Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 1.1. СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ РЕЛІГІЇ
1.1. СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ РЕЛІГІЇ
Релігія супроводжує людство протягом значної частини його історії і на сьогоднішній день охоплює до 80 % населення земної кулі. І все ж таки вона є сферою, мало зрозумілою і для звичайних людей, і для фахівців. Причин тому багато. Дати одне визначення того, що ж таке релігія, навряд чи можливо вже тому, що відома величезна кількість релігій минулого і сьогодення. По-друге, релігію найчастіше оцінюють за її зовнішніми ознаками, тому що вона практикується її послідовниками в культі, тоді як для віруючої людини вона полягає в глибоко особистому внутрішньому діалозі з чимось надприродним. Нарешті, кожен дослідник визначає релігію відповідно до своїх теоретичних і методологічних уподобань й особистого ставлення до предмета свого вивчення (віруючий або невіруючий).
Релігія
Слово “релігія” походить від латин, religio – благочестя, святиня, предмет культу. В європейській культурі воно поширюється починаючи приблизно з XVI ст. До цього слово “релігія” іноді зустрічалося в книжковій мові без постійного значення, а замість нього вживалися синоніми “віра”, “вірування”, “побожність”.
Поняття “релігія” означає віру, особливий погляд на світ, сукупність обрядово-культових дій, що випливають із переконаності в існуванні того або іншого різновиду надприродного, а також об’єднання віруючих людей у певну організацію.
Related posts:
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Релігія 1.1. СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ РЕЛІГІЇ Релігія супроводжує людство протягом значної частини його історії і на сьогоднішній день охоплює до 80 % населення земної кулі. І все ж таки вона є сферою, мало зрозумілою і для звичайних людей, і для фахівців. Причин тому багато. Дати одне визначення того, що ж таке релігія, навряд чи можливо […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 1. РЕЛІГІЯ ЯК ДУХОВНИЙ ФЕНОМЕН ЛЮДСТВА 1.1. СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ РЕЛІГІЇ Релігія супроводжує людство протягом значної частини його історії і на сьогоднішній день охоплює до 80 % населення земної кулі. І все ж таки вона є сферою, мало зрозумілою і для звичайних людей, і для фахівців. Причин тому багато. Дати одне визначення того, що ж таке релігія, навряд чи можливо […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.3. СОЦІОЛОГІЯ РЕЛІГІЇ У соціології релігії розглядаються суспільні закономірності виникнення, розвитку та існування релігії впродовж усієї історії людства, її складові компоненти та структура, місце, роль і функції релігії в суспільстві, вплив на інші елементи суспільної системи, особливості зворотної дії конкретного суспільства на релігію. Поява соціології релігії наприкінці XIX – на початку XX ст. відбулася під впливом двох факторів. […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 1.4. ФУНКЦІЇ РЕЛІГІЇ Той факт, що релігія існує протягом значної частини історії людського суспільства, безумовно, засвідчує її велике значення для людей і порушує питання про функції, які вона виконує. Ці функції стосуються як безпосередньо людини, так і суспільства в цілому. Світоглядна функція Світоглядна функція релігії є основною. Релігія надає певний сенс і ціль людському життю. Хоча саме по […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.6. ІСТОРІЯ РЕЛІГІЇ Історія релігії – поруч із філософією релігії – перша релігієзнавча дисципліна, яка зародилася в межах філософського знання й досягла свого розквіту у XIX-на початку XX ст. Тоді вважалося, що історія релігії – базовий релігієзнавчий підрозділ, який займається вивченням виникнення релігійних уявлень, основних етапів, закономірностей еволюції релігії та основних релігійних явищ в історії людства. Виникнення історії […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.5. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЇ Географія релігій – один із підрозділів суспільної географії та релігієзнавства, який розглядає взаємодію “релігія-територія” у прямих (вплив релігії на територію) та зворотних (вплив місцевих умов на релігію) зв’язках. З початку 1990-х рр. як синонімічний використовується термін “сакральна географія”. Головні її завдання такі: – визначення територіальних аспектів еволюції різних релігій; – вивчення релігійної належності населення певної […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Текст 2.1. У. ДЖЕЙМС СТАВЛЕННЯ ФІЛОСОФІЇ ДО РЕЛІГІЇ За своєю сутністю релігія це – окреме явище, що має тільки індивідуальне значення і як таке не піддається об’єктивному формулюванню. Звичайно, спроби зодягнути зміст і сенс релігії у філософську форму ніколи, ймовірно, не припиняться, тому що це прагнення занадто глибоко закладено в природу людського розуму; але ці спроби мають для релігії лише другорядне значення і […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.2. ФІЛОСОФІЯ РЕЛІГІЇ Вищим рівнем людського мислення є абстрактно-логічна думка, яка оперує так би мовити, “чистими поняттями”, у тому числі поняттям Абсолюту. Тим часом це поняття, в опануванні якого вбачає свою найвищу мету філософія, має свій безумовний відповідник у релігійній свідомості – поняття Бога. Таким чином, філософія за самою своєю природою виявляється тісно пов’язаною з релігією. Від початку […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Свобода совісті та релігії Свобода совісті та релігії Свобода совісті та релігії є похідними від загальної свободи, що поряд з правом на життя і власність вважаються підмурком сучасного західного суспільства з часів “батька” західного лібералізму, англійського філософа Дж. Л окка (1632- 1704). Свобода совісті й свобода релігії – поняття пов’язані, але не тотожні. Якщо поняття свобода совісті означає свободу […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.7. ФЕНОМЕНОЛОГІЯ РЕЛІГІЇ Незважаючи нате, що феноменологія релігії сформувалася дещо пізніше інших галузей релігієзнавства – на межі XIX-XX ст., тривалий час вона висувала претензії на роль провідного напряму релігієзнавчих студій, який би зміг підпорядкувати собі все зростаючу кількість конкретних і не пов’язаних між собою досліджень. На появу феноменології релігії, безумовно, вплинула загальна ситуація в західній філософії-концентрація дослідницької уваги […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 10.5. СИНТЕТИЧНІ РЕЛІГІЇ “Церква Уніфікації” “Церква Уніфікації”, інші назви: “Асоціація Святого Духа за Об’єднання Світового Християнства” (АСД-OCX), муніти, “Рух Уніфікації”, її засновником і керівником є Сан Мен Мун. Сан Мен Мун народився в 1920 p. у селянській родині послідовників однієї з протестантських церков на півночі Кореї. Ще навчаю-чись у школі, він відвідував молитовні збори п’ятидесятників. У 1936 р. […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 1.3. ОСНОВНІ ТЕОРІЇ СУТНОСТІ І ПОХОДЖЕННЯ РЕЛІГІЇ Щодо проблеми сутності і походження релігії існують два основних підходи: релігійний (богословський, або теологічний) і світський (релігієзнавчий, або науково-філософський). Релігійний підхід Релігійний підхід стверджує, що поява ідеї Бога в людській свідомості та виникнення релігії обумовлені тим, що є Бог, який створив світ (світ має початок і кінець), природу, людину. Бог впливає особливим чином на людину, […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Предмет феноменології релігії Незважаючи нате, що феноменологія релігії сформувалася дещо пізніше інших галузей релігієзнавства – на межі XIX-XX ст., тривалий час вона висувала претензії на роль провідного напряму релігієзнавчих студій, який би зміг підпорядкувати собі все зростаючу кількість конкретних і не пов’язаних між собою досліджень. На появу феноменології релігії, безумовно, вплинула загальна ситуація в західній філософії-концентрація дослідницької уваги […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 10.3. НЕООРІЄНТАЛЬНІ РЕЛІГІЇ “Міжнародне Товариство Свідомості Кришни” Найвідомішим із сучасних неоорієнтальних організацій є “Міжнародне Товариство Свідомості Кришни” (МТСК, релігійна організація вайшнавів), яку називають також “Рухом Хоре Кришна”. Цей східний культу традиціях індуїзму набув значного поширення в багатьох країнах світу, включаючи Західну Європу й Америку. Засновником цієї організації є Бхактіведанта Свамі Прабхупада (1896-1977). На 58-ому році життя він покинув […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 4. ЕТНІЧНЕ ТА РЕГІОНАЛЬНІ РЕЛІГІЇ 4.1. ОСОБЛИВОСТІ ЕТНІЧНИХ ТА РЕГІОНАЛЬНИХ РЕЛІГІЙ Тотемізм, табу, магія, фетишизм, анімізм, про які йшлось у попередньому розділі, існували в первісному, докласовому суспільстві. Зміна історичних умов життя людей призводить до зміни форм релігії. Перехід від первісності до цивілізації викликав перетворення не тільки в соціально-економічній і політичній сферах, а й у сфері духовній. Люди не тільки навчилися […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Проблеми психології релігії Для психології релігії на різних етапах її існування стрижневими залишалися кілька проблем: 1) проблема витоків і джерел релігійних почуттів, точніше кажучи, співвідношення індивідуального психологічного й колективного соціального факторів у їх формуванні; 2) проблема специфіки релігійних почуттів, зокрема співвідношення у них емоційних і раціональних, свідомих і несвідомих складників; 3) проблема закономірностей релігійного досвіду та форм його […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Обрядово-культовий бік та організаційна структура релігії На відміну від основних положень віровчення іудаїзму, обрядово-культовий бік та організаційна структура цієї релігії, протягом більш як 3-х тисячоріч її існування, зазнали значних змін. У біблійний період виключне право на здійснення богослужбової діяльності належало особливим жерцям. До них зараховували нащадків Аарона, брата Мойсея, а прислужувати їм повинні бумі левіти – євреї з роду Левія. До […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.4. ПСИХОЛОГІЯ РЕЛІГІЇ Через те, що майже кожна філософська чи теологічна система намагалися психологічно осмислити феномен релігії, психологія як релігієзнавча дисципліна виникла порівняно пізно – на початку XX ст. Вирішальними для її становлення виявились праці У. Джеймса та діяльність Стенлі Холла (1846- 1924), який заснував перший науковий журнал із релігійної психології та освіти. Предмет психології релігії Предмет психології […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Віровчення зороастрійської релігії Сутність віровчення зороастрійської релігії зводиться до боротьби двох божеств, визнаних рівноправними творцями всього існуючого на землі. Добро, світло й життя персоніфікуються в Ахурамазді (Ормузд), що створив усе необхідне й корисне для людей, наприклад, родючу землю й свійських тварин. Усе зло, що уособлює темряву й смерть, зосереджується в образі бога Ангра-Майнью (Аріман), що створив пустелі, хижаків […]...
- Соціальне страхування – Кропельницька С. О. – 9.4. Інвестиційна декларація НПФ: сутність, складові частини та порядок реєстрації Формування пенсійних активів НПФ здійснює за рахунок активів в грошових коштах, цінних паперах та інших активах, не заборонених законодавством, відповідно до затвердженої інвестиційної декларації, яка визначає інвестиційну політику фонду. В інвестиційній декларації відображається склад активів пенсійного фонду, основні напрями інвестування пенсійних активів та обмеження інвестиційної діяльності з пенсійними активами, встановлені в межах загальних вимог та […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 5.1. ПОНЯТТЯ СВІТОВОЇ РЕЛІГІЇ Колесо вчення і священні газелі: символи буддизму 5.1. ПОНЯТТЯ СВІТОВОЇ РЕЛІГІЇ У І тисячолітті до н. е. – І тисячолітті н. е. на зміну первісним і давнім етнічним і регіональним релігіям приходять світові релігії. Вони немов підбивають закономірний підсумок тисячолітньої релігійної еволюції людства. Це полягає в наступних основних моментах, що стосуються віровчення, культу і релігійної […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 9. ІСТОРІЯ І СУЧАСНИ СТАН РЕЛІГІЇ І УКРАЇНІ Софія Київська 9.1. ФЕНОМЕН ЯЗИЧНИЦТВА. ОСНОВНІ ВІРУВАННЯ І КУЛЬТИ ДАВНІХ СЛОВ’ЯН Історія релігії в Україні виразно поділяється на два основних періоди: дохристиянський і християнський. Перший період прийнято називати ще язичництвом. Язичництво Язичництво (від давньослов. слова “язики” – народи) – досить невизначений термін, що свого часу виник у церковному середовищі для позначення всього нехристиянського. У релігієзнавстві […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Предмет психології релігії Через те, що майже кожна філософська чи теологічна система намагалися психологічно осмислити феномен релігії, психологія як релігієзнавча дисципліна виникла порівняно пізно – на початку XX ст. Вирішальними для її становлення виявились праці У. Джеймса та діяльність Стенлі Холла (1846- 1924), який заснував перший науковий журнал із релігійної психології та освіти. Предмет психології релігії Предмет психології […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 9.8. КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВІ ГАРАНТІЇ СВОБОДИ СОВІСТІ Й РЕЛІГІЇ В УКРАЇНІ. ДЕРЖАВНО-РЕЛІГІЙНІ СТОСУНКИ Свобода совісті та релігії Свобода совісті та релігії є похідними від загальної свободи, що поряд з правом на життя і власність вважаються підмурком сучасного західного суспільства з часів “батька” західного лібералізму, англійського філософа Дж. Л окка (1632- 1704). Свобода совісті й свобода релігії – поняття пов’язані, але не тотожні. Якщо поняття свобода совісті означає свободу […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 3. ПЕРВІСНІ ФОРМИ РЕЛІГІЇ 3.1. ОСОБЛИВОСТІ ПЕРВІСНИХ ФОРМ РЕЛІГІЇ Питання про те, які з відомих вірувань, обрядів і культів, що за родилися за кілька десятків тисяч років до н. е., слід вважати окремими, самостійними первісними формами релігії, ще не має загальноприйнятого рішення в релігієзнавчій літературі. Безумовною формою примітивних релігій визнається тільки тотемізм. Проблема полягає втому, що у первісному суспільстві […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 3.1. ОСОБЛИВОСТІ ПЕРВІСНИХ ФОРМ РЕЛІГІЇ 3.1. ОСОБЛИВОСТІ ПЕРВІСНИХ ФОРМ РЕЛІГІЇ Питання про те, які з відомих вірувань, обрядів і культів, що за родилися за кілька десятків тисяч років до н. е., слід вважати окремими, самостійними первісними формами релігії, ще не має загальноприйнятого рішення в релігієзнавчій літературі. Безумовною формою примітивних релігій визнається тільки тотемізм. Проблема полягає втому, що у первісному суспільстві […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Світський підхід Світський підхід не дає однозначної відповіді на питання про сутність і виникнення релігії. За всю історію людської думки було чимало спроб пояснити феномен релігії. Переважна більшість наукових теорій виходила з раціоналістично-психологічного аспекту – припущення про те, що саме природа людини, перенесена на навколишній її світ, стала основою уявлень про надприродні сили і богів. Назвемо найбільш […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Перші спроби наукового пояснення походження релігії Спроби знайти, так би мовити, земні витоки релігії сягають в далеку стародавність. Ще в 5 ст. до н. е. Крітій (біля 460 – 403 рр. до н. е) висловив думку, що релігія є вигадкою законодавців. Він поклав початок політико-державній гіпотезі виникнення релігії. Цю точку зору поділяв Лактацій (приблизно 250 – 325), який називав засновником релігії […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 2.1. ПРЕДМЕТ І СТРУКТУРА РЕЛІГІЄЗНАВСТВА. РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ТА БОГОСЛОВ’Я (ТЕОЛОГІЯ) 2.1. ПРЕДМЕТ І СТРУКТУРА РЕЛІГІЄЗНАВСТВА. РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ТА БОГОСЛОВ’Я (ТЕОЛОГІЯ) Узагалі існують два основних підходи до вивчення релігії: теологічний (богословський) і світський (науково-філософський). Теологічний (богословський) підхід Теологічний (богословський) підхід у широкому розумінні розглядає релігію “зсередини” – як зустріч і постійне переживання людиною присутності Бога в житті людей і навколишньому світі. Це відчуття, вважають прихильники богословського (теологічного) […]...
- Українське цивільне право – Ромовська З. В. – Складові частини речі 1. Речі як об’єкти права власності Оскільки право власності – це право речове, об’єктами цього права, як уже зазначалося, є лише речі і тварини, тобто предмети матеріального світу, з приводу яких можуть виникати цивільні права та обов’язки. Власник може володіти найрізноманітнішими видами речей: подільними чи неподільними, споживними чи неспоживними, тлінними чи нетлінними, створеними природою чи […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Світоглядна функція Той факт, що релігія існує протягом значної частини історії людського суспільства, безумовно, засвідчує її велике значення для людей і порушує питання про функції, які вона виконує. Ці функції стосуються як безпосередньо людини, так і суспільства в цілому. Світоглядна функція Світоглядна функція релігії є основною. Релігія надає певний сенс і ціль людському життю. Хоча саме по […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – РОЗДІЛ 2. РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ЯК ГАЛУЗЬ НАУКОВОГО ЗНАННЯ 2.1. ПРЕДМЕТ І СТРУКТУРА РЕЛІГІЄЗНАВСТВА. РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ТА БОГОСЛОВ’Я (ТЕОЛОГІЯ) Узагалі існують два основних підходи до вивчення релігії: теологічний (богословський) і світський (науково-філософський). Теологічний (богословський) підхід Теологічний (богословський) підхід у широкому розумінні розглядає релігію “зсередини” – як зустріч і постійне переживання людиною присутності Бога в житті людей і навколишньому світі. Це відчуття, вважають прихильники богословського (теологічного) […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Компенсаційна функція У той же час для кожної окремої людини релігія виконує також компенсаційну функцію. Ця функція постає як процес долання у духовному світі життєво важливих суперечностей і проблем людського життя. Релігія психологічно компенсує залежність людей від суспільних умов і обставин особистого життя. Наприклад, соціальна нерівність перетворюється на рівність у гріховності та стражданні, а. милосердя, турбота і […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Регулятивна функція У той же час для кожної окремої людини релігія виконує також компенсаційну функцію. Ця функція постає як процес долання у духовному світі життєво важливих суперечностей і проблем людського життя. Релігія психологічно компенсує залежність людей від суспільних умов і обставин особистого життя. Наприклад, соціальна нерівність перетворюється на рівність у гріховності та стражданні, а. милосердя, турбота і […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Легітимізуюча функція У той же час для кожної окремої людини релігія виконує також компенсаційну функцію. Ця функція постає як процес долання у духовному світі життєво важливих суперечностей і проблем людського життя. Релігія психологічно компенсує залежність людей від суспільних умов і обставин особистого життя. Наприклад, соціальна нерівність перетворюється на рівність у гріховності та стражданні, а. милосердя, турбота і […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – 3.5. МАГІЯ. ТАБУ Магія (грецьк.μαγεΙα – чаклунство) – комплекс ритуальних обрядів і дій, які, згідно з переконанням їхніх виконавців, можуть спричинити надприродний вплив на навколишній світ із певною практичною метою. Відразу слід вказати на спірні моменти, що дотепер зберігаються в оцінці цього явища. Вони стосуються, з одного боку, питання про походження магії, а з другого боку-питання про її […]...
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – а) Соціологія релігії та інші науки про релігію 2. Соціологія релігії – одна з багатьох наук, що займаються вивченням релігійного феномена у різних його аспектах. Не лише соціологи, але й історики, філологи, психологи, в принципі – усі вчені, які мають справу з людиною та її культурою, так чи інакше у своїх дослідженнях торкаються релігії. Але до релігієзнавства відносяться лише ті науки, предмет яких […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Психологічна теорія походження магії Магія (грецьк.μαγεΙα – чаклунство) – комплекс ритуальних обрядів і дій, які, згідно з переконанням їхніх виконавців, можуть спричинити надприродний вплив на навколишній світ із певною практичною метою. Відразу слід вказати на спірні моменти, що дотепер зберігаються в оцінці цього явища. Вони стосуються, з одного боку, питання про походження магії, а з другого боку-питання про її […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Еволюційний підхід Історія релігії – поруч із філософією релігії – перша релігієзнавча дисципліна, яка зародилася в межах філософського знання й досягла свого розквіту у XIX-на початку XX ст. Тоді вважалося, що історія релігії – базовий релігієзнавчий підрозділ, який займається вивченням виникнення релігійних уявлень, основних етапів, закономірностей еволюції релігії та основних релігійних явищ в історії людства. Виникнення історії […]...
- Релігієзнавство – Кислюк К. В. – Теорія походження магії за “асоціацією ідей” Магія (грецьк.μαγεΙα – чаклунство) – комплекс ритуальних обрядів і дій, які, згідно з переконанням їхніх виконавців, можуть спричинити надприродний вплив на навколишній світ із певною практичною метою. Відразу слід вказати на спірні моменти, що дотепер зберігаються в оцінці цього явища. Вони стосуються, з одного боку, питання про походження магії, а з другого боку-питання про її […]...