Історія України – Лазарович М. В. – Архітектура і будівництво

Архітектура й будівництво у другій пол. XVII ст. в Україні продовжували розвиватися на місцевій, самобутній народній основі. Українські архітектори запозичували й творчо застосовували прийоми стилю бароко, для якого характерними були декоративна пишність, вигадливість, мальовничість. Сірієць архідиякон П. Алеппський згадував, як вони з антіохійським патріархом Макарієм їхали Україною в сер. XVIII ст.: “Перебуваючи перед цим у неволі та рабстві, тепер козаки живуть у радощах, веселощах та на волі, спорудили соборні церкви, створили благоліпні ікони, чесні й божественні іконостаси та хоругви… Церкви одна від одної величніші, кращі, гарніші, вищі та більші; іконостаси, тябла й ікони одні від одних кращі й досконаліші, навіть сільські церкви одна від другої краща”.

На селі і, значною мірою, в містах як будівельний матеріал використовували переважно дерево. Саме з дерева будувалися хати селян, міщан, козаків, часто й будинки козацької старшини, сільські церкви. У містах найчастіше споруджували будови з цегли й каменю: гетьманські палаци, будинки старшини, магістратів, монастирі, церкви. Якщо на Правобережжі міста майже не розвивалися, то міста Лівобережжя й Слобожанщини, насамперед Київ, Чернігів, Переяслав, Новгород-Сіверський, Батурин (у ньому з 1669 по 1708р, перебувала гетьманська резиденція), Харків, Суми, Стародуб та ін., інтенсивно розбудовувалися.

Одним з найяскравіших періодів у архітектурному будівництві було XVIII ст. Глибоко самобутня українська барокова архітектура цього часу виразно проглядається у Покровському соборі у Переяславі-Хмельницькому (1704-1709), Покровській церкві у Києві (1766), Преображенській церкві у Великих Сорочинцах на Полтавщині (1732), а також Ковнірівському корпусі у Києво-Печерській лаврі (1744-1745) будівничого Степана Ковніра.

Велику увагу приділяють зведенню громадських будівель, ратуш з високими вежами і багатим декором (ратуша у Бучачі на Тернопільщині (1751) архітектора Б. Меретина), житлових будинків та палаців козацької старшини, вищого духівництва (Кловський палац у Києві (1752-1756) архітектора П. Неєлова, будівництво закінчив С. Ковнір). Дуже поширене будівництво церков, монастирів, дзвіниць, келій, духовних навчальних закладів.

Постав ряд ансамблів – Почаївська лавра (XVII-XVIII ст.), колегіум у Кременці (1731-1743) архітектора П. Гжицького, собор св. Юра у Львові (1746-1762) архітектора Б. Меретина, що позначені рисами пізнього бароко. У 20-60-х роках XVIII ст. в архітектурі зріс вплив народних елементів, прийомів і стилів російського зодчества, зокрема у творчості В. Растреллі (Андріївська церква (1749-1753), Маріїнський палац (1750-1766) у Києві).

У взаємозв’язку розвивалися дерев’яна і кам’яна архітектура в культовому будівництві. У дерев’яній архітектурі, зокрема, виділяється кілька регіональних шкіл: волинська, галицька, подільська, гуцульська, буковинська.

З кін. XVIII ст. архітектура розвивалася в стилі класицизму, що поєднував геометричну чіткість і раціональність з античністю. Провідне місце тоді зайняло містобудування. За розробленими планами будували нові міста, торгові й військові порти на Чорному морі: Херсон(1778), Севастополь (1784), Миколаїв (1788), Одесу (1794).

У садибах великих землевласників у сільській місцевості виникли своєрідні типи палацової архітектури: маєтки Шидловського в Мернику на Харківщині (1776- 1778) архітекторів П. Ярославського, О. Паліцина; Рум’янцева-Задунайського в Качанівці на Чернігівщині (70-ті роки XVIII ст.) архітекторів І. Бланка, М. Мосципанова; палац К. Розумовського в Батурині на Чернігівщині (1799-1803) архітектора Ч. Камерона. У садово-парковому мистецтві відчувається перехід від регулярного планування, т. зв. французьких парків, до ландшафтного – парків англійських (“Софіївка” в Умані на Черкащині(1796-1805) інженера Л. Метцеля).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,00 out of 5)

Історія України – Лазарович М. В. – Архітектура і будівництво