Теорія держави і права – Ведєрніков Ю. А. – Розділ 3 ТЕОРІЯ ПРАВА
3.1. Плюралізм підходів до праворозуміння
Протягом всієї історії розвитку юридичної науки вчені та мислителі прагнули з’ясувати, що таке право, яка його природа і сутність. 3 цього приводу точаться гострі дискусії, результатом яких є багатоманітність визначень поняття права.
Праворозуміння – це наукова категорія, що відображає процес та результат цілеспрямованої розумової діяльності людини і включає пізнання права, його оцінку та ставлення до нього як до цілісного соціального явища.
Серед усіх тлумачень терміна “право” доцільно виділити такі його визначення:
– це певні можливості, які має соціальний суб’єкт;
– це сукупність, система юридичних норм, за допомогою яких здійснюється регулювання суспільних відносин;
– це оцінка, покажчик істинності, дійсності, достовірності певних соціальних явищ.
Наявність плюралістичного підходу до праворозуміння об’єктивно зумовлена тим, що право тісно пов’язане з іншими соціальними явищами, як-от: державою, політикою, культурою суспільства. Серед різних підходів виділяються основні: нормативний, моральний та соціологічний підходи.
Нормативний підхід полягає в тому, що право – це тексти закону, норми права, які відрізняються від інших соціальних норм такими ознаками:
– вони регулюють найбільш важливі суспільні відносини, для чого держава видає нормативно-правові акти, в яких містяться норми права;
– право – це не одна норма, а сукупність або система норм, які формально визначені;
– норми права встановлюються або санкціонуються державою, компетентними її органами;
– вони є загальнообов’язковими для всього населення, державних органів та посадових осіб;
– вони охороняються від порушень засобами державного примусу або погрозою застосування юридичних санкцій;
– у нормах права виражається воля панівного класу (компромісна воля класів і соціальних груп) або воля всього народу.
Прихильники цього підходу визначають право таким чином.
Право – це система (сукупність) формально визначених норм (правил поведінки), які встановлені (санкціоновані) державою, є загальнообов’язковими для всього населення, державних органів і посадових осіб, охороняються від порушень державною владою, виражають волю панівного класу або всього народу та спрямовані на регулювання й охорону суспільних відносин і соціальних цінностей.
Моральний (етичний) підхід базується на ідеї етичної справедливості, на ідеї природних прав людини, тому право розглядається як форма суспільної свідомості.
Представники цього підходу вважають:
– тексти законів залишаються на папері, якщо вони не усвідомлені та не засвоєні громадянами;
– окремі слова закону взагалі не сприймаються практикою або змінюються за змістом. Тому чинне право буває не зовсім таким, як викладене в текстах нормативно-правових актів, що потребує тлумачення, врахування правозастосувальної діяльності щодо правильного вживання юридичної термінології, застосування аналогії тощо;
– суспільна правосвідомість оцінює тексти законів не тільки з позицій здорового глузду, а й порівняно з поняттями справедливості та гуманізму (не завжди всі моральні цінності зафіксовані в текстах законів);
– тексти законів часто мають декларативний характер, містять у собі лозунги, заклики тощо, які не мають юридичного значення.
Тому право – це не тільки тексти законів, сукупність норм права, а й наявність у суспільній свідомості системи понять про загальнообов’язкові норми, права і обов’язки, умови їх виникнення та реалізації, порядок і форми захисту.
За соціологічним підходом право не тільки є мірою справедливості, але й оцінкою взаємовідносин між людьми, між особою та державою, особою і суспільством.
Прихильники цього підходу вважають:
– закони, кодекси – не право, якщо вони не реалізуються в суспільних відносинах. Тому “живе право” – це реальні правовідносини, закріплені в нормах права і відображені у правосвідомості;
– закони можуть існувати і тривалий період не застосовуватись, тому право є те, що завжди діє й реалізується;
– слова закону, норми права не становлять власне право тому, що деякі з них практично не застосовуються через їх абстрактність, а для конкретизації правових приписів необхідно видавати нові норми. Але правознавство ще не здатне відповісти, який має бути ступінь їх конкретизації, щоб вони були нормами “прямої дії”, тобто правом;
– у поняття права вводиться поняття правопорушення, оскільки однією з ознак права є охорона права від порушення. Але правопорушення завдає шкоди не самим нормам права, а суспільним відносинам і соціальним цінностям.
Тому право – це безпосередньо суспільне життя, певним чином упорядкована взаємодія соціальних суб’єктів, і тільки це лежить в основі утворення законів та інших нормативних актів.
Але ці підходи до праворозуміння не є єдиними. Наука створила багато похідних наукових концепцій розуміння права.
Системному підходу відповідає відображення правової дійсності як системи (сукупності) правових явищ, що певним чином пов’язані між собою і утворюють єдине ціле – правову систему. Статичний аспект її становлять норми права, правовідносини, суб’єкти права, правопорядок тощо, а динамічний – правотворчість, реалізація норм права, їх застосування, правове мислення та інші правові процеси.
Дослідження права як феномена культури, соціальної цінності становить основу аксіологічного підходу. Правова дійсність вивчається у цьому випадку крізь призму її відповідності досягнутому суспільством рівню соціального прогресу, що дає можливість виділити частку “права в праві”, тобто дати оцінку прогресивності правових явищ, виявити в них те, що відображує регресивні традиції, гальмує суспільний розвиток.
Інструментальному підходу властиве дослідження права як специфічного регулятора соціальних відносин, за допомогою якого здійснюється і забезпечується державне управління суспільством.
При генетичному підході до праворозуміння основна увага зосереджується на процесах виникнення і формування права, його соціальної детермінованості об’єктивними і суб’єктивними умовами життя суспільства.
Інтегративний підхід враховує і поєднує все раціональне, що є в кожному із зазначених вище підходів, а саме: цінність природних прав людини, “живе право” – правовідносини, формальну визначеність і точність правових приписів, закріплених у нормах права.
Досить впливовим у вітчизняній юридичній науці був і залишається саме нормативний підхід до праворозуміння.
Отже, кожне праворозуміння має своє обгрунтування, і тому вони існують одночасно. Без нормативного підходу до поняття права не можливо досягти визначеності та стабільності правовідносин, законності в діяльності державних органів та посадових осіб. У свою чергу, закони, інші нормативні акти можуть бути реалізовані лише після їх усвідомлення і порівняння їх приписів із нормами, правилами моралі. І нарешті, лише через соціологічне розуміння право набуває конкретності та практичного здійснення, не залишається декларацією, системою текстів і моральних побажань.