Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Віхи історії

В Аравії виявлено низку палеолітичних стоянок. Отож вона Була зоною антропогенезу. Проте не пізніше XX тис. до н. е. клімат там став таким спекотним, що люди надовго полишили півострів. Лише з VIII тис. до

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Соціально-економічний розвиток

В Аравії виявлено низку палеолітичних стоянок. Отож вона Була зоною антропогенезу. Проте не пізніше XX тис. до н. е. клімат там став таким спекотним, що люди надовго полишили півострів. Лише з VIII тис. до

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Політичний устрій

Південноаравійські племінні союзи поставали на початку І тис. – до н. е. примітивними державами: Маїн, Саба, Катабан, Аусан, Хадрамаут. В них не відбулося радикальної ломки родоплемінних політичних інститутів, які пристосувалися до нових умов класового

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Культура та релігія

Південноаравійські племінні союзи поставали на початку І тис. – до н. е. примітивними державами: Маїн, Саба, Катабан, Аусан, Хадрамаут. В них не відбулося радикальної ломки родоплемінних політичних інститутів, які пристосувалися до нових умов класового

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – ІРАН. СЕРЕДНЯ АЗІЯ

ВСТУП ДО ІРАНІСТИКИ. ЕЛАМ Стан джерельної бази, археологічне вивчення території Ірану Джерела з історії Стародавнього, Ірану поділяються на три основні групи: писемні пам’ятки, археологічні джерела та повідомлення – про давньоіранські держави в Біблії і

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – ВСТУП ДО ІРАНІСТИКИ. ЕЛАМ

ВСТУП ДО ІРАНІСТИКИ. ЕЛАМ Стан джерельної бази, археологічне вивчення території Ірану Джерела з історії Стародавнього, Ірану поділяються на три основні групи: писемні пам’ятки, археологічні джерела та повідомлення – про давньоіранські держави в Біблії і

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Стан джерельної бази, археологічне вивчення території Ірану

ВСТУП ДО ІРАНІСТИКИ. ЕЛАМ Стан джерельної бази, археологічне вивчення території Ірану Джерела з історії Стародавнього, Ірану поділяються на три основні групи: писемні пам’ятки, археологічні джерела та повідомлення – про давньоіранські держави в Біблії і

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Природнокліматичні умови

Рівнинний Хузистан, де виникла еламська цивілізація, майже звідусіль обрамляли гори, тому Частина еламської території була рівнинною, а частина гористою (шумери, до речі, вважали Еламом його гористу частину). На території Хузистану протікало кілька річок, у

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Етногенез і ментальність населення

Найдавніше – ще в VIII тис. до н. е.- була заселена територія Еламу. Походження корінного населення південно-західної території Ірану дискутується в науці, його спорідненість з іншими етносами, спорідненість його мови з іншими мовами давнини

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Стародавній Елам

Історія Стародавнього Ірану чітко поділяється на такі етапи: Кінець IV тис – VII ст. до н. е.- поява й розквіт еламської цивілізації, VIII – середина VI ст. до н. е.- мідійська доба, середина VI

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – ДЕРЖАВА АХЕМЕНІДІВ

Держава Ахеменідів, чи Перська імперія, з’явилася на історичній карті порівняно пізно й проіснувала лише два століття, проте вироблені в ній соціально-економічні й політичні інститути та культурні традиції залишили глибокий слід у світовій історії. її

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Мідіське царство у VІІІ-VI ст. до н. е

Держава Ахеменідів, чи Перська імперія, з’явилася на історичній карті порівняно пізно й проіснувала лише два століття, проте вироблені в ній соціально-економічні й політичні інститути та культурні традиції залишили глибокий слід у світовій історії. її

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Поява й посилення держави Ахеменідів

Перські вожді, вихідці з поважного роду Ахеменідів, крок за кроком розширювали свої володіння за рахунок еламської території. Коли в 639 р. до н. е. ассирійський цар Ашшурбанапал знищив Елам, цар персів Кір І визнав

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Царювання Дарія 1

Царювання й життя Гаумати передчасно обірвали змовники з Числа перської знаті. До семи змовників, які знищили Гаумату, належав і Дарій І. Він і став перським царем. Щоб легітимізувати свою владу, Дарій І одружився з

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Держава Ахеменідів у V-IV ст. до н. е. та її загибель

Як відомо, історія Перської імперії не була безхмарною з самого початку її існування, проте в V-IV ст. до н. е. вона взагалі вступила в свою драматичну фазу. Повстання проти перського панування в Мілеті, підтримане

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Господарське життя та суспільство ахеменідського Ірану

Господарство держави Ахеменідів було багатогалузевим. Так, у підвладних Ахеменідам Єгипті та Вавилонії вирощували зернові культури, в Мідії та Вірменії населення надавало перевагу скотарству, особливо конярству, в Персії та Сирії виготовляли кращі сорти вин тощо.

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – КУЛЬТУРА АХЕМЕНІДСЬКОГО ІРАНУ

Іраномовні народи – й землеробське населення в оазисах Персії, й конові племена в Туринській низині (рівнинна частина Середньої Азії) – мали спільних предків, спільну культуру й релігію, тобто становили культурно-історичну єдність. Вони перебували між

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Писемність, освіта, поширення наукових знань

Давньоперська мова належала до іранської гілки індоіранських мов. У державі Ахеменідів вона була розмовною, канцелярською ж слугувала простіша й доступніша арамейська, яка за Дарія І стала загальнодержавною. Особливо важливі тексти чиновники, як правило, складали

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Релігійно-міфологічний світогляд

Давньоперська мова належала до іранської гілки індоіранських мов. У державі Ахеменідів вона була розмовною, канцелярською ж слугувала простіша й доступніша арамейська, яка за Дарія І стала загальнодержавною. Особливо важливі тексти чиновники, як правило, складали

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – СЕРЕДНЯ АЗІЯ

Стан джерельної бази Джерела з історії стародавньої Середньої Азії вкрай убогі Історичних хронік немає, іноземці повідомляли про життя регіону скупо, тому доводиться задовольнятися переважно археологічними та нумізматичними матеріалами. Певна інформація про давню середньоазіатську цивілізацію

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Природнокліматичні умови, населення

Стан джерельної бази Джерела з історії стародавньої Середньої Азії вкрай убогі Історичних хронік немає, іноземці повідомляли про життя регіону скупо, тому доводиться задовольнятися переважно археологічними та нумізматичними матеріалами. Певна інформація про давню середньоазіатську цивілізацію

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Архаїчна Середня Азія

Стан джерельної бази Джерела з історії стародавньої Середньої Азії вкрай убогі Історичних хронік немає, іноземці повідомляли про життя регіону скупо, тому доводиться задовольнятися переважно археологічними та нумізматичними матеріалами. Певна інформація про давню середньоазіатську цивілізацію

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Становлення цивілізації. Греко-Бактрійське царство

Цивілізоване суспільство з’явилося в Середній Азії наприкінці ІІ на початку І тис. до н. е. Його побудові сприяли вступ регіону в залізний вік і створення у Прикаспії та в долині Муграба складних іригаційних систем.

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Парфянське царство

Парфія, яку звільнив з-під влади Селевкідів місцевий сатрап Андрагор, не дістала жаданого спокою й стабільності, бо невдовзі, вже в середині III ст. до н. е., її завоювали споріднені зі скіфами та массагетами напівкочові племена

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Кушанська держава

Парфія, яку звільнив з-під влади Селевкідів місцевий сатрап Андрагор, не дістала жаданого спокою й стабільності, бо невдовзі, вже в середині III ст. до н. е., її завоювали споріднені зі скіфами та массагетами напівкочові племена

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Культура, релігія

Парфія, яку звільнив з-під влади Селевкідів місцевий сатрап Андрагор, не дістала жаданого спокою й стабільності, бо невдовзі, вже в середині III ст. до н. е., її завоювали споріднені зі скіфами та массагетами напівкочові племена

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – ІНДІЯ

ВСТУП ДО ІНДОЛОГІЇ Стан джерельної бази археологічне дослідження країни Індологам доводиться користуватись убогою і вкрай ненадійною джерельною базою, через що історія Стародавньої Індії порівняно з іншими старосхідними цивілізаціями досліджена чи не найгірше. Джерела, на

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – ВСТУП ДО ІНДОЛОГІЇ

ВСТУП ДО ІНДОЛОГІЇ Стан джерельної бази археологічне дослідження країни Індологам доводиться користуватись убогою і вкрай ненадійною джерельною базою, через що історія Стародавньої Індії порівняно з іншими старосхідними цивілізаціями досліджена чи не найгірше. Джерела, на

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Стан джерельної бази археологічне дослідження країни

ВСТУП ДО ІНДОЛОГІЇ Стан джерельної бази археологічне дослідження країни Індологам доводиться користуватись убогою і вкрай ненадійною джерельною базою, через що історія Стародавньої Індії порівняно з іншими старосхідними цивілізаціями досліджена чи не найгірше. Джерела, на

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Хронологія та періодизація староіндійської історії

У стародавній Індії не було свого Манефона чи Бероса, її історію в давнину ніхто не написав. Цьому не варто дивуватись, адже, як зазначає Л. С. Васильєв, “у суспільстві, заклопотаному насамперед релігійно-духовними проблемами… практично немає

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Природнокліматичні умови в Стародавній Індії

У стародавній Індії не було свого Манефона чи Бероса, її історію в давнину ніхто не написав. Цьому не варто дивуватись, адже, як зазначає Л. С. Васильєв, “у суспільстві, заклопотаному насамперед релігійно-духовними проблемами… практично немає

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – ВІХИ ПОЛІТИЧНОЇ ІСТОРІЇ

У загальних рисах Стародавня Індія вписувалася в груповий портрет старосхідних цивілізацій. Деякі ознаки об’єднували її в історичному плані навіть із Стародавнім Китаєм. Так, у ній, як і повсюдно на Стародавньому Сході, відбулася “міська революція”,

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Індська (Хараппська) цивілізація

У загальних рисах Стародавня Індія вписувалася в груповий портрет старосхідних цивілізацій. Деякі ознаки об’єднували її в історичному плані навіть із Стародавнім Китаєм. Так, у ній, як і повсюдно на Стародавньому Сході, відбулася “міська революція”,

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Заселення Північної Індії “аріями”

Нова цивілізація постала не в Північно-Західній, а в Північно-Східній Індії, в долині Гангу її виникненню сприяла міграція в Північну Індію “арійських” племен, які назвали свою нову батьківщину Ар’явартою – “країною аріїв”. В історичній науці

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Поява цивілізації в долині Гангу

Нова цивілізація постала не в Північно-Західній, а в Північно-Східній Індії, в долині Гангу її виникненню сприяла міграція в Північну Індію “арійських” племен, які назвали свою нову батьківщину Ар’явартою – “країною аріїв”. В історичній науці

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Індійський похід Александра Македонського

Важливою подією в житті Північної Індії став непрошений візит туди в IV ст. до н. е. греко-македонської армії юного царя Александра. Знищивши Перську імперію Ахеменідів, Александр Македонський надумався кинути собі до ніг увесь світ,

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Імперія Маур’їв

Важливою подією в житті Північної Індії став непрошений візит туди в IV ст. до н. е. греко-македонської армії юного царя Александра. Знищивши Перську імперію Ахеменідів, Александр Македонський надумався кинути собі до ніг увесь світ,

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Імперія Гуптів

У І ст. до н. е. на Середню Азію та Бактрію від китайських кордонів накотилася хвиля кочівників, які в китайських хроніках іменуються юеджами. На греко-бактрійській території юеджі, походження яких є предметом гострих дискусій у

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНЕ ЖИТТЯ

Особливості економічного розвитку Основною формою господарської діяльності населення Стародавньої Індії було іригаційне землеробство, яке базувалося на використанні водоналивного колеса. Характерно, що в долині Інду археологи не виявили жодних слідів масштабної іригаційної системи, в долині

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Особливості економічного розвитку

Особливості економічного розвитку Основною формою господарської діяльності населення Стародавньої Індії було іригаційне землеробство, яке базувалося на використанні водоналивного колеса. Характерно, що в долині Інду археологи не виявили жодних слідів масштабної іригаційної системи, в долині

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Варни та касти

Найдавнішою формою соціальної стратифікації індійського населення є система варн, яка, можливо, почала формуватись ще в Доведійський період, але остаточно утвердилась із приходом у Північну Індію “аріїв”. Поступово знатні роди, які постачали суспільству жерців-брахманів, царів-раджів

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Форми власності й залежності

Як вважають дослідники, у Стародавній Індії співіснували ще економічні сектори: державний, общинний та приватний. Встановити співвідношення між ними на основі наявних джерел неможливо. Гадають усе ж, що воно було неоднаковим у різних регіонах і

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Система общин

Не згадати про варни та касти значить нічого не сказати про саму Індію. “Візитною карткою” індійського суспільства була також система міських та, особливо, сільських общин. Про те, якою була община за Хараппської доби, ми

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Сім’я

Система общин відігравала колосальну роль у всіх сферах суспільного життя Стародавньої Індії, проте основною суспільною ланкою в ній була сім’я, побудована на патріархальних засадах. Індійку – як правило, ще дитиною – віддавали заміж її

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – РЕЛІГІЇ

Культурно-релігійний феномен Стародавньої Індії склався до середини І тис. до н. е. шляхом синтезу “арійського” та місцевих, протодравідійського й протомундівського культурно-релігійних субстратів. Пізніше духовний світ населення “країни тисячі чудес” зазнав відчутних зовнішніх впливів (елліністичного,

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Релігія Вед

Культурно-релігійний феномен Стародавньої Індії склався до середини І тис. до н. е. шляхом синтезу “арійського” та місцевих, протодравідійського й протомундівського культурно-релігійних субстратів. Пізніше духовний світ населення “країни тисячі чудес” зазнав відчутних зовнішніх впливів (елліністичного,

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Реформаційні віровчення середини І тис. до н. е

Відразу зазначимо, що поява реформаційних віровчень, краще пристосованих до нових суспільних умов, аніж релігія Вед, не підписала смертний вирок брахманізму. Брахманізм, чимало ідей та сюжетів якого нові віровчення запозичили, і надалі утримував у своїх

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Джайнізм

Містичні ідеї подвижництва набули класичної довершеності в Джайністському віровченні, яке вважають перехідним містком від веданти до буддизму. Його засновником традиційно вважають царевича Вардхаману, названого Махавірою (“Великим героєм”) та Джіною (“Переможцем”). Якщо Джіна (його ім’ям

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Ранній буддизм

Містичні ідеї подвижництва набули класичної довершеності в Джайністському віровченні, яке вважають перехідним містком від веданти до буддизму. Його засновником традиційно вважають царевича Вардхаману, названого Махавірою (“Великим героєм”) та Джіною (“Переможцем”). Якщо Джіна (його ім’ям

Історія Стародавнього Сходу – Крижанівський О. П. – Буддизм махаяни

Буддизм ніколи не був монолітним віровченням, у ньому існувало Близько трьох десятків сект. Найглибший розкол відбувся в буддизмі на початку нової ери, коли з’явилося віровчення махаяни (“велика колісниця”, “широкий шлях”), що його розробив, за