Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Воля у розвитку духовної напруженості особистості
Важливим механізмом розвинутої вольової дії, її структурним компонентом є Ціль – суб’єктивний образ майбутнього результату. Йому надається статус бажаності стосовно того, хто ставить мету і досягає її. Йдеться про мотив-ціль. Основні визначення поняття “ціль” були сформульовані в межах теорії предметно-перетворювальної (практичної) або навчально-пізнавальної діяльності. Однак пряме перенесення такої ідеї цілі у сферу морально-духовної діяльності недостатньо продуктивне. Адже морально-духовна діяльність – це не суб’єкт-об’єктне відношення, а відношення суб’єкт-суб’єктне, тому і ціль тут як усвідомлений образ передбачуваного, бажаного результату має свою специфіку. Для морально-духовної цілі суттєва обов’язкова подвійність результату, яка передбачає єдність образу результату стосовно автора морально-духовної дії (“Я ділюся своїм надбанням”) і образу результату щодо суб’єкта, на якого ця дія спрямована і яка зумовлює в ньому певну зміну (задовольняється якась його потреба). Така структурна організація морально-духовної цілі робить її значно складнішою порівняно з ціллю предметно-перетворювальною, а отже, психологічно важчою в її досягненні. Особливо це стосується цілей, пов’язаних із сенсом життя людини й відповідним йому ідеальним духовним Я-образом. Це і є сферою майбутнього людини, яка має визначити його теперішнє, орієнтувати на досягнення кінцевої смисло-ціннісної мети (жити за високим принципом творення добра). Заважає цьому процесові психологічна закономірність, згідно з якою чим віддаленіша у часі ціль, тим вона нереальніша, така, що ігнорується суб’єктом. Це означає, що сила емоційної складової (бажання) такої мети не є достатньою для планомірної діяльності суб’єкта щодо її досягнення.
Отже, збільшення сили переживання бажання означає підвищення дієвості цілі як компонента морально-духовної волі, що є внутрішньою засадою, основою духовної напруженості особистості. Стратегією у цій роботі має бути переведення емоції бажання з площини очікування його у площину активно-діяльнісного устремління до нього. Подібна емоційна трансформація може бути досяжною завдяки цілеспрямованому перетворенню когнітивної складової морально-духовної цілі. Ця складова, що є усвідомленим образом передбачуваного результату, повинна бути піднята у свідомості вихованця від рівня пізнавального конструкту до рівня переконання, що відображає глибоку і обгрунтовану впевненість в істинності знання, принципу чи ідеалу. За такого перетворення й емоційна складова як ціннісний конструкт стає конструктом-пориванням, що обов’язково об’єктивується в дії.
Синтез переконання у морально-духовній сфері і відповідного поривання виражаються у внутрішній діяльності суб’єкта як вольове зусилля, знижує духовну безпечність і утверджує духовну напруженість, відповідальну за добродійне зростання особистості.
Related posts:
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Тактика подолання духовної безпечності, утвердження духовної напруженості У методичному плані педагог, працюючи над подоланням духовної безпечності вихованця, спочатку має ” розхитати” сформовану в нього ціннісну структуру егоїстичної спрямованості. Це потрібно здійснити через її самоаналіз, коли у вихованця під впливом суджень педагога виникає сумнів у правильності стилю свого морального життя. При цьому зусилля педагога спрямовуються лише в зону сумніву з метою її розширення. […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Чинники духовної безпечності особистості Розуміння природи і джерел безпечності є передумовою вирішення проблеми, пов’язаної зі способом управління розвитком особистості. Щоб зрозуміти сутність безпечності, слід з’ясувати, яку психологічну реальність приховує цей психічний стан індивіда, яке внутрішнє утворення ховається за нею і з якою метою це робиться. В утробному періоді плід, маючи потенції до фізичного і психічного розвитку, перебуває в тепличних […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Гідність як основа духовної свободи особистості У дискусіях про свободу особистості, як правило, апелювали до розрізнення між діями, що виконуються за вимогою, і діями, вчиненими за прагненням. Доцільніше орієнтуватися на ідею, згідно з якою свобода – це незалежність суб’єкта, визначення ним власних цілей без перешкод з боку зовнішнього авторитету. її можна розуміти і як покору, і як патерналізм. Кожна людина є […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Контури свободи і розвитку особистості Сходження особистості до рівня морально-духовної творчості й інтенсивне входження у цей процес дає їй змогу піднятися над етичною нормативністю як культурними приписами, перетворити їх на власний морально-розвивальний потенціал. За такої умови, виявляючи надситуативну активність, особистість вважає себе справжнім творцем морально-духовного світу і дієво утверджується в ньому. Завдяки цьому вона позбавляється внутрішнього опору, що виникає у […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – 3. Лабіринти духовного розвитку особистості Виховання духовно зрілої особистості, для якої поняття добра, справедливості, совісті, обов’язку набули непохитності, стали власними ціннісними орієнтирами, є головною метою сучасної освіти. Однак досягнення її – справа надзвичайно складна. Вона вимагає передусім глибокого теоретичного осмислення. Духовна безпечність-напруженість у вихованні та розвитку особистості За умов невизначеності смислоціннісних орієнтирів людини розкриття механізмів розвитку особистості як детермінант її […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – 2. Почуття гідності у духовному розвитку особистості Із поширенням морального натуралізму як функціонування за нормами індивідуальних бажань, психологічних станів, установок та уподобань звернення людини до вищих морально-духовних цінностей є обов’язковою умовою особистісного поступу людини. Провідною серед таких цінностей є гідність людини. Гідність як ставлення до себе Осмислення поняття “гідність” сягає сфери людської моралі з такими її базовими утвореннями, як справедливість, повага до […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Грані самосвідомості особистості У вихованні гуманістично спрямованої особистості, яка не опирається культурним впливам, чільне місце посідає естетика духовності – естетичне переживання як переживання ідеального в собі, яке набуте працею власної душі. Цим самим утверджуються естетичні переживання щодо морально-духовної сфери як складової буття людини. Виховання у молоді естетичних почуттів лише до матеріальних предметів (природних явищ, речей, надбань культури) збіднює […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – 5. Вікова трансформація розвитку особистості і у виховному контексті Вчення про вікові особливості розвитку особистості сприяє науково доцільному здійсненню змістово-методичної диференціації виховного процесу за цим ключовим параметром, наданню йому більшої технологічної досконалості та прогнозованості щодо особистісного розвитку вихованців. 5.1. Періодизація психічного розвитку дитини Для того щоб мати грунтовне уявлення про психічний розвиток дитини, необхідно усвідомити, що він не є процесом, який постійно набуває прогресивних […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Психонюанси альтруїзму особистості Прикладом практичної реалізації ідеї свободи у виховному процесі є альтруїстична ситуація, коли вихованець володіє морально-психологічною готовністю до здійснення елементарних актів допомоги своєму значущому ровесникові. Педагог лише радить йому допомогти іншим ровесникам. Психологічно правильним прийомом педагога у цій ситуації буде здивування (коли вихованець відгукнувся допомогти) і не осуджування (коли він не сприйняв його поради). Педагог зважує, […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Колізія емоційних переживань особистості Завершальною ланкою у методичній конкретизації розширеного механізму самосвідомості є його емоційне цементування на рівні емоційних переживань, яке доцільно розгортати за чотирма напрямами. Реалізація психологічного правила парності прояву емоцій. Здебільшого цього правила педагоги не дотримуються, оскільки увагу зосереджують на одному емоційному переживанні-бажанні (хотінні), що є емоційно-ціннісним компонентом морально-духовної цінності та перебуває на стадії формування. Цей компонент […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Відповідальність як внутрішнє джерело самореалізації особистості Відповідальність є найважливішою якістю людини, тому що, беручи на себе відповідальність, вона самореалізується. Відповідальність – усвідомлення особистістю власної повинності, власних обов’язків і розумне їх виконання. Обов’язок як свідомий акт-необхідність людини стосується як її самої, так і інших людей. У цьому полягає сутність її відповідальності. Людина діє на основі глибокого усвідомлення прийнятої або самостійно поставленої перед […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Ефект ціннісної цілісності у вихованні особистості Сучасні методичні вимоги до організації навчально-виховного процесу орієнтують педагога на автономно-роздільну тактику виховання морально-духовних цінностей. Це безпосередньо позначається на цілях уроку, виховного заняття і критеріях їх оцінювання. У практичній діяльності педагога часто виникають ситуації, які породжують симптоми для самостійного формулювання ним умовиводу про цілісність особистісних цінностей вихованця. Такий умовивід є понятійно неоформленим уявленням. Педагог часто […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – 5.2. Метод педагогічного умовляння у вихованні особистості Умовляння як сукупність виховних дій є поширеною практикою звичайного життя як стихійне вираження глибокої людяності у міжособистісних взаєминах. Цей виховний вплив асоціюється передусім із виховними родинними взаєминами. Тому його кваліфікують як “батьківське умовляння”. Як виховна дія умовляння не має чіткої наукової концептуалізації, як і будь-який сегмент народної педагогіки. Воно є вираженим інтуїтивно-емпіричним виховним утворенням. З […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Саморозвиток і процес самореалізації особистості Необхідною умовою самореалізації є саморозвиток. Адже щоб особистість успішно реалізувалась, їй потрібно володіти системою морально-духовних цінностей, які є змістовою основою цього духовно-практичного процесу. Саморозвиток — самозміна суб’єкта у напрямі свого Я-ідеального, яке виникає під впливом зовнішніх і внутрішніх причин. Саморозвиток особистості пов’язаний з її життєдіяльністю, у межах якої він здійснюється. Тому вже з дошкільного віку, […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Розвивальний ефект присутності значущої особистості в Я-образі вихованця Повноцінний процес виховання неможливий без морально-духовного самовиховання і саморозвитку особистості. В іншому разі вихованець долучається до духовних цінностей лише шляхом пристосування до них за різних форм зовнішнього підкріплення, яке здійснюють дорослі (батьки та педагоги). Духовна гармонія, яка має заповнити самосвідомість вихованця і спонукати його до благодійного ставлення до світу людей і світу речей, при цьому […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Культура гідності як мета особистості Благородна ідея про людину як найвищу цінність може реалізуватися лише в практичному утвердженні культури гідності. Культура гідності – життя особистості за вищими духовними пріоритетами, які виступають підгрунтям її самоцінності. Життя особистості в культурі гідності, тобто її духовне життя, означає, що засвоювана нею мораль доброчинності у відповідній системі морально-духовних цінностей стає змістовою основою гідності як інтегральної […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Моральна вищість особистості як виховний мотив У діяльності педагога, якщо вона гуманістично орієнтована, мають гармонійно поєднуватися професійно-технологічна і ціннісно-особистісна позиції. Такий педагог, як добродійна особистість, мірою свого піклування про вихованця вимірює і його достоїнства, не помічаючи, що вони досить примарні. Тоді настає момент об’єктивного осмислення, за якого все стає на свої місця: вихованець сприймається в його справжній іпостасі, але при цьому […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – 6. Наука творення особистості у працях майстрів педагогіки У своїй діяльності творчому педагогу часто доводиться переживати сумніви стосовно вибудованої ним виховної стратегії. Адже вихованці неповторно індивідуальні, і це змушує його шукати наукової підтримки, щоб бути впевненим у правильності своїх дій. І хоч виховувати за книгами неможливо, та виховувати за їх допомогою конче необхідно. Це правило набуває особливої ваги, коли педагог звіряє свої кроки […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Емоційна поразка у вихованні особистості Кожен індивід у своєму функціонуванні у складі групи і як суспільний суб’єкт, який самоактуалізується у властивих лише йому способах життєдіяльності, часто опиняється в ситуаціях власної поразки. Недосягаючи поставленої мети або досягаючи її у нижчих (від очікуваних) показниках, він виявляється переможеним. Подібними ситуаціями наповнене і шкільне життя. Якщо школяр з певних причин зазнає поразки, він болісно […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Соціально-рольове зміщення у розвитку вихованця У своїй професійній діяльності педагог, розподіляючи обов’язки між учнями чи ставлячи вимоги до їхніх міжособистісних стосунків, приходить до висновку про різні соціальні функції, в які вони включаються. Відповідно до специфіки цих функцій він пропонує вихованцям конкретні норми поведінки, здійснюючи при цьому необхідний корекційно-виховний вплив. Навіть не володіючи науковим узагальненням цієї феноменології, він діє у межах […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Педагогічне ставлення до вихованця як розвиненої особистості Орієнтуючись на здоровий глузд і на методичні висновки, що грунтуються на його основі, педагог вибудовує свою поведінку стосовно вихованця з урахуванням його вікових розвивальних обмежень. Така виховна позиція має право на життя лише щодо кінцевих розвивальних цілей та принципів, на основі яких вони досягаються. Однак є сфера суб’єкт-суб’єктних взаємин, яка йому не підлягає. Йдеться про […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Випереджувальний моральний контроль у особистісному розвитку вихованця Явище вередування властиве і дитині, і певною мірою дорослим. Як спосіб поведінки вередування пов’язане з надзвичайно сильним бажанням. Однак це бажання позбавлене будь-якої свідомої регуляції; воно як емоція переживається безпосередньо. Тому вередування кваліфікують як безглузде бажання. Його суб’єкт не зважає на зовнішні обставини чи на іншу людину, на яку спрямовується цей емоційний акт. У суб’єкта […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – 1.Самореалізація як духовно-практичний символ особистості Самореалізація як особистісне утворення є центральною характеристикою людини, вищим рівнем її розвитку, на якому практично самоздійснюється її Я (система цінностей). Тому її інтерпретують як фундаментальну цінність. Такий статус самореалізація набуває, коли з потенційної можливості стає визначальним фактором життєдіяльності особистості. Однак часто вона залишається на рівні потенції особистості або реалізується в досить обмеженому змістовному просторі, чи […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Тенденція виходу особистості за межі нормативних приписів у виховному процесі Ставлення людини до вимог іншої людини – явище багатогранне. У ньому задіюються різні змінні: зміст запропонованих вимог, ступінь їх суспільної та індивідуальної значущості, характер взаємин суб’єктів, що об’єднуються ситуаціями вимоги, тощо. Педагог у своїй діяльності не може обійти такі ситуації; вони не поодинокі, а буквально заповнюють виховний процес, особливо, коли вихованець первинно долучається до певної […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Тотальна згода у спілкуванні вихованців як перепона їхньому особистісному розвитку Особистісне функціонування вихованця набуває для нього особливого сенсу, коли він постійно підтримує зв’язок між своєю життєдіяльністю і людьми, що оточують його (батьками, педагогами, дорослими). Світ дорослих, на відміну від світу ровесників, задає для вихованця ідеальну мотиваційно-ціннісну перспективу; в цьому вбачається його важливість і унікальність. Однак зв’язок між життєдіяльністю вихованця і його оточенням недоцільно зводити до […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Особливості задавання вихованцю особистісно розвивальної перспективи Педагогічне умовляння як метод має свою специфіку щодо цілей, які ставить вихователь перед вихованцем. Ціль як розвивальна перспектива повинна бути двоступеневою, цим вона відрізняється від цілей, що фігурують за реалізації інших виховних методів. Двоступенева ціль містить образ морально-духовної норми, який вже був у внутрішньому досвіді вихованця (образ 1), і відповідний образ, що змістово-ціннісно перевершує попередній […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Подвійні вчинки як чинники особистісного розвитку вихованця Перебіг реального виховного процесу характеризується психологічно неприємними для вихованця моментами, які виникають як наслідок низької особистісної культури ровесників, з якими він спілкується. Вихованцю часто доводиться відчувати їхні образи, наклепи, насмішки, необгрунтовані докори. Переносити їх важко, особливо дитині з її неготовністю до такого ставлення. Вона реагує на це обуренням, яке призводить до неконтрольованих дій, зокрема до […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Краса духовності У вихованні гуманістично спрямованої особистості, яка не опирається культурним впливам, чільне місце посідає естетика духовності – естетичне переживання як переживання ідеального в собі, яке набуте працею власної душі. Цим самим утверджуються естетичні переживання щодо морально-духовної сфери як складової буття людини. Виховання у молоді естетичних почуттів лише до матеріальних предметів (природних явищ, речей, надбань культури) збіднює […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Особливості емоційно-аргументу вальних педагогічних чинників виклику у вихованця особистісної рефлексії Педагогічне умовляння як метод має свою специфіку щодо цілей, які ставить вихователь перед вихованцем. Ціль як розвивальна перспектива повинна бути двоступеневою, цим вона відрізняється від цілей, що фігурують за реалізації інших виховних методів. Двоступенева ціль містить образ морально-духовної норми, який вже був у внутрішньому досвіді вихованця (образ 1), і відповідний образ, що змістово-ціннісно перевершує попередній […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – 5.1. Періодизація психічного розвитку дитини Вчення про вікові особливості розвитку особистості сприяє науково доцільному здійсненню змістово-методичної диференціації виховного процесу за цим ключовим параметром, наданню йому більшої технологічної досконалості та прогнозованості щодо особистісного розвитку вихованців. 5.1. Періодизація психічного розвитку дитини Для того щоб мати грунтовне уявлення про психічний розвиток дитини, необхідно усвідомити, що він не є процесом, який постійно набуває прогресивних […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Духовна напруженість як психічний стан людини Розуміння природи і джерел безпечності є передумовою вирішення проблеми, пов’язаної зі способом управління розвитком особистості. Щоб зрозуміти сутність безпечності, слід з’ясувати, яку психологічну реальність приховує цей психічний стан індивіда, яке внутрішнє утворення ховається за нею і з якою метою це робиться. В утробному періоді плід, маючи потенції до фізичного і психічного розвитку, перебуває в тепличних […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Удавання як спосіб досягнення вихованцем власних цілей Морально-духовний розвиток особистості вимірюється здебільшого структурою відповідних цінностей, які вона постійно реалізує у своїй життєдіяльності. В цьому особистість по-справжньому випробовується на свою духовну міцність. Тому обмеження поля морально-духовної дії лише поведінкою в її суб’єкт-суб’єктному вимірі є недоцільним, адже мораль виявляється й у діях предметно-перетворю-вального змісту не меншою мірою, ніж у “чистому” вчинку. Однак якщо взяти […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Я в особистісному бутті людини Я в особистісному бутті людини Глибинною таємницею справжнього духовного розвитку людини є її Я-обурюване – психологічне утворення особистості, яке істотно гальмує її духовний розвиток; наслідок підсвідомого тяжіння особистості до першості й незалежності скрізь і у всьому. У цій функції воно є самостійним механізмом, механізмом системоутворювальним. Джерелом виникнення Я-обурюваного є факт похідності особистості від людської культури, […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Міжособистісне примирення Розуміння педагогом аспекту Я-образу вихованців, який фіксує два полюси їхніх якостей, допоможе йому методично точніше організувати виховний процес. У цьому зв’язку предметом уваги є фізичні характеристики Я-образу вихованця за умови, що його моральний розвиток характеризується ситуативністю, а його поведінка не відповідає суспільним нормативам. Йдеться не про фізичний розвиток вихованця упродовж певного часу і закріплення параметрів […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Створення вихованцем ілюзії власної моральної вихованості Кожна людна завжди прагне створити про себе добре враження. Це властиво всім незалежно від віку. Уже в ранньому віці батьки і вихователі мають справу з цим прагненням дитини, що проявляється через наслідування дорослому. Не маючи необхідних істотних засобів до нього, дитина вдається до імітації образу дорослого за перцептивними ознаками: способом зовнішнього реагування на іншу людину […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Духовна культуродомінантність як виховний ідеал Я в особистісному бутті людини Глибинною таємницею справжнього духовного розвитку людини є її Я-обурюване – психологічне утворення особистості, яке істотно гальмує її духовний розвиток; наслідок підсвідомого тяжіння особистості до першості й незалежності скрізь і у всьому. У цій функції воно є самостійним механізмом, механізмом системоутворювальним. Джерелом виникнення Я-обурюваного є факт похідності особистості від людської культури, […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Прагнення вихованця до переваги Дбаючи про формування учнівського колективу, педагог передбачає основний його показник – ціннісно-орієнтаційну єдність. Цей колективний здобуток є для нього універсальним засобом до спрямованого виховання у членів колективу необхідних морально-духовних цінностей. Однак, незважаючи на ідейно-ціннісну згуртованість, індивідуальні відмінності конкретного члена колективу при цьому не зникають: колектив реально функціонує як диференційована цілісність, в якій розгортаються суперництво і […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – 6.2. Естетика духовності Василя Сухомлинського Педагогічний світ Василя Сухомлинського (1918- 1970) складний і різноманітний. Він постійно осмислюється вченими-педагогами нової доби. Щоб глибоко зрозуміти мислителя, слід піднятися вище його професійних поривань, осягнути глибини його гуманістичного світогляду, який виливався у педагогіку вищої мудрості. Сучасне йому суспільне життя В. Сухомлинський сприймав не просто, а заперечуючи ганебне, виступаючи за утвердження світлого, радісного, гідного людини […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Вередування як спосіб поведінки вихованців Явище вередування властиве і дитині, і певною мірою дорослим. Як спосіб поведінки вередування пов’язане з надзвичайно сильним бажанням. Однак це бажання позбавлене будь-якої свідомої регуляції; воно як емоція переживається безпосередньо. Тому вередування кваліфікують як безглузде бажання. Його суб’єкт не зважає на зовнішні обставини чи на іншу людину, на яку спрямовується цей емоційний акт. У суб’єкта […]...
- Психологічні джерела виховної майстерності – Бех І. Д. – Малодушність в особистісній недосконалості вихованця Малодушність означає психологічну боязкість, слабкість, немічність людини. У такому значенні малодушність є протилежністю душевної міцності, до складу якої входять самовладання, витримка, наполегливість, рішучість. Ці якості (якщо вони не розвинуті) є характерними ознаками поняття “малодушності”. Між малодушністю особистості та її морально-духовними цінностями існує невідповідність. Реально сформовані в особистості морально-духовні якості функціонують як мотиви її моральної діяльності, […]...