Жанр це – поділ будь-якого виду мистецтва за тематичними, структурними або функціональними принципами. В кожному виді мистецтва система жанрів складається по-своєму. Наприклад, у літературі жанри визначаються на підставі належності твору до літературного роду, провідної
Прийнято вважати, що від мистецтва і міфолога наука відрізняється своєю раціональністю, логічністю та узагальненістю. Наука, мовляв, оперує не образами, а поняттями, тоді як мистецтво і міфологія являють собою якраз чугтєво-образне, художньо-метафоричне відображення світу. Проте,
Мораль і право як механізми регуляції культурної життєдіяльності людини Термін “мораль” (moralitas) походить від латинського прикметника moralis (такий, що стосується вдачі, характеру, складу душі, звичок), утвореного, в свою чергу, від давньолатинського mos (звичай, натура,
Мораль і право як механізми регуляції культурної життєдіяльності людини Термін “мораль” (moralitas) походить від латинського прикметника moralis (такий, що стосується вдачі, характеру, складу душі, звичок), утвореного, в свою чергу, від давньолатинського mos (звичай, натура,
Морально-правовий аспект культури, або морально-правова культура як така започатковується і розвивається насамперед на основі моделі смислової опозиції профан не – сакральне (див. тему 5), яка визначає аксіологічну (ціннісну) позначеність культурного простору. Згадаймо, що в
Ледь не правилом гарного тону сьогодні (як і протягом майже всієї людської історій) є невдоволення сучасністю; Побутує невиразне, але досить поширене й активно діюче у сфері іміджу уявлення, ніби людина культурна, інтелігентна, духовна просто-таки
Поняття масової та елітарної культур. Субкультура і контркультура В попередніх темах ми розглянули такі системи культурної структури, як наука, мистецтво, етика і право. Всі ці системи виділяються як самостійні форми свідомості людини, як окремі
Поняття масової та елітарної культур. Субкультура і контркультура В попередніх темах ми розглянули такі системи культурної структури, як наука, мистецтво, етика і право. Всі ці системи виділяються як самостійні форми свідомості людини, як окремі
Щодо історичності (джерел та місця в історичній шкалі) масової культури та причин її формування висловлюють різні погляди. Досить поширеним є визначення масової культури як поняття, що охоплює численні і різнорідні явища культурного етапу, розпочатого
Поп-арт (англ. pop art, від роpular art – загальнодоступне” популярне мистецтво) – напрям у художній культурі Західної Європи і США, для якого характерне використання і переосмислення образів масової культури. З’явився у 50-ті роки у
Тема 13. Специфіка та глобалізаційні тенденції сучасного етапу розвитку культури Загальна специфіка нового культурного етапу Одним з рубіжних в історії європейської цивілізації XX ст. н. е. стало навіть з суто технологічної точки зору: після
Тема 13. Специфіка та глобалізаційні тенденції сучасного етапу розвитку культури Загальна специфіка нового культурного етапу Одним з рубіжних в історії європейської цивілізації XX ст. н. е. стало навіть з суто технологічної точки зору: після
Тема 13. Специфіка та глобалізаційні тенденції сучасного етапу розвитку культури Загальна специфіка нового культурного етапу Одним з рубіжних в історії європейської цивілізації XX ст. н. е. стало навіть з суто технологічної точки зору: після
Питання взаємовпливу культур різного типу як проблема теорії культури була поставлена ще культурною антропологією початку XX ст. Значний внесок у її розробку належить представникам британської та північноамериканської антропологічних шкіл першої половини XX ст., які,
Слід сказати, що вразливість концепцій модернізації виявилася досить швидко. Принципові положення теорії модернізації були піддані суттєвій критиці вже в 50-60-ті роки XX ст., і навіть у самих західних країнах. Так, опоненти “модернізаторів” зауважували, що
Інформаційні технології й інформаційне суспільство Ще у XX ст. в культурі розпочалися процеси, які багато хто з культурологів називає її третьою фазою, або третьою історичною революцією. Мається на увазі, що людство раніше вже пережило
Інформаційні технології й інформаційне суспільство Ще у XX ст. в культурі розпочалися процеси, які багато хто з культурологів називає її третьою фазою, або третьою історичною революцією. Мається на увазі, що людство раніше вже пережило
В контексті проблематики інформаційного суспільства склалося уявлення про дві своєрідні революції в передачі інформації, які пережило людство. Перша з них пов’язана з переходом від усного мовлення до широкого використання письма при передачі інформаційних повідомлень.
Освітня криза кінця XX ст. і, відповідно, необхідність реформ та оновлення освіти були викликані насамперед невідповідністю освітнього процесу новій картині світу та стилю життя, що набув провідних позицій протягом останнього століття. Хоч як дивно
Поняття нелінійної науки, самоорганізації та синергетики Новий час був періодом досить урівноваженого процесу обміну речовиною, енергією та інформацією між людством і його навколишнім середовищем. Поняття врівноваженого обміну означає, що після невеликих відхилень цього обміну
Поняття нелінійної науки, самоорганізації та синергетики Новий час був періодом досить урівноваженого процесу обміну речовиною, енергією та інформацією між людством і його навколишнім середовищем. Поняття врівноваженого обміну означає, що після невеликих відхилень цього обміну
Нелінійна наука та синергетика зосереджені насамперед на ідеях нестабільності, спонтанності та складності буття. Просвітницька картина світу раціоцентричного і тому передбачуваного змінилася картиною світу з множинним і дрейфуючим центром, світу, в якому неможливо встановити чіткі
Клонуванням називають досить різноманітні як за технологією, так і за метою операції, спільність яких полягає в розмноженні живих клітин. Хоча поняття “клонування” та “генна інженерія” є одними з найпопулярніших у контексті проблематики сучасної культури,
Проблема сприйняття та розуміння художнього авангарду Як у науковій сфері, так і на рівні буденного уявлення досить певно розрізняються такі, наприклад, поняття, як медицина й історія медицини, юриспруденція й історія права, фізика й історія
Проблема сприйняття та розуміння художнього авангарду Як у науковій сфері, так і на рівні буденного уявлення досить певно розрізняються такі, наприклад, поняття, як медицина й історія медицини, юриспруденція й історія права, фізика й історія
Фонізм нерідко називають першим модерністичним стилем мистецтва XX ст. Ця художня течія мала досить короткий період організаційно оформленого існування, – якщо про такий етап фовізму взагалі можна говорити, оскільки стабільної фовістської групи або якої-небудь
Головним ідеологом футуризму справедливо вважається італійський літератор, поет і есеїст Філіппо Томмазо Марінетті, який уже в ранніх своїх публікаціях у журналі “Поезія” писав про можливість побудови нового суспільства, ініціаторами і творцями котрого могли б
Термінологічна картина художнього авангарду За відомим виразом, “ми живемо в епоху, коли всі слова вже сказані”. І хоча, звісно, таке рішуче узагальнення є перебільшенням, але безперечно, що замість винайдення нових слів ми залюбки інтерпретуємо
Термінологічна картина художнього авангарду За відомим виразом, “ми живемо в епоху, коли всі слова вже сказані”. І хоча, звісно, таке рішуче узагальнення є перебільшенням, але безперечно, що замість винайдення нових слів ми залюбки інтерпретуємо
JH іперреалізм, виникнувши ніби-1 то з полеміки з поп-артом (див. тему 12) і поширившись у 70-ті роки XX ст., продемонстрував ще один можливий крок мистецтва до дійсності. В 1970 р. у нью-йоркській галереї Уітні
Хепенінг (від англ. heppening – подія, випадок; те, що відбувається) – один із напрямів акційного мистецтва, або акціонізму. Акціонізм є узагальненою назвою для “мистецтв дії”, в яких твором є жест, розіграна “вистава” або спровокована