Філософія історії – Бойченко І. В

Філософія історії – Бойченко І. В. – ПЕРЕДНЄ СЛОВО

Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або

Філософія історії – Бойченко І. В. – Розділ 1. Місце філософії історії в системі світоглядних форм осягнення історичного процесу

Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.1. Філософія історії: поняття, зміст, реальність

Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.1.1. Початкова характеристика філософії історії

Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.1.1.1. “Двозначність” положення філософії історії

Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.1.1.2. Автор терміна “філософія історії”

Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.1.1.3. Історична зміна змісту поняття “філософія історії”

Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.1.2. Філософія історії як сукупність ідей і як галузь пізнання

Філософія історії донедавна залишалася в Україні поза увагою суспільствознавців-дослідників та освітян. І не випадково, адже з ортодоксально марксистських позицій вона тлумачилась як донаукова спекулятивна галузь знань про розвиток людського суспільства. Як така вона або

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2. Міфологічний світогляд – перший тип осягнення історії

1.2.1. Міфології – перші всезагальні історії Початковими всезагальними історіями, що зосереджували в собі у поетичній формі комплекс найрізноманітніших (у тому числі й філософських) знань і уявлень про розвиток суспільства, були, як зазначав ще Джамбаттіста

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1. Міфології – перші всезагальні історії

1.2.1. Міфології – перші всезагальні історії Початковими всезагальними історіями, що зосереджували в собі у поетичній формі комплекс найрізноманітніших (у тому числі й філософських) знань і уявлень про розвиток суспільства, були, як зазначав ще Джамбаттіста

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.1. Чи можна вважати час у міфології історичним?

1.2.1. Міфології – перші всезагальні історії Початковими всезагальними історіями, що зосереджували в собі у поетичній формі комплекс найрізноманітніших (у тому числі й філософських) знань і уявлень про розвиток суспільства, були, як зазначав ще Джамбаттіста

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.2. Міфологія і міфологічний історичний світогляд

1.2.1. Міфології – перші всезагальні історії Початковими всезагальними історіями, що зосереджували в собі у поетичній формі комплекс найрізноманітніших (у тому числі й філософських) знань і уявлень про розвиток суспільства, були, як зазначав ще Джамбаттіста

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.3. Міфологія як світоглядне осягнення первісної історичної епохи

1.2.1. Міфології – перші всезагальні історії Початковими всезагальними історіями, що зосереджували в собі у поетичній формі комплекс найрізноманітніших (у тому числі й філософських) знань і уявлень про розвиток суспільства, були, як зазначав ще Джамбаттіста

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.4. Міфи – історично перша форма світовідчуття епохи

Міфи постають як чуттєве ставлення людини до світу, зокрема до історичного світу, який виокремлюється з природного універсуму. Це ставлення особливе, світоглядне, тому міф є не просто чуттєвим відношенням, фізіологічним відчуттям, а світовідчуттям. Тобто це

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.5. Конкретно-історична специфіка узагальнення у міфології

Міфи постають як чуттєве ставлення людини до світу, зокрема до історичного світу, який виокремлюється з природного універсуму. Це ставлення особливе, світоглядне, тому міф є не просто чуттєвим відношенням, фізіологічним відчуттям, а світовідчуттям. Тобто це

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.6. Історичний зміст світу міфології. Перевертництво як форма фіксації виокремлення історичного світу з природного

Міфи постають як чуттєве ставлення людини до світу, зокрема до історичного світу, який виокремлюється з природного універсуму. Це ставлення особливе, світоглядне, тому міф є не просто чуттєвим відношенням, фізіологічним відчуттям, а світовідчуттям. Тобто це

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.7. Історична обумовленість поліфункціональності персонажів міфології та її дифузності

Одним із наслідків історичної обумовленості є поліфункціональність усіх утворень (від бога до речі), приписування кожному об’єктові властивостей: потенційно – всіх, актуально – багатьох інших об’єктів. Скажімо, у давньогрецькій міфології Зевс – це і верховний

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.8. Колективістський характер міфологічного осмислення історії

Одним із наслідків історичної обумовленості є поліфункціональність усіх утворень (від бога до речі), приписування кожному об’єктові властивостей: потенційно – всіх, актуально – багатьох інших об’єктів. Скажімо, у давньогрецькій міфології Зевс – це і верховний

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.9. Міфологічні антропоморфізм і соціоморфізм як форми становлення і вияву філософсько-історичних ідей

Одним із наслідків історичної обумовленості є поліфункціональність усіх утворень (від бога до речі), приписування кожному об’єктові властивостей: потенційно – всіх, актуально – багатьох інших об’єктів. Скажімо, у давньогрецькій міфології Зевс – це і верховний

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.10. Міфологія “вища” і “нижча” як вираження диференційних процесів в історії

Одним із наслідків історичної обумовленості є поліфункціональність усіх утворень (від бога до речі), приписування кожному об’єктові властивостей: потенційно – всіх, актуально – багатьох інших об’єктів. Скажімо, у давньогрецькій міфології Зевс – це і верховний

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.1.11. Синкретичний характер міфологічного бачення історії

Одним із наслідків історичної обумовленості є поліфункціональність усіх утворень (від бога до речі), приписування кожному об’єктові властивостей: потенційно – всіх, актуально – багатьох інших об’єктів. Скажімо, у давньогрецькій міфології Зевс – це і верховний

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2. Міфологія як форма світоглядного осягнення історії у розвинутому суспільстві

Було б необачністю розглядати міфологічне осягнення історичного процесу лише як прадавню форму розуміння руху людського суспільства, що існувала тільки у сиву давнину і становить сьогодні суто академічний інтерес. 1.2.2.1. Європоцентристська обмеженість традиційного трактування міфологічного

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2.1. Європоцентристська обмеженість традиційного трактування міфологічного бачення історії

Було б необачністю розглядати міфологічне осягнення історичного процесу лише як прадавню форму розуміння руху людського суспільства, що існувала тільки у сиву давнину і становить сьогодні суто академічний інтерес. 1.2.2.1. Європоцентристська обмеженість традиційного трактування міфологічного

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2.2. Плюралістичність сучасного розуміння міфологічного осягнення історії

Було б необачністю розглядати міфологічне осягнення історичного процесу лише як прадавню форму розуміння руху людського суспільства, що існувала тільки у сиву давнину і становить сьогодні суто академічний інтерес. 1.2.2.1. Європоцентристська обмеженість традиційного трактування міфологічного

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2.3. Неминущий характер міфологічного осягнення історії

Сфера міфологічного бачення історичної реальності і в минулому, і в наші часи аж ніяк не обмежується життєдіяльністю лише традиційних історичних культур. Відомо, що важливою особливістю міфологічного світогляду є його нерефлексивність, неусвідомленість самого себе. Саме

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2.4. Шеллінг про роль міфологічного осягнення історії

Сфера міфологічного бачення історичної реальності і в минулому, і в наші часи аж ніяк не обмежується життєдіяльністю лише традиційних історичних культур. Відомо, що важливою особливістю міфологічного світогляду є його нерефлексивність, неусвідомленість самого себе. Саме

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2.5. Історична міфологія XX ст.: формування і утвердження

Незважаючи на всі перебільшення, думки Шеллінга про велике значення міфології для самоідентифікації, самоствердження й само-реалізації кожного з народів, що становили і становлять людство, заслуговують і сьогодні на пильну увагу. Справді у не можна не

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2.6. Томас Манн: Гуманістичний поворот у розумінні міфологічного осягнення історії

Таким чином, нині, на порозі третього тисячоліття, сумнівів (хоч це й звучить дещо парадоксально) відносно того, що міфологічне осягнення історії є однією з найголовніших форм історичного світоспоглядання, менше ніж сто (а тим більше двісті)

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2.7. Міфи та архетипи історії: К. Г. Юнг

Започаткований Томасом Манном гуманістичний поворот у розумінні та використанні міфу як засобу бачення людиною своєї історії сприяв у подальшому й переосмисленню та піднесенню інтересу до психоаналітичної теорії міфу, розробленої К. Г. Юнгом та його

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.2.2.8. Становлення постмодерністського підходу до міфологічного осягнення історії

Започаткований Томасом Манном гуманістичний поворот у розумінні та використанні міфу як засобу бачення людиною своєї історії сприяв у подальшому й переосмисленню та піднесенню інтересу до психоаналітичної теорії міфу, розробленої К. Г. Юнгом та його

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3. Релігійний світогляд як форма світосприйняття історичної дійсності

1.3.1. Загальна характеристика релігії як форми світосприйняття історії Релігійний світогляд постає наступною відносно міфології стадією в осягненні історичним суб’єктом (в усіх його масштабах і різновидах – від окремого індивіда до людства загалом) своєрідності історичного

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.1. Загальна характеристика релігії як форми світосприйняття історії

1.3.1. Загальна характеристика релігії як форми світосприйняття історії Релігійний світогляд постає наступною відносно міфології стадією в осягненні історичним суб’єктом (в усіх його масштабах і різновидах – від окремого індивіда до людства загалом) своєрідності історичного

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.1.1. Світоглядна обмеженість наукового осмислення історії

1.3.1. Загальна характеристика релігії як форми світосприйняття історії Релігійний світогляд постає наступною відносно міфології стадією в осягненні історичним суб’єктом (в усіх його масштабах і різновидах – від окремого індивіда до людства загалом) своєрідності історичного

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.1.2. Світоглядна обмеженість історичної науки

Певна обмеженість у з’ясуванні своєрідності історичного процесу притаманна не тільки наукам про природу, а й будь-якій науці загалом, у тому числі й історичній науці. Останній це властиво вже тому, що вона репрезентує науку як

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.1.3. Релігійне осягнення історії: єдність стихійної та свідомої складових

Певна обмеженість у з’ясуванні своєрідності історичного процесу притаманна не тільки наукам про природу, а й будь-якій науці загалом, у тому числі й історичній науці. Останній це властиво вже тому, що вона репрезентує науку як

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.1.4. Історичний світ релігійної свідомості

Певна обмеженість у з’ясуванні своєрідності історичного процесу притаманна не тільки наукам про природу, а й будь-якій науці загалом, у тому числі й історичній науці. Останній це властиво вже тому, що вона репрезентує науку як

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.2. Неоднозначність тлумачень релігії та її ролі в осмисленні історичного процесу

Центральну частину релігійного історичного світогляду, його ядро, становить релігія. 1.3.2.1. Термін “релігія” За своїм етимологічним значенням термін “релігія” бере коріння в латині. Він означає “набожність”, “благочестя”, “святиню”, “зв’язок”, “предмет культу”. Цей термін філософи, соціологи,

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.2.1. Термін “релігія”

Центральну частину релігійного історичного світогляду, його ядро, становить релігія. 1.3.2.1. Термін “релігія” За своїм етимологічним значенням термін “релігія” бере коріння в латині. Він означає “набожність”, “благочестя”, “святиню”, “зв’язок”, “предмет культу”. Цей термін філософи, соціологи,

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.2.2. Релігія як багатовимірний культурно-історичний феномен

Центральну частину релігійного історичного світогляду, його ядро, становить релігія. 1.3.2.1. Термін “релігія” За своїм етимологічним значенням термін “релігія” бере коріння в латині. Він означає “набожність”, “благочестя”, “святиню”, “зв’язок”, “предмет культу”. Цей термін філософи, соціологи,

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.2.3. Релігія: проблема визначення. Сьогодні налічується вже більше сотні різних визначень релігії

Центральну частину релігійного історичного світогляду, його ядро, становить релігія. 1.3.2.1. Термін “релігія” За своїм етимологічним значенням термін “релігія” бере коріння в латині. Він означає “набожність”, “благочестя”, “святиню”, “зв’язок”, “предмет культу”. Цей термін філософи, соціологи,

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.2.4. Альтернативні підходи до ролі релігії в осмисленні історичного процесу

Найпротилежнішими є точки зору, з одного боку, адептів релігії, її захисників, теоретиків і проповідників, які розглядають релігію як вищу, найавтентичнішу форму осмислення історичної дійсності, а з іншого – атеїстів і антитеїстів, що визначають релігію

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.2.5. Релігія та релігійний світогляд: постановка питання

Найпротилежнішими є точки зору, з одного боку, адептів релігії, її захисників, теоретиків і проповідників, які розглядають релігію як вищу, найавтентичнішу форму осмислення історичної дійсності, а з іншого – атеїстів і антитеїстів, що визначають релігію

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.3. Релігія та релігійний історичний світогляд

Серед багатьох граней релігії основними можна визначити дві. По-перше, релігія як форма людської свідомості; по-друге, у ширшому значенні слова, релігія як одна з підсистем життєдіяльності людей, складне суспільне явище. З одного боку, вона є

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.3.1. Релігійний історичний світогляд і релігія як форма свідомості

Серед багатьох граней релігії основними можна визначити дві. По-перше, релігія як форма людської свідомості; по-друге, у ширшому значенні слова, релігія як одна з підсистем життєдіяльності людей, складне суспільне явище. З одного боку, вона є

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.3.2. Світоглядні рівні релігійного осмислення історії

Серед багатьох граней релігії основними можна визначити дві. По-перше, релігія як форма людської свідомості; по-друге, у ширшому значенні слова, релігія як одна з підсистем життєдіяльності людей, складне суспільне явище. З одного боку, вона є

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.3.3. Марсель Пруст про трансформацію фізіологічного відчуття у світовідчуття минулого

Класичним, хоч, повторимося, й по суті неусвідомленим саме у світоглядному його значенні, прикладом аналізу трансформації фізіологічного відчуття у світовідчуття минулого є широко відомий і, по суті, хрестоматійний за красою епізод з тістечком-мадленкою. Цей пасаж

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.3.4. Світосприйняття як основний рівень релігійного історичного світогляду

Будучи одним з основних рівнів світоглядного відношення “людина-світ історії”‘ у системі релігійного осягнення історичної дійсності, історичне світовідчуття тут, на відміну від міфологічного світогляду, вже не є, все ж, рівнем провідним. Таким, домінантним у релігійному

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.3.5. Уява як пізнавальна основа релігійного світосприйняття історичного процесу

Будучи одним з основних рівнів світоглядного відношення “людина-світ історії”‘ у системі релігійного осягнення історичної дійсності, історичне світовідчуття тут, на відміну від міфологічного світогляду, вже не є, все ж, рівнем провідним. Таким, домінантним у релігійному

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.4. Відношення “людина-світ історії” в релігійному історичному світогляді

Уже зазначалося, що взаємовідношення суб’єкта історії та об’єктивної історичної реальності (людини й історії) в релігійному світогляді постає вже значно рельєфніше, ніж у світогляді міфологічному, але ще не в “чистому”, класичному вигляді. Для постановки та

Філософія історії – Бойченко І. В. – 1.3.4.1. Релігійна ідеалізація світу історії

Уже зазначалося, що взаємовідношення суб’єкта історії та об’єктивної історичної реальності (людини й історії) в релігійному світогляді постає вже значно рельєфніше, ніж у світогляді міфологічному, але ще не в “чистому”, класичному вигляді. Для постановки та