Наддніпрянщина, Слобожанщина (рис. 1.7), Донеччина, Надчорномор’я).

Класичні етнографічні музеї України були створені як колекційні музеї, що проводять етнографічні експедиції, збирають, систематизують та експонують етнографічні колекції із речових пам’яток матеріальної культури. їхні експозиції будуються головним чином на речових джерелах; вони відтворюють середовище проживання людини, її повсякденний побут, культурні смаки. Відтворення репрезентативних елементів побуту визначеної епохи і соціальної групи (селяни, міщани, інтелігенція) сьогодні входить у завдання багатьох етнографічних музеїв країни. Так, з кінця 1990-х років окремі етнографічні музеї країни активно комплектують фонди з міської етнографії і побуту городян (див. нижче, напр., Одеський музей приватних колекцій). В наші дні з’явилися дедалі нові приватні етнографічні музеї.

Музеєзнавство   Рутинський М. Й.   Розглянемо коротко основні профілі музеїв

Рис. 1.7. Найбільш автентичний живий етнографічний музей-агрооселя України – “Хата Савки” на Слобожанщині, в якій відвідувач може мешкати і харчуватися стравами народної української кухні, займатися польовими роботами й пізнавати народні ремесла (ковальство, чинбарство, ткацтво) як агротурист

Експозиційно найбагатші й найколоритніші етнографічні музеї колекційного типу географічно тяжіють до західних областей держави. Серед них не можна не згадати, зокрема, Коломийський музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім. Й. Кобринського і Косівський музей народного мистецтва та побуту Гуцульщини на Івано-Франківщині, Музей етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАНУ у Львові, Національний музей у Львові, Істори – ко-етнографічний музей “Бойківщина” у Самборі Львівської області, музеї “Сріберна Земля” у с. Грушовому Тячівського району та “Лемківська садиба” у с. Зарічеві Перечинського району на Закарпатті.

Отож, констатуємо зародження й географічне поширення нової тенденції: у гірських районах Українських Карпат виникає нова перспективна форма етнографічного музею – сільські етномузеї ансамблево анімаційного типу, що зберігають та демонструють туристам традиційні форми матеріальної культури гірських мешканців безпосередньо в середовищі побутування гуцулів, бойків та лемків [47].

Один з найхарактерніших прикладів організації таких “живих музеїв” – самодіяльний музей Довбуша в с. Космачі (рис. 1.8).

Музеєзнавство   Рутинський М. Й.   Розглянемо коротко основні профілі музеїв

Рис. 1.8. Самодіяльний музей ватажка карпатських опришків Олекси Довбуша та його власник у традиційному гуцульському вбранні й зі стародавньою опришківською зброєю (фото В. Мороза)

Власником музею є місцевий селянин-гуцул Михайло Дідишин. Багато років він невтомно досліджував джерела й народні перекази про походи опришків. До того ж він упевнений, що віднайшов саме ту хату, з якої в 1742 р. Степан Дзвінчук застрелив легендарного опришка Олексу Довбуша. Цю хату М. Дідишин викупив, перевіз до себе на подвір’я і перетворив її на музей опришківства й гуцульського антикваріату. Зрештою, і сам власник музею становить для туристів не менший інтерес, ніж його музей. Колоритна гуцульська зовнішність й говірка, підкреслені традиційним убранням карпатських горян, слугують елементами незабутнього анімаційного ефекту після відвідування цього музею “живої етнографії”.

Усвідомлення важливості збереження традиційних екологічних уявлень і поглядів людини на природу, етноекологічних традицій українського народу веде до появи в Україні інноваційних музейних проектів, що поєднують вивчення і показ пам’яток природи й етнографії (напр., проект “Гуцульське селище” у національному природному парку “Гуцульщина”, проект “Полонина Рокита” на Яремчанщині тощо) [49]. Так, нині вже активно приймає туристів нещодавно відкритий Музей гуцульської господарки у легендарному с. Криворівні Верховинського району Івано-Франківської області.

Подібні музеї живої старовини нескладно організувати у будь-якій рекреаційній місцевості Карпатського регіону, стратегічно зорієнтованій на розвиток масового туризму в майбутньому. Потрібно лише реставрувати старі будівлі, зібрати у них старі речі й загалом спробувати відтворити знайому з дитинства атмосферу сивої минувшини.

З 1970-х років шириться ідея створення принципово нових етнографічних музеїв на грунті музеєфікації репрезентативних фрагментів етноландшафтного середовища й об’єктів нематеріальної етнокультурної спадщини. Найрозповсюдженішою формою таких етнографічних музеїв нового типу в Україні стали музеї просто неба у містах: Переяславі-Хмельницькому, Львові (“Шевченківський гай”), Ужгороді,

Чернівцях, Пироговому (на окраїні м. Києва). Тут здійснюють комплексне збереження і демонструють традиційну сільську архітектуру, побут і культуру населення українських земель у природному середовищі.

Характерним прийомом показу народного побуту на початку XXI ст. стала присутність в історико-етнографічних музеях-скансенах живих тварин, доглядачів-аніматорів, включення в експозиції об’єктів нематеріальної спадщини, застосування прийомів театралізації, проведення фестивалів народних ремесел (із майстер-класами для туристів) та календарно-звичаєвих обрядодійств із залученням професійних та аматорських творчих колективів.

У XXI ст. музеї просто неба, або скансени, перетворюються на так звані живі музеї з насиченими анімадійними програмами відтворення історичного середовища, де туристів приваблюють не лише окремі споруди, предмети старовини, а й професійні працівники-аніматори, які своїми заняттями відтворюють побут, поведінку, матеріальну і духовну культуру попередніх епох.

Одним з найколоритніших етнографічних скансенів світу є Музей-заповідник народного дерев’яного зодчества й етнографії “Кіжі” у Республіці Карелія (Російська Федерація). Він займає акваторію озера Кіжі, прилеглу територію та частину узбережжя Онезького озера. До складу цього музею-заповідника входить всесвітньо відомий ансамбль шедеврів російської дерев’яної архітектури, що включає 37-мет – рову 22-купольну Преображенську церкву 1714 p., 10-ку – польну Покровську церква 1764 p., шатрову дзвіницю 1874 р. Серед унікальних пам’яток заповідника “Кіжі” – найдавніша з існуючих у наші дні російських дерев’яних церков – церква-кліть св. Лазаря, датована XIV ст. (Для аналогії: найдавніша зі збережених українських дерев’яних церков датована кінцем XV – початком XVI ст.)

Найбільшим музеєм просто неба в України є Національний музей народної архітектури та побуту в с. Пироговому. Розташований він на мальовничій околиці м. Києва і займає площу 120 га, де самою природою вдало поєднано характерні ландшафтні зони України – гори, долини, степи і ліси. Створені експозиції розповідають про різні райони України: Середню Наддніпрянщину, Полтавщину, Слобо­жанщину, Полісся, Поділля, Карпати та південь України.

Архітектурно-етнографічна експозиція цього музею вклю­чає близько 400 будівель і понад 30 тис. експонатів – на­родний одяг, тканини, меблі, знаряддя праці, вироби гон­чарів, бондарів, теслярів тощо.

Львівський музей народної архітектури та побуту “Шевчен­ківський гай” створено в 1971 р. (рис. 1.0). Сьогодні в експо­зиції цього музею на площі 150 га можна оглянути 124 архі­тектурні об’єкти. Експозиція діє за етнографічним принципом. Зазначимо, що на території Західної України наприкінці XIX – на початку XX ст. вирізнялось вісім історико-етнографіч-них областей: Бойківщина, Гуцульщина, Лемківщина, Поді­лля, Полісся, Волинь, Рівнинне Закарпаття та Покуття, котрі в музеї представлені окремими секторами. Створюються та­кож експозиційні сектори “Буковина”, “Львівщина”. В музеї організовуються мікросела з 15-20 архітектурних об’єктів.

Музеєзнавство   Рутинський М. Й.   Розглянемо коротко основні профілі музеїв

У житлових і господарських будівлях експонуються предмети домашнього вжитку, одяг, інструменти народних ремесел, знаряддя сільського господарства, транспортні засоби. У церквах, дзвіницях і каплицях відтворенні відповідні інтер’єри.

Музей “Шевченківський гай”, крім свого основного завдання – збереження пам’яток архітектури, предметів побуту і зразків народного мистецтва, їх дослідження і пропаганди, є чудовим місцем відпочинку, використовується для зйомок художніх і музичних фільмів тощо. На території музею організовуються виступи самодіяльності, фольклорно-етнографічних ансамблів. Популярним серед відвідувачів музею є щорічне фольклорно-етнографічне свято “З народної криниці”.

Ще один масштабний проект організації музею гуцульської культури просто неба з елементами обрядово-побутової анімаційності реалізується на території Національного природного парку “Гуцульщина” під керівництвом В. В. Пророчука.

На околицях Косова виділено спеціальну ділянку, на яку планується перевезти з Космача стару дерев’яну церкву та кілька стародавніх гуцульських хат. Інші архітектурні гуцульські споруди буде відновлено науковими працівниками НПП за мистецтвознавчими джерелами.

Музей гуцульської культури просто неба НПП “Гуцульщина” дасть можливість представити відвідувачам органічне поєднання народної архітектури та живого гуцульського побуту. На території музею “Гуцульське село” оживуть самобутні гуцульські художні ремесла і промисли (різьбярство, кушнірство, писанкарство, мосяжництво, гончарство, килимарство, вишивка, бондарство). А в дні традиційних релігійно-обрядових святкувань “Гуцульське село”, за задумом, має перетворюватися на осередок жвавих гуцульських забав та обрядодійств.

Історія музеїв просто неба (скансенів) налічує понад сто років. Першими спробу організувати такий музей просто неба здійснили норвежці у 1867 p.: декілька селянських будівель та церква були перенесені на спеціальну територію поблизу Осло. А перший у світі повноцінний музей, створений на основі звезених з усіх куточків країни етнографічних пам’яток, був заснований 1891 р. у Стокгольмі (Швеція) вченим-етнографом Артуром Газеміусом. За місцем розташування він отримав назву “Скансен”, що згодом стала загальною для музеїв цього типу. Зараз у світі нараховується близько 2000 таких музеїв.

Характерно, що для розміщення будівель вибирають ділянки, які найбільше відповідають уявленням про особливості національного пейзажу. Просторова композиція території таких скансенів повинна етнографічно відтворювати народні традиції і прийоми планування сіл, житлових садиб, культових, оборонних та інших споруд, як-от музей-агрооселя “Хата Савки” на Слобожанщині (рис. 1.10).

Музеєзнавство   Рутинський М. Й.   Розглянемо коротко основні профілі музеїв

Рис. 1.10. Покуть народного музею-агрооселі “Хата Савки” на Слобожанщині

Попередниками музеїв просто неба в Україні були виставки, на яких експонувалися окремі будівлі. Однією з найцікавіших стала крайова виставка 1894 р. у Стрийському парку Львова, де було відтворено шість типових садиб з різних районів Галичини, Гуцульську церкву, шість придорожніх хрестів і вітряк. У 1902 р. в Харкові до XII археологічного з’їзду було збудовано хату з Лівобережної України. В 1910 р. у Катеринославі (нині Дніпропетровськ) учасники Південноросійської промислової виставки оглядали садибу зі с. Мишуриного Рогу, збудовану за проектом академіка Д. Яворницького.

Музеї історії релігії – це поширений вид музеїв історичного профілю, колекції яких документують генезис і розвиток релігії (світових релігій) як складного соціокультурного феномену. Масове поширення й тенденційну заідеологізованість ці музеї набули в комуністичну добу з її ідеологією наукового атеїзму. У сучасних умовах частина з цих музеїв просто припинила своє існування, а частина зберегла унікальні фонди й зазнала докорінної трансформації тематично – експозиційного наповнення й суспільних функцій. (Класичний приклад тематичної трансформації – сучасний Музей переслідуваної церкви м. Бережани Тернопільської області).

Сучасні українські музеї історії релігії знайомлять відвідувачів із культово-мистецьким багатством та глибинним філософським змістом духовної культури людства, розповідають про еволюцію світових релігій (християнства, мусульманства, буддизму, індуїзму), презентують унікальну спадщину зниклих і зникаючих релігійних культів (релігії давньоєгипетської, месопотамської, елліністичної цивілізацій), язичницьких вірувань наших прадідів та сусідніх народів Європи та ін.

Закордонні музеї історії релігії мають переважно вузьке функціонально-експозиційне наповнення. Вони знайомлять туристів з історією однієї конфесії чи певного періоду конфесійної історії. Такими, для прикладу, є Національний музей раннього християнства у Римі, Музей історії Реформації у Женеві тощо. Найцікавішим та найбагатшим за змістом і тематичною палітрою експозицій комплексним музеєм історії світових вірувань, культів і релігій, за визнанням провідних світових експертів, сьогодні вважається Музей історії релігії у Санкт-Петербурзі (Російська Федерація). Його експозиції побудовані за хронологічним, географічно-етнокультурним та конфесійним принципами. За експозиційним багатством, тематичною різноплановістю та раритетністю пам’яток історії релігії у першу десятку найвідоміших у світі комплексних музеїв історії релігії входить Львівський музей історії релігії (вул. Музейна, 1).

Впродовж останніх років в Україні триває процес відкриття (чи відродження) музеїв при єпархіях та в окремих храмах, що знайомлять відвідувачів із драматичною історією незнищенності Церкви. Розділи з історії релігії в конкретному регіоні часто включені в експозиції багатьох краєзнавчих музеїв [41].


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Музеєзнавство – Рутинський М. Й. – Розглянемо коротко основні профілі музеїв