Томас Семюел Кун – американський історик і філософ науки. Створив історіографічну концепцію науки, спираючись на оригінальну інтерпретацію поняття “парадигма”, зокрема тезу про несумірність парадигм, Історична еволюція науки, за Т. Куном, – це багатовіковий процес
У цьому нарисі термін “нормальна наука” означає дослідження, що міцно спирається на одне або декілька минулих наукових досягнень – досягнень, які визнаються певною науковою спільнотою як основа для її подальшої практичної діяльності. В наші
У своєму звичному вжитку поняття парадигми означає прийняту модель або зразок… У цьому стандартному застосуванні парадигма функціонує як дозвіл на копіювання прикладів, кожний з яких може в принципі її замінити. В науці, з іншого
Пол Карл Фейєрабенд – американський філософ, представник постпозитивізму. Він розробив методологічний принцип, за яким учений має створювати, поширювати, “проліферувати” теорії, несумісні із загальновизнаними в науці. Наука, за П. Феєрабендом, – це одна з багатьох
Пол Карл Фейєрабенд – американський філософ, представник постпозитивізму. Він розробив методологічний принцип, за яким учений має створювати, поширювати, “проліферувати” теорії, несумісні із загальновизнаними в науці. Наука, за П. Феєрабендом, – це одна з багатьох
Ганс-Георг Гадамер (1900-2001) Німецький філософ. Представник філософської герменевтики XX ст. Г. Гадамер вбачає в герменевтиці універсальну філософію сучасної доби, яка має знайти власну відповідь на основоположне філософське питання: як можливе розуміння навколишнього світу і
Ганс-Георг Гадамер (1900-2001) Німецький філософ. Представник філософської герменевтики XX ст. Г. Гадамер вбачає в герменевтиці універсальну філософію сучасної доби, яка має знайти власну відповідь на основоположне філософське питання: як можливе розуміння навколишнього світу і
Ганс-Георг Гадамер (1900-2001) Німецький філософ. Представник філософської герменевтики XX ст. Г. Гадамер вбачає в герменевтиці універсальну філософію сучасної доби, яка має знайти власну відповідь на основоположне філософське питання: як можливе розуміння навколишнього світу і
Олександр Опанасович Потебня – український мово знавець, етнолог, філософ. Відправною для нього була ідея про мову як діяльність (energeia) духу, про творення думки мовою. У слові – мовленні він виділяє зовнішню форму (артикульований звук),
Олександр Опанасович Потебня – український мово знавець, етнолог, філософ. Відправною для нього була ідея про мову як діяльність (energeia) духу, про творення думки мовою. У слові – мовленні він виділяє зовнішню форму (артикульований звук),
Австрійський філософ. “Ранній” Л. Вітгенштайн розробляє концепцію значення, яка грунтується на понятті “іменування” (референція), дотримуючись поділу тверджень на синтетично та аналітично істинні. “Пізній” Л. Вітгенштайн переглянув оцінку можливостей повсякденної мови, прийнявши тезу, що вона
Австрійський філософ. “Ранній” Л. Вітгенштайн розробляє концепцію значення, яка грунтується на понятті “іменування” (референція), дотримуючись поділу тверджень на синтетично та аналітично істинні. “Пізній” Л. Вітгенштайн переглянув оцінку можливостей повсякденної мови, прийнявши тезу, що вона
Карл Маркс (1818-1883) Німецький мислитель, суспільний діяч, засновник марксизму. К. Маркс розробив власний метод – матеріалістичну діалектику і застосував її до аналізу суспільних явищ. На цьому шляху він розвинув нове їх тлумачення – матеріалістичне
Карл Маркс (1818-1883) Німецький мислитель, суспільний діяч, засновник марксизму. К. Маркс розробив власний метод – матеріалістичну діалектику і застосував її до аналізу суспільних явищ. На цьому шляху він розвинув нове їх тлумачення – матеріалістичне
Американський соціолог, філософ. Один із провідних теоретиків сцієнтистського технократичного напряму в суспільствознавстві Д. Белл першим констатував факт введення терміна “кінець ідеології” (1946) французьким філософом А. Камю, який вважав ідеологію “формою обману”. Сам Д. Белл
Американський соціолог, філософ. Один із провідних теоретиків сцієнтистського технократичного напряму в суспільствознавстві Д. Белл першим констатував факт введення терміна “кінець ідеології” (1946) французьким філософом А. Камю, який вважав ідеологію “формою обману”. Сам Д. Белл
Американський соціолог, філософ. Один із провідних теоретиків сцієнтистського технократичного напряму в суспільствознавстві Д. Белл першим констатував факт введення терміна “кінець ідеології” (1946) французьким філософом А. Камю, який вважав ідеологію “формою обману”. Сам Д. Белл
Суспільство можна аналітично поділити на три частини: соціальну структуру, політичну систему і сферу культури. Соціальна структура охоплює економіку, технологію й систему зайнятості. Політична система регулює поділ влади і вирішує конфлікти, що породжуються зазіханнями і
Суспільство можна аналітично поділити на три частини: соціальну структуру, політичну систему і сферу культури. Соціальна структура охоплює економіку, технологію й систему зайнятості. Політична система регулює поділ влади і вирішує конфлікти, що породжуються зазіханнями і
Самуель Філліпс Гантінгтон – відомий американський соціолог і політолог. Автор багатьох праць у галузі соціальної модернізації, міжнародних відносин, теорії демократії й імміграції. Велику популярність здобула його концепція “зіткнення цивілізацій”, яка описує динаміку сучасних соціальних
Самуель Філліпс Гантінгтон – відомий американський соціолог і політолог. Автор багатьох праць у галузі соціальної модернізації, міжнародних відносин, теорії демократії й імміграції. Велику популярність здобула його концепція “зіткнення цивілізацій”, яка описує динаміку сучасних соціальних
Самуель Філліпс Гантінгтон – відомий американський соціолог і політолог. Автор багатьох праць у галузі соціальної модернізації, міжнародних відносин, теорії демократії й імміграції. Велику популярність здобула його концепція “зіткнення цивілізацій”, яка описує динаміку сучасних соціальних
Ідентичність на рівні цивілізації буде ставати все більш важливою, і вигляд світу значною мірою формуватиметься в ході взаємодії семи-восьми великих цивілізацій. До них належать західна, конфуціанська, японська, ісламська, індуїстська, православно-слов’янська, латиноамериканська й, можливо, африканська
Якщо в роки холодної війни основні вогнища криз і кровопролиття зосереджувалися уздовж політичних та ідеологічних кордонів, то тепер вони переміщуються на лінії розлому між цивілізаціями. Холодна війна почалася з того моменту, коли “залізна завіса”
Якщо в роки холодної війни основні вогнища криз і кровопролиття зосереджувалися уздовж політичних та ідеологічних кордонів, то тепер вони переміщуються на лінії розлому між цивілізаціями. Холодна війна почалася з того моменту, коли “залізна завіса”
Стосовно інших цивілізацій Захід перебуває нині на вершині своєї могутності. Воєнний конфлікт між західними країнами немислимий, військова могутність Заходу не має рівних. Якщо не рахувати Японії, у Заходу немає економічних суперників. Він лідирує в
Стосовно інших цивілізацій Захід перебуває нині на вершині своєї могутності. Воєнний конфлікт між західними країнами немислимий, військова могутність Заходу не має рівних. Якщо не рахувати Японії, у Заходу немає економічних суперників. Він лідирує в
Перешкоди, що постають на шляху приєднання незахідних країн до Заходу, варіюють за ступенем глибини й складності. Для країн Латинської Америки й Східної Європи вони не настільки вже й великі. Для православних країн колишнього Радянського
У цій статті аж ніяк не стверджується, що цивілізаційна ідентичність замінить усі інші форми ідентичності, що нації-держави зникнуть, кожна цивілізація стане політично єдиною й цілісною, а конфлікти й боротьба між різними групами всередині цивілізацій
Питирим Сорокін (1889-1968) Питирим Олександрович Сорокін – російсько-американський соціолог, культуролог і філософ. Ввів поняття “тип культури”. Автор теорії всесвітньо-історичного розвитку людської культури, яка обгрунтовує соціокультурну динаміку як закономірний діалектичний процес. Соціальна стратифікація і мобільність.
Питирим Сорокін (1889-1968) Питирим Олександрович Сорокін – російсько-американський соціолог, культуролог і філософ. Ввів поняття “тип культури”. Автор теорії всесвітньо-історичного розвитку людської культури, яка обгрунтовує соціокультурну динаміку як закономірний діалектичний процес. Соціальна стратифікація і мобільність.
Питирим Сорокін (1889-1968) Питирим Олександрович Сорокін – російсько-американський соціолог, культуролог і філософ. Ввів поняття “тип культури”. Автор теорії всесвітньо-історичного розвитку людської культури, яка обгрунтовує соціокультурну динаміку як закономірний діалектичний процес. Соціальна стратифікація і мобільність.
Питирим Сорокін (1889-1968) Питирим Олександрович Сорокін – російсько-американський соціолог, культуролог і філософ. Ввів поняття “тип культури”. Автор теорії всесвітньо-історичного розвитку людської культури, яка обгрунтовує соціокультурну динаміку як закономірний діалектичний процес. Соціальна стратифікація і мобільність.
Питирим Сорокін (1889-1968) Питирим Олександрович Сорокін – російсько-американський соціолог, культуролог і філософ. Ввів поняття “тип культури”. Автор теорії всесвітньо-історичного розвитку людської культури, яка обгрунтовує соціокультурну динаміку як закономірний діалектичний процес. Соціальна стратифікація і мобільність.
Евклідовий геометричний простір – тривимірний. Соціальний простір – багатовимірний, оскільки є більше трьох варіантів групування людей за соціальними ознаками, які не збігаються один з одним (групування населення за належністю до держави, релігії, національності, професії,
1. Поняття й визначення Соціальна стратифікація – це диференціація деякої певної сукупності людей (населення) на класи в ієрархічному ранзі. Вона набуває відображення в існуванні вищих і нижчих верств. її основа і сутність – у
1. Поняття й визначення Соціальна стратифікація – це диференціація деякої певної сукупності людей (населення) на класи в ієрархічному ранзі. Вона набуває відображення в існуванні вищих і нижчих верств. її основа і сутність – у
1. Поняття й визначення Соціальна стратифікація – це диференціація деякої певної сукупності людей (населення) на класи в ієрархічному ранзі. Вона набуває відображення в існуванні вищих і нижчих верств. її основа і сутність – у
1. Концепція соціальної мобільності її форми Під соціальною мобільністю розуміється будь-який перехід індивіда або соціального об’єкта (цінності), тобто всього того, що створене або модифіковане людською діяльністю, з однієї соціальної позиції на іншу. Є два
1. Концепція соціальної мобільності її форми Під соціальною мобільністю розуміється будь-який перехід індивіда або соціального об’єкта (цінності), тобто всього того, що створене або модифіковане людською діяльністю, з однієї соціальної позиції на іншу. Є два
З кількісного погляду варто розмежовувати інтенсивність і всезагальність вертикальної мобільності. Під інтенсивністю розуміється вертикальна соціальна дистанція або кількість рівнів – економічних, професійних або політичних, які проходить індивід у його висхідному або низхідному русі за
З кількісного погляду варто розмежовувати інтенсивність і всезагальність вертикальної мобільності. Під інтенсивністю розуміється вертикальна соціальна дистанція або кількість рівнів – економічних, професійних або політичних, які проходить індивід у його висхідному або низхідному русі за
Оскільки вертикальна мобільність наявна тією або іншою мірою в будь-якому суспільстві й оскільки між рівнями повинні існувати деякі “мембрани”, “отвори”, “сходи”, “ліфти” або “шляхи”, по яких індивідам дозволяється переміщуватися вгору або донизу з одного
Оскільки вертикальна мобільність наявна тією або іншою мірою в будь-якому суспільстві й оскільки між рівнями повинні існувати деякі “мембрани”, “отвори”, “сходи”, “ліфти” або “шляхи”, по яких індивідам дозволяється переміщуватися вгору або донизу з одного
Оскільки вертикальна мобільність наявна тією або іншою мірою в будь-якому суспільстві й оскільки між рівнями повинні існувати деякі “мембрани”, “отвори”, “сходи”, “ліфти” або “шляхи”, по яких індивідам дозволяється переміщуватися вгору або донизу з одного
Іспанській філософ. Прирівнював філософію до інтелектуального героїзму, позаяк тільки для неї суттєвим елементом пізнавальної діяльності є припущення про непізнаванність свого предмета. На засадах радикального критицизму й перспективізму X. Ортега-І-Гассет здійснює антропологічно зорієнтоване переосмислення класичної
Іспанській філософ. Прирівнював філософію до інтелектуального героїзму, позаяк тільки для неї суттєвим елементом пізнавальної діяльності є припущення про непізнаванність свого предмета. На засадах радикального критицизму й перспективізму X. Ортега-І-Гассет здійснює антропологічно зорієнтоване переосмислення класичної
Іспанській філософ. Прирівнював філософію до інтелектуального героїзму, позаяк тільки для неї суттєвим елементом пізнавальної діяльності є припущення про непізнаванність свого предмета. На засадах радикального критицизму й перспективізму X. Ортега-І-Гассет здійснює антропологічно зорієнтоване переосмислення класичної
<…> …Годі говорити про занепад, не уточнивши, що саме занепадає. Чи цей песимістичний термін стосується культури? Чи занепадає європейська культура? Чи, може, тільки занепадають національні організації в Європі? Припустімо, що так. Чи цього вистачає,
Цей нарис шукає діагноз нашого віку, нашого сучасного життя. Ми вже виклали першу його частину, яку можна підсумувати так: наше життя, як репертуар можливостей, є багате, пишне, вище за всі інші, що їх знає
Сторінка 4 з 6« Перша«...23456»