Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Релігія
1.1. СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ РЕЛІГІЇ
Релігія супроводжує людство протягом значної частини його історії і на сьогоднішній день охоплює до 80 % населення земної кулі. І все ж таки вона є сферою, мало зрозумілою і для звичайних людей, і для фахівців. Причин тому багато. Дати одне визначення того, що ж таке релігія, навряд чи можливо вже тому, що відома величезна кількість релігій минулого і сьогодення. По-друге, релігію найчастіше оцінюють за її зовнішніми ознаками, тому що вона практикується її послідовниками в культі, тоді як для віруючої людини вона полягає в глибоко особистому внутрішньому діалозі з чимось надприродним. Нарешті, кожен дослідник визначає релігію відповідно до своїх теоретичних і методологічних уподобань й особистого ставлення до предмета свого вивчення (віруючий або невіруючий).
Релігія
Слово “релігія” походить від латин, religio – благочестя, святиня, предмет культу. В європейській культурі воно поширюється починаючи приблизно з XVI ст. До цього слово “релігія” іноді зустрічалося в книжковій мові без постійного значення, а замість нього вживалися синоніми “віра”, “вірування”, “побожність”.
Поняття “релігія” означає віру, особливий погляд на світ, сукупність обрядово-культових дій, що випливають із переконаності в існуванні того або іншого різновиду надприродного, а також об’єднання віруючих людей у певну організацію.
Related posts:
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 1. РЕЛІГІЯ ЯК ДУХОВНИЙ ФЕНОМЕН ЛЮДСТВА 1.1. СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ РЕЛІГІЇ Релігія супроводжує людство протягом значної частини його історії і на сьогоднішній день охоплює до 80 % населення земної кулі. І все ж таки вона є сферою, мало зрозумілою і для звичайних людей, і для фахівців. Причин тому багато. Дати одне визначення того, що ж таке релігія, навряд чи можливо […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 1.1. СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ РЕЛІГІЇ 1.1. СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ РЕЛІГІЇ Релігія супроводжує людство протягом значної частини його історії і на сьогоднішній день охоплює до 80 % населення земної кулі. І все ж таки вона є сферою, мало зрозумілою і для звичайних людей, і для фахівців. Причин тому багато. Дати одне визначення того, що ж таке релігія, навряд чи можливо […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 8. ІСЛАМ ЯК СВІТОВА РЕЛІГІЯ Півмісяць – символ ісламу 8.1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ІСЛАМУ Термін “іслам” у перекладі з арабської означає “покірність”, а того, хто прийняв цю релігію, називають “вірним” (араб. муслим). Звідси друга назва цієї релігії – мусульманство. В Європі її колись також називали магометанством”, від латинізованої форми імені її основоположника: Мухаммад*65 – Магомет. *65: {В імені засновника ісламу наголос […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Текст 2.2. ПРОТОІЄРЕЙ ОЛЕКСАНДР МЕНЬ. РЕЛІГІЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ За своєю сутністю релігія це – окреме явище, що має тільки індивідуальне значення і як таке не піддається об’єктивному формулюванню. Звичайно, спроби зодягнути зміст і сенс релігії у філософську форму ніколи, ймовірно, не припиняться, тому що це прагнення занадто глибоко закладено в природу людського розуму; але ці спроби мають для релігії лише другорядне значення і […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 4.4. ІНДУЇЗМ – РЕЛІГІЯ ДАВНЬОЇ І СУЧАСНОЇ ІНДІЇ Вішну, Шива, Брахма – верховна трійця індуїстського пантеону Індуїзм сповідує переважна більшість (понад 80%) багатонаціонального населення сучасної Індії й індуські громади в 160 країнах (найчисленніші з них в Азії, розташовані у сусідньому Непалі, а в Європі – у Великій Британії, міцно пов’язаній з Індією колоніальним минулим). Загальна чисельність прихильників індуїзму наближається до 1 млрд. (840 […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 5. БУДДИЗМ ЯК СВІТОВА РЕЛІГІЯ Колесо вчення і священні газелі: символи буддизму 5.1. ПОНЯТТЯ СВІТОВОЇ РЕЛІГІЇ У І тисячолітті до н. е. – І тисячолітті н. е. на зміну первісним і давнім етнічним і регіональним релігіям приходять світові релігії. Вони немов підбивають закономірний підсумок тисячолітньої релігійної еволюції людства. Це полягає в наступних основних моментах, що стосуються віровчення, культу і релігійної […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.3. СОЦІОЛОГІЯ РЕЛІГІЇ У соціології релігії розглядаються суспільні закономірності виникнення, розвитку та існування релігії впродовж усієї історії людства, її складові компоненти та структура, місце, роль і функції релігії в суспільстві, вплив на інші елементи суспільної системи, особливості зворотної дії конкретного суспільства на релігію. Поява соціології релігії наприкінці XIX – на початку XX ст. відбулася під впливом двох факторів. […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Світський підхід Світський підхід не дає однозначної відповіді на питання про сутність і виникнення релігії. За всю історію людської думки було чимало спроб пояснити феномен релігії. Переважна більшість наукових теорій виходила з раціоналістично-психологічного аспекту – припущення про те, що саме природа людини, перенесена на навколишній її світ, стала основою уявлень про надприродні сили і богів. Назвемо найбільш […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.1. ПРЕДМЕТ І СТРУКТУРА РЕЛІГІЄЗНАВСТВА. РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ТА БОГОСЛОВ’Я (ТЕОЛОГІЯ) 2.1. ПРЕДМЕТ І СТРУКТУРА РЕЛІГІЄЗНАВСТВА. РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ТА БОГОСЛОВ’Я (ТЕОЛОГІЯ) Узагалі існують два основних підходи до вивчення релігії: теологічний (богословський) і світський (науково-філософський). Теологічний (богословський) підхід Теологічний (богословський) підхід у широкому розумінні розглядає релігію “зсередини” – як зустріч і постійне переживання людиною присутності Бога в житті людей і навколишньому світі. Це відчуття, вважають прихильники богословського (теологічного) […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Світоглядна функція Той факт, що релігія існує протягом значної частини історії людського суспільства, безумовно, засвідчує її велике значення для людей і порушує питання про функції, які вона виконує. Ці функції стосуються як безпосередньо людини, так і суспільства в цілому. Світоглядна функція Світоглядна функція релігії є основною. Релігія надає певний сенс і ціль людському життю. Хоча саме по […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 2. РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ЯК ГАЛУЗЬ НАУКОВОГО ЗНАННЯ 2.1. ПРЕДМЕТ І СТРУКТУРА РЕЛІГІЄЗНАВСТВА. РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ТА БОГОСЛОВ’Я (ТЕОЛОГІЯ) Узагалі існують два основних підходи до вивчення релігії: теологічний (богословський) і світський (науково-філософський). Теологічний (богословський) підхід Теологічний (богословський) підхід у широкому розумінні розглядає релігію “зсередини” – як зустріч і постійне переживання людиною присутності Бога в житті людей і навколишньому світі. Це відчуття, вважають прихильники богословського (теологічного) […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 1.4. ФУНКЦІЇ РЕЛІГІЇ Той факт, що релігія існує протягом значної частини історії людського суспільства, безумовно, засвідчує її велике значення для людей і порушує питання про функції, які вона виконує. Ці функції стосуються як безпосередньо людини, так і суспільства в цілому. Світоглядна функція Світоглядна функція релігії є основною. Релігія надає певний сенс і ціль людському життю. Хоча саме по […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Компенсаційна функція У той же час для кожної окремої людини релігія виконує також компенсаційну функцію. Ця функція постає як процес долання у духовному світі життєво важливих суперечностей і проблем людського життя. Релігія психологічно компенсує залежність людей від суспільних умов і обставин особистого життя. Наприклад, соціальна нерівність перетворюється на рівність у гріховності та стражданні, а. милосердя, турбота і […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Регулятивна функція У той же час для кожної окремої людини релігія виконує також компенсаційну функцію. Ця функція постає як процес долання у духовному світі життєво важливих суперечностей і проблем людського життя. Релігія психологічно компенсує залежність людей від суспільних умов і обставин особистого життя. Наприклад, соціальна нерівність перетворюється на рівність у гріховності та стражданні, а. милосердя, турбота і […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Легітимізуюча функція У той же час для кожної окремої людини релігія виконує також компенсаційну функцію. Ця функція постає як процес долання у духовному світі життєво важливих суперечностей і проблем людського життя. Релігія психологічно компенсує залежність людей від суспільних умов і обставин особистого життя. Наприклад, соціальна нерівність перетворюється на рівність у гріховності та стражданні, а. милосердя, турбота і […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 3.5. МАГІЯ. ТАБУ Магія (грецьк.μαγεΙα – чаклунство) – комплекс ритуальних обрядів і дій, які, згідно з переконанням їхніх виконавців, можуть спричинити надприродний вплив на навколишній світ із певною практичною метою. Відразу слід вказати на спірні моменти, що дотепер зберігаються в оцінці цього явища. Вони стосуються, з одного боку, питання про походження магії, а з другого боку-питання про її […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Еволюційний підхід Історія релігії – поруч із філософією релігії – перша релігієзнавча дисципліна, яка зародилася в межах філософського знання й досягла свого розквіту у XIX-на початку XX ст. Тоді вважалося, що історія релігії – базовий релігієзнавчий підрозділ, який займається вивченням виникнення релігійних уявлень, основних етапів, закономірностей еволюції релігії та основних релігійних явищ в історії людства. Виникнення історії […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Психологічна теорія походження магії Магія (грецьк.μαγεΙα – чаклунство) – комплекс ритуальних обрядів і дій, які, згідно з переконанням їхніх виконавців, можуть спричинити надприродний вплив на навколишній світ із певною практичною метою. Відразу слід вказати на спірні моменти, що дотепер зберігаються в оцінці цього явища. Вони стосуються, з одного боку, питання про походження магії, а з другого боку-питання про її […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.6. ІСТОРІЯ РЕЛІГІЇ Історія релігії – поруч із філософією релігії – перша релігієзнавча дисципліна, яка зародилася в межах філософського знання й досягла свого розквіту у XIX-на початку XX ст. Тоді вважалося, що історія релігії – базовий релігієзнавчий підрозділ, який займається вивченням виникнення релігійних уявлень, основних етапів, закономірностей еволюції релігії та основних релігійних явищ в історії людства. Виникнення історії […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Порівняльно-історичний підхід Історія релігії – поруч із філософією релігії – перша релігієзнавча дисципліна, яка зародилася в межах філософського знання й досягла свого розквіту у XIX-на початку XX ст. Тоді вважалося, що історія релігії – базовий релігієзнавчий підрозділ, який займається вивченням виникнення релігійних уявлень, основних етапів, закономірностей еволюції релігії та основних релігійних явищ в історії людства. Виникнення історії […]...
- Релігієзнавство – Мозговий Л. І. – Тема 15. Релігія та вільнодумство у вияві людської духовності 1. Сутність і форми вільнодумства. 2. Основні етапи розвитку вільнодумства. 1. Сутність і форми вільнодумства Релігія є універсальним елементом духовного життя, живильною основою видатних творінь людського генія та суспільних перетворень. У духовному житті людства неможливо знайти феномен, який протягом тисячоліть, відігравав би вагомішу роль ніж релігія. У всіх без виключення богословських системах релігія витлумачується як […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Теорія походження магії за “асоціацією ідей” Магія (грецьк.μαγεΙα – чаклунство) – комплекс ритуальних обрядів і дій, які, згідно з переконанням їхніх виконавців, можуть спричинити надприродний вплив на навколишній світ із певною практичною метою. Відразу слід вказати на спірні моменти, що дотепер зберігаються в оцінці цього явища. Вони стосуються, з одного боку, питання про походження магії, а з другого боку-питання про її […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Діяльнісна теорія Діяльнісну теорію походження магії сформулював акад. С. О. Токарев. Відповідно до цієї теорії магія виникає в результаті перекручування повсякденної практичної діяльності людей. У цьому процесі С. О. Токарев виділяв три стадії: 1. Безпосередня стихійно-доцільна дія. 2.Таждія, алеосмислена як дія магічної сили, тобто пов’язана з ідеєю надприродного; зовні це часто виявляється в тому, що до дії […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 8.1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ІСЛАМУ Півмісяць – символ ісламу 8.1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ІСЛАМУ Термін “іслам” у перекладі з арабської означає “покірність”, а того, хто прийняв цю релігію, називають “вірним” (араб. муслим). Звідси друга назва цієї релігії – мусульманство. В Європі її колись також називали магометанством”, від латинізованої форми імені її основоположника: Мухаммад*65 – Магомет. *65: {В імені засновника ісламу наголос […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Священний час Священним простором вважається або місцеперебування якого-небудь священного предмета, або певне обмежене місце (купа каміння, гора, печера, діброва тощо), які своєю відокремленістю із ландшафту й упорядкованістю нагадують лад, притаманний лише небесному на відміну від хаотичної невпорядкованості земного. Надалі священним ставало людське житло – штучно відвойована у хаосу територія, а також окремі приміщення у ньому: вогнище, поріг, […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Священна дія Священним простором вважається або місцеперебування якого-небудь священного предмета, або певне обмежене місце (купа каміння, гора, печера, діброва тощо), які своєю відокремленістю із ландшафту й упорядкованістю нагадують лад, притаманний лише небесному на відміну від хаотичної невпорядкованості земного. Надалі священним ставало людське житло – штучно відвойована у хаосу територія, а також окремі приміщення у ньому: вогнище, поріг, […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Види магії за призначенням Діяльнісну теорію походження магії сформулював акад. С. О. Токарев. Відповідно до цієї теорії магія виникає в результаті перекручування повсякденної практичної діяльності людей. У цьому процесі С. О. Токарев виділяв три стадії: 1. Безпосередня стихійно-доцільна дія. 2.Таждія, алеосмислена як дія магічної сили, тобто пов’язана з ідеєю надприродного; зовні це часто виявляється в тому, що до дії […]...
- Релігієзнавство – Сидоренко О. П. – 1.1. Релігія І СВІТОГЛЯД Слово “релігія” у нашій повсякденній мові зустрічається досить часто, але найчастіше у значенні, що в нього вкладається богослов’ям і суспільною свідомістю взагалі. Це і сукупність світоглядів, що базуються на вірі в Бога; і конгломерат уявлень про світ самої людини – творця знання, які треба брати на віру, у зв’язку з чим релігію називають ще й […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Релігія Римської імперії З 27 р, до н. е. починається період існування Римської імперії. Після вбивства в 44 р. до н. е. Юлія Цезаря прибічниками збереження республіки, через деякий час до такої ж необмеженої влади прийшов його спадкоємець Окта-віан (63 р. до н. е. – 14 р. до н. е.). З народження він мав ім’я Гай Октавіан Фурін, […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Священне число Священним простором вважається або місцеперебування якого-небудь священного предмета, або певне обмежене місце (купа каміння, гора, печера, діброва тощо), які своєю відокремленістю із ландшафту й упорядкованістю нагадують лад, притаманний лише небесному на відміну від хаотичної невпорядкованості земного. Надалі священним ставало людське житло – штучно відвойована у хаосу територія, а також окремі приміщення у ньому: вогнище, поріг, […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Свята людина Священним простором вважається або місцеперебування якого-небудь священного предмета, або певне обмежене місце (купа каміння, гора, печера, діброва тощо), які своєю відокремленістю із ландшафту й упорядкованістю нагадують лад, притаманний лише небесному на відміну від хаотичної невпорядкованості земного. Надалі священним ставало людське житло – штучно відвойована у хаосу територія, а також окремі приміщення у ньому: вогнище, поріг, […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Священне слово Священним простором вважається або місцеперебування якого-небудь священного предмета, або певне обмежене місце (купа каміння, гора, печера, діброва тощо), які своєю відокремленістю із ландшафту й упорядкованістю нагадують лад, притаманний лише небесному на відміну від хаотичної невпорядкованості земного. Надалі священним ставало людське житло – штучно відвойована у хаосу територія, а також окремі приміщення у ньому: вогнище, поріг, […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Священний простір Священним простором вважається або місцеперебування якого-небудь священного предмета, або певне обмежене місце (купа каміння, гора, печера, діброва тощо), які своєю відокремленістю із ландшафту й упорядкованістю нагадують лад, притаманний лише небесному на відміну від хаотичної невпорядкованості земного. Надалі священним ставало людське житло – штучно відвойована у хаосу територія, а також окремі приміщення у ньому: вогнище, поріг, […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.5. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЇ Географія релігій – один із підрозділів суспільної географії та релігієзнавства, який розглядає взаємодію “релігія-територія” у прямих (вплив релігії на територію) та зворотних (вплив місцевих умов на релігію) зв’язках. З початку 1990-х рр. як синонімічний використовується термін “сакральна географія”. Головні її завдання такі: – визначення територіальних аспектів еволюції різних релігій; – вивчення релігійної належності населення певної […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 1.5. КЛАСИФІКАЦІЯ РЕЛІГІЙ Скільки всього релігій існує в світі, достеменно не знає ніхто. Найчастіше йдеться про тисячі різноманітних релігійних форм, що існували протягом значної частини людської історії, виникли недавно або збереглися в сучасному світі з давніх часів. Природно, що виникає потреба в упорядкуванні, типологізації релігійних феноменів незалежно від часу або місця їхнього існування. Насамперед можна говорити про релігії […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – “Таємні товариства” “Таємні товариства” – це асоціації, мета, порядок членства, ритуали, навіть саме їхнє існування є таємним і відкривається тільки вузькому колу посвячених. Релігійний характер має лише незначна частина відомих з історії таємних об’єднань – політичних, економічних, кримінальних. Термін “таємні товариства”, на наш погляд, найдоцільніше вживати щодо двох типів релігійних організацій – до таємних союзів у первісних […]...
- Релігієзнавство – Сидоренко О. П. – 3.3. Релігія у Стародавньому Римі Сучасне місто Рим є столицею Італійської Республіки, одним із найвеличніших і найкрасивіших міст Західної Європи з населенням близько 3 млн осіб. Проте у давнину словом “Рим” називалося і місто, і водночас рабовласницька держава, що виникла у VI ст. до н. е. на території сучасної Італії. У VI-IV ст. до н. е. до її складу входила […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Текст 2.1. У. ДЖЕЙМС СТАВЛЕННЯ ФІЛОСОФІЇ ДО РЕЛІГІЇ За своєю сутністю релігія це – окреме явище, що має тільки індивідуальне значення і як таке не піддається об’єктивному формулюванню. Звичайно, спроби зодягнути зміст і сенс релігії у філософську форму ніколи, ймовірно, не припиняться, тому що це прагнення занадто глибоко закладено в природу людського розуму; але ці спроби мають для релігії лише другорядне значення і […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – §2. Фрігійська релігія В північно-західній частині Малої Азії ше 2 тис. р. до н. е. оселилися племена фрігійців, які начебто в43 ст. до н. е. приймали участь в легендарній Троянській війні. Цілком достовірна їх участь в розгромі Хеттської держави в 12 ст. до н. е. В 10 – 8 ст. до н. е. відбулось піднесення Фрігійського царства, засновником […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Соціологічний підхід Соціологічний підхід бере свій початок у працях відомого французького філософа О. Конта (1798-1857). Іншими представниками цього напрямку були німецький філософ соціолог і політолог M. Вебер (1864- 1958), французький суспільствознавець Е. Дюркгайм (1858-1917) і американський соціолог Т. Парсонс(1902-1986). Даний підхід визначає релігію як соціальний інститут, що виконує дві функції. З одного боку, “релігія є системою понять, […]...