Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ II. СЕРЕДНЬОВІЧНЕ ХРИСТИЯНСТВО
1. ПРАВОСЛАВ’Я ЧАСІВ ПОЛЬСЬКО-ЛИТОВСЬКОГО ПАНУВАННЯ
У Київській державі Русі-Україні церква функціонувала в одновірній системі державно-церковних відносин, тобто мала справу лише з одновірною державною владою, з якою вона була у взаємовідносинах гармонії, союзу. Водночас церква дбала про християнізацію самої влади, державного ладу, суспільного життя. Але після татарської навали й занепаду Києва церкві довелося встановлювати взаємовідносини з іноземною державною владою, до того ж спорідненою з іншою, ніж православна церква, конфесійною системою. Це була влада – і християнська православна (Галицько-Волинська держава), – і християнська католицька (під час польсько-литовського панування), і мусульманська (татарське іго), і поганська (на початку татарської навали на першому етапі Литовсько-Руської держави). При цьому церковно-державні відносини в умовах іноземного панування все більше залежали від самої державної влади. Церква не мала такої рівноправності, як у попередні роки її існування в Київській Русі-Україні.
Церква в умовах татарської навали
Ординці у зчиненій ними віхолі руйнування не відрізняли християнських святинь від звичайних будівель: палили храми, монастирі, нищили духовенство. Знає церква і мучеників за віру під татарським ярмом. Чернігівський князь Михайло та його боярин Федор постраждали в Орді за те, що міцно відстоювали свою християнську віру і не вчинили поклоніння поганським символам. Але це поодинокі випадки.
Related posts:
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 1. ПРАВОСЛАВ’Я ЧАСІВ ПОЛЬСЬКО-ЛИТОВСЬКОГО ПАНУВАННЯ 1. ПРАВОСЛАВ’Я ЧАСІВ ПОЛЬСЬКО-ЛИТОВСЬКОГО ПАНУВАННЯ У Київській державі Русі-Україні церква функціонувала в одновірній системі державно-церковних відносин, тобто мала справу лише з одновірною державною владою, з якою вона була у взаємовідносинах гармонії, союзу. Водночас церква дбала про християнізацію самої влади, державного ладу, суспільного життя. Але після татарської навали й занепаду Києва церкві довелося встановлювати взаємовідносини з […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Духовне християнство на українських теренах після 1917 р Проголошення свободи віросповідання в 1905 р. легалізувало стан більшості сект. Проте деякі з них (наприклад, безпопівці) й надалі залишались у становищі переслідуваних. Лютнева революція 1917 р. стала переломним етапом у розвитку сектантського руху на теренах Російської імперії. Зрівняння в правах усіх релігійних вірувань і надання їм однакової свободи дії стимулювало розвиток сектантства і в Україні, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Духовне християнство в Україні Паралельно з розвитком старообрядницького руху виникли й деякі течії духовних християн. Прихильники цього вчення виступали проти будь-яких суспільних умовностей і тому переслідувалися і владою, і всіма іншими церквами, в тому числі й старообрядницькими. Більшість течій духовного християнства обгрунтовували своє вчення на об’явленнях своїх пророків (“христів”, “богородиць”) і мали містичну спрямованість. Це пов’язано з тим, що […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 1. РЕФОРМАТСЬКЕ ХРИСТИЯНСТВО 1. РЕФОРМАТСЬКЕ ХРИСТИЯНСТВО Однією з головних подій європейської історії XVI ст. стала Реформація – широкий суспільно-релігійний рух, що відобразив становлення нових ринкових відносин. В умовах інтенсивного формування молодої буржуазії її представники поряд із становими привілеями, місцем людини в суспільній ієрархії все більшого значення надавали таким нетрадиційним для середньовічного суспільства рисам, як ініціативність, енергійність, здатність діяти […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ III. РЕЛІПЙНЕ ЖИТТЯ В УКРАЇНІ ЧАСІВ КОЛОНІАЛЬНОЇ НЕВОЛІ 1. УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я ПІД ВЛАДОЮ МОСКОВСЬКОЇ ЦЕРКВИ Кінець XVII ст. в історії православної церкви в Україні став своєрідною межею між двома якісно різними за змістом і формою періодами ц життєдіяльності. Один пов’язаний з фактичною самостійністю православної церкви на території України, коли залежність від Константинопольського патріарха була номінальною. Інший період її історії розпочався з включенням в […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ VIII. МАЙБУТНЄ РЕЛІГІЙНОГО ЖИТТЯ В УКРАЇНІ 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ Історія змін конфесійної карти України Релігійна карта України ніколи не була моноконфесійною. Навіть у часи давньої України-Русі, окрім богів, яким поклонявся весь східно-слов’янський світ (наприклад, дателю буття Дажбогу), серед деяких племен побутувало поклоніння ще й місцевим богам. Спроба Володимира Великого створити єдиний пантеон богів для всієї Русі-України врешті залишилася нереалізованою, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ V. РЕЛІГІЇ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН В УКРАЇНІ 1. ІУДАЇЗМ В УКРАЇНІ. ХАСИДИЗМ – ПРОДУКТ УКРАЇНСЬКОЇ ДІЙСНОСТІ Євреї та їхня релігія в Київській Русі Найдавніші свідчення про релігійну творчість євреїв на території сучасної України сягають І ст. н. е. Вони поселилися в Криму і на північному узбережжі Чорного моря задовго до поширення тут християнства. Цар Іудеї Агрипа (41- 44 рр. н. е.) в […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Українське православ’я під політичним протекторатом Литовської держави Український народ не мав уже політичної й державної сили обороняти старий церковний ідеал своїх предків – мати свою самоуправну церкву, незалежну вже тепер не так від Візантії, як від Москви й Литви. Візантія перестала в цих умовах бути грізним супротивником Русі-України, яким була раніше. Нові обставини – політичні й церковні – підштовхували український православний народ […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ VI. РЕЛІГІЙНО-ЦЕРКОВНІ ПРОЦЕСИ ПЕРІОДУ РАДЯНСЬКОГО ТОТАЛІТАРИЗМУ 1. ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА В УКРАЇНІ (1917-1939) Одним із логічних наслідків Лютневої революції 1917 р. став декрет Тимчасового уряду від 20 березня про відміну віросповідних і національних обмежень та рівність усіх церков у Російській імперії. Перебудова православної церкви в нових для неї умовах тільки почалася, коли більшовицький переворот у жовтні 1917 р. поставив церкву у ще […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 3. ПІСЛЯВОЄННИЙ РОЗВИТОК ПРАВОСЛАВ’Я в УКРАЇНІ (1945-1990) Православна церква в Україні, як і в усьому Радянському Союзі, в перші повоєнні роки переживала період піднесення, викликане зміною в 1943 р. політики радянських владних органів у ставленні до церкви. Ще на початку війни радянські структури почали активно використовувати релігійний фактор – народ найшвидше можна було згуртувати навколо близьких йому ідеалів і символів, які мали […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Ревіндикація та її наслідки Тернистий шлях до українізації й автокефалії православної церкви тривав на українських землях, які опинилися в міжвоєнний період (1918-1939) під владою Польщі, в умовах проведення полонізаційних акцій, спрямованих на ліквідацію або “організацію” (що означало фактичне переродження) православної церкви в напряму, вигідному для асиміляційної політики II Речі Посполитої на цих землях. Зворотний процес – українізація православ’я, певною […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Підсумки розвитку православ’я в Україні в довоєнний час Підбиваючи підсумки розвитку православ’я в Україні в довоєнний час, зазначимо, що поява тут різноманітних церков і течій православного коріння зумовлена багатьма причинами: політичними, національними, суто церковними потребами оновлення конфесії і навіть особистісними амбіціями деяких церковних лідерів. Найбільшими церквами були патріарша, або тихонівська, обновленська та автокефальної орієнтації. Поряд з ними було багато дрібних угрупувань, які скоріше […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 1. ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА В УКРАЇНІ (1917-1939) 1. ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА В УКРАЇНІ (1917-1939) Одним із логічних наслідків Лютневої революції 1917 р. став декрет Тимчасового уряду від 20 березня про відміну віросповідних і національних обмежень та рівність усіх церков у Російській імперії. Перебудова православної церкви в нових для неї умовах тільки почалася, коли більшовицький переворот у жовтні 1917 р. поставив церкву у ще […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Національне відродження України і православ’я Національне відродження України і православ’я Будь-яка нація здатна актуалізувати свої духовні й державотворчі потенції не інакше, як приймаючи виклик часу відповідно до реалій суспільно-політичної доби. Наші історичні попередники чудово розуміли фундаментальну сутність релігії та її можливості в сприянні розбудові національної держави. Початок XX ст. приніс могутній сплеск національних рухів. Національна піднесеність концентрувалася в політичних партіях […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Українська специфіка післявоєнного розвитку православної церкви Православна церква в Україні, як і в усьому Радянському Союзі, в перші повоєнні роки переживала період піднесення, викликане зміною в 1943 р. політики радянських владних органів у ставленні до церкви. Ще на початку війни радянські структури почали активно використовувати релігійний фактор – народ найшвидше можна було згуртувати навколо близьких йому ідеалів і символів, які мали […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Православ’я в Галицько-Волинському князівстві Оскільки більша частина єпархій православної церкви була в Галицько-Волинському князівстві, де після початкового в 1240 р. погрому настав відносний спокій, церковно-державні взаємовідносини тут залишалися такими ж, як у Київській Русі-Україні до татарської навали. Правда, митрополит Кирило (1250-1281), ставленик Данила Галицького, як і митрополит Петро (1308-1326), кандидат князя Юрія Львовича на митрополичий престол, майже не зупинялися […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 1. УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я ПІД ВЛАДОЮ МОСКОВСЬКОЇ ЦЕРКВИ 1. УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я ПІД ВЛАДОЮ МОСКОВСЬКОЇ ЦЕРКВИ Кінець XVII ст. в історії православної церкви в Україні став своєрідною межею між двома якісно різними за змістом і формою періодами ц життєдіяльності. Один пов’язаний з фактичною самостійністю православної церкви на території України, коли залежність від Константинопольського патріарха була номінальною. Інший період її історії розпочався з включенням в […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 2. ВІДРОДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО ПРАВОСЛАВ’Я І ВНУТРІПРАВОСЛАВНІ КОЛІЗІЇ Національне відродження України і православ’я Будь-яка нація здатна актуалізувати свої духовні й державотворчі потенції не інакше, як приймаючи виклик часу відповідно до реалій суспільно-політичної доби. Наші історичні попередники чудово розуміли фундаментальну сутність релігії та її можливості в сприянні розбудові національної держави. Початок XX ст. приніс могутній сплеск національних рухів. Національна піднесеність концентрувалася в політичних партіях […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Початок католицького наступу на українське православ’я Оскільки більша частина єпархій православної церкви була в Галицько-Волинському князівстві, де після початкового в 1240 р. погрому настав відносний спокій, церковно-державні взаємовідносини тут залишалися такими ж, як у Київській Русі-Україні до татарської навали. Правда, митрополит Кирило (1250-1281), ставленик Данила Галицького, як і митрополит Петро (1308-1326), кандидат князя Юрія Львовича на митрополичий престол, майже не зупинялися […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 6. ПРАВОСЛАВНЕ СЕКТАНТСТВО В УКРАЇНІ Поняття релігійне сектантство (від лат. secta – школа, вчення і sequor – слідую) поки що не має однозначного трактування в науковій літературі. Воно може визначатися через поняття пануюча церква як релігійна організація, що протиставила себе церкві-матері й відділилася від неї. Проте це визначення не повно відображає все багатоманіття сектантського руху (як, наприклад, назвати секти, що […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Уроки Берестейської унії та історії УГКЦ Що засвідчують уроки, які випливають з досвіду Берестейської унії 1956 р. та всієї історії греко-католицької церкви? 1. Унійна ідея виникає від самого початку розколу єдиної вселенської християнської церкви в 1054 р. Київське християнство, церква в Русі-Україні були відкритими як до православного Сходу, так і до католицького Заходу. Однак ідея церковної унійності – як в історії […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Дискурс державно-церковної політики в II Речі Посполитій Тернистий шлях до українізації й автокефалії православної церкви тривав на українських землях, які опинилися в міжвоєнний період (1918-1939) під владою Польщі, в умовах проведення полонізаційних акцій, спрямованих на ліквідацію або “організацію” (що означало фактичне переродження) православної церкви в напряму, вигідному для асиміляційної політики II Речі Посполитої на цих землях. Зворотний процес – українізація православ’я, певною […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Перехідний стан української церкви: від незалежності до втрати самостійності 1. УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я ПІД ВЛАДОЮ МОСКОВСЬКОЇ ЦЕРКВИ Кінець XVII ст. в історії православної церкви в Україні став своєрідною межею між двома якісно різними за змістом і формою періодами ц життєдіяльності. Один пов’язаний з фактичною самостійністю православної церкви на території України, коли залежність від Константинопольського патріарха була номінальною. Інший період її історії розпочався з включенням в […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Вступ. ПРЕДМЕТ КУРСУ “ІСТОРІЯ РЕЛІГІЇ В УКРАЇНІ” Релігії стародавніх суспільств на землях України, дохристиянські язичницькі вірування, християнизація України, середньовічне християнство, релігійно-церковне життя в Україні часів її бездержавності, колоніальної неволі, релігії національних меншин в Україні, релігійно-церковні процеси періоду радянської влади, релігійно-церковне життя в незалежній Україні, тенденції розвитку релігії в найближчому майбутньому – така періодизація матеріалів посібника й окремих його розділів. Докладно аналізуються сучасні […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ Історія змін конфесійної карти України Релігійна карта України ніколи не була моноконфесійною. Навіть у часи давньої України-Русі, окрім богів, яким поклонявся весь східно-слов’янський світ (наприклад, дателю буття Дажбогу), серед деяких племен побутувало поклоніння ще й місцевим богам. Спроба Володимира Великого створити єдиний пантеон богів для всієї Русі-України врешті залишилася нереалізованою, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 3. УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я МОГИЛЯНСЬКОЇ ДОБИ Протягом майже п’ятнадцяти років у першій половині XVII ст. (1632-1647) православний митрополичий престол у Києві судилося посідати нащадку молдавських господарів Петру Могилі (1596-1647). Ці роки стали багато в чому визначальними для подальшого розвитку церковного, культурного, національного та суспільного життя нашого народу. Тож зовсім невипадково увійшли вони в історію України під назвою Могилянська доба. Справа в […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Поширення й утвердження ідеї свободи совісті в Україні Україна, як відомо, перебувала в “силовому полі” європейських реформаційних рухів, які сповідували ідеї толерантності, свободи релігії, совісті. Варто сказати, що значний вплив на поширення в Україні ідей свободи релігійної совісті, віротерпимості здійснили соціани, громади котрих активно діяли в багатьох регіонах України (Волинь, Поділля, Київщина). Тут працювало більш як 150 соціанських шкіл, інших навчальних закладів. Набули […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Зародження українського церковного руху 1. ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА В УКРАЇНІ (1917-1939) Одним із логічних наслідків Лютневої революції 1917 р. став декрет Тимчасового уряду від 20 березня про відміну віросповідних і національних обмежень та рівність усіх церков у Російській імперії. Перебудова православної церкви в нових для неї умовах тільки почалася, коли більшовицький переворот у жовтні 1917 р. поставив церкву у ще […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Політика “релігійних скорочень” У повоєнну добу, хоча Конституція УРСР формально і гарантувала свободу совісті, релігійна діяльність в Україні всіляко обмежувалася. Офіційно зареєстрованих налічувалося майже 10 релігійних течій. Якщо на початку 20-х років в Україні храми були в кожному селі, навіть на більшості хуторів, то наприкінці 40-х років їх залишилося втричі менше. Державна політика войовничого атеїзму, здійснювана з 1954 […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Зміна становища православної церкви після Кревської (1385) і Городельської (1413) уній Ходу історичного процесу в Литовсько-Руській державі було змінено політичною злукою Литви з Польщею, що була започаткована династичною унією через шлюб Великого князя Литовського Ягайла, сина Ольгерда, з польською королевою Ядвігою згідно з Кревською (місто в Литві) унією 1385 р. За цією акцією дослідники історії церкви (Власовський, Голубинський, Макарій та ін.) вбачають руку католицького Риму, який […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Відродження православної автокефалії в Україні Демократичні перетворення в Україні, що почалися в роки горбачовської перебудови, дали змогу зібрати 20 жовтня 1989 р. в Львові собор священиків УАПЦ та її прихильників – священиків з РПЦ, який проголосив відродження в Україні Української автокефальної православної церкви, оскільки буття її з 1920 р. взагалі не переривалося, позаяк вона існувала деякий час у підпіллі й […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Сьогоденна релігійна карта України Останнє п’ятиріччя – це період інтенсивного розвитку релігійної мережі в Україні. При цьому зростає не лише кількість релігійних громад (на січень 1999 р. їх було 21134), служителів культу (19312), монастирів (232), навчальних закладів (94), релігійних періодичних видань (173), чисельність послідовників різних конфесій, а й сама кількість конфесій. Якщо в 1991 р. у нас на реєстрації […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ VII. РЕЛІГІЙНО-ЦЕРКОВНЕ ЖИТТЯ В НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІ 1. РЕЛІГІЙНІ ВИЯВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДУХОВНОСТІ УКРАЇНЦІВ Співвідношення релігійного і національного Релігія і нація – суспільні феномени, що перебувають у надто складному співвідношенні. Не відіграючи визначальної ролі в процесі розвитку етнічних спільнот, національної самосвідомості, не будучи їхньою детермінантою, неодмінною складовою, релігія залежно від конкретно-історичних умов свого функціонування в суспільному організмі може виступати в ролі важливого, а […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Зростання релігійної мережі в роки перебудови У повоєнну добу, хоча Конституція УРСР формально і гарантувала свободу совісті, релігійна діяльність в Україні всіляко обмежувалася. Офіційно зареєстрованих налічувалося майже 10 релігійних течій. Якщо на початку 20-х років в Україні храми були в кожному селі, навіть на більшості хуторів, то наприкінці 40-х років їх залишилося втричі менше. Державна політика войовничого атеїзму, здійснювана з 1954 […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Історія змін конфесійної карти України 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ Історія змін конфесійної карти України Релігійна карта України ніколи не була моноконфесійною. Навіть у часи давньої України-Русі, окрім богів, яким поклонявся весь східно-слов’янський світ (наприклад, дателю буття Дажбогу), серед деяких племен побутувало поклоніння ще й місцевим богам. Спроба Володимира Великого створити єдиний пантеон богів для всієї Русі-України врешті залишилася нереалізованою, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Зміна тактики більшовиків у церковній політиці Паралельно з роботою з активізації обновленського руху як противаги тихонівцям радянські владні структури не забували і про УАПЦ. ДПУ використало невдоволення певної частини національно зорієнтованого православного кліру нетрадиційністю єпископських хіротоній в УАПЦ і на противагу їй було утворено й активно підтримано церковне уг-рупування з виразною ідеєю національно незалежної церкви. Його мали очолити “суворо канонічні” з […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Формування й розвиток інтелектуальної і філософської думки Система забезпечення церкви не повторювала яких-небудь іноземних зразків і була пристосована до своїх умов. Тут можна виділити два періоди. Із часу виникнення й до кінця XI століття церква забезпечувалася за допомогою князівської влади, їй належала, згідно з указом Володимира десята частина із надходжень до двору князя. Таким чином, церква із самого початку ставилася в економічну […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – З історії Вірменської церкви в Україні З історії Вірменської церкви в Україні Національна вірменська церква – найдавніша з усіх християнських церков. У 301-302 рр. Вірменія стає першою у світі державою, в якій християнство посідає місце державної релігії. Подія ця відбулася за 89 років до того, як християнство оголошено державною релігією Римської імперії. Велика заслуга в цьому належить св. Григорію Просвітителю – […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ IV. РАННІЙ І ПІЗНІЙ ПРОТЕСТАНТИЗМ В УКРАЇНІ 1. РЕФОРМАТСЬКЕ ХРИСТИЯНСТВО Однією з головних подій європейської історії XVI ст. стала Реформація – широкий суспільно-релігійний рух, що відобразив становлення нових ринкових відносин. В умовах інтенсивного формування молодої буржуазії її представники поряд із становими привілеями, місцем людини в суспільній ієрархії все більшого значення надавали таким нетрадиційним для середньовічного суспільства рисам, як ініціативність, енергійність, здатність діяти […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Спільна церква русинів (українців) і молдован Змінилася політична ситуація і в Молдавській державі. Вона на ціле століття стала васалом Польщі. Господар Петро Мушат “з власного переконання і з волі бояр” 26 вересня 1387 р. присягнув перед митрополитом Київським Кипріяном на вірність польському королеві. Як “приятель і зять” королівської родини, господар Петро зрозумів, що Галицька митрополія приречена, що треба вийти з її […]...