Філософія – Губерський Л. В. – 3. Двозначність сучасної онтології
Ідентифікація розуміння буття з повнотою конкретного існування ризикує спочатку втопити онтологію в існуванні. Ця філософія існування, від якої для власної зручності відмовився Гайдеггер, є лише протилежною, проте неминучою складовою його концепції онтології. Історичне існування, що цікавить філософа настільки, наскільки є онтологією, цікавить людей і літературу, бо воно – драматичне. Коли філософія й життя переплутані, то невідомо, чи схиляються до філософії, позаяк вона є життям, чи тримаються життя, позаяк воно є філософією. Суттєвий внесок нової онтології може проявитися в його протистоянні класичному інтелектуалізмові. Зрозуміти знаряддя означає не бачити його, але вміти ним користуватися; зрозуміти наше становище в дійсності – це не визначити його, але перебувати в чуттєвій даності; зрозуміти буття – це існувати. Все вказує, здається, на розрив із теоретичною структурою західної думки. Думати – це більше не споглядати, але залучатися, бути зануреним у те, що думають, бути втягненим драматичною подією буття-у-світі.
Комедія починається з найпростіших наших жестів. Кожен із них містить у собі якусь неминучу невправність. Простягаючи руку, щоб присунути стілець, спричиняю зморшку на рукаві піджака, лишаю подряпини на паркеті, мимоволі струшуючи попіл з моєї цигарки. Роблячи те, що хотів зробити, я чиню тисячу речей, яких не прагнув. Дія не була чистою, залишилися сліди. Знищуючи ці сліди, залишаю інші. Якщо Шерлок Холмс застосує своє вміння до неуникної брутальності кожного з моїх починань, то комедія перетвориться на трагедію. Коли невправність дії обертається проти поставленої мети, ми опиняємось у суцільній трагедії. Лай, аби запобігти здійсненню зловісних віщувань, заходиться робити саме те, що необхідно для їх виконання. Едіп своїми успішними діями працює на поразку. Немовби дичина, що на рівнині, вкритій снігом, біжить по прямій лінії від галасу мисливців і залишає саме ті сліди, які принесуть їй згубу.
Таким чином, ми є відповідальними по той бік наших намірів. З погляду, який керує дією, неможливо запобігти вчинку через недогляд. Наш палець – між зубчастими коліщатами, речі обертаються проти нас. Це засвідчує, що наша свідомість і наше опанування дійсності завдяки свідомості не вичерпують наших взаємин із нею, що ми присутні в ній всією суцільністю нашого буття. Саме те, що усвідомлення реальності не збігається з нашим існуванням у цьому світі, найбільше вразило літературний світ у філософії Гайдеггера.
Related posts:
- Філософія – Губерський Л. В. – 1. Примат онтології Французький філософ. Міжнародне визнання Е. Леві-нас здобув завдяки трактату з етики і метафізики “Тотальність і нескінченність” (1961). Він піддав критиці спекулятивне підгрунтя новітніх тоталітарних ідеологій – онтологію тотальності, бачення буття під кутом війни, фронту та “фронтального” погляду на речі й особистості. Філософія, за Е. Левінасом, починається з тієї миті, коли “страх за іншого, за смерть […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – МОВА ЯК ГОРИЗОНТ ГЕРМЕНЕВТИЧНОІ ОНТОЛОГІЇ Ганс-Георг Гадамер (1900-2001) Німецький філософ. Представник філософської герменевтики XX ст. Г. Гадамер вбачає в герменевтиці універсальну філософію сучасної доби, яка має знайти власну відповідь на основоположне філософське питання: як можливе розуміння навколишнього світу і як у цьому розумінні втілюється істинне буття? На думку Г. Гадамера, істинне розуміння вимагає доконечного врахування історичної ситуації та історичної традиції, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Ігровий елемент сучасної культури …Наскільки культура, в якій ми живемо, все ще розвивається у формах гри? До якої міри дух гри панує в життях людей, що належать до цієї культури? …На перший погляд може видаватися, ніби певні явища в сучасному суспільному житті найщедрішою мірою надолужили ту втрату ігрових форм. Спорт і атлетика як соціальні функції неухильно розширювали своє місце […]...
- Теоретичні основи сучасної української педагогіки – Вишневcький О. – Двозначність терміна “національне виховання” Двозначність терміна “національне виховання” В основі виховання будь-якого народу міститься природна потреба у самозбереженні, самовдосконаленні, самоствердженні шляхом розбудови власної держави. Через це будь-яке виховання завжди має бути національним. Навіть комуністичне виховання, про яке йшлося вище, попри декларований повсюдно “інтернаціоналізм”, мало свої національні, переважно “великоруські”, особливості і виконувало щодо національних меншин “Союзу” функцію їх поросійщення. Отже, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ другий. Вчення про сутність § 112. Сутність є поняттям як покладеним поняттям; у сфері сутності визначення суть лише відносні, але ще не рефлексовані в себе; тому поняття тут не є ще для себе. Сутність як буття, що опосередковує собою через своє ж заперечення, є відношенням із собою, лише будучи відношенням з іншим; це інше, однак, є не як безпосередньо […]...
- Філософія – Подольська Є. А. – Розділ шостий. Базові категорії онтології: структурна організація та діалектика буття Філософський зміст проблем буття, субстанції матерії Онтологія є найважливішим розділом метафізики як вчення про граничні засади буття, пізнання та ціннісного відношення людини до світу. Оскільки саме онтологія вирішує низку ключових світоглядних питань, то саме вона історично формується насамперед і протягом тривалого часу практично повністю покриває предмет метафізики. Що лежить в основі світу? Виник світ природнім […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – 2. Сучасна онтологія Французький філософ. Міжнародне визнання Е. Леві-нас здобув завдяки трактату з етики і метафізики “Тотальність і нескінченність” (1961). Він піддав критиці спекулятивне підгрунтя новітніх тоталітарних ідеологій – онтологію тотальності, бачення буття під кутом війни, фронту та “фронтального” погляду на речі й особистості. Філософія, за Е. Левінасом, починається з тієї миті, коли “страх за іншого, за смерть […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Чи є онтологія фундаментальною? Французький філософ. Міжнародне визнання Е. Леві-нас здобув завдяки трактату з етики і метафізики “Тотальність і нескінченність” (1961). Він піддав критиці спекулятивне підгрунтя новітніх тоталітарних ідеологій – онтологію тотальності, бачення буття під кутом війни, фронту та “фронтального” погляду на речі й особистості. Філософія, за Е. Левінасом, починається з тієї миті, коли “страх за іншого, за смерть […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – 4. Інший як співрозмовник Те, що можна підтримувати розсудливе мовлення, – не на користь розлучення філософії та розуму. Але ми маємо право запитати себе: чи розум, проголошений як можливість такого мовлення, завжди передує йому, чи мовлення не виникло з відношення, яке передує розумінню та яке встановлює розум? Це характеризує в дуже загальному вигляді відношення, що не зводиться до розуміння, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Емманюель Левінас (1905-1995) Французький філософ. Міжнародне визнання Е. Леві-нас здобув завдяки трактату з етики і метафізики “Тотальність і нескінченність” (1961). Він піддав критиці спекулятивне підгрунтя новітніх тоталітарних ідеологій – онтологію тотальності, бачення буття під кутом війни, фронту та “фронтального” погляду на речі й особистості. Філософія, за Е. Левінасом, починається з тієї миті, коли “страх за іншого, за смерть […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Сумніви Людвіг Фоєрбах (1804-1872) Німецький філософ, представник класичної німецької філософії. Головним завданням своєї філософії вважав відповідь на питання, якою є справжня природа людини, як визначити її шлях до щастя. Для розкриття природи людини застосовує поняття любові. Подальший прогрес людства Л. Фоєрбах вбачав в утвердженні нової філософії – релігії, що культивуватиме любов людини до людини, як до […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – VI Дух Розум – це дух, якщо його впевненість, що він є всією реальністю, піднеслася до істини, і розум усвідомлює себе як свій світ, а світ як самого себе. На становлення духу вказував безпосередній попередній рух, у якому об’єкт свідомості, чиста категорія, піднеслася до поняття розуму. У спостережному розумі ця чиста єдність Я і буття, буття-для себе […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Людвіг Фоєрбах (1804-1872) Людвіг Фоєрбах (1804-1872) Німецький філософ, представник класичної німецької філософії. Головним завданням своєї філософії вважав відповідь на питання, якою є справжня природа людини, як визначити її шлях до щастя. Для розкриття природи людини застосовує поняття любові. Подальший прогрес людства Л. Фоєрбах вбачав в утвердженні нової філософії – релігії, що культивуватиме любов людини до людини, як до […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Дисертація (про єдиний, універсальний, безкінечний розум) Людвіг Фоєрбах (1804-1872) Німецький філософ, представник класичної німецької філософії. Головним завданням своєї філософії вважав відповідь на питання, якою є справжня природа людини, як визначити її шлях до щастя. Для розкриття природи людини застосовує поняття любові. Подальший прогрес людства Л. Фоєрбах вбачав в утвердженні нової філософії – релігії, що культивуватиме любов людини до людини, як до […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 6. Філософія буття Володимир Ленін (1870-1924) Володимир Ілліч Ленін (Ульянов) – російський марксист, один із теоретиків і практиків ідеології більшовизму. У засадничих філософських підходах він стояв на позиції діалектичного матеріалізму. У своїй суспільно-політичній філософії В. І. Ленін був прихильником історичного матеріалізму (економічного редукціонізму); дотримувався думки, що економічний базис (субструктура) визначає політичну сферу та ідеологію (надструктура). В. І. Ленін […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 8. Людина як предмет філософського осягнення Людвіг Фоєрбах (1804-1872) Німецький філософ, представник класичної німецької філософії. Головним завданням своєї філософії вважав відповідь на питання, якою є справжня природа людини, як визначити її шлях до щастя. Для розкриття природи людини застосовує поняття любові. Подальший прогрес людства Л. Фоєрбах вбачав в утвердженні нової філософії – релігії, що культивуватиме любов людини до людини, як до […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Фрагменти до характеристики моєї філософської біографії Людвіг Фоєрбах (1804-1872) Німецький філософ, представник класичної німецької філософії. Головним завданням своєї філософії вважав відповідь на питання, якою є справжня природа людини, як визначити її шлях до щастя. Для розкриття природи людини застосовує поняття любові. Подальший прогрес людства Л. Фоєрбах вбачав в утвердженні нової філософії – релігії, що культивуватиме любов людини до людини, як до […]...
- Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.1.1.1. “Двозначність” положення філософії історії Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або ж була приречена (з виникненням “наукового розуміння” історії) припинити своє існування, або ж мала б перетворитися на такий собі закут людських […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 15. Філософія і духовність Георг Вільгельм Фрідріх Гегель (1770-1831) Німецький філософ, створив найбільшу і найрозгалуженішу в історії філософської думки діалектико-ідеалістичну систему як завершення західноєвропейської класичної філософії цього напряму. Цілісно система викладена ним в “Енциклопедії філософських наук”, а конкретніше у працях “Наука логіки”, “Філософія природи” і “Філософія духу”. “Наука логіки” – теж нова наука, створена Г. Гегелем, її предмет – […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 9. Філософія свідомості Едмунд Гуссерль (1859-1938) Німецький філософ, засновник феноменології і відповідного їй методу аналізу свідомості, з допомогою якого прагнув надати філософії характеру точної науки. Він обстоював тезу, що феноменологія та притаманний їй метод редукції є шляхом абсолютного виправдання повноцінного людського існування, способом реалізації морально-етичної автономії людини. Ідеї до чистої феноменології та феноменологічної філософії Вступ Чиста феноменологія… у […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – 5. Етичне значення іншого Розуміння, через свою зв’язаність зі здатністю сущого відкривати буття, набуває значення починаючи з буття. В розумінні суще не звертається до буття, а лише називає його. І, таким чином, здійснює стосовно нього насильство і заперечення. Часткове заперечення, яке є насильством. І ця частковість (partiellite) описується як той факт, що сущий, не зникаючи, опиняється в моїй владі. […]...
- Філософія історії – Бойченко І. В. – 2.3.2.6. Історичні закономірності як проблема онтології історії Чільне місце у субстанційній філософії посідає проблематика, пов’язана з вивченням можливості закономірностей історії. Для марксистської традиції, що донедавна домінувала у дослідженнях вітчизняних авторів, характерним було визначення закономірного характеру історичного процесу. В рамках цієї традиції було здійснено чимало розвідок з різних аспектів тематики суспільно-історичних законів: своєрідності цих законів щодо законів природи; об’єктивної основи дії законів історії; […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – ІІІ. Філософія потребує науки, яка б визначала можливість, принципи та обсяг усіх апріорних знань Значно більше, ніж усе попереднє, говорить [нам] те, що деякі знання покидають навіть поле всякого можливого досвіду і за допомогою понять, для яких у досвіді ніде не може бути дано відповідного об’єкта, розширюють, як видається, обсяг наших суджень поза всі межі досвіду. Саме до цих останніх знань, що виходять поза чуттєвий світ, [туди] де досвід […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 12. Філософія мови Ганс-Георг Гадамер (1900-2001) Німецький філософ. Представник філософської герменевтики XX ст. Г. Гадамер вбачає в герменевтиці універсальну філософію сучасної доби, яка має знайти власну відповідь на основоположне філософське питання: як можливе розуміння навколишнього світу і як у цьому розумінні втілюється істинне буття? На думку Г. Гадамера, істинне розуміння вимагає доконечного врахування історичної ситуації та історичної традиції, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – V. Свідчення статистики Цей нарис шукає діагноз нашого віку, нашого сучасного життя. Ми вже виклали першу його частину, яку можна підсумувати так: наше життя, як репертуар можливостей, є багате, пишне, вище за всі інші, що їх знає історія. Але тим самим, що його розмір більший, воно виливається з усіх русел, засад, норм та ідеалів, що їх передала традиція. […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 5. Філософія та світогляд Вільгельм Дильтей (1833-1911) Німецький філософ, історик культури. Один із провідних теоретиків філософії життя і герменевтики, який зробив вагомий внесок у методологію гуманітарних наук та близьких до них ділянок і форм історичного пізнання. Філософські досягнення В. Дільтея охоплюють кілька чільних тем: філософія життя; вчення про філософські категорії, як форми репрезентації життя; теорія світоглядів; науки про дух […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Глава п’ятнадцята [Володіння] Як про дані разом у прямому й найбільш основному розумінні говорять про ті речі, які виникають у той самий час: жодна з них не є попередньою чи наступною, тому про них говорять, що вони разом за часом. А дані разом за природою – це ті речі, які, щоправда, допускають зворотний плин буття, але одна жодним […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Філософія – авантюра духу чи літургія смислу? Сергій Кримський (нар. 1930 р.) Сергій Борисович Кримський – український філософ. Фахівець у галузі методології науки, культурології. Зробив помітний внесок у розроблення логіки наукового дослідження і культурологічного підходу до з’ясування філософських проблем. С. Б. Кримський розробляє принципи трансформації знання, прийоми інтерпретації, принципи узагальненої раціональності та розуміння, принципи духовності, розвиває неоплатонічну концепцію вилучення архетипних структур буття, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Наука логіки Німецький філософ, який створив найбільшу і найрозгалуженішу в історії філософської думки діалектико-ідеалістичну систему як завершення західноєвропейської класичної філософії цього напряму. Цілісно система викладена в його “Енциклопедії філософських наук, а конкретніше в працях “Наука логіки”, “Філософія природи” і “Філософія духу”, “Наука логіки” – нова наука, створена ГЛ. Ф. Гегелем. Ті предмет – мислення як цілісне утворення, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Глава тринадцята [Дане разом] Як про дані разом у прямому й найбільш основному розумінні говорять про ті речі, які виникають у той самий час: жодна з них не є попередньою чи наступною, тому про них говорять, що вони разом за часом. А дані разом за природою – це ті речі, які, щоправда, допускають зворотний плин буття, але одна жодним […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Категорії Аристотель (384-322 до н. е.) Аристотель Стагірит – давньогрецький філософ, засновник перипатетичної школи (Лікей). Першим із мислителів античності здійснив спробу дати наукове обгрунтування філософії та філософське обгрунтування наук. Він поділяв філософію на теоретичну, або умоглядну, мета якої – знання задля знання; практичну – знання для діяльності; поетичну, творчу – знання заради творчості. Основу онтології Аристотеля […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Аристотель (384-322 до н. е.) Аристотель (384-322 до н. е.) Аристотель Стагірит – давньогрецький філософ, засновник перипатетичної школи (Лікей). Першим із мислителів античності здійснив спробу дати наукове обгрунтування філософії та філософське обгрунтування наук. Він поділяв філософію на теоретичну, або умоглядну, мета якої – знання задля знання; практичну – знання для діяльності; поетичну, творчу – знання заради творчості. Основу онтології Аристотеля […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 2. Філософія як система знання Евальд Ільєнков (1924-1979) Евальд Васильович Ільєнков – філософ, спеціаліст із теорії діалектики, історії філософії, методології наук про людину. ЕЗ. Ільєнков сформулював проблему побудови теоретичної системи та її генезису на основі деякої “клітини”, що і є ядром теорії. Його розробка ядра теорії співзвучна з Лакатошевим методом науково-дослідницьких програм, а розвинута Е. В. Ільєнковим критика філософського емпіризму […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Поняття філософської віри Німецький філософ і психіатр, один із засновників філософії екзистенціалізму. За К. Ясперсом філософія повинна дати людині орієнтири існування у світі, “висвітлити екзистенцію” та здійснити “стрибок до безумовного буття”. К. Ясперс розглядає філософію, що не пізнає буття, а лише засвідчує його існування. Вирішальну роль в аналізі людської екзистенції відіграє поняття ситуації, яка визначає історичну унікальність як […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 16. Філософія економіки Карл Маркс (1818-1883) Німецький мислитель, суспільний діяч, засновник марксизму. К. Маркс розробив власний метод – матеріалістичну діалектику і застосував її до аналізу суспільних явищ. На цьому шляху він розвинув нове їх тлумачення – матеріалістичне розуміння історії. Головний його принцип – вирішальна роль матеріального виробництва в житті суспільств, тому анатомію їх слід шукати в політичній економії, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 18. Філософія і культура Освальд Шпенглер (1880-1936) Німецький філософ, історик, один з основоположників сучасної філософи культури, представник філософи життя, О. Шпенглер визначає культуру як найвищу цінність, що пронизує всі сфери життя певного народу, надаючи йому неповторності й унікальності. В основній праці “Занепад Заходу” О. Шпенглер піддає критиці ідею поступального прогресу та однолінійності світової історії, обгрунтовуючи тезу про множинність могутніх […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Філософська віра Німецький філософ і психіатр, один із засновників філософії екзистенціалізму. За К. Ясперсом філософія повинна дати людині орієнтири існування у світі, “висвітлити екзистенцію” та здійснити “стрибок до безумовного буття”. К. Ясперс розглядає філософію, що не пізнає буття, а лише засвідчує його існування. Вирішальну роль в аналізі людської екзистенції відіграє поняття ситуації, яка визначає історичну унікальність як […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Що таке філософія? (вступ до трансценденталізму) Борис Валентинович Яковенко – російський філософ, історик філософи, публіцист. Розробляв систему трансцендентально-онтологічного критицизму. Б. В. Яковенко вважав, що вихідним пунктом філософських роздумів є інтерпретація життя, відображення й аналіз життєвого матеріалу, а єдиним предметом філософських пошуків є Суще у всій своїй цілісності, у всіх своїх деталях, у всіх своїх виявах. Філософія, на думку Б. В. Яковенка, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Розділ 1. Філософія як соціокультурний феномен Сергій Кримський (нар. 1930 р.) Сергій Борисович Кримський – український філософ. Фахівець у галузі методології науки, культурології. Зробив помітний внесок у розроблення логіки наукового дослідження і культурологічного підходу до з’ясування філософських проблем. С. Б. Кримський розробляє принципи трансформації знання, прийоми інтерпретації, принципи узагальненої раціональності та розуміння, принципи духовності, розвиває неоплатонічну концепцію вилучення архетипних структур буття, […]...
- Філософія – Губерський Л. В. – Глава п’ята [Сутність] Аристотель (384-322 до н. е.) Аристотель Стагірит – давньогрецький філософ, засновник перипатетичної школи (Лікей). Першим із мислителів античності здійснив спробу дати наукове обгрунтування філософії та філософське обгрунтування наук. Він поділяв філософію на теоретичну, або умоглядну, мета якої – знання задля знання; практичну – знання для діяльності; поетичну, творчу – знання заради творчості. Основу онтології Аристотеля […]...