Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.2. Вертикальні класифікації

Більшість авторів стверджує, що соціальна нерівність була завжди. Справді, нерівність людей є емпіричним фактом. Люди розрізняються за своїми смаками, за кольором волосся, за доходом, знанням, фактичною чи формальною освітою, віком, фізичною силою, сексуальною потенцією,

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.3. “Модерністський проект”

Перевизначення ситуації відбулося в XVIII ст., у період піднесення буржуазії. Узагалі ж справа виглядала так, начебто в цей період соціальна нерівність була відкрита, так би мовити, виявлена як реальність, яка до того часу успішно

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.4. Марксизм і модернізм

Можна сказати, що дослідження соціальної структури взагалі і соціальної нерівності зокрема стали одним з результатів реалізації модерністського проекту Више відзначено, що Руссо обгрунтував існування соціальної нерівності Власне соціологічний характер вивчення нерівності знайшов відбиток у

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.5. Модернізм у вивченні соціальної структури

Для соціального пізнання і конкретної соціальної діяльності модерністський проект був ніби масштабом, відповідно до якого повинні відбуватися культурна і технологічна модернізація, секуляризація, виділення нових і реорганізація старих соціальних сфер. Підставою культурної, економічної і політичної

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.6. Екскурс: українська реідеологізація

На перший погляд, грандіозні суспільні трансформації в СРСР і в країнах Східної Європи повинні були призвести до зникнення ідеологічних відмінностей між, умовно кажучи, східними і західними соціологіями, тим більше, що ці відмінності мали, як

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.7. Критика модерністського підходу до вивчення нерівності

Важливість і актуальність описаних вище визначень і уявлень соціальної структури базується, як було показано, у першу чергу на ідеології модернізму. Оцінка стану соціальної структури, соціальної рівності чи нерівності, справедливості і несправедливості в розподілі ресурсів,

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.8. Нові диференціації

Але, мабуть, набагато більш важливими, ніж проблеми, зумовлені провалами соціальної держави і пов’язаних з нею соціальних та економічних програмі є проблеми, породжені її дійсними і незаперечними досягненнями, а саме: підвищенням матеріального життєвого рівня, загальною

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.9. Нові диференціації і диференціюючі фактори в Україні

На перший погляд те, що сформульовано Веком та іншими дослідниками стосовно Німеччини й інших розвинутих індустріальних країн (в основному захід, ного світу) не стосуегься сучасної російської дійсності. Чисто структурні моменти змін, що відбуваються нині

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.10. Соціальний розподіл стилів

Вище вже докладно описувалися різні підходи до визначення понять “життєвий стиль”, “культурний стиль”, “життєва форма” тощо. Однак існує ще один, не теоретичний, але цілком практичний критерій виділення подібних груп, що не збігається з класами,

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 8.11. Нова парадигма соціоструктурного підходу

Щоб обговорити проблеми розподілу шансів і прагнень до стилізації, варто повернутися до вихідного пункту міркувань про соціальне розшарування і соціальну нерівність – до ідеї вертикальної класифікації. Зрозуміло, що в будь-якій культурі вертикальні класифікації зберігаються

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – Розділ 9. Прикордонні галузі пізнання соціокультурної динаміки. Постмодерн

Динаміка соціокультурного життя може бути представлена через диференціальні процеси, шо відбуваються на різних рівнях культури. Одні з цих процесів безупинні та історичні, інші дискретні і мають мікротимчасовий вимір; одні носять повторюваний, оборотний, інші унікальний,

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 9.1. Плюральність життєвого світу людини

Характеризуючи життєвий світ людини, прихильники постмодерну часто звертаються до ідеї контексту його соціокультурного існування, що одночасно розуміється як джерело факторів формування особистості, поле її самореалізації і матеріал для перетворень. Це поняття із самого початку

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 9.2. Неоднорідність соціокультурного простору

Спроби виділити деякі універсальні структурні принципи, що визначають упорядкування людьми їхніх відносин з оточенням у часі, призвели до нагромадження кількості знайдених структур і виявлення їх відносності. Більше того, коли ці структури були більш-менш відмежовані

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 9.3. Концепція децентрованої (розщепленої) особистості

Говорячи про постмодерн, треба зауважити, що його ставлення до культури відрізняється від класичного. По-іншому розглядаються тут питання, пов’язані з характером і формами соціокультурного життя, його динамікою; зі змістом і взаємозв’язками штучних, особливо символічних об’єктів,

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 9.4. Нова повсякденність

Риси нової культурної епохи виявляються не тільки в науці та філософії, а й у повсякденності життя. Чи можна говорити про існування нової, постмодерністської повсякденності? Чи існують і якщо існують, то в чому містяться прояви

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 9.4.1. Віртуальне і реальне

Важлива характеристика повсякденності – це так зване Epochu’3f. Epochh’3f (з грець. – помірність) – у феноменологічній філософії Гусерля термін що позначає стримування від суджень про існування чи неіснування об’єктів досвіду природної установки, тобто утримування

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 9.4.2. Постмодерн і час

Важливою характеристикою повсякденності є специфіка переживання часу. Згідно з Шюцем, повсякденність конституюється стандартним часом трудових ритмів. Останнє виникає “на перетині” суб’єктивної “тривалості” і об’єктивного космічного часу. Це складна будова трудового часу робить історичний аналіз

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 9.4.3. Соціальність прийдешньої епохи

1 нарешті, остання з відзначених Шюцем характеристик повсякденності – особлива форма соціальності, яка у “капіталістичній” повсякденності полягає в інтерсуб’єктивному розумінні, умовою якого служить типізація і катетеризація індивідуумів, речей і явиш. Від соціальності когнітивної епохи

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – 9.5. Ідеологія постмодерну

Узагальнюючи соціокультурну практику постмодерну, X. Бсртенс виділяє деякі істотні спільні риси постмолерністського світогляду: – Найбільш значущою, центральною рисою, шо виявляється у всіх концепціях постмодерну, є визнання онтологічної невизначеності, децентроваиості, заперечення привілейованих мов культури, пінних

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – Висновки

Значення культури для різнобічного розуміння поведінки людини більше не заперечується ніким. Особливо це актуально в соціальному аспекті. Тому й набуває важливого значення така галузь науки як соціологія культури. Культура є основою і водночас результатом

Соціологія культури – Юрій М. Ф. – Література

Американська соціологія: Перспективи. Проблеми. Методи. – М.: Прогрес, 1972. БахтінМ. М. До методології гуманітарних наук//Бахтін М. М. Естетика словесної творчості. – М.: Мистецтво, 1979. Бахтін М. М. Марксизм і філософія мови. – Л., 1930.