Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Обряди й вірування племен ямно-катакомбної культури
З проникненням степовиків на територію Правобережної України та Нижнього Подунав’я (IV тис. до н, е.) значних змін зазнає трипільська культура. Зі сходу запозичується звичай ховати покійників у скорченому, на спині, положенні й посипати їх вохрою, а також так звані конеголові скіпетри, антропоморфні стели тощо (Тєлєгін Д. Я. Основні періоди історичного розвитку населення території України у V – першій половиш IV тис. до н. е. // Археологія. -1993.-№1.- С.18). А, як відомо, поховальний обряд, ритуали, пов’язані зі смертю? – найважливіші складові стародавніх релігій. Племена, які ховали покійників в ямах у скорчених позах, носять умовну назву племен ямної культури, катакомбної – на території України (назва від гробниць – катакомб). Питання походження катакомбних племен викликають багато суперечок, бо ж релігійній системі цього населення спостерігаються близькосхідні культові елементи, особливе місце серед яких посідає обряд модельованих черепів, котрий полягав у тому, що на лицеві кістки черепа, звільненого від м’яких тканин і мозку, накладалася спеціально виготовлена маса з глини з домішками вохри та потовчених кісток. Після моделювання череп розмальовувався фарбами, а на тім’я натягувався скальп. Форма та прийоми цього обряду тісно пов’язані з Близьким Сходом. (Подібні знахідки в Ієрихоні датуються 7000-6000 рр. до н. е.).
Згідно з уявленнями давньоєгипетської релігії кожна людина в потойбічному світі має свого двійника, який живе доти, доки зберігається тіло. З метою збереження тіла в Єгипті проводилося бальзамування померлих. Аналогічна за змістом, формою та засобами муміфікація відома й для часів катакомбної спільності на території України. Серед катакомбних племен були поширені вірування, що відображалися в обожнюванні сонця й вогню та в пов’язаних з ними ритуалах. Відоме Виноградненське святилище, присвячене Богові сонця, подібне за конструкцією до хетських храмів. А знайдена там гранітна стела у вигляді сокири дає підстави говорити про вшанування Бога дощу та грози. Адже сокира на Близькому Сході була атрибутом саме цього божества. (Пустова-лов С. Ж. Деякі блізькосхідні елементи в ідеології катакомбного населення Північного Причорномор’я // Археологія. – 1993. – №1. – С. 24-31.)
Населенню ямно-катакомбного часу були притаманні й міфологічні уявлення. Зокрема, змієборчий космогонічний міф, пов’язаний з боротьбою Бога сонця з темрявою та водною стихією, уособленими в образі міфічної рибозмієподібної істоти. У гроті Кам’яної Могили (поблизу м. Мелітополя) відкрито скульптурне подібне зооморфне зображення з позначеними слідами ударів гострим предметом і відбитком людської стопи. Це пов’язано з релігійним обрядом вбивства. Зображення ступні, що пов’язане з культом предків, слугувало символом героя або антропоморфного божества, яке перемагає рибозмія. Черепи бика, знайдені у поховальній споруді поблизу м. Красноперекопська, свідчать про поширення серед племен катакомбної культури культу домашніх тварин.
Related posts:
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Вірування фракійських племен У II ст. до н. е. з праць античних авторів зникає назва території Північного Причорномор’я й Приазов’я – Скіфія. її заміняє назва Сарматія. Це пов’язано з частковим витісненням та асимілюванням сарматськими племенами (язиги, алани, роксолани, аорси, сіраки) скіфів. Вірування сарматів мало чим відрізнялися від скіфських. У даному разі можна говорити про спадковність релігійних традицій. Панівними […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Вірування сарматів У II ст. до н. е. з праць античних авторів зникає назва території Північного Причорномор’я й Приазов’я – Скіфія. її заміняє назва Сарматія. Це пов’язано з частковим витісненням та асимілюванням сарматськими племенами (язиги, алани, роксолани, аорси, сіраки) скіфів. Вірування сарматів мало чим відрізнялися від скіфських. У даному разі можна говорити про спадковність релігійних традицій. Панівними […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Вірування скіфів Першим народом на території України, який мав власну назву, були кіммерійці (IX-VII ст. до н. е.). Згадки про племена кіммерійців є в “Одісеї” Гомера, “Історії” Геродота та в деяких малоазійських джерелах. Для їхнього релігійного світогляду характерні віра в душу та життя після смерті. Це підтверджують розкопки курганів, в яких знаходять речі, котрими користувався покійник за […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Релігійні вірування гунно-болгар З другої половини IV ст. на зміну кочовим іраномовним племенам приходять народи алтайської мовної групи – гунни, авари, булгари, хозари. В 375 році остготський союз розгромлено гуннами – кочівниками тюркського походження, що прийшли з Центральної Азії й підкорили до цього часу деякі угорські та сарматські племена. Між 375 і 453 роками готи входили до гуннської […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Релігійні вірування кельтів Кельти в першій половині V ст. до н. е. створили свій особливий стиль у культурі, що в археології носить назву латенського (від назви місця Ла-Тен, де знайдено залишки цієї культури). Прийшовши із Центральної Азії до Європи, кельти ще не мали власного пантеону богів. Для їхніх ранніх релігійних вірувань характерним було обожнення стихійних сил і природних […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 2. ДЕМОНІСТИЧНІ ВІРУВАННЯ ПРАСЛОВ’ЯН Ще за кілька тисячоліть до нашої ери серед індоєвропейців починає виділятися великий масив праслов’янських племен, що розселялися далеко на схід від Одера. Ці племена вже мали продукуюче господарство – орне землеробство та скотарство, знали бронзоливарне виробництво, ткацтво й гончарство, а в соціумному – розвинутий первіснообщинний лад. Приблизно на початок нашого літочислення та в його перші […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Обряди й звичаї караїзму Як і мусульмани, караїми застосовують принцип аналогії і вірять в долю. У кримських караїмів є прислів’я: “Кисмет болса” – “Якщо долі буде вгодно”. Заповідь любові до ближнього караїми прагнуть втілювати в конкретні справи, керуючись закликом: “Поділися з голодним хлібом своїм і бідних скитальців впусти в дім свій, коли побачиш голого, одягни його”. Для караїмів характерне […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 1. РЕЛІГІЇ СТАРОДАВНІХ СУСПІЛЬСТВ 1. РЕЛІГІЇ СТАРОДАВНІХ СУСПІЛЬСТВ Українському народові дісталася величезна культурна спадщина від своїх попередників. Чисельні народи проходили з Азії на захід чорноморськими степами. І якою б жахливою не була та чи інша навала, ніколи вона не призводила до винищення всього населення. Школи не рвався зв’язок поколінь. Від одного покоління до іншого передавалися господарські традиції, культурні зв’язки, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 3. ПРОГНОЗИ РОЗВИТКУ РЕЛІГІЇ В УКРАЇНІ В КОНТЕКСТІ РЕЛІГІЙНИХ ПРОЦЕСІВ У СВІТІ У своїй знаменитій праці “Повернення сакрального: аргументи щодо майбутнього релігії” (1983) американський соціолог Д. Белл зазначав, що наприкінці XVIII і на початку XIX ст. більшість мислителів чекали, що у XX ст. релігія щезне. На зламі XIX – XX ст. багато хто із соціологів вважав, що релігія існуватиме не довше, ніж до початку XXI ст. Релігія […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ V. РЕЛІГІЇ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН В УКРАЇНІ 1. ІУДАЇЗМ В УКРАЇНІ. ХАСИДИЗМ – ПРОДУКТ УКРАЇНСЬКОЇ ДІЙСНОСТІ Євреї та їхня релігія в Київській Русі Найдавніші свідчення про релігійну творчість євреїв на території сучасної України сягають І ст. н. е. Вони поселилися в Криму і на північному узбережжі Чорного моря задовго до поширення тут християнства. Цар Іудеї Агрипа (41- 44 рр. н. е.) в […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 2. КАРАЇМСЬКА РЕЛІГІЯ ТА її ІСТОРИЧНА ДОЛЯ Караїмське віросповідання, або Караїзм, – монотеїстична релігія зі своїми догматами, традиціями, духовною ієрархією. У різні часи і в різних країнах караїзм сповідували іранці, араби, євреї, греки, ефіопи, представники інших національностей у межах нинішнього Ірану, Іраку, Сирії, Ізраїля, Єгипту, Марокко, Туреччини. На території України і всієї Східної Європи караїзму дотримувалися лише етнічні караїми-тюрки (караї) і незначні […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Становлення і розвиток караїмського віровчення Караїмське віросповідання, або Караїзм, – монотеїстична релігія зі своїми догматами, традиціями, духовною ієрархією. У різні часи і в різних країнах караїзм сповідували іранці, араби, євреї, греки, ефіопи, представники інших національностей у межах нинішнього Ірану, Іраку, Сирії, Ізраїля, Єгипту, Марокко, Туреччини. На території України і всієї Східної Європи караїзму дотримувалися лише етнічні караїми-тюрки (караї) і незначні […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Вступ. ПРЕДМЕТ КУРСУ “ІСТОРІЯ РЕЛІГІЇ В УКРАЇНІ” Релігії стародавніх суспільств на землях України, дохристиянські язичницькі вірування, християнизація України, середньовічне християнство, релігійно-церковне життя в Україні часів її бездержавності, колоніальної неволі, релігії національних меншин в Україні, релігійно-церковні процеси періоду радянської влади, релігійно-церковне життя в незалежній Україні, тенденції розвитку релігії в найближчому майбутньому – така періодизація матеріалів посібника й окремих його розділів. Докладно аналізуються сучасні […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Штундизм – предтеча баптизму в Україні БАПТИСТИ. Євангельсько-баптистський рух в XIX – на початку ХХст. Нова хвиля протестантизму в Україні пов’язана з появою тут в XIX ст. баптизму, який поширювався поряд з такими течіями, як меннонітство, євангелізм, адвентизм та ін. Для освоєння багатих земель півдня України царський уряд в кінці XVIII ст. запросив німецьких переселенців. За німцями на ці землі почали […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Образи богів-духів Соціально-економічний і культурний розвиток літописних слов’ян зумовив розгортання в їхньому середовищі інтенсивних етноконфесійних процесів. Вони особливо торкнулися племен, розселених у середньому Подніпров’ї, де поляни, що називали себе русами, спільно з уличами, тиверцями, древлянами, сіверцями та іншими племенами започаткували розвиток нової етноісторичної спільноти – українського народу. В соціально-економічному відношенні це був період розкладу первіснообщинного ладу, зародження […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 3. СХІДНОСЛОВ’ЯНСЬКИЙ ПОЛІТЕЇЗМ Соціально-економічний і культурний розвиток літописних слов’ян зумовив розгортання в їхньому середовищі інтенсивних етноконфесійних процесів. Вони особливо торкнулися племен, розселених у середньому Подніпров’ї, де поляни, що називали себе русами, спільно з уличами, тиверцями, древлянами, сіверцями та іншими племенами започаткували розвиток нової етноісторичної спільноти – українського народу. В соціально-економічному відношенні це був період розкладу первіснообщинного ладу, зародження […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – У загальноісторичному контексті Ще за кілька тисячоліть до нашої ери серед індоєвропейців починає виділятися великий масив праслов’янських племен, що розселялися далеко на схід від Одера. Ці племена вже мали продукуюче господарство – орне землеробство та скотарство, знали бронзоливарне виробництво, ткацтво й гончарство, а в соціумному – розвинутий первіснообщинний лад. Приблизно на початок нашого літочислення та в його перші […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Релігійний світогляд кіммерійців Першим народом на території України, який мав власну назву, були кіммерійці (IX-VII ст. до н. е.). Згадки про племена кіммерійців є в “Одісеї” Гомера, “Історії” Геродота та в деяких малоазійських джерелах. Для їхнього релігійного світогляду характерні віра в душу та життя після смерті. Це підтверджують розкопки курганів, в яких знаходять речі, котрими користувався покійник за […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Роль релігії в майбутньому У своїй знаменитій праці “Повернення сакрального: аргументи щодо майбутнього релігії” (1983) американський соціолог Д. Белл зазначав, що наприкінці XVIII і на початку XIX ст. більшість мислителів чекали, що у XX ст. релігія щезне. На зламі XIX – XX ст. багато хто із соціологів вважав, що релігія існуватиме не довше, ніж до початку XXI ст. Релігія […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Богумільство Богумільство (Богомильство) є однією з найдавніших єретичних традицій, яка знайшла свій розвиток на українських теренах. Ця течія виникла у XII ст. в Болгарії. Основою вчення були дуалістичні уявлення про зародження і розвиток світу та людини як результат боротьби добрих і злих сил – Бога і Сатаніїла. Останній, першородний син Бога, повстав з частиною духів проти […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ VIII. МАЙБУТНЄ РЕЛІГІЙНОГО ЖИТТЯ В УКРАЇНІ 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ Історія змін конфесійної карти України Релігійна карта України ніколи не була моноконфесійною. Навіть у часи давньої України-Русі, окрім богів, яким поклонявся весь східно-слов’янський світ (наприклад, дателю буття Дажбогу), серед деяких племен побутувало поклоніння ще й місцевим богам. Спроба Володимира Великого створити єдиний пантеон богів для всієї Русі-України врешті залишилася нереалізованою, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ Історія змін конфесійної карти України Релігійна карта України ніколи не була моноконфесійною. Навіть у часи давньої України-Русі, окрім богів, яким поклонявся весь східно-слов’янський світ (наприклад, дателю буття Дажбогу), серед деяких племен побутувало поклоніння ще й місцевим богам. Спроба Володимира Великого створити єдиний пантеон богів для всієї Русі-України врешті залишилася нереалізованою, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Динаміка адвентизму в незалежній Україні Всі роки після примирення й об’єднання керівництво церкви АСД зверталося з клопотанням до державних органів про організацію Всеукраїнського з’їзду й обрання офіційного керівництва, однак дозвіл отримало лише у квітні 1988 р. 18-22 травня 1988 р. відбувся НІ Всеукраїнський з’їзд церкви АСД. На цьому з’їзді першим офіційним президентом Українського уніону церкви АСД було обрано М. А. […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ І. ДОБА ДАВНІХ РЕЛІГІЙ. ХРИСТИЯНІЗАЦІЯ УКРАЇНИ-РУСІ 1. РЕЛІГІЇ СТАРОДАВНІХ СУСПІЛЬСТВ Українському народові дісталася величезна культурна спадщина від своїх попередників. Чисельні народи проходили з Азії на захід чорноморськими степами. І якою б жахливою не була та чи інша навала, ніколи вона не призводила до винищення всього населення. Школи не рвався зв’язок поколінь. Від одного покоління до іншого передавалися господарські традиції, культурні зв’язки, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Християни євангельської віри (ХЄВ). Історія цієї п’ятдесятницької течії в Україні Історія іншої п’ятдесятницької течії в Україні – християн євангельської віри (ХЄВ) – починається з приїзду до Одеси 1921 р. місіонерів американської п’ятдесятницької асоціації “Асамблея Божа” Івана Воронаєва та Володимира Колтови-ча. Прибуття цих проповідників є складовою частиною руху, який виник у СІЛА, “Америка і Росія – для Христа”. Прибувши до Одеси, Воронаєв і Колтович розгорнули бурхливу […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 4. НОВІ РЕЛІГІЙНІ ТЕЧІЇ Й ОРГАНІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ Особливості поширення нових релігійних течій в Україні Останніми роками в Україні, крім традиційних (православ’я, греко-католицизм, католицизм, протестантизм, іудаїзм, іслам) релігій, поширюються нові релігійні течії. Серед них є такі, що історично не успадковані нашим народом від попередніх епох, не притаманні його релігійній духовності, культурно, побутово, ментально не укорінені, але набувають популярності внаслідок місіонерства проповідників з їхньої […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Особливості поширення нових релігійних течій в Україні Особливості поширення нових релігійних течій в Україні Останніми роками в Україні, крім традиційних (православ’я, греко-католицизм, католицизм, протестантизм, іудаїзм, іслам) релігій, поширюються нові релігійні течії. Серед них є такі, що історично не успадковані нашим народом від попередніх епох, не притаманні його релігійній духовності, культурно, побутово, ментально не укорінені, але набувають популярності внаслідок місіонерства проповідників з їхньої […]...
- Історія релігій – Лубський В. І. – Давні вірування та християнство в Україні. Дохристиянські вірування українського народу Вірування давніх українців були політеїстичними: вони поклонялися річкам, німфам, різноманітним божествам, жертвуючи їм усячину та ворожачи під час жертвоприношень. Серед усіх божеств найвищим визнавали рога, який, за уявленнями, посилав блискавку, уособлювали його з вогнем. Він фігурує під різними назвами: Перун – бог грому і блискавок, Хорс – бог сонця, Сварог – бог вогню. Поклонялися вони […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Нормалізація релігійного життя мусульман в незалежній Україні Із встановленням комуністичної влади в Криму розпочався масований наступ на релігію, зокрема й на іслам. Унаслідок цього занепадало релігійне життя мусульман. У масовому порядку закривалося багато мечетей, мусульманських шкіл – мектебе і медресе, репресувалося духовних осіб, які ще були. Більшовицька пропаганда прямо пов’язувала відданість ісламові з “соціалістичною несвідомістю” та “буржуазними передсудами”. Віруючих примушували на відступництво […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Володимирові боги Із зміцненням князівської влади та дружинництва його головні функції все більше перебирає Перун, який мав загальноіндоєвропейське й загальнослов’янське значення (Попович М. Мировоззрение древних славян. – К., 1985. – С.88), але культ якого виявився сильнішим на Подніпров’ї – ближче до центру могутньої Київської держави. У X ст. в уяві київської людності, передусім князівсько-дружинницьких верств, Перун виходить […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Розділ VII. РЕЛІГІЙНО-ЦЕРКОВНЕ ЖИТТЯ В НЕЗАЛЕЖНІЙ УКРАЇНІ 1. РЕЛІГІЙНІ ВИЯВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДУХОВНОСТІ УКРАЇНЦІВ Співвідношення релігійного і національного Релігія і нація – суспільні феномени, що перебувають у надто складному співвідношенні. Не відіграючи визначальної ролі в процесі розвитку етнічних спільнот, національної самосвідомості, не будучи їхньою детермінантою, неодмінною складовою, релігія залежно від конкретно-історичних умов свого функціонування в суспільному організмі може виступати в ролі важливого, а […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 5. РЕЛІГІЙНИЙ СВІТОГЛЯД ЦИГАН В УКРАЇНІ Цигани в Україні Перша згадка про появу циган на території Європи датується 1322 р. Про час появи їх тут стало відомо із записок двох монахів-францисканців Симона Симіоніса та Хуго Освіченого, які бачили на острові Кріт людей, котрі жили в шатрах і дотримувалися обрядів Грецької православної церкви. Саме в Греції, перед тим як потрапити в Європу, […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Підсумки розвитку православ’я в Україні в довоєнний час Підбиваючи підсумки розвитку православ’я в Україні в довоєнний час, зазначимо, що поява тут різноманітних церков і течій православного коріння зумовлена багатьма причинами: політичними, національними, суто церковними потребами оновлення конфесії і навіть особистісними амбіціями деяких церковних лідерів. Найбільшими церквами були патріарша, або тихонівська, обновленська та автокефальної орієнтації. Поряд з ними було багато дрібних угрупувань, які скоріше […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 2. ЦЕРКОВНЕ ЖИТТЯ В УКРАЇНІ ПІД ЧАС ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (1939-1944) Канонічний стан православної церкви напередодні війни (1939-1941) Українську автокефальну православну церкву було цілком знищено і в кінці 30-х років вона зовсім перестала існувати. Тяжких ударів зазнала й Російська православна церква. Але навіть в умовах більшовицького геноциду Московський патріархат залишався вірним своїй “єдінонедєлімой” імперіалістичній церковній політиці. Місцеблюститель Московського патріаршого престолу митрополит Сергій відмовився погодитися з проголошенням […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Активне поширення п’ятдесятництва в Україні Особливості п’ятдесятництва П’ятдесятництво – одна з порівняно молодих, що динамічно розвивається, течій протестантизму, яке виникло в США на рубежі XIX-XX ст. Це найбільш типовий харизматичний напрям у сучасному християнстві, для котрого головною є ідея безпосереднього інтуїтивного спілкування віруючих з Богом внаслідок хрещення Святим Духом, після чого вони одержують особливі духовні дари – харизми (від грец. […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – 2. ЄВАНГЕЛЬСЬКІ КОНФЕСІЇ: БАПТИЗМ, П’ЯТДЕСЯТНИЦТВО БАПТИСТИ. Євангельсько-баптистський рух в XIX – на початку ХХст. Нова хвиля протестантизму в Україні пов’язана з появою тут в XIX ст. баптизму, який поширювався поряд з такими течіями, як меннонітство, євангелізм, адвентизм та ін. Для освоєння багатих земель півдня України царський уряд в кінці XVIII ст. запросив німецьких переселенців. За німцями на ці землі почали […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Тенденції конфесійних змін Порівняльний аналіз цифрового матеріалу про зміни релігійної мережі за 1986 – 1999 роки засвідчує, що екстенсивний етап розвитку релігійного життя в Україні вже закінчується і переходить в інтенсивний. Його бум припав на 1988-1990 роки, коли кількість громад збільшувалася щороку в середньому на 32%. Але в 1991 році це зростання вже становило 30%, у 1992 – […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Стан православної церкви в Україні на початку XX ст Однією з особливостей співіснування українського та російського православ’я в часи після 1686 р. стала їх взаємо-руйнація. Поглинання Української церкви Московським патріархатом призвело, по-перше, до його ідейно-організацій-ного паралічу, як прямого результату нездатності Російської (Руської православної церкви – РПЦ) до сприйняття західних церковних традицій. По-друге, занепад церкви з наступним підпорядкуванням її державі та остаточною ліквідацією соборного устрою […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – “Криваві наклепи” Релігійні дискусії точаться на тлі утисків євреїв з боку влади й церкви. Євреїв постійно звинувачують у кривавих злочинах, вчинених з ритуальною метою. Надзвичайно поширеними були уявлення про знущання євреїв над християнськими реліквіями, про використання крові християнських малюків для виготовлення маци (“як наша вольність неможлива без liberum veto, – стверджували шляхтичі, – так само і маца […]...
- Історія релігії в Україні – Колодний А. М. – Історія змін конфесійної карти України 1. ГЕОГРАФІЯ РЕЛІГІЙ В УКРАЇНІ Історія змін конфесійної карти України Релігійна карта України ніколи не була моноконфесійною. Навіть у часи давньої України-Русі, окрім богів, яким поклонявся весь східно-слов’янський світ (наприклад, дателю буття Дажбогу), серед деяких племен побутувало поклоніння ще й місцевим богам. Спроба Володимира Великого створити єдиний пантеон богів для всієї Русі-України врешті залишилася нереалізованою, […]...