Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. УКРАЇНСЬКА АКАДЕМІЧНА ФІЛОСОФІЯ XIX ст
Лекції 12-13
1. АКАДЕМІЧНА ФІЛОСОФІЯ І ЗМІНА ТИПУ ФІЛОСОФСТВУВАННЯ
Ідеї, концепції, узагальнення нового українського письменства та творчої інтелігенції, витворені на грунті романтичного світосприйняття та його елементів у німецькій класичній філософії, внесли значний доробок у формування духовної культури України, сприяючи постановці та осмисленню важливих смисложиттєвих проблем і національного відродження. Однак вони все-таки були далекими від професійного філософського рівня, тяжіючи швидше до чуттєво-емоційного, символічного сприйняття світу, ніж до його духовно-теоретичного осмислення. Останнє, починаючи з ХХ ст. і впродовж його, здійснюється в межах академічної філософії, під якою, як правило, розуміють, власне, професійну філософську культуру, що створюється на кафедрах академічних закладів як світського, так і духовного напрямів, хоча таке розуміння академічної філософії досить умовне з погляду рівня її викладання в університетах і духовних академіях.
Розглядаючи стан філософської думки в Україні того часу, слід зазначити, що ставлення до неї, як і в усій Російській імперії, було неоднозначним. Якщо відкриття Московського університету ще в 1755 р. його перший ректор М. М. Поповський (вихованець М. В. Ломоносова) розпочав з промови про користь філософії, заклику до її вивчення, то пізніше викладання філософії в університетах двічі було заборонено (1809, 1850) як такої, що призводить до нігілізму. У боротьбі проти нігілізму, “мудрствування нових філософських систем” виключалось у викладанні філософії все те, що не могло бути обгрунтованим Св. Письмом. В університетах та інших навчальних закладах (за винятком духовних академій, де зберігалися курси історії філософії, метафізики, етики, у зв’язку з чим у повному розумінні цього слова “академічною” можна називати філософію саме цього типу навчальних закладів) курс філософії зводився до логіки та психології, або до вольфіанської моральної філософії, вершиною якої поставала “Нравоучительная философия в науку благородного юношества” Баумайстера.
Якщо дотримуватися історичної правди, а не йти за довільно витлумаченими фактами, як це роблять деякі “ультрадемократичні” представники сучасного нашого письменства у своїх вимогах руху вперед “через назад”, то доведеться визнати, що у придушенні вільного філософствування того часу значну роль відігравала православна церква, проводячи таку саму реакційну політику, що й царський уряд, адже на цей час змінилися положення і функції самого православного духовенства. Якщо спочатку ідея православ’я в озброєнні українських культурних діячів виражала інтереси пригноблених, то з набуттям православною церквою панівного становища вона відбиває інтереси православного українського і російського панства та монархії, звичайно, не забуваючи і про свої власні інтереси. Саме завдяки цьому церкві надавалися всі права контролю над духовним життям Російської імперії і її провінцій, однією з яких була Україна.
Related posts:
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – 1. АКАДЕМІЧНА ФІЛОСОФІЯ І ЗМІНА ТИПУ ФІЛОСОФСТВУВАННЯ Лекції 12-13 1. АКАДЕМІЧНА ФІЛОСОФІЯ І ЗМІНА ТИПУ ФІЛОСОФСТВУВАННЯ Ідеї, концепції, узагальнення нового українського письменства та творчої інтелігенції, витворені на грунті романтичного світосприйняття та його елементів у німецькій класичній філософії, внесли значний доробок у формування духовної культури України, сприяючи постановці та осмисленню важливих смисложиттєвих проблем і національного відродження. Однак вони все-таки були далекими від професійного […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Лекції 12-13 Лекції 12-13 1. АКАДЕМІЧНА ФІЛОСОФІЯ І ЗМІНА ТИПУ ФІЛОСОФСТВУВАННЯ Ідеї, концепції, узагальнення нового українського письменства та творчої інтелігенції, витворені на грунті романтичного світосприйняття та його елементів у німецькій класичній філософії, внесли значний доробок у формування духовної культури України, сприяючи постановці та осмисленню важливих смисложиттєвих проблем і національного відродження. Однак вони все-таки були далекими від професійного […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. ФІЛОСОФІЯ В УКРАЇНІ РАДЯНСЬКОЇ ТА ПОСТРАДЯНСЬКОЇ ДОБИ Лекція 19 Висвітлення стану філософської думки в українській західній діаспорі не означає, що саме тут вона досягає вершини свого розвитку, тоді як у метропольній Україні в розвитку філософії спостерігається повний занепад, викликаний однобічністю орієнтації на догматичний марксизм. Такий погляд далекий від істини, як і замовчування того, що розвиток філософської думки в метропольній Україні відбувався в […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. ФІЛОСОФІЯ В УКРАЇНІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ ст Лекція 14 Академічна філософія в Україні другої половини ХІХ – початку ХХ ст. не була однорідною за своїм сприйняттям та осмисленням західноєвропейської філософської думки. Залежно від характеру впливів тих чи інших течій і напрямів західноєвропейської філософії формувалося розмаїття течій і напрямів філософської думки в Україні, де найбільш впливовими постають “філософія серця” П. Юркевича, духовна філософія […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. УКРАЇНСЬКИЙ РОМАНТИЗМ: ФІЛОСОФІЯ І СВІТОГЛЯД Лекції 10-11 1. СУТНІСТЬ РОМАНТИЗМУ, УМОВИ ЙОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ І СПЕЦИФІКА Романтизм, засновниками якого стали діячі ієнського гуртка філологи Ф. Шлегель та А. Шле-гель, поети Л. Тік, Ф. Гарденберг (Новаліс), до яких приєднались філософ Ф. Шеллінг і берлінський проповідник та філолог Ф. Шлеєрмахер, постав як реакція на обмеженості класицизму. Охопивши різні галузі культури Європи […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. РОЗВИТОК СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНОЇ І ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ ТА ПУБЛІЦИСТИЦІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ ст Лекції 15-16 Важливою подією для України стало скасування кріпацтва в Російській та Австро-Угорській імперіях, до складу яких входили українські землі. Відміна кріпосного права активізувала всі сфери життя українського суспільства, викликала нову хвилю національного піднесення, усвідомлення українським народом своєї гідності та єдності, розгортання культурно-освітньої діяльності як засобу національної ідентифікації та боротьби за національне визволення. Створюються громадські […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ – ЦЕНТР ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XVII І XVIII ст. (українське просвітництво) Лекції 8-9 1. НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНА БОРОТЬБА 1648-1656 рр. ЇЇ ЗДОБУТКИ ТА ВТРАТИ В УКРАЇНІ Важливою подією в історії українського народу стала його національно-визвольна боротьба проти польського поневолення під проводом Б. Хмельницького, яку досить часто кваліфікують революцією ранньобуржуазного типу. І хоча, в силу політичних причин того часу, вона не привела до об’єднання всіх українських земель, та здобутки […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – 3. ВПЛИВ РОМАНТИЧНОГО ШЕЛЛІНГІАНСТВА НА СТАНОВЛЕННЯ ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ В УКРАЇНІ Західноєвропейський романтизм сприяв не тільки літературно-культурному розвитку українського письменства, а й формуванню філософської думки в Україні, де суттєве значення мало сприйняття і осмислення на початку XIX ст. ідей німецької класичної філософії – І. Канта, И. Фіхте, особливо Ф. Шеллінга. Дещо пізніше російськомовна філософія, а вона була такою і в Україні того часу, знайомиться з філософськими […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. РЕНЕСАНСНИЙ ГУМАНІЗМ В УКРАЇНІ XVI – ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XVII ст Лекція 5 1. СУТНІСТЬ ГУМАНІЗМУ ТА УМОВИ ЙОГО ФОРМУВАННЯ В УКРАЇНІ Формування і розвиток філософської думки в Україні стояли не осторонь світової філософської культури, а в її контексті. Українські мислителі, сприймаючи вплив світової філософської культури, ставали безпосередніми учасниками її творення, вносячи в неї і свій доробок. Тенденція до цього стає більш, ніж помітною, в кінці […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – 4. ФІЛОСОФІЯ ПРАВА Б. КІСТЯКІВСЬКОГО При аналізі філософської та соціально-політичної думки в Україні кінця XIX – початку XX ст. слід зупинитися на аналізі поглядів тих мислителів, голоси яких не були почуті. До них, безумовно, належить український юрист, публіцист, соціолог, теоретик правової держави та філософії права Б. Кістяківський. Народився Богдан Олександрович Кістяківський 16 листопада 1868 р. у родині професора карного права […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – 1. “ФІЛОСОФІЯ СЕРЦЯ” П. ЮРКЕВИЧА Лекція 14 Академічна філософія в Україні другої половини ХІХ – початку ХХ ст. не була однорідною за своїм сприйняттям та осмисленням західноєвропейської філософської думки. Залежно від характеру впливів тих чи інших течій і напрямів західноєвропейської філософії формувалося розмаїття течій і напрямів філософської думки в Україні, де найбільш впливовими постають “філософія серця” П. Юркевича, духовна філософія […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – 4. УКРАЇНА І ПРОСВІТНИЦТВО. ФІЛОСОФІЯ Г. СКОВОРОДИ Загальній назві теми лекції “Києво-Могилянська академія – центр філософської думки України другої половини XVII та XVIII ст.” додається підзаголовок “Українське просвітництво”. Наявність його – невипадкова. Попередній, хай навіть і неповний, аналіз філософських курсів професорів Києво-Могилянської академії дає підстави для висновку, що своїми вимогами розвитку науки і освіти, усвідомлення їх ролі і значення в суспільному житті […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. РЕФОРМАЦІЙНІ ВЧЕННЯ В УКРАЇНІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XVI – ПОЧАТКУ ХVIІ ст Лекція 6 1. СТАНОВЛЕННЯ НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНОГО РУХУ В УКРАЇНІ І ЙОГО ІДЕОЛОГІЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ .Висхідний розвиток України, про який йшлося у попередній лекції, проходив в досить несприятливих для неї умовах. Саме на цей час припадає повне зближення Великого князівства Литовського з Польщею, яке завершилося прийняттям Люблінської унії і створенням єдиної держави – Речі Посполитої (1569). Це зближення […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – 3. Джерела формування філософської думки стародавньої русі Філософія ніколи не виникала на пустому місці. Вона завжди постає як результат попереднього духовного розвитку. Основним джерелом, на грунті якого формувалася українська філософська думка, є народна культура, що в усній народній творчості зберігає попередні світоглядні уявлення. Поряд з цією тенденцією, найтісніше пов’язаною з дійсністю, розвивається й інша, “книжна”, яка не могла не враховувати попередню. “Мало […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Лисенко Олександр Якимович Народився 5 травня 1925 р. в с. Ганнівка Петрівського району Кіровоградської обл. в сім’ї селянина. Після закінчення середньої школи (1941) деякий час залишався в рідному селі, а з 1943 р. – в діючій армії на фронтах Великої Вітчизняної війни. У 1946 р. вступив на історичний факультет Львівського університету, який закінчив у 1951 р. Наступні два […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Тимофій Осиповський Після висилки І. Б. Шада з Харкова його наступником по кафедрі став А. Дудрович, який з 1813 по 1829 р. читав курс моральної філософії, а в 1829-1830 рр. був ректором університету. Виходець із прикарпатських слов’ян, він користувався підтримкою І. Б. Шада, який і рекомендував його як людину освічену у філософії Канта, Фіхте і Шеллінга. Курс […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Андрій Дудрович Після висилки І. Б. Шада з Харкова його наступником по кафедрі став А. Дудрович, який з 1813 по 1829 р. читав курс моральної філософії, а в 1829-1830 рр. був ректором університету. Виходець із прикарпатських слов’ян, він користувався підтримкою І. Б. Шада, який і рекомендував його як людину освічену у філософії Канта, Фіхте і Шеллінга. Курс […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Тарасенко Микола Федосійович Народився 23 квітня 1939 р. в селищі міського типу Горностаївка Херсонської обл, У 1958 р. закінчив Одеський технікум підготовки культосвітніх працівників. З 1959 по 1962 р. служив в армії. В 1967 р. закінчив філософський факультет Київського університету ім. Т. Г. Шевченка, де ще студентом на нього звернув увагу П. В. Копнін, запросивши на роботу до […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. ФІЛОСОФСЬКА ДУМКА ДАВНЬОЇ РУСІ Лекції 2-3 1. СВІТОГЛЯДНІ ОСНОВИ ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ СХІДНИХ СЛОВ’ЯН ЯЗИЧНИЦЬКОЇ ДОБИ Наші далекі пращури, виборюючи умови свого існування, завбільше тяжіли до осілості і хліборобства, закріплення та сколонізування тих земель, на які вони приходили. На цих землях ставилися укріплені городища, навколо яких засновувалось господарство. Уже з часів античності вони виступали основними постачальниками збіжжя для своїх сусідів, […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. Філософські ідеї в духовній культурі України ХІІІ – ХV ст Лекція 4 1. СОЦІОКУЛЬТУРНЕ БУТТЯ УКРАЇНИ ХІІІ – ХV ст. Розвиток духовної культури України XIII – XV ст. найменш висвітлений у нашій історичній, зокрема в історико-філософській, літературі. Стосовно цього періоду обмежуються загальним твердженням, що татаро-монгольська навала не тільки перервала розвиток Київської Русі, а й відкинула його назад на два століття, де, власне, XIII – XV […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – ТЕМА. ФІЛОСОФСЬКА ТА СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНА ДУМКА В УКРАЇНСЬКІЙ ДІАСПОРІ Лекції 17-18 1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЗАХІДНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ Бурі, що проносились над Україною, розкидали чимало українців по всьому світу, і сьогодні легше назвати країни, в яких вони не проживають, ніж перерахувати ті, де вони живуть. Як соціальне явище еміграція має свої причини, давні витоки та історію. В пошуках кращої долі, з тих чи інших причин […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Данило Велланський Західноєвропейський романтизм сприяв не тільки літературно-культурному розвитку українського письменства, а й формуванню філософської думки в Україні, де суттєве значення мало сприйняття і осмислення на початку XIX ст. ідей німецької класичної філософії – І. Канта, И. Фіхте, особливо Ф. Шеллінга. Дещо пізніше російськомовна філософія, а вона була такою і в Україні того часу, знайомиться з філософськими […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – 3. НАПРЯМИ ФІЛОСОФІЇ В УКРАЇНІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX – ПОЧАТКУ XX ст Основним центром формування професійних кадрів з філософії у першій половині XIX ст., як ми бачимо, виступала Київська духовна академія. Це зумовлювалося не лише вимогами царського уряду надавати професорські вакансії людям духовного звання, а й тим, що в академії все-таки була краща освітня база, певна стабільність філософських курсів, усталені традиції духовно-етичної орієнтації. Цілком зрозуміло, що її […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Олексій Козлов Позашлюбний син поміщика І. О. Пушкіна (далекого родича поета) і його селянки О. Козлов народився 1831 р. у Москві. Дитячі роки його пройшли серед ремісників і торговців. У 12 років він став учнем першої Московської гімназії, по закінченні якої в 1856 р. був вільним слухачем фізико-математичного факультету Московського університету. Через рік перевівся на історико-філологічний факультет, […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Логвин Мирон Онисимович Народився в с. Бреусовці на Полтавщині в сім’ї робітника. Досить рано розпочав трудову діяльність, працював учителем, вів профспілкову роботу. З 1922 р. почав працювати у навчальних закладах (Полтава, Харків). Саме на цей час припадає його захоплення філософією. М. Логвин бере активну участь у філософських дискусіях, виступає за утвердження діалектичного матеріалізму в природознавстві. В 1933 р. […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Копнін Павло Васильович Народився в 1898 р. в с. Маклачисі Маловишерського району Новгородської обл. Учасник громадянської війни, політпрадівник дивізії М. О. Щорса, член РСДРП(б) з дореволюційним стажем. У 1930 р. М. Шлєпаков закінчив Інститут червоної професури, отримав звання професора й розпочав викладацьку роботу з філософії в харківських вузах – інституті комунального господарства, університеті. З 1945 р. працював у […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Шлєпаков Микола Степанович Народився в 1898 р. в с. Маклачисі Маловишерського району Новгородської обл. Учасник громадянської війни, політпрадівник дивізії М. О. Щорса, член РСДРП(б) з дореволюційним стажем. У 1930 р. М. Шлєпаков закінчив Інститут червоної професури, отримав звання професора й розпочав викладацьку роботу з філософії в харківських вузах – інституті комунального господарства, університеті. З 1945 р. працював у […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Демчук Петро Іванович Народився 11 червня 1900 р. в містечку Городенка на Станіславщині (нині Івано-Франківська обл.). У 1924 р. закінчив Віденський університет права, а наступного року з групою політичних емігрантів переїхав до Харкова. Закінчивши аспірантуру при Інституті марксизму-ленінізму в 1927р., працював на кафедрі соціології філософсько-соціологічного відділу цього інституту, а потім очолив кафедру філософії Всеукраїнської асоціації марксистсько-ленінських науково-дослідних інститутів […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Лекція 5 Лекція 5 1. СУТНІСТЬ ГУМАНІЗМУ ТА УМОВИ ЙОГО ФОРМУВАННЯ В УКРАЇНІ Формування і розвиток філософської думки в Україні стояли не осторонь світової філософської культури, а в її контексті. Українські мислителі, сприймаючи вплив світової філософської культури, ставали безпосередніми учасниками її творення, вносячи в неї і свій доробок. Тенденція до цього стає більш, ніж помітною, в кінці […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Володимир Лесевич Основним центром формування професійних кадрів з філософії у першій половині XIX ст., як ми бачимо, виступала Київська духовна академія. Це зумовлювалося не лише вимогами царського уряду надавати професорські вакансії людям духовного звання, а й тим, що в академії все-таки була краща освітня база, певна стабільність філософських курсів, усталені традиції духовно-етичної орієнтації. Цілком зрозуміло, що її […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Юринець Володимир Олександрович Як і С. Семковський, В. Юринець отримав грунтовну філософську освіту. Народився він 1891 р. в с. Олеськи Буського району Львівської області. По закінченні Львівської гімназії вступив до Львівського університету, з якого в 1910 р. після масових сутичок львівських студентів з владою і польськими студентами переїхав до Відня. У Віденському університеті вивчав математику, фізику, філософію, пізніше […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – 1. СУТНІСТЬ ГУМАНІЗМУ ТА УМОВИ ЙОГО ФОРМУВАННЯ В УКРАЇНІ Лекція 5 1. СУТНІСТЬ ГУМАНІЗМУ ТА УМОВИ ЙОГО ФОРМУВАННЯ В УКРАЇНІ Формування і розвиток філософської думки в Україні стояли не осторонь світової філософської культури, а в її контексті. Українські мислителі, сприймаючи вплив світової філософської культури, ставали безпосередніми учасниками її творення, вносячи в неї і свій доробок. Тенденція до цього стає більш, ніж помітною, в кінці […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Лекція 19 Лекція 19 Висвітлення стану філософської думки в українській західній діаспорі не означає, що саме тут вона досягає вершини свого розвитку, тоді як у метропольній Україні в розвитку філософії спостерігається повний занепад, викликаний однобічністю орієнтації на догматичний марксизм. Такий погляд далекий від істини, як і замовчування того, що розвиток філософської думки в метропольній Україні відбувався в […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Дмитриченко Володимир Савелійович Народився 15 березня 1925 р. в с. Білозір’я (нині Черкаська обл.). По закінченні сільської середньої школи в грудні 1941 р. вступив до Сталінградського ФЗУ № 21. З вересня 1942 р. – в діючій армії на фронтах Великої Вітчизняної війни. Після важкого поранення в лютому 1945 р. за інвалідністю був демобілізований з армії, вступив на педагогічні […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Йосип Кононович-Горбацький При оцінці курсів філософії професорів Києво-Могилянської академії зазначають, що з них починається розклад середньовічного церковно-теологічного світогляду в духовній культурі України, проте більшість з тих, хто оцінює, наголошують на схоластичному характері цих курсів. На недоречність останнього звернув увагу Г. Г. Шпет, підкреслюючи, що назва схоластики тут може належати лише до методики викладання, а не до змісту. […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Петро Авсенєв У сфері надчуттєвого, про яке не було однозначного тлумачення в Св. Письмі, шукав основу вільного філософствування П. Авсенєв (архімандрит Теофан). В академії і університеті, де читав курс філософії і психології, він користувався репутацією філософа живого діяльного розуму, добре обізнаного з новітніми літературними джерелами, а водночас людиною високого релігійного почуття і переконання. Філософські погляди П. Авсенєва […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Юрій Немирич Ю. Немирич народився 1612 р. на Житомирщині у родині вихідців з новгородського боярства, яка в XV ст. переселилася до Литви, отримавши тут великі землі. Освіту здобув спочатку у Раківській соціанській академії, набувши знань з математики, філософії, етики, політики. В 1630 р. виїхав за кордон, де студіює в університетах Лейдена і Амстердама, Базеля, Падуї, Сорбонни, слухає […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Павлов Василь Терентійович Народився 21 березня 1915 р. в с. Стара Ерикла Теренгульського району Ульяновської обл. Після закінчення початкової школи працював лісорубом в ліспромгоспі Кузоватського району. З 1935 до 1936 р. навчався в Павенецькому водному технікумі, Петрозаводськом культурно-освітньому технікумі (Кар. АРСР), але не закінчив у зв’язку з їх закриттям. У 1937 р. склав екстерном іспити за середню школу […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Дученко Микола Васильович Український філософ, доктор філософських наук, професор М. В. Ду-ченко народився 4 вересня 1931 р. в с. Шевченкове Коростишівського району Житомирської обл. Після закінчення середньої школи (1950) вступив на філософський факультет Київського університету, з яким пов’язав усю свою науково-педагогічну діяльність: спочатку аспірант філософського факультету (1955-1958), інспектор-методист з навчальної роботи (1959-1960), виконуючий обов’язки доцента кафедри діалектичного та […]...
- Історія філософської думки в Україні – Огородник І. В. – Яценко Олексій Іванович Український філософ, доктор філософських наук, професор М. В. Ду-ченко народився 4 вересня 1931 р. в с. Шевченкове Коростишівського району Житомирської обл. Після закінчення середньої школи (1950) вступив на філософський факультет Київського університету, з яким пов’язав усю свою науково-педагогічну діяльність: спочатку аспірант філософського факультету (1955-1958), інспектор-методист з навчальної роботи (1959-1960), виконуючий обов’язки доцента кафедри діалектичного та […]...