Українська культура в європейському контексті – Богуцький Ю. П
Глибокий гуманістичний зміст української культури, її значення для творчого самоусвідомлення багатьох поколінь українського народу в національному саморозвитку та світовій цивілізації зумовили об’єктивне перетворення її на цілісну систему духовного світу українців. Категорія “українська культура як
СЕРЕДНЬОВІЧНА КУЛЬТУРА ЯК “ВІКНО” У СВІТ ДУХОВНИХ ІДЕЙ ТА СУТНОСТЕЙ Патристика і становлення канонів християнської культури Київська Русь як держава отримала духовні підстави для розвитку у X столітті, коли русичі приєдналися до народів, які
СЕРЕДНЬОВІЧНА КУЛЬТУРА ЯК “ВІКНО” У СВІТ ДУХОВНИХ ІДЕЙ ТА СУТНОСТЕЙ Патристика і становлення канонів християнської культури Київська Русь як держава отримала духовні підстави для розвитку у X столітті, коли русичі приєдналися до народів, які
СЕРЕДНЬОВІЧНА КУЛЬТУРА ЯК “ВІКНО” У СВІТ ДУХОВНИХ ІДЕЙ ТА СУТНОСТЕЙ Патристика і становлення канонів християнської культури Київська Русь як держава отримала духовні підстави для розвитку у X столітті, коли русичі приєдналися до народів, які
Західна Римська імперія впала у 476 р. А Східна – Візантія, названа так за ім’ям давньогрецької колонії, на місці якої був заснований Константинополь, продовжувала ще існувати в могутності і славі, займаючи велику територію, куди
Початком середньовіччя прийнято вважати V ст. У Західній Європі воно почалося з розгрому Риму вестготами, завоюванням арабами Піренейського півострова і зруйнування Візантією створеного тут королівства остготів. Після того як римські легіонери пішли з Британії,
Домінуючими в духовній атмосфері середньовіччя все ж лишалися релігійне світовідчуття і богословські інтелектуальні шукання, що спричинило виникнення схоластики. Схоластична методологія, яка багато в чому сприяла зверненню західноєвропейських богословів до вчення Платона та Арістотеля, склалась
Християнізація язичницької Русі Культура Київської Русі – видатне явище європейської середньовічної культури. Хронологічно вона охоплює IX – середину XIII ст. Культура ця розвивалася у загальному контексті світової культури, але мала лише їй властиві риси,
Християнізація язичницької Русі Культура Київської Русі – видатне явище європейської середньовічної культури. Хронологічно вона охоплює IX – середину XIII ст. Культура ця розвивалася у загальному контексті світової культури, але мала лише їй властиві риси,
Опісля християнізації Київської Русі починає швидко розвиватись книжна справа. Князь Ярослав Мудрий наказав перекладати й переписувати книги: “зібрав багато писців і перекладав з грецького на слов’янське письмо, і списали книги много”. З часом кількість
Свідчень про поширення освіти на Русі в дохристиянські часи ми не маємо. А от відомостей про те, що у нас були в ті часи писемні люди, маємо немало. Це засвідчують укладені договори українських князів,
Княжіння Ярослава стало періодом найвищого злету давньоруського зодчества. Значною мірою це пояснюється міцністю централізованої влади і зосередженням у Києві духовних та матеріальних цінностей. Поза сумнівом, стрімкі темпи і розмах будівництва за Ярослава вимагали як
У Софії Київській добре збереглися мозаїки і фрески, створені в 30-ті – 40-ві роки XI ст. грецькими майстрами й їхніми місцевими учнями. Насичена і різнобарвна палітра фарб, особлива щільність кладки кубиків смальти, непохитність могутніх
Найпоширенішим видом мистецтва Київської Русі було декоративно-ужиткове мистецтво. Воно охоплювало всі верстви населення. Ще з дохристиянських часів у декоративно-ужиткове мистецтво входить язичеська й епічна тематика. Це добре видно на відомому срібному окантуванні рога тура
Історія Галицько-Волинського князівства – складова історії Стародавньої Русі періоду феодальної роздрібненості. Причини роздрібненості обумовлені виробничими відносинами, для яких було характерне зростання продуктивних сил у сільському господарстві та ремеслі. Розвиток натурального господарства, відсутність національного ринку,
Центрами соціального і культурного життя в Галицько-Волинському князівстві були міста, княжі двори і церква. У літописі розповідається, що Данило Галицький заснував понад 70 міст, у яких розвивалися різні промисли, процвітали ремесла, торгівля, споруджувалися храми,
Важливими освітніми і науковими центрами стали Галич, Володимир-Волинський, Холм, а пізніше Львів. Тут поширення освіти, як і в містах Київської Русі, відбувалося шляхом розвитку школи і письменства. Історичні дані засвідчують, що справами освіти займалися
Народження гуманізму Термін “Відродження” (фр. “ренесанс”, італ. “ринашименто”) введено в ужиток у XVI ст. живописцем та істориком мистецтва Джорджо Базарі. У XVIII ст. Вольтер та інші просвітителі протиставляли середнім вікам з їх начебто культурною
Народження гуманізму Термін “Відродження” (фр. “ренесанс”, італ. “ринашименто”) введено в ужиток у XVI ст. живописцем та істориком мистецтва Джорджо Базарі. У XVIII ст. Вольтер та інші просвітителі протиставляли середнім вікам з їх начебто культурною
Нова концепція людської особистості, сформульована гуманістами, була результатом не тільки духовного руху. Вона відображала реальний процес виділення особистості із станової обмеженості і ремісничої рутини, який відбувався разом з розкладом феодального способу виробництва. Новий ідеал
Треченто пов’язують з ім’ям живописця Джотто ді Бондоне (1267- 1337 рр.). З робіт Джотто найкраще збереглися фрески капели дел ь Арена у Падуї. 38 сцен з життя Христа і Марії Джотто об’єднав у єдине
Роз’єднаність українських земель, відсутність єдиного політичного центру, спустошливі турецько-татарські набіги, іноземний гніт спричинили складні процеси в розвитку української культури XIV-XVI ст. З 60-х років XIV ст. значна частина українських земель перебувала під владою Литви.
На межі XVI-XVII ст. під впливом західноєвропейських гуманістичних та реформаційних ідей в українській освіті відбулися істотні зміни. Було створено нові навчальні заклади, які грунтувалися на національних освітніх традиціях, поєднанні вітчизняного і кращого європейського досвіду.
КУЛЬТУРА В УМОВАХ БОРОТЬБИ І ПРОСВІТНИЦТВА Реформація і контрреформація та їх слід у європейській культурі У XVI ст. Німеччину, Англію, Францію, Нідерланди, Скандинавські країни, країни Центральної Європи охопив широкий суспільний рух проти католицької церкви
КУЛЬТУРА В УМОВАХ БОРОТЬБИ І ПРОСВІТНИЦТВА Реформація і контрреформація та їх слід у європейській культурі У XVI ст. Німеччину, Англію, Францію, Нідерланди, Скандинавські країни, країни Центральної Європи охопив широкий суспільний рух проти католицької церкви
КУЛЬТУРА В УМОВАХ БОРОТЬБИ І ПРОСВІТНИЦТВА Реформація і контрреформація та їх слід у європейській культурі У XVI ст. Німеччину, Англію, Францію, Нідерланди, Скандинавські країни, країни Центральної Європи охопив широкий суспільний рух проти католицької церкви
Стиль бароко поширився насамперед в Італії (бароковий Рим превалює навіть над античним і над сучасним), а також в Іспанії, Португалії, Фландрії, яка залишилася під владою Іспанії, дещо пізніше – в Німеччині, Австрії, Англії, Скандинавії,
У результаті революції у XVII ст. Нідерланди поділилися на дві частини: на Голландію і Фландрію (сучасна Бельгія), що залишилася під владою Іспанії. Центральною постаттю фламандського мистецтва цього періоду був Пітер Пауел Рубенс (правильніше Рюбенс,
Класицизм виник на гребені суспільного піднесення французької нації й французької держави, бо саме у XVII ст. сформувалась єдина французька держава, а в другій його половині Франція стала наймогутнішою абсолютистською державою Західної Європи. Основою теорії
На зміну феодальній ідеології прийшла доба просвітителів – філософів, соціологів, економістів, літераторів Просвітництва. Література, музика, театр досягають тієї художньої зрілості, яка характеризує живопис у XVI-XVII ст. Це романи Прево, Філдінга, Смолета, Стерна, “Кандід” Вольтера
Після смерті “короля-сонця” у 1715 р. на зміну строгому придворному етикету прийшли легковажність, жага насолоди, розкошів, але не таких незграбних, як у попередню добу. У бурхливих веселощах багато бравади, передчуття прийдешніх змін. Двір –
Українське козацтво: “Vita maxima et heroica” На межі XVI і XVII ст. у суспільне і духовне життя України наче увірвався вітер змін. Буквально на очах одного-двох поколінь іншими ставали політичні реалії, спосіб життя, спосіб
Українське козацтво: “Vita maxima et heroica” На межі XVI і XVII ст. у суспільне і духовне життя України наче увірвався вітер змін. Буквально на очах одного-двох поколінь іншими ставали політичні реалії, спосіб життя, спосіб
В історії західноєвропейської культури бароко прийшло на зміну Відродженню, заперечуючи певною мірою його духовні відкриття. Світовідчуття і світорозуміння, що живили барокову культуру, стали своєрідною реакцією на ренесансне світобачення, що грунтувалося на безмежній вірі у
Література означеного періоду була різножанровою і різноманітною тематично. Ще протягом всього XVII ст. велася релігійна полеміка з католицизмом, уніатством, протестантизмом, іудаїзмом, ісламом, що породжувало полемічні твори. їх виховний християнський пафос доповнювався і ораторсько-проповідницькою прозою.
На відміну від інших видів мистецтва, що у XVII-XVIII ст. несли в собі яскраву і мальовничу естетику бароко, українські маляри ще довго трималися традицій візантійського, давньоруського, давньоукраїнського, а також ренесансного живопису, і тому стримано
Найвищі мистецькі шедеври козацької доби втілено в архітектурі. Перед визвольною війною в Україні було 1000 міст і містечок. З них 400 – на Київщині й Чернігівщині. Багато міст – оборонні пункти або козацькі поселення
НОВИЙ СОЦІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ ДОСВІД ТА ЙОГО ПОРОДЖЕННЯ – ІНДИВІДУАЛІСТИЧНА КУЛЬТУРА Романтизм як світовідчуття і напрямок у мистецтві Насичена, напружена ідейна атмосфера XIX ст. помітно вплинула на літературу, театр, мистецтво. Не випадково про театр
НОВИЙ СОЦІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ ДОСВІД ТА ЙОГО ПОРОДЖЕННЯ – ІНДИВІДУАЛІСТИЧНА КУЛЬТУРА Романтизм як світовідчуття і напрямок у мистецтві Насичена, напружена ідейна атмосфера XIX ст. помітно вплинула на літературу, театр, мистецтво. Не випадково про театр
НОВИЙ СОЦІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ ДОСВІД ТА ЙОГО ПОРОДЖЕННЯ – ІНДИВІДУАЛІСТИЧНА КУЛЬТУРА Романтизм як світовідчуття і напрямок у мистецтві Насичена, напружена ідейна атмосфера XIX ст. помітно вплинула на літературу, театр, мистецтво. Не випадково про театр
Провідне місце в літературі XIX ст. належить роману. Продовжуючи розпочате романтиками руйнування граней між жанрами літератури, творці реалістичного роману органічно сплітали епічне начало з ліричним і драматичним. Включення драматизму в оповідний жанр дало В.
Характерною особливістю культурного процесу в XIX ст. став поділ праці у художній сфері, що неминуче призводило до втрати стилістичної цілісності. Класицизм – останній стиль, притаманний і архітектурі, й живопису, й пластиці. Дуже швидко по
Українські університети і національна самосвідомість Розвиток суспільно-політичного і культурного життя України другої половини XIX ст. свідчив про зростання національної самосвідомості, яке, з одного боку, було найсуттєвішим проявом інтенсифікації процесу становлення української нації, а з
Українські університети і національна самосвідомість Розвиток суспільно-політичного і культурного життя України другої половини XIX ст. свідчив про зростання національної самосвідомості, яке, з одного боку, було найсуттєвішим проявом інтенсифікації процесу становлення української нації, а з
Творчість Т. Г. Шевченка відкрила новий, вищий етап у розвитку української культури. Нею був стверджений критичний реалізм в українській літературі, започаткований її революційно-демократичний напрям. Шевченко творчо використав багатющий досвід попередників і сучасників в українській,
У другій половині XIX ст. виникли нові фактори, які сприяли прискоренню загального культурного розвитку України. Потреба у спеціалістах для різних галузей господарства, науки і культури вивела на соціальну сцену інтелігенцію, близьку до визвольних прагнень,
В 50-60-ті роки XIX ст. українська література йшла, в основному, шляхом реалізму. Послідовники Тараса Шевченка Марко Вовчок, Л. Глібов, С. Руданський, А. Свидницький, Ю. Федькович збагатили красне письменство новими темами, образами, жанрами. У цей
НА ЗЛАМІ СТОЛІТЬ Стиль модерн: прагнення краси і втеча від стандарту Не було в історії століття, яке, як XX ст., спіткало б стільки потрясінь, стільки радикальних соціальних, політичних, інтелектуальних змін. Невипадково почалося воно з
НА ЗЛАМІ СТОЛІТЬ Стиль модерн: прагнення краси і втеча від стандарту Не було в історії століття, яке, як XX ст., спіткало б стільки потрясінь, стільки радикальних соціальних, політичних, інтелектуальних змін. Невипадково почалося воно з
НА ЗЛАМІ СТОЛІТЬ Стиль модерн: прагнення краси і втеча від стандарту Не було в історії століття, яке, як XX ст., спіткало б стільки потрясінь, стільки радикальних соціальних, політичних, інтелектуальних змін. Невипадково почалося воно з