Релігієзнавство – Лубський В. І. – Культ предків і норми Сяо

Йдеться про культ предків, як мертвих, так і живих. Значно змінивши зміст і форми цього культу, відомого в своїх основних рисах майже всім народам, конфуціанство надало йому глибокого змісту і перетворило його в найперший

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Виховання і освіта

Починаючи з епохи Хань, конфуціанці не тільки тримали в своїх руках управління державою і суспільством, а й піклувалися про те, щоб конфуціанські норми і цінності стали загальновизнаними, перетворилися на символ істинно китайського. Це призвело

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §2. Даосизм

Верхи китайського суспільства жили за конфуціанськими нормами, виконували обряди і ритуали на честь предків, неба і землі згідно з вимогами Л ицзі. Будь-хто з тих, що стояв вище простолюдина або намагався висунутися з його

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Філософія даосизму

Верхи китайського суспільства жили за конфуціанськими нормами, виконували обряди і ритуали на честь предків, неба і землі згідно з вимогами Л ицзі. Будь-хто з тих, що стояв вище простолюдина або намагався висунутися з його

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §3. Синтоїзм

Індійська і китайська цивілізації протягом віків мали значний вплив на сусідні країни й народи. І хоча цей вплив носив різнобічний характер, а на периферії згаданих двох могутніх культурних центрів відчувалося знайомство з індуїзмом, конфуціанством

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §4. Зороастризм

Зороастр – засновник релігії стародавніх персів, відомий під назвою маздеїзму, – особа напівміфічна. Історія згадує про нього вперше при Дарії Гістаспе, одному з видатних царів Персії (в кінці VI – на початку V ст.

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §5. Джайнізм

Джайнізм – релігія, що виникла в Індії в VI ст. до н. е. одночасно з буддизмом як опозиція брахманізму, що освячував кастовий лад. Джайнізм виражав інтереси прогресивних верств індійського рабовласницького суспільства. Послідовники джайнізму (нині

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §6. Сикхізм

Джайнізм – релігія, що виникла в Індії в VI ст. до н. е. одночасно з буддизмом як опозиція брахманізму, що освячував кастовий лад. Джайнізм виражав інтереси прогресивних верств індійського рабовласницького суспільства. Послідовники джайнізму (нині

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §7. Брахманізм

Джайнізм – релігія, що виникла в Індії в VI ст. до н. е. одночасно з буддизмом як опозиція брахманізму, що освячував кастовий лад. Джайнізм виражав інтереси прогресивних верств індійського рабовласницького суспільства. Послідовники джайнізму (нині

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ XII. Релігія античного світу

Релігія критомінейської епохи. Наше досліження історії релігії переноситься до Європи. Саме тут відбувся розвиток цивілізації, яка була безпосереднім предком цивілізації сучасної Європи і яка була безпосереднім грунтом розвитку християнства – релігії, яка наклала найбільший

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Релігія критомінейської епохи

Релігія критомінейської епохи. Наше досліження історії релігії переноситься до Європи. Саме тут відбувся розвиток цивілізації, яка була безпосереднім предком цивілізації сучасної Європи і яка була безпосереднім грунтом розвитку християнства – релігії, яка наклала найбільший

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Міфологія Стародавньої Греції

Стародавньогрецька міфологія була одним з найяскравіших явищ, що відбивались на всій світовій цивілізації. Вона з’явилася уже в первісному світогляді стародавньогрецьких племен ще в період матріархату. Міфологія відразу увібрала в себе анімістичні і фетишистські уявлення.

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Релігійний культ стародавніх греків

Антропоморфне уявлення греків про своїх богів неминуче викликало відповідне ставлення до них – в їх очах боги були зрозумілі і близькі людиноподібні істоти і бажали те ж, що бажають люди. Жертву богу грек приносив

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Релігія античної Греції

Антропоморфне уявлення греків про своїх богів неминуче викликало відповідне ставлення до них – в їх очах боги були зрозумілі і близькі людиноподібні істоти і бажали те ж, що бажають люди. Жертву богу грек приносив

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Релігія в епоху еллінізму

Антропоморфне уявлення греків про своїх богів неминуче викликало відповідне ставлення до них – в їх очах боги були зрозумілі і близькі людиноподібні істоти і бажали те ж, що бажають люди. Жертву богу грек приносив

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Започаткування римської релігії

Початок цивілізації на Апеннін-ському півострові зв’язують з започаткуванням Риму і навіть називають точну дату цієї події – 21 квітня 753 р. до н. е. У VIII ст. до н. е. в північно – західній

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Релігія в республіканському Римі

За царським періодом в історії Стародавнього Риму настав період республіки, який тривав з кінця 6 ст. до н. е. до 30 р. до н. е. Майже п’ятсот років тривав процес піднесення могутньої держави і

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Релігія Римської імперії

З 27 р, до н. е. починається період існування Римської імперії. Після вбивства в 44 р. до н. е. Юлія Цезаря прибічниками збереження республіки, через деякий час до такої ж необмеженої влади прийшов його

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ XIII. Світові релігії

Розглядаючи світові релігії, передусім необхідно звернути увагу на те, що їм властиві такі риси: А) зв’язок їх виникнення з стрімкими поворотами в історії, які торкалися долі великої кількості людей; Б) космополітичний, пропагандистський характер, звернення

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §1. Буддизм

Розглядаючи світові релігії, передусім необхідно звернути увагу на те, що їм властиві такі риси: А) зв’язок їх виникнення з стрімкими поворотами в історії, які торкалися долі великої кількості людей; Б) космополітичний, пропагандистський характер, звернення

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Буддизм та питання війни і миру

Буддизм в азіатських країнах має вплив на широкі верстви населення. Його роль у суспільно-політичному житті нерівнозначна. На різних етапах суспільного розвитку характер і ступінь участі, роль буддистів у політичному житті в різних країнах не

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ XIV. Загальна характеристика священних книг іудаїзму, буддизму, індуїзму і зороастризму

Священною книгою іудаїзму є Талмуд, буддизму – Трипітака, індуїзму – Веди, зороастризму – Авеста. Талмуд (давньоєвр., від ламейд – вивчення) – багатотомний збірник єврейських догматичних, правових, релігійно-філософських, етичних і побутових уявлень, які сформувалися протягом

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Трипітака

Священною книгою іудаїзму є Талмуд, буддизму – Трипітака, індуїзму – Веди, зороастризму – Авеста. Талмуд (давньоєвр., від ламейд – вивчення) – багатотомний збірник єврейських догматичних, правових, релігійно-філософських, етичних і побутових уявлень, які сформувалися протягом

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Веди

Веди. Стародавньою літературно-релігійною пам’яткою Індії є Веди (санскр. – знання), що їх послідовники індуїзму вважають “священними” книгами. Початок створення їх сягає періоду після вторгнення в країну арійських племен в середині II тисячоліття до н.

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Розділ XV. Християнство

Християнство є найбільш значною світовою релігією нашого часу, в якій розрізняють три головні напрями: православ’я, католицизм та протестантизм, а також численні більш дрібні різновиди. Головним об’єктом шанування християн є Ісус Христос, якого більшість християнських

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §1. Християнське віровчення і культ

Основні положення християнського віровчення (догмати), що являють собою ідеї, які спотворюють і містифікують дійсність, складалися протягом ряду століть. Вони сформульовані у Біблії та у постановах християнських вселенських соборів. їхня суть викладена у 12 пунктах

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §2. Нехристиянські джерела

Автори ї ст. не згадують про християнство До нас дійшло багато творів іудейських письменників Иосифа Флавія і Філона Александрійського. Вони розробляли питання історії Палестини та іудаїзму і не могли б промовчати про нову релігію,

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §3. Розкол християнства

Головною причиною розколу були особливості соціально-економічного та соціально-політичного становища церкви на заході та сході Європи. На заході феодальні відносини розвивалися досить швидко, існувала політична роздробленість, римський папа (так став називати себе глава римської патріархії)

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §4. Вселенське православ’я

Головною причиною розколу були особливості соціально-економічного та соціально-політичного становища церкви на заході та сході Європи. На заході феодальні відносини розвивалися досить швидко, існувала політична роздробленість, римський папа (так став називати себе глава римської патріархії)

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Антіохійська православна церква

Антіохійська православна церква. Назва цієї древньої церкви походить від Антіохії, колишньої столиці Сирії, що була свого часу визначним центром християнського богослов’я, таємним місцем проведення соборів. Після згадуваного вже собору 451 р. єпископ Антіохії разом

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Єрусалимська православна церква

Антіохійська православна церква. Назва цієї древньої церкви походить від Антіохії, колишньої столиці Сирії, що була свого часу визначним центром християнського богослов’я, таємним місцем проведення соборів. Після згадуваного вже собору 451 р. єпископ Антіохії разом

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Грузинська православна церква

Грузинська православна церква має історію від початку розповсюдження християнства на цій території в IV ст. Активна християнізація населення, а згодом і конституювання церковної структури пов’язуються з іменами св. Ніни та грузинського царя Міріа-на. Вже

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Сербська православна церква

Грузинська православна церква має історію від початку розповсюдження християнства на цій території в IV ст. Активна християнізація населення, а згодом і конституювання церковної структури пов’язуються з іменами св. Ніни та грузинського царя Міріа-на. Вже

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Румунська православна церква

Румунська православна церква – одна з найбільших православних церков – об’єднує близько 16 мільйонів віруючих. її історична доля пов’язана з іноземним поневоленням та залежністю від Константинопольського патріархату. Початок християнства на території сучасної Румуни відноситься

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Болгарська православна церква

Румунська православна церква – одна з найбільших православних церков – об’єднує близько 16 мільйонів віруючих. її історична доля пов’язана з іноземним поневоленням та залежністю від Константинопольського патріархату. Початок християнства на території сучасної Румуни відноситься

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Кіпрська православна церква

Кіпрська православна церква – провідна релігійна організація, що діє на території Кіпру поряд з ісламськими, католицькими та протестантськими інституціями. За церковною традицією Кіпрська церква належить до апостольських. Греки-кіпріоти вважають засновником своєї церкви апостола Варнаву,

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Албанська православна церква

Перші згадки про росповсюдження християнства в Албанії належать до 111 ст. Однак цей процес та формування церковних структур йшов повільно. Перша єпископська кафедра була заснована тут лише в X ст. Пізніше вона була перетворена

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Чехословацька православна церква

Перші згадки про росповсюдження християнства в Албанії належать до 111 ст. Однак цей процес та формування церковних структур йшов повільно. Перша єпископська кафедра була заснована тут лише в X ст. Пізніше вона була перетворена

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Українська православна церква

Українська православна церква, яка діє під омофором патріарха Московського і всієї Русі, але є незалежною в управлінні, звернулася до священноначалія РПЦ з проханням надати їй повну канонічну незалежність – автокефалію. В разі позитивного вирішення

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Руська православна церква

Українська православна церква, яка діє під омофором патріарха Московського і всієї Русі, але є незалежною в управлінні, звернулася до священноначалія РПЦ з проханням надати їй повну канонічну незалежність – автокефалію. В разі позитивного вирішення

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §5. Дохристиянські вірування українського народу

У духовному житті давньої України найважливішою подією було прийняття християнства. Разом із християнською вірою прийшли й зміни у світогляді наших предків. Про давні слов’янські вірування дійшли до нас дуже неповні й неточні відомості. Грецькі

Релігієзнавство – Лубський В. І. – §6. Головні дохристиянські боги

Сварог. В науці остаточно не встановлено, чи слов’яни мали Єдиного Бога, бо всі свідчення говорять про них, як про много-божників. Грецький письменник VI ст. Прокопій у своєму творі “Про готську війну” писав про слов’ян

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Сварог

Сварог. В науці остаточно не встановлено, чи слов’яни мали Єдиного Бога, бо всі свідчення говорять про них, як про много-божників. Грецький письменник VI ст. Прокопій у своєму творі “Про готську війну” писав про слов’ян

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Перун

Сварог. В науці остаточно не встановлено, чи слов’яни мали Єдиного Бога, бо всі свідчення говорять про них, як про много-божників. Грецький письменник VI ст. Прокопій у своєму творі “Про готську війну” писав про слов’ян

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Даждьбог

Богом Сонця в нас був Даждьбог, син Сварогів, син Неба. Першу згадку про нього подає південно-слов’янський переклад візантійського Хронографа VI-VIII ст. Іоана Малали. В іпатієвому літопису від 1114 р. подається з цього Хронографа уривок,

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Хоре

Богом Сонця в нас був Даждьбог, син Сварогів, син Неба. Першу згадку про нього подає південно-слов’янський переклад візантійського Хронографа VI-VIII ст. Іоана Малали. В іпатієвому літопису від 1114 р. подається з цього Хронографа уривок,

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Велес або Волос

Богом Сонця в нас був Даждьбог, син Сварогів, син Неба. Першу згадку про нього подає південно-слов’янський переклад візантійського Хронографа VI-VIII ст. Іоана Малали. В іпатієвому літопису від 1114 р. подається з цього Хронографа уривок,

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Стрибог

Стрибог був богом вітру. Його ім’я часто зустрічається у давніх пам’ятках, але як і у інших богів, воно маловиразне. У “Слові о полку Ігоревім” йдеться про “вітри Стрибожі”. У 980 р. князь Володимир поставив

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Симарегл

Стрибог був богом вітру. Його ім’я часто зустрічається у давніх пам’ятках, але як і у інших богів, воно маловиразне. У “Слові о полку Ігоревім” йдеться про “вітри Стрибожі”. У 980 р. князь Володимир поставив

Релігієзнавство – Лубський В. І. – Мокоша

Стрибог був богом вітру. Його ім’я часто зустрічається у давніх пам’ятках, але як і у інших богів, воно маловиразне. У “Слові о полку Ігоревім” йдеться про “вітри Стрибожі”. У 980 р. князь Володимир поставив