6.1. Трансформація в духовному житті суспільства в епоху Відродження. Спроба реанімації язичницького світогляду й античної культурної спадщини Ренесанс – одна з найскладніших і найцікавіших епох в історії людства. Будучи продуктом розвитку західноєвропейської цивілізації, Ренесанс
6.1. Трансформація в духовному житті суспільства в епоху Відродження. Спроба реанімації язичницького світогляду й античної культурної спадщини Ренесанс – одна з найскладніших і найцікавіших епох в історії людства. Будучи продуктом розвитку західноєвропейської цивілізації, Ренесанс
Основну культурну течію Ренесансу, що стала багато в чому його візитною карткою, зазвичай називають гуманізмом. Етимологічно “гуманізм” бере початок з лат. humus – грунт, земля. Термін “гуманізм” вже давно усталений в науці. Водночас він
Перш за все слід нагадати, що Реформація як відоме суспільно-політичне й релігійне явище – антифеодальний рух в Західній та Центральній Європі XVI ст., спрямований на боротьбу з католицизмом. Саме цей рух, починаючи з Німеччини,
7.1. Особливості епохи Просвітництва. Просвітництво як тип культури Добою Просвітництва зазвичай називають ХУШ ст. Попереднє, XVII ст., відкрило нову культурно-історичну епоху, яка змінила основні світоглядні установки європейської людини. Перемога англійської буржуазної революції середини XVII
7.1. Особливості епохи Просвітництва. Просвітництво як тип культури Добою Просвітництва зазвичай називають ХУШ ст. Попереднє, XVII ст., відкрило нову культурно-історичну епоху, яка змінила основні світоглядні установки європейської людини. Перемога англійської буржуазної революції середини XVII
Найінтенсивніше у класичних формах просвітницький рух виявився у Франції. Основні передумови французького Просвітництва пов’язані насамперед із кризою абсолютизму й розхитуванням феодалізму, станової системи. Діяльність французьких просвітителів привела до бурхливого розвитку буржуазних відносин, а наприкінці
Німецький просвітницький рух розвивався у досить складних умовах. У ХУЛІ ст. Німеччина продовжувала залишатися країною феодальною, економічно й політично відсталою, роздробленою. Просвітницькі погляди утверджувалися тут нерівномірно. У першій половині століття процес суспільного розвитку був
Своєрідне сприйняття понять і взаємин ідей культури в контексті просвітницьких підходів явив Г. С. Сковорода. Його творчість фактично починала часи Просвітництва в українській культурі. У цілому ідеї Г. С. Сковороди, що ввібрали в себе
У другій половині XVIII ст. у Західній Європі відбулися суттєві соціально-економічні й духовні зміни, зумовлені як діяльністю просвітителів, так і неухильним рухом Заходу до нового суспільства, заснованого на вірі в розум, прогрес, творчі можливості
У другій половині XVIII ст. у Західній Європі відбулися суттєві соціально-економічні й духовні зміни, зумовлені як діяльністю просвітителів, так і неухильним рухом Заходу до нового суспільства, заснованого на вірі в розум, прогрес, творчі можливості
І. Г. Фіхте народився в 1762 р. у селянській сім ‘ї, рано привернув увагу до своїх здібностей і завдяки випадковим обставинам здобув освіту. Запрошений в 1794 р. зайняти кафедру філософії в Єнському університеті, Фіхте
Г. В. Ф. Гегель є найвидатнішим представником німецької класичної філософії. Гегель народився в 1770 р. у Штутгарті в сім’ї впливового чиновника невеликої німецької держави – герцогства Вюртемберг. З 1788 по 1793 р. Гегель вивчав
В історію суспільної думки Фрідріх Вільгельм Йозеф Шеллінг (1775-1854) увійшов як творець трансцендентальної філософії, критик кантіанства, опонент Фіхте, один з ідейних натхненників німецького романтизму. Водночас його з повною впевненістю можна зарахувати до кола видатних
Марксистське вчення створювалося протягом приблизно одного десятиліття – з кінця 30-х до кінця 40-х років XIX ст. Карл Маркс був видатним соціологом та економістом, однак проблеми філософського й культурологічного змісту займають досить вагоме місце
Марксистське вчення створювалося протягом приблизно одного десятиліття – з кінця 30-х до кінця 40-х років XIX ст. Карл Маркс був видатним соціологом та економістом, однак проблеми філософського й культурологічного змісту займають досить вагоме місце
В осмислення сутності культури та закономірностей її розвитку важливий внесок був зроблений і представниками релігійно-ідеалістичного напряму російської суспільної й філософської думки. Погляди практично всіх російських ідеалістів беруть свій початок у німецькій ідеалістичній філософії. Особливий
Проблема “Схід – Захід” вирішується B. C. Соловйовим своєрідно. Свою працю “Росія і всесвітня церква” мислитель присвячує проблемі взаємовідносин західного і східного християнства, а також проблемі створення нової релігії, що включає в себе всі
Проблема “Схід – Захід” вирішується B. C. Соловйовим своєрідно. Свою працю “Росія і всесвітня церква” мислитель присвячує проблемі взаємовідносин західного і східного християнства, а також проблемі створення нової релігії, що включає в себе всі
У сучасному гуманітарному знанні значно посилився інтерес до феномену постмодерної культури: філософи, культурологи, літературознавці висувають власні версії “постмодерністського типу культури”. Однак нині єдиного уявлення про постмодернізм немає – ведуться бурхливі дискусії щодо його часових
У сучасному гуманітарному знанні значно посилився інтерес до феномену постмодерної культури: філософи, культурологи, літературознавці висувають власні версії “постмодерністського типу культури”. Однак нині єдиного уявлення про постмодернізм немає – ведуться бурхливі дискусії щодо його часових
Видатний теоретик постмодернізму Ж. Ф. Ліотар вважає, що перехід суспільства в його постіндустріальну фазу, а культури – у фазу постмодернізму почався з кінця 50-х років минулого століття, тобто в той період, коли Захід закінчив
Кризові явища в культурі XX ст. привернули пильну увагу й філософа, теоретика культури Ж. Бодріяра. На його думку, криза охопила всі сфери духовної й практичної діяльності людини – економіку, політику, виробництво, релігію, психологію, мистецтво.
Створюючи власну концепцію, американський філософ, дослідник сучасної культури Ф. Джеймісон (нар. 1934 р.) синтезує досягнення марксистської традиції та структуралістської методології. На думку Джеймісона, історія постає перед нами як накопичення текстів (цей погляд характерний взагалі
Цікаве осмислення культури постмодернізму наявне в працях найяскравішого представника постмодерну Умберто Еко. Уперше проблематика постмодерністського мистецтва була порушена ним у виступі на ХП Міжнародному філософському конгресі в 1958 p., хоч сам термін “постмодернізм” він
Цікаве осмислення культури постмодернізму наявне в працях найяскравішого представника постмодерну Умберто Еко. Уперше проблематика постмодерністського мистецтва була порушена ним у виступі на ХП Міжнародному філософському конгресі в 1958 p., хоч сам термін “постмодернізм” він
Тема 1. Культура й цивілізація 1.1. Цивілізаційний розвиток сучасного світу Проблема співвідношення культури й цивілізації сьогодні е однією з найбільших у культурології. Більше того, аналіз багатьох сучасних культурних явищ проводиться за допомогою цивілізаційного підходу,
Тема 1. Культура й цивілізація 1.1. Цивілізаційний розвиток сучасного світу Проблема співвідношення культури й цивілізації сьогодні е однією з найбільших у культурології. Більше того, аналіз багатьох сучасних культурних явищ проводиться за допомогою цивілізаційного підходу,
Тема 1. Культура й цивілізація 1.1. Цивілізаційний розвиток сучасного світу Проблема співвідношення культури й цивілізації сьогодні е однією з найбільших у культурології. Більше того, аналіз багатьох сучасних культурних явищ проводиться за допомогою цивілізаційного підходу,
Спільність культури й цивілізації полягає в тому, що вони обидві належать до “світу людини”. Більше того, культура й цивілізація мають навіть причинно-наслідкові зв’язки: культура творить цивілізацію. По суті, процес людської творчості е культурою, а
Поняття “культура” часто інтерпретується як синонім до поняття “цивілізація”. При цьому цивілізацію розуміють як сукупність матеріальних і духовних досягнень суспільства в його історичному розвитку або лише матеріальну культуру. Так, знаменитий англійський етнограф Є. Тайлор
Російський філософ М. Я. Данилевський висунув ідею “культурно-історичних типів” (цивілізацій). Вони перебувають у безперервній боротьбі один з одним і з навколишнім середовищем. Кожна цивілізація проходить у своєму розвитку періоди змужніння, старіння й загибелі. Данилевський
Російський філософ М. Я. Данилевський висунув ідею “культурно-історичних типів” (цивілізацій). Вони перебувають у безперервній боротьбі один з одним і з навколишнім середовищем. Кожна цивілізація проходить у своєму розвитку періоди змужніння, старіння й загибелі. Данилевський
Російський філософ М. Я. Данилевський висунув ідею “культурно-історичних типів” (цивілізацій). Вони перебувають у безперервній боротьбі один з одним і з навколишнім середовищем. Кожна цивілізація проходить у своєму розвитку періоди змужніння, старіння й загибелі. Данилевський
Науковий дискурс із проблем цивілізації та культури відбувається на тлі термінологічної невизначеності, для уникнення якої необхідно простежити еволюцію методологічних підходів та дефініцій “цивілізація” і “культура” в історичному контексті, з’ясувати їх значення в сучасному науково-навчальному
Науковий дискурс із проблем цивілізації та культури відбувається на тлі термінологічної невизначеності, для уникнення якої необхідно простежити еволюцію методологічних підходів та дефініцій “цивілізація” і “культура” в історичному контексті, з’ясувати їх значення в сучасному науково-навчальному
Спробою систематизації уявлень про соціокультурний розвиток людства, яка була б суголосна історичним реаліям, та створення методологічних засад теорії цивілізаційного процесу є праця вітчизняного дослідника Ю. В. Павленка”Історія світової цивілізації”, а також його докторська дисертація
З метою більш детального опанування курсу зупинимося на проблемах висвітлення історії й теорії української культури наприкінці XIX – на початку XXI ст. Історія України є свідоцтвом незламного духу народу, виявом його самовизначення та самоусвідомлення.
3.1. Ігрова концепція культури Й. Хейзінги Ігрова культура вперше цілісно була сформульована голландським істориком Йоханом Хейзінгою (1872-1945) у праці “Homo ludens”. Стаття з історії культури” (1938). Дослідник виходив з ідей І. Канта, Ф. Шиллера
3.1. Ігрова концепція культури Й. Хейзінги Ігрова культура вперше цілісно була сформульована голландським істориком Йоханом Хейзінгою (1872-1945) у праці “Homo ludens”. Стаття з історії культури” (1938). Дослідник виходив з ідей І. Канта, Ф. Шиллера
4.1. Природа й функціональність релігії Категорія культури, як відомо, – одна із найширших у понятійному полі гуманітарного знання. Найчастіше культуру розуміють як створений людиною штучний світ “другої природи”, на відміну від природної природи, яка
4.1. Природа й функціональність релігії Категорія культури, як відомо, – одна із найширших у понятійному полі гуманітарного знання. Найчастіше культуру розуміють як створений людиною штучний світ “другої природи”, на відміну від природної природи, яка
4.1. Природа й функціональність релігії Категорія культури, як відомо, – одна із найширших у понятійному полі гуманітарного знання. Найчастіше культуру розуміють як створений людиною штучний світ “другої природи”, на відміну від природної природи, яка
Як відомо, релігія впливає на культуру консервативно. Разом з тим релігія дає потужні поштовхи для соціокультурних трансформацій. Більше того, існує досить авторитетна думка, відповідно до якої культура змінюється лише завдяки релігії2. Якщо спосіб життя
Ми знаємо, що періодично в історії під тиском незаперечних доказів у трагедіях і муках людських доль реконструювалися теїстичні моделі світу. Добре відомо, що найбільші творці космологічних концепцій неусвідомлено або цілеспрямовано використовували у своїх працях
5.1. Визначення й генеза понять “менталітет”, “ментальність” Поняття “менталітет”, “ментальність” широко використовуються в сучасній культурологічній літературі. Увійшло це поняття не лише до складу наукової термінології, але й у розмовне мовлення. Цей термін походить від
5.1. Визначення й генеза понять “менталітет”, “ментальність” Поняття “менталітет”, “ментальність” широко використовуються в сучасній культурологічній літературі. Увійшло це поняття не лише до складу наукової термінології, але й у розмовне мовлення. Цей термін походить від
Згідно з підходом школи “Анналів”, дослідження з ментальності були б фактично рівнозначні, за словами В. Вжозека, дослідженням “суб’єктивного контексту людської діяльності”, вони були б ідентичні аналізу матеріальної й духовної культури2. Подібним розумінням ментальності може
У членів первісного суспільства була своя ментальність – “примітивна”. Вирішальний внесок в оформлення поняття “примітивна ментальність” вніс уже згадуваний французький дослідник Л. Леві-Брюль. Учений порівняв первісну ментальність та сучасну, порушивши таким чином питання, чи
Величезну роль у світогляді стародавніх греків і римлян відіграла міфологія. За допомогою міфів антична людина пояснювала походження світу, причинність усіх речей і явищ, долю й зумовленість подій. Навіть філософська думка використовувала міфологічну художню мову