Історія релігій – Лубський В. І. – Академічний теїзм
У другій половині XIX ст. в російському богослов’ї виникла школа академічної філософії, засновником якої був професор Московської духовної академії Ф. О. Голубинський (1796-1854), який розробляв онтологічні проблеми, а також проблеми богопізнання. Його учень В. Д. Кудрявцев-Платонов (1828-1891) досліджував проблему походження релігії. Виникнення релігії Платонов вважає за можливе пояснити дією двох джерел: об’єктивного, що полягає у впливі Бога на дух людини, і суб’єктивного, чим є засвоєння людинок) цього впливу. Для аргументації своєї точки зору Кудрявцев посилається на теорію вродженого знання: у свідомості людини є знання, яке існує перед досвідом, незалежно від практики. Воно виникає тоді, коли душа ще до народження тіла споглядає сутності, які існують за межами фізичного світу, або воно йде від якогось Абсолюту, який через це знання виявляє своє існування. Кудрявцев вважає, що оскільки вроджені ідеї є продуктом божественної волі, вони насамперед мусять містити ідею Бога. Ці ідеї є наслідком промислительного ставлення Бога до світу, яке включає в себе не тільки творення його, а й діяння на дух людини в напрямі повідомлення людині ідей про себе поряд з ідеями про істину, добро тощо. Правда, така точка зору не дає відповіді на запитання про те, а чи є вроджені ідеї зла? І якщо є, то хто виражає себе в цих ідеях?
Розглянемо інше питання. Чим пояснити наявність великої кількості невіруючих у світі? Можливо, в них немає природжених ідей про Бога?
На це Кудрявцев відповідає: не слід припускати, що вроджена ідея Бога з самого початку існує в свідомості кожної людини як уявлення або поняття. Вона не існує навіть як здатність мати таке уявлення, ні як вроджене прагнення до нескінченного, ні як потреба набуття знань про Бога. А такі припущення окремі богослови висловлювали. На думку Кудрявцева, усі ці припущення хибні, бо всі вони грунтуються на уявленні про одноразовий вплив Божества на дух людини, який згодом нібито припиняється. Насправді ж цей вплив є постійним, він має відкрити людському розуму Бога, тому й зветься одкровенням. Він має характер відкриття, прозріння, натхнення. Оскільки одкровення грунтується на природному відношенні між істотою розумово-вільною і Творцем, Кудрявцев називає його природним і цим хоче уникнути звинувачення в містицизмі.
Related posts:
- Релігієзнавство – Лубський В. І. – Академічний теїзм При розгляді проблем походження релігії виникає питання про те, в яких богів вірили на початку релігії люди? В залежності від характеру і складу ієрархічної побудови системи надприродних істот, якою оперує кожна релігія без винятку, в релігієзнавстві виділяють два типи релігій: монотеїстичні і політеїстичні. Монотеїстичні релігії – це такі, які будуються на визнанні одного, єдиного Бога; […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Теїстична теорія Ця точка зору на походження релігії полягає в тому, що релігію першим людям відкрив безпосередньо сам Бог. У християнстві ця концепція виглядає як біблійна оповідь про спілкування перших людей – Адама і Єви в раю з Богом, а також про надприродні контакти з Богом Мойсея та інших біблійних персонажів. Цей найортодоксальніший варіант традиціоналізму відкидає будь-яку […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Традиціоналістична теорія Ця точка зору на походження релігії полягає в тому, що релігію першим людям відкрив безпосередньо сам Бог. У християнстві ця концепція виглядає як біблійна оповідь про спілкування перших людей – Адама і Єви в раю з Богом, а також про надприродні контакти з Богом Мойсея та інших біблійних персонажів. Цей найортодоксальніший варіант традиціоналізму відкидає будь-яку […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Веди – священні книги давньоіндійських релігій Індійська цивілізація – одна з найдавніших на планеті. На території Індії знайдено чимало пам’яток раннього палеоліту. Розкопки поселень Хараппської цивілізації (суч. Пакистан), початок середини III тис. до н. е., свідчать, що вже тоді міста мали регулярну забудову; водогін і каналізацію, кам’яне укріплення. Населення займалося зрошувальним землеробством і скотарством, використовувало знаряддя праці з бронзи. Держава за […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Аріанство Вже в новозавітних текстах висловлено основні положення христологічного вчення, згідно з яким Христос є Боголюдиною, що одночасно має людську і божественну природу, що він є Логос (Слово), яке з’єднує людей з Богом. До цього христологічного уявлення включено вчення про троїстість божества, яка складається з Бога-Отця, Бога-Сина і Бога-Духа Святого. Повернувшись до питання про співвідношення Бога-Отця […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Впорядкування християнського віровчення Суттєвий зміст християнського віровчення вичерпно сформулював сам Ісус Христос. Його речення, думки, погляди, проповіді, промови, притчі, переказані його учнями в Новому Завіті, хоч і в несистематичному (а іноді – і в суперечливому) вигляді, дають майже вичерпне розуміння віровчення. Усі положення віровчення викладені там. Лишалося розвивати їх, розширювати їх межі, шукати потрібну аргументацію. А головне – […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Отці церкви Вже в новозавітних текстах висловлено основні положення христологічного вчення, згідно з яким Христос є Боголюдиною, що одночасно має людську і божественну природу, що він є Логос (Слово), яке з’єднує людей з Богом. До цього христологічного уявлення включено вчення про троїстість божества, яка складається з Бога-Отця, Бога-Сина і Бога-Духа Святого. Повернувшись до питання про співвідношення Бога-Отця […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Розділ X. БУДДИЗМ У Північній Індії в VI-IV ст. до н. е. відбувалися складні історичні процеси. У виробничій практиці почали застосовувати залізо, були винайдені засоби поліпшення його якості додаванням вуглецю. Це, в свою, чергу привело до піднесення землеробства та ремесел. Посилюються торговельні зв’язки між общинами і племенами, між дрібними містами-державами, з’являється монетний обіг. У середині VI ст. до […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Бум “нових релігій” Бум “нових релігій” У сучасних умовах, коли можна твердити про певну взаємозалежність та єдність процесів світового суспільного розвитку, коли людство постало перед необхідністю вирішувати глобальні проблеми та соціально-психологічні колізії, породжені ІІТР, триває процес виникнення релігійних новоутворень. Вони формуються внаслідок взаємодії різноманітних духовних традиції, своєрідних гібридів, що становлять підсумок перетину світської та релігійної думки, “опромінювання” одного […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Іудейське віровчення Основні принципи іудейського віровчення викладені в “13 засадах іудаїзму”, які ще в XII ст. сформулював Маймонід. Перші чотири засади містять іудейське розуміння Бога: “1. Я вірую неподільною вірою в те, що Творець, благословенне ім’я Його, творить усі творіння і керує ними, і що Він один створював, створює і буде створювати все, що є в світі. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Неоязичництво Неоязичництво в Україні представлено багатьма течіями (Рідна Віра, РУНВіра, Ладовіри, Ягновіри, Орантійці тощо), які об’єднані ідеєю відродження дохристиянських вірувань українців. Якщо одні з них організаційно оформлені (мають певну структуру), то інші обмежилися лише обгрунтуванням свого вчення – специфічного язичницького бачення світу. Бога, Людини. Серед нєоязичницьких громад є такі, що поширені не лише в Україні, а […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Езотеричні об’єднання і течії Езотеричні (від гр. – таємний, внутрішній) об’єднання – це, як правило, позавіросповідні містичні течії, що виникли на межі XIX-XX ст. як опозиція офіційній ідеології традиційних релігій. Увібравши в себе езотеричні традиції різних епох, вчення сучасних езотериків включили в себе віру в існування надприродного світу, містичні уявлення про нього, магічні засоби спілкування з ним, підкорення його […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Християнське віровчення Календар християнських свят пов’язаний з християнським літочисленням, яке бере свій початок від народження Христа, дату якого (приблизно 525 р.) обчислив римський чернець Діонісій Малий. Воно запроваджене більшістю європейських країн у XVI ст. замість літочислення від “створення світу”. Християнське літочислення тривалий час велося за юліанським календарем (старий стиль). Він був запроваджений у 46 р. до н. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Розбудова християнського культу У розпорядженні християнства, яке народжувалося, був добре розроблений і усталений іудейський культ. Первісні християни, як і всі іудеї, ходили до Єрусалимського храму, святкували іудейські свята, дотримувалися іудейських постів. Але вже відразу була заперечена іудейська жертва. Ісус навчав своїх послідовників новим молитвам, таким як молитва “Отче наш”, що наведена в Євангеліях [Матф. 6:9-13]. Поступово іудейський культ […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Міф про Осіріса У цей період, протягом більше як 700 років, давньоєгипетська релігія перетворилася на стабільну, вдосконалену національно-державну релігію. Давньоєгипетська релігія характерна стійкою спадковістю релігійних уявлень. Анімістичні уявлення, міфологія, фетишизм і магія весь час удосконалювали і нагромаджували свій багаж. Анімістичні уявлення, тобто уявлення про вищі надприродні істоти, становлять серцевину релігії стародавніх єгиптян. Як уже згадувалось, у пантеоні давньоєгипетських […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Особливості календаря християнських свят Календар християнських свят пов’язаний з християнським літочисленням, яке бере свій початок від народження Христа, дату якого (приблизно 525 р.) обчислив римський чернець Діонісій Малий. Воно запроваджене більшістю європейських країн у XVI ст. замість літочислення від “створення світу”. Християнське літочислення тривалий час велося за юліанським календарем (старий стиль). Він був запроваджений у 46 р. до н. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Хетська релігія Поряд з Дворіччям і Стародавнім Єгиптом територія Малої і Передньої Азії, зайнята численними горами, нагір’ями та пустелями, – це місце найстародавнішого розселення людства. На території Малої Азії в II – І тис. до н. е. існували такі значні держави, як Хетське царство, Фрігія, Лідія (тепер це територія Туреччини). На Східному узбережжі Середземного моря існували держави […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Буддизм у Китаї Буддизм з’явився в Китаї за імператора Мім Ді династії Хань у часи посилення зв’язків західних земель Китаю із Середньою Азією, звідки й з’явилися перші буддійські ченці та буддійські книги. Він став поширюватися у формі хінаяни, але проіснував недовго. Друга хвиля поширення буддизму в Китаї мала місце на початку V ст. уже у вигляді махаяни. Згодом […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Вішнуїзм Початок виникнення вішнуїзму відносять до III-IV ст., коли з’явилися пурани – збірники міфологічних сюжетів та ритуальних приписів. Бог Вішну згадується ще в Ригведі, там він виступає як скромний покровитель землеробства і скотарства, а також чоловічої сили для продовження роду. В боротьбі вищого ведичного бога Індіри з його ворогом Врітрою Вішну надає Індірі вирішальну допомогу. Ім’я […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Давньоєгипетські боги У цей період, протягом більше як 700 років, давньоєгипетська релігія перетворилася на стабільну, вдосконалену національно-державну релігію. Давньоєгипетська релігія характерна стійкою спадковістю релігійних уявлень. Анімістичні уявлення, міфологія, фетишизм і магія весь час удосконалювали і нагромаджували свій багаж. Анімістичні уявлення, тобто уявлення про вищі надприродні істоти, становлять серцевину релігії стародавніх єгиптян. Як уже згадувалось, у пантеоні давньоєгипетських […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Ніцшеанство Ніцшеанство – вчення німецького мислителя Фридриха Ніцше (1844-1900), а також його послідовників, Ідеї Ніцше стали, незважаючи на певну суперечливість, віровченням для багатьох людей. У центрі цього віровчення – ідея надлюдини, заснована на “переоцінці всіх цінностей”, тобто на критичному запереченні всіх релігійних ідеалів, що розуміються як життєво необхідні фікції, що виправдовують волю до влади: “кожний центр […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Віровчення ісламу Великого значення надає іслам есхатологічним пророцтвам про кінець світу і Страшний суд. Правда, роздуми на цю тему досить суперечливі, іноді незрозумілі і двозначні. Однак у цілому з приписів Корану вимальовується приблизно така похмура картина. Незадовго до кінця світу настане епоха страшного нещастя і невір’я. Усі цінності ісламу будуть зраджені і продані, люди потонуть у гріхах. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Есхатологія ісламу Великого значення надає іслам есхатологічним пророцтвам про кінець світу і Страшний суд. Правда, роздуми на цю тему досить суперечливі, іноді незрозумілі і двозначні. Однак у цілому з приписів Корану вимальовується приблизно така похмура картина. Незадовго до кінця світу настане епоха страшного нещастя і невір’я. Усі цінності ісламу будуть зраджені і продані, люди потонуть у гріхах. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Релігії орієнтального напряму Релігії орієнтального напряму репрезентовані неоіндуїзмом, течіями буддійського спрямування, рухами синтоїської орієнтації. Неоіндуїзм сьогодні є неодмінним елементом релігійного життя не лише Індії, а й багатьох країн Європи та Америки. Виник у першій половині XIX ст. в рамках індуїзму як його сучасне прочитання для інтелектуалізованих верств Сходу і Заходу. Характерним для неоіндуїзму є, як правило, опора на […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Антитринітаризм Антитринітаризм – течія в християнському богослов’ї, яка поглиблено трактує, божества монотеїстичного християнства. Це була опозиція пануючій пауліністичній течії, яка виникла, на думку церковних істориків, із невміння зрозуміти сутність єдинобожжя, мало не з неосвіченості, неуцтва новонавернених язичників. Нам здається, що тут має місце невміння зрозуміти діалектичний характер християнського вчення про Трійцю, метафізичний підхід до цього поняття. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Новатіанство Антитринітаризм – течія в християнському богослов’ї, яка поглиблено трактує, божества монотеїстичного християнства. Це була опозиція пануючій пауліністичній течії, яка виникла, на думку церковних істориків, із невміння зрозуміти сутність єдинобожжя, мало не з неосвіченості, неуцтва новонавернених язичників. Нам здається, що тут має місце невміння зрозуміти діалектичний характер християнського вчення про Трійцю, метафізичний підхід до цього поняття. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Маніхейство Антитринітаризм – течія в християнському богослов’ї, яка поглиблено трактує, божества монотеїстичного християнства. Це була опозиція пануючій пауліністичній течії, яка виникла, на думку церковних істориків, із невміння зрозуміти сутність єдинобожжя, мало не з неосвіченості, неуцтва новонавернених язичників. Нам здається, що тут має місце невміння зрозуміти діалектичний характер християнського вчення про Трійцю, метафізичний підхід до цього поняття. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Послання За Євангеліями упорядники Нового Завіту розмістили Дії апостолів, яких в Ісуса було дванадцять. Після його смерті, коли почалося поширення християнства серед інших народів, апостолів стало сімдесят. У цьому ж творі йдеться про діяльність апостола Петра (розділи 1-12) в іудейських християнських общинах і апостола Павла (розділи 13-28) в язичеських країнах, по яких він довго мандрував. У […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Дії апостолів За Євангеліями упорядники Нового Завіту розмістили Дії апостолів, яких в Ісуса було дванадцять. Після його смерті, коли почалося поширення християнства серед інших народів, апостолів стало сімдесят. У цьому ж творі йдеться про діяльність апостола Петра (розділи 1-12) в іудейських християнських общинах і апостола Павла (розділи 13-28) в язичеських країнах, по яких він довго мандрував. У […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Еволюція християнства в процесі його формування Головною ідеєю первісного християнства, яким воно вийшло з уст Христа, було екзальтоване чекання видатних історичних подій, які змінять долю людства і покладуть початок новому світу. Ці події матимуть есхатологічний характер: настане кінець світу, відбудеться Страшний суд, на якому кожному доведеться відповідати за свої вчинки, за все своє життя. Ця есхатологічна драма відбудеться незабаром, про що […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Доля і заслуги зороастризму Після загибелі Сасанідської держави зороастрійські громади зазнавали збоку мусульман численних утисків, були великі труднощі в переписуванні Авести, тому ті її частини, які не мали безпосереднього відношення до культу, тобто не були текстами обрядового значення, при переписуванні опускалися і поступово втрачалися. Для нас це прикро, тому що такими втраченими текстами були історичні і філософські та богословські […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Авеста Усі релігії одкровення мають свої священні книги, в яких викладаються основні ідеї віровчення і основні принципи релігійного культу. В зороастризмі такою священною книгою є Авеста. Вважають, що це слово означає “настановлення”, “звеличення”, “уславлення”. Авеста виникла в першій половині І тис. до н. е. Таке датування дуже приблизне – адже мова йде про діапазон часу в […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Розділ II. ПРЕДМЕТ, ОБ’ЄКТ І СТРУКТУРА РЕЛІГІЄЗНАВСТВА Релігієзнавство належить до складних за структурою, 6а-гатоаспектних полідисциплінарних галузей знань. Його предметом є об’єктивні закономірності виникнення, становлення, розвитку та функціонування релігій, їх структурні особливості, різноманітні феномени, взаємозв’язки і взаємодія релігії з іншими галузями знань. Воно охоплює не тільки трансцендентні, що грунтуються на вірі у потойбічне, а й світські та громадянські релігії. Світські релігії – віровчення, […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Соціальна етика ісламу Великого значення надає іслам есхатологічним пророцтвам про кінець світу і Страшний суд. Правда, роздуми на цю тему досить суперечливі, іноді незрозумілі і двозначні. Однак у цілому з приписів Корану вимальовується приблизно така похмура картина. Незадовго до кінця світу настане епоха страшного нещастя і невір’я. Усі цінності ісламу будуть зраджені і продані, люди потонуть у гріхах. […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Релігійні попередники В Іудеї в цей час продовжується інтенсивне релігійне життя, утворюються нові релігійно-політичні течії. Навколо Єрусалимського храму групуються саддукеї з іудейської знаті. Вони займали жрецькі, військові та адміністративні посади, дотримуючись консервативної лінії в релігії і державі. Другу впливову течію становили фарисеї-торговці, лихварі, середні землевласники, середні і нижчі служителі культу. Вони ревно вивчали і тлумачили Тору, визнавали […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Вчення Будди Історію буддизму ми простежимо, розглядаючи суть і розвиток його віровчення. Центральною тезою буддійського віровчення є його оригінальна анімістична концепція. Як відомо, в анімістичних побудовах усіх релігій основою виступає вчення про Бога і душу. У буддійському вченні про Бога є чимало суперечностей. З одного боку, в буддизмі Будда-Сіддхартха Гаутама не Бог. Він не творив світ і […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Індиферентизм Термін індиферентизм (від лат. – причини і цілі життя людини, їй самій недоступні, байдужі) у його додатку до світу релігій має два близьких один щодо одного значення: 1) байдужість до релігії; 2) віровчення, відповідно до якого не має значення, які сили визначають долю людини, і тому їй байдуже, яку життєву місію для себе обрати. У […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Нігілізм Термін індиферентизм (від лат. – причини і цілі життя людини, їй самій недоступні, байдужі) у його додатку до світу релігій має два близьких один щодо одного значення: 1) байдужість до релігії; 2) віровчення, відповідно до якого не має значення, які сили визначають долю людини, і тому їй байдуже, яку життєву місію для себе обрати. У […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Фригійська релігія У північно-західній частині Малої Азії ще в II тис. до н. е. оселилися племена фригійців, які в XIII ст. до н. е. нібито брали участь у легендарній Троянській війні. Цілком достовірна їх участь у розгромі Хетської держави в XII ст. до н. е. В X-VIII ст. до н. е. відбулось піднесення Фригійського царства, засновником якого […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Класифікація релігій Зібрати вичерпну інформацію про всі релігії світу, яких натепер зафіксовано до 5 тис., ще не вдалося нікому, відповідно ще не вироблено оптимальної класифікації. Релігії поділяють на групи, беручи за основу етнічні ознаки, час виникнення, рівень організації, державний статус. Така модель класифікації базується на найзагальніших принципах. Одним із перших типологізував релігії Гегель, виділивши релігію природи, релігію […]...